Před časem jsme informovali o tom, že se do závodního víkendu WSBK v roce 2019 přidá ještě třetí závod s tím, že bližší podrobnosti budou oznámeny později. A skutečně, v úterý vydala Superbiková komise (Superbike Commission), ve které jsou mimo jiných například zástupci výrobců motocyklů (MSMA) a FIM, oficiální harmonogram závodního víkendu WorldSBK pro rok 2019 a podrobně popsala i provedené změny.

Vzhledem k tomu, že zařazení třetího závodu Superbiků je nakonec jenom jedna z mnoha věcí, které se v programu změní, vezmeme to raději hezky popořádku, den po dni.

Pátek

Nově bude páteční program čistě tréninkový a všechny „volné“ tréninky tak budou od příštího roku skutečně volné, protože se časy z nich nebudou započítávat pro postup do Superpole. Jezdci tak budou mnohem méně pod tlakem a budou se moci více soustředit na nalezení správného nastavení svých motocyklů pro konkrétní okruh. Jezdci Superbiků ale přijdou o jeden trénink, staronově budou mít v pátek tréninky pouze dva.

Velká změna nastane u třídy Supersport 300, která bude nově rozdělena na dvě poloviny (skupina A a B), z nichž každá bude mít v pátek po dvou trénincích. Je to proto, že FIM i Dorna mají s touto třídou velké plány a chtějí, aby sloužila jako skutečný inkubátor pro Supersporty a následně i Superbiky. Počet jezdců tak bude příští rok příliš velký, než aby se všichni najednou vešli na trať.

Sobota

Tento den zaznamená příští rok asi největší změny. Dopoledne budou mít všechny třídy svoje poslední volné tréninky. Odpoledne budou pro všechny třídy následovat kvalifikační Superpole, které ale bude pro každou třídu pouze jedno a bude trvat 25 minut, resp. 20 minut pro Supersport 300! Zatímco MotoGP tak přechází na superbikový formát kvalifikace pro všechny třídy, Superbiky se tímto naopak vracejí zpět ke klasickým kvalifikacím.

U třídy Supersport 300 se kombinací časů ze Superpole skupin A a B vybere 30 jezdců, kteří se postaví na rošt nedělního závodu. Ty doplní prvních šest jezdců z Last Chance race, viz. níže.

Po Superpolích (pokud se tomu tak dá ještě říkat) potom bude následovat první závod Superbiků. Po něm potom Last Chance Race třídy Supersport 300, takzvaný závod „poslední naděje“. Bude se jednat o řekněme „kvalifikační závod“, ve kterém budou startovat jezdci, kteří se nevešli mezi třicet nejrychlejších v Superpoli. Prvních šest jezdců z tohoto závodu potom doplní startovní rošt nedělního závodu Supersport 300. Výsledky tohoto závodu se nebudou nikam započítávat.

Neděle

Závodní neděle potom přináší další zmatek, ve kterém už se nejspíše ztratí i ti nejsilnější jedinci. Dopolední program je ještě vcelku klasika, všechny třídy mají svoje zahřívací tréninky. Supersporty 300 už nejsou rozděleny do skupin, protože se zahřívací trénink bude týkat pouze jezdců, kteří postoupili do závodu.

V jedenáct se ale věci začnou komplikovat. V tu dobu totiž bude start Superpole Race, krátkého sprintu na 10 kol pro kategorii Superbike, jehož výsledek rozhodne o prvních devíti místech na startovním roštu druhého závodu. Zbylé pozice se určí ze sobotního Superpole. Pokud chcete správně podotknout, že se vlastně jedná o třetí závod, nemáte tak úplně pravdu.

Prvních devět jezdců sice z tohoto závodu získá kromě startovních pozic pro odpolední závod i body do celkového pořadí, výsledky tohoto závodu se ale nebudou zobrazovat ve statistikách ani historických tabulkách. Vítězství v něm se také nebude počítat v celkových statistikách jako vítězství a rok 2019 bude mít v tabulkách nadále 26 závodů během 13 víkendů.

Body z tohoto „nezávodu“ se budou přidělovat prvním devíti jezdcům systémem 12 pro prvního / 9 pro druhého / 7 třetímu / 6 / 5 / 4 / 3 / 2 / 1 devátému. Proto se tento závod také jmenuje Superpole Race, kdežto sobotní závod je Race 1 a nedělní odpolední závod Race 2.

Zatím si nedokážeme představit, jak to tvůrci přesně zamýšlí dělat, ale zřejmě se v tabulkách celkového pořadí budou zjevovat nějaké potulné body, o kterých vlastně nepůjde zpětně zjistit, kde se tam vzaly. Nebo to možná bude úplně jinak. Jestli vy jste se v tom ještě neztratili, tak my už se v tom motáme jako sáňky v létě.

Po Superpole Race potom bude následovat závod Supersportů, druhý (uaaaa!) závod Superbiků a závod Supersport 300. Tím se celý víkend uzavře a totálně zmatení diváci se budou moci rozjet do svých domovů začít vášnivě diskutovat o tom, jakže to vlastně dopadlo, kdo dostane kolik bodů a jestli teda tamten vyhrál a nebo jenom dojel první, ale bylo mu to k…