Preview

Okruh Phillip Island leží na pobřeží státu Victoria v Austrálii, přibližně 140 km jižně od města Melbourne, a je to jeden z ikonických okruhů celého seriálu WSBK, který je mezi závodníky velmi oblíbený. První závod se tady konal v roce 1990.

Trať měří 4,445 km, nejdelší rovinka má 835 m. Na okruhu je dohromady 12 zatáček, z toho 5 je pravotočivých a 7 levotočivých. Některé zatáčky nesou slavná jména, na okruhu se nachází například Doohanova zatáčka, Stonerova zatáčka nebo zatáčka Honda. Šířka okruhu je 13 m.

Jednou z výrazných změn v letošním roce je změna harmonogramu závodního víkendu, tato změna se dotkne zejména šampionátu Superbike. Superbiky přijdou o jeden trénink, mění se formát Superpole, kdy se pojede už jenom jedna kvalifikace, a hlavně přibude jeden závod, který bude mít své vlastní bodování a na základě výsledků tohoto závodu, který se pojede v neděli dopoledne, se pak bude startovat do odpoledního závodu.

Také další kategorie mění systém Superpole, už to nebude rozděleno na Superpole 1 a Superpole 2, ale pojede se pouze jedna kvalifikace, která rozhodne o pozicích na startovním roštu. Časy z volných tréninků už se nikam započítávat nebudou.

WorldSBK

Sezóna 2019 je teprve na svém začátku, takže lze jen těžko odhadovat, kdo by mohl jezdit na čelních pozicích. K favoritům bude ale určitě patřit Jonathan Rea, který za poslední 4 roky vyhrál 4 tituly mistra světa. Loni byl ve druhé polovině sezóny opravdu neporazitelný. Zdá se ale, že by to Rea nemusel mít letos tak jednoznačné jako v loňském roce. Jeho novým týmovým kolegou v týmu Kawasaki je Leon Haslam, který se do šampionátu Superbike vrací po 4 letech a podle předsezónních testů to vypadá, že by to mohl být návrat úspěšný. Navíc pro Haslama se ve WSBK na tovární Kawasaki otevírá taková šance, jakou v tomto šampionátu ještě neměl.

Jonathan Rea, Leon Haslam

Jonathan Rea, Leon Haslam

Jméno, které mezi fanoušky Superbiků koluje asi nejvíc, je jméno Álvara Bautisty. Bývalý jezdec MotoGP bude totiž od letošní sezóny členem paddocku WSBK. Bautista bude závodit na motocyklu Ducati Panigale V4R týmu Aruba.it a zatím se zdá, že by po Reovi mohl být druhým nejvíce horkým favoritem na titul. V testech, které se konaly na začátku tohoto týdne v Austrálii, byl neporazitelný. Španělský jezdec si na novou kategorii stále musí zvykat, takže těžko říct, co od něj očekávat během závodního víkendu. Znalost okruhu Phillip Island mu ale tento víkend hraje do karet, takže se dá očekávat, že sezónu 2019 začne dobře.

Álvaro Bautista

Álvaro Bautista

Bautistův týmový kolega Chaz Davies naopak zatím v testech zaostával. Britský jezdec opět na konci loňské sezóny a během zimní přestávky trochu bojoval se zraněními a na nový motocykl Ducati Panigale si zatím zvyká jen těžko. V tomto ohledu spousta lidí pohybujících se kolem WSBK připomíná, že Bautista by mohl mít oproti Daviesovi výhodu, protože on si musí zvykat na všechno nové, kdežto pro Daviese může být problematické naučit se řídit nový typ motocyklu Ducati a přizpůsobit tomuto motocyklu svůj styl.

Mezi širší okruh favoritů na čelní umístění by také měla patřit týmová dvojice Pata Yamaha. Michael van der Mark loni vyhrál oba dva závody na Donington Parku, přidal několik dalších pódiových umístění a nakonec mu patřilo celkové třetí místo v šampionátu. Alex Lowes se dočkal vítězství v Brně, v závěru sezóny měl ale slabší výsledky, takže nakonec získal šesté místo. Oba dva jezdci se ale postupně zlepšují a i předsezónní testy napověděly, že bychom s van der Markem a Lowesem rozhodně měli počítat.

