Český motocyklový závodník a náš nejúspěšnější Superbiker, Jakub Smrž v letošním roce jede svou druhou sezónu v prestižním národním šampionátu britských Superbiků. Jakub v letošním roce sedlá motocykl Ducati 1199 Panigale v týmu Millsport Ducati. Šampionát BSB má odjeté první dva podniky letošní sezóny, a tak jsme se Jakuba zeptali, jak je s prozatímním vývojem sezóny spokojený.

Ahoj Jakube, máš za sebou první dva závody v šampionátu BSB, kde v letošním roce jezdíš za tým Millsport Ducati na motocyklu Ducati 1199 Panigale. V současné době jsi na celkovém 12. místě se ziskem 18 bodů. Jak jsi tedy s dosavadním průběhem šampionátu spokojený a jaká panuje celková nálada v týmu?

„Ahoj všichni :-D Těžko říct, co převažuje. Rozhodně nejsem rád za jednu nedojetou jízdu v Brands Hatch Indy, kde jsem upadl ve vedoucí skupině a stejně tak s 10. a 11. místem v Oulton Parku. Byť je to asi nejtěžší trať, nemohl jsem kvůli problémům se zády jet podle svých představ a bylo to spíš utrpení, než abych si jízdu užíval. Ale na druhou stranu musím říct, že jsem hodně spokojenej s časy, které jezdíme a tím, že pravidelně patříme mezi nejrychlejší jezdce. V týmu je parádní atmosféra a cítím se tam opravdu skvěle!“

Během těchto prvních dvou závodních víkendů jsi absolvoval už i několik pádů. Myslím, že snad všechny byly na přední kolo? Je právě předek motorky to s čím nejvíc bojuješ? A jak na tom tvoje motorka celkově je, ve srovnání s konkurencí? Kde na čtyřválcové stroje ztrácíš a kde máš naopak navrch?

„Je to trochu složitější, prakticky všechny pády jsou vždy na přední kolo. Jