Sezóna mistrovství světa Supersport 300 začala v polovině dubna na okruhu Motorland Aragón ve Španělsku a skončila na konci září ve francouzském Magny-Cours. Sezóna opět nabídla napínavé souboje od startu až do cíle, nouze nebyla o nervy drásající momenty a předjížděcí manévry. Této kategorie se účastnila spousta různých jezdců a na stupně vítězů se tak mohl prosadit téměř kdokoliv. To také potvrzuje fakt, že v osmi závodech jsme viděli sedm různých vítězů. Tato kategorie si tedy začíná budovat své místo v šampionátu Superbike, navíc Mezinárodní motocyklová federace FIM má s touto kategorií do budoucna velké plány.

Není ale všechno zlato, co se třpytí. Tato kategorie má také své odpůrce a kritické komentáře. Velkou slabinou se může zdát fakt, že každý model motocyklu, který se šampionátu účastní, má jiný objem. Továrna KTM závodí s motocykly o objemu motoru 373 ccm, zatímco Kawasaki296 ccm a Yamaha 321 ccm. Honda, která se v šampionátu zatím vyskytuje minimálně, má objem dokonce 471 ccm. Různý je samozřejmě i počet válců a váha. Z tohoto úhlu pohledu se zdá trošku nefér, že má kategorie ve svém názvu číslo 300.

 

Scott Deroue

Scott Deroue

V letošní sezóně to nakonec byl zejména souboj značek Kawasaki a KTM. A právě jezdec na KTM Koen Meuffels se stal vítězem prvního závodu sezóny v Aragónu. Těsně na cílové rovince dokázal porazit dvojici na Kawasaki Scotta Deroue a Miku Péreze, kteří od začátku sezóny patřili k hlavním favoritům na titul.

Následující závod, který se jel v nizozemském Assenu, opět ovládl jezdec na KTM. Tentokrát to ale byl Luca Grünwald. Za ním skončil Glenn Van Straalen také s KTM a třetí místo vybojoval Scott Deroue, který se po tomto závodě dostal do čela celkové klasifikace šampionátu. Závod byl napínavý až do samotného závěru, v předposledním kole spadl lídr závodu Koen Meuffels a závěr závodu se stal osudným také pro Miku Péreze, Toma Edwardse a Daniho Valleho, kteří taktéž bojovali o stupně vítězů.

Luca Grunwald

Luca Grunwald

Seriál pokračoval závodem v Imole, který suverénně ovládla Ana Carrasco, která druhému v cíli nadělila téměř 14 vteřin. Bylo to první vítězství motocyklu Kawasaki v sezóně. O zbylá dvě umístění na pódiu se srdnatě bojovalo, ve velké skupině bylo osm jezdců. V závěru závodu to nezvládl Scott Deroue, který havaroval. Jezdci se v cíli pošťuchovali, takže ještě po závodě padaly penalizace. Na druhém místě nakonec skončil Borja Sánchez, třetí byl domácí jezdec Kevin Sabatucci, který startoval na divokou kartu. Po tomto svém vítězném závodě šla Ana Carrasco do čela celkového pořadí šampionátu.

Poté již přišel na řadu britský Donington Park a Ana Carrasco pokračovala ve své nadvládě. Nebylo to sice tak suverénní vítězství jako v Imole, ve Velké Británii se o svou pozici musela víc prát, nakonec si ale dokázala vybudovat slušný náskok čtyř a půl vteřiny, který si už vzít nenechala, a vyhrála další závod. Druhý skončil její týmový kolega Dorren Loureiro a na třetím místě byl Borja Sánchez.

Ana Carrasco

Ana Carrasco

V následujících závodech Ana Carrasco začala ztrácet a už nebyla tak suverénní jako v Itálii a Velké Británii. Po těchto závodech totiž došlo k úpravě pravidel v otáčkách a také v celkové hmotnosti jezdce a motocyklu. Pro každou továrnu ale platila jiná čísla, vzhledem k různým objemům motorů a výkonům. Povolený limit pro Yamahu byl 205 kg, pro KTM to bylo 208 kg a pro Kawasaki a Hondu začalo platit 215 kg. Španělské závodnici se nedá upřít, že je talentovaná a dokáže se rvát od startu až do cíle. Nicméně několik kg navíc na jejím motocyklu bylo určitě znát, ať už na rovince a nebo při přehazování motorky v zatáčkách. Také se objevila neověřená informace, že závody na okruzích Imola a Donington Park vyhrála s nepovoleným motorem a dostala dokonce napomenutí, žádná oficiální zpráva se ale k této spekulaci neobjevila. Pravdou ale je, že se během sezóny velmi často měnila technická pravidla, takže mohlo jít o něco s tím souvisejícím.