Alex Lowes

Alex Lowes

Kromě továrních týmů Kawasaki, Ducati a Yamaha se letos po dlouhé době objeví v poli také tovární týmy BMW a Honda. Naopak továrna MV Agusta se z této kategorie stáhla a dál bude působit pouze v kategorii Supersport.

Tým BMW Motorrad je tým, který vede Shaun Muir, který ještě loni vedl tým Milwaukee Aprilia. Motocykly Aprilia také pro letošní rok ze šampionátu zmizely, v týmu SMR proběhly ohromné změny. Co se týče jezdeckého složení, tak BMW vsadilo na zkušeného Toma Sykese a na Markuse Reiterbergera, který loni získal titul v kategorii Superstock 1000 a který se tak po pár letech vrací do nejvyšší kategorie WSBK. Předsezónní testy naznačily, že i když je motocykl stále ve fázi vývoje a úprav, tak by tým mohl být zajímavým překvapením této sezóny, zejména výsledky Toma Sykese vypadaly pro tým nadějně.

Tom Sykes, Markus Reiterberger

Tom Sykes, Markus Reiterberger

U Hondy došlo také k mnoha změnám a tým Red Bull Honda už byste ve startovní listině hledali marně. Místo toho se v šampionátu objevuje tovární tým Moriwaki Althea Honda. Leon Camier coby jezdec týmu Honda ve WSBK zůstal, jeho novým týmovým kolegou se stává Ryuichi Kiyonari, který se do šampionátu vrací po dlouhých 10 letech. Těžko zatím odhadovat nějaké šance týmu, dle testů to pro tým úplně zle nevypadalo, ale musíme vzít v potaz, že podobně jako u BMW, je motocykl stále ve fázi vývoje.

Leon Camier, Ryuichi Kiyonari

Leon Camier, Ryuichi Kiyonari

Marco Melandri, který loni ovládl oba dva závody na Phillip Islandu a po prvním závodním víkendu tak vedl celý šampionát, se letos přesouvá z tovární Ducati na motocykl Yamaha týmu GRT Yamaha. Tým až do loňské sezóny působil v kategorii Supersport, své účasti v této kategorii se vzdal a nyní se chce soustředit na hlavní kategorii. Kromě Melandriho bude v týmu nováček ve WSBK Sandro Cortese, který loni s týmem Kallio Racing získal titul mistra světa Supersport, když to byla jeho debutová sezóna.

Marco Melandri

Marco Melandri

Toprak Razgatlioglu zůstává i v další sezóně v týmu Puccetti a mladý turecký závodník už loni ukázal, že se umí zapojit do bojů na čele pole. Ve stejném týmu jako loni zůstává také Leandro Mercado, který opět pojede v týmu Orelac.

Naopak, v dalších týmech došlo ke změnám. Tým Goeleven přestupuje z Kawasaki na Ducati a téměř na poslední chvíli u nich místo našel Eugene Laverty. Michael Ruben Rinaldi přestupuje do týmu Barni a taktéž bude závodit na Ducati. Pro Itala to bude první celá sezóna, protože loni v juniorském týmu Aruba závodil pouze na evropských tratích. V šampionátu se na motocyklu Honda a v nově vzniklém týmu Althea MIE Honda objeví Alessandro Delbianco, který v loňské sezóně závodil v kategorii Superstock 1000. Do Superbiků se vrací Jordi Torres. Španěl vynechal závěr loňské sezóny, protože dostal příležitost závodit v MotoGP v týmu Avintia místo tenkrát zraněného Tita Rabata. Torres bude letos hájit barvy týmu Pedercini a bude řídit motocykl Kawasaki.

Bohužel Česká republika letos v šampionátu Superbike nebude mít žádného svého stálého zástupce.

WorldSSP

Společně s kategorii Superbike bude v Austrálii na okruhu Phillip Island závodit také kategorie Supersport. Bylo oznámeno, že závod WSSP se tento víkend pojede stylem tzv. flag-to-flag, takže všichni jezdci budou muset povinně absolvovat zastávku v boxech, aby jim byly vyměněny pneumatiky. Dorna se rozhodla k tomuto kroku, protože od pondělí, kdy na okruhu týmy testovaly, panovalo na Phillip Islandu různé počasí a trať nebyla v ideálním stavu, takže jezdci a týmy měli obavy o životnost pneumatik. Jezdci mohou během závodu do boxů kdykoliv, ale jejich pneumatiky nesmí mít najeto víc než 10 kol. Závod byl také zkrácen na 16 kol. Tento krok neovlivní kategorii SBK, týká se pouze WSSP.

V kategorii bude chybět obhájce titulu, protože, jak již bylo řečeno výše, Sandro Cortese přestoupil o kategorii výš do WSBK. Podle předsezónních testů se zatím zdá, že horkými favority na titul by mohli být Randy Krummenacher a Federico Caricasulo, kteří se letos oba sejdou ve stejném týmu. Závodit budou pro tým Bardahl Evan Bros.

Randy Krummenacher

Randy Krummenacher

Na nejvyšší mety bude určitě opět mířit Lucas Mahias, který vstoupil do týmu Puccetti a bude jezdit na motocyklu Kawasaki. Pro francouzského jezdce nastala ještě jedna změna, a to změna jeho startovního čísla. Před časem totiž Mezinárodní motocyklová federace FIM vydala zákaz trojmístných čísel (zdá se, že tato změna zatím platí pouze v šampionátu Superbike), takže Mahias se musel vzdát své tradiční 144 a letos uvidíme na kapotě jeho motocyklu už pouze číslo 44. Jeho týmovým kolegou bude Hikari Okubo, který se v předsezónním testování také nepředvedl ve vůbec špatném světle a může letos překvapit.

Lucas Mahias

Lucas Mahias

Jules Cluzel, kterému titul v loňském roce těsně unikl a navíc se v závěrečném závodě sezóny 2018 zranil, letos přestupuje do týmu GMT94. Francouzský jezdec, který každoročně tradičně míří vysoko, ale nakonec se vždy najde nějaký jeho přemožitel, doufá, že jeho smůla bude letos prolomena a on se toho vytouženého titulu konečně dočká. Společně s ním bude v týmu závodit jeho krajan Corentin Perolari, který se loni zejména na konci sezóny blýsknul dobrými výsledky.

Jules Cluzel, Corentin Perolari

Jules Cluzel, Corentin Perolari

Na svůj skvělý loňský úspěch se bude snažit navázat tým Kallio Racing. Finský tým dokonce pro letošní sezónu angažoval tři jezdce. Další sezónu v týmu bude závodit Loris Cresson, který tak už bude o rok zkušenější, k němu přišli Thomas Gradinger a Isaac Viñales. Zatímco Gradinger už loni v Supersportech závodil, tak Viñalese čeká jeho první sezóna, když přichází z kategorie Moto2 mistrovství světa.

Thomas Gradinger

Thomas Gradinger

Kromě Isaaca Viñalese přicházejí z kategorie Moto2 také Federico Fuligni a Jules Danilo. První celá sezóna letos čeká na Héctora Barberu, který loni také začal sezónu v Moto2, ale s týmem se po několika závodech rozešel (respektive tým se rozešel s ním), později našel Barberá místo ve WSSP, když nahradil Kenana Sofuogla, který v polovině loňské sezóny oznámil konec své závodní kariéry.

Do šampionátu vstupuje María Herrera. Španělská závodnice se tak stává historicky první ženou, která bude stálou závodnicí kategorie Supersport.

Ani v této kategorii nebude mít Česká republika žádného svého stálého jezdce.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Harmonogram