Závod v Brně uzavíral první polovinu sezóny a byl nakonec ukončen červenou vlajkou o několik kol dříve kvůli nehodě několika jezdců. Tento závodu suverénně ovládl Galang Hendra Pratama z Indonésie, který se tak stal prvním jezdcem své země, který vyhrál závod v mistrovství světa. Tomu zcela jasně nová pravidla, která byla zavedená před závodním víkendem v Brně, pomohla. Na druhém místě skončil Walid Khan a třetí byl Borja Sánchez. Ana Carrasco bojovala statečně, nakonec vybojovala jedenácté místo a udržela vedení v šampionátu. Její hlavní soupeři na ni totiž nezískali mnoho bodů. Scott Deroue byl sedmý, Luca Grünwald desátý a Mika Pérez se závodu v Brně vůbec neúčastnil, protože v sobotu během kvalifikace měl vážný pád a musel do nemocnice.

Galang Hendra Pratama

Galang Hendra Pratama

Po měsíční závodní přestávce se šampionát Supersport 300 přesunul do italského Rimini, respektive na blízký okruh Misano. Byl to souboj až na cílovou čáru. Nakonec svůj životní závod předvedl domácí Manuel Bastianelli, který jel na divokou kartu a dokázal v závodě zvítězit. Druhý byl po zranění se navrátivší Mika Pérez, který na vítěze ztratil pouze 0,036 vteřiny. Také třetí jezdec v pořadí byl velmi blízko vítězi, Manuel González ztratil jen 0,112 vteřiny. Ana Carrasco bojovala, dojela desátá a stále držela vedení v mistrovství světa. Naopak závod nevyšel Scottovi Deroue, který měl technickou závodu na svém motocyklu.

Mika Pérez

Mika Pérez

Následovala další, tentokrát mnohem delší, závodní pauza. Lídrem, respektive lídryní šampionátu byla Ana Carrasco před Lucou Grünwaldem a Borjou Sánchezem. V těsném závěsu za nimi se ale držela spousta dalších jezdců. Do konce sezóny zbývaly dva závody a teoretickou šanci na titul mělo jedenáct závodníků!

V polovině září se kolotoč rozjel nanovo. Závodilo se v Portugalsku a závod nejlépe vyšel Scottovi Deroue. Závod byl ale velmi dramatický a vše začínalo být více vypjaté. Druhé místo nakonec vybojoval Mika Pérez a třetí skončil Manuel González. Ana Carrasco se těsně vešla do Top 10, když byla právě desátá. I tak ale před posledním závodem roku držela vedení v šampionátu. Její náskok v pořadí šampionátu byl 10 bodů na Scotta Deroue, 18 bodů na Miku Péreze a 22 bodů na Lucu Grünwalda. Tihle čtyři závodníci vstupovali do posledního závodu roku s šancí na titul.

Scott Deroue

Scott Deroue

Poslední závod sezóny 2018 se jel na francouzském okruhu Magny-Cours. Ještě ani nebyla odjetá polovina závodu a už kvůli technické závadě musel odstoupit Scott Deroue. V té chvíli bylo jisté, že on titul nezíská. Stále ale ještě byli ve hře další tři jezdci – Ana Carrasco, Mika Pérez a Luca Grünwald. Zejména Mika Pérez jel výborně a až téměř do cíle závodu držel své šance na titul pevně ve svých rukách. Ana Carrasco byla daleko, musela se probojovávat polem po startu až z 25. pozice. Kdyby Mika Pérez závod vyhrál, měl by titul v kapse. V závodě opravdu vedl a vypadalo to z jeho úhlu pohledu velmi nadějně. Ještě v posledním kole se zdálo, že to Pérez dokáže, ale v samotném závěru závodu ho předjel jeho krajan Dani Valle. Ten si dojel pro první vítězství. Pérez skončil druhý a třetí byl Manuel González, takže pódium bylo čistě španělské.

Ana Carrasco

Ana Carrasco

Luca Grünwald byl na šestém místě, Ana Carrasco se nakonec dokázala probojovat na třináctou pozici, která jí stačila k tomu, aby o pouhý jeden bod celý šampionát vyhrála. Stála se tak první ženou v historii, která vyhrála motocyklové mistrovství světa. O ten jeden bod v celkovém pořadí šampionátu za ní zůstal Mika Pérez, třetí nakonec skončil Scott Deroue.

V šampionátu se také krátce objevilo pár českých jmen. Alexandra Pelikánová a Vojtěch Schwarz závodili v Brně na divokou kartu. Pelikánová skončila na 32. místě, Schwarz byl o místo před ní. Pro naše jezdce to bylo první seznámení se s touto kategorií, v příští sezóně už by oba dva měli být stálými účastníky mistrovství světa Supersport 300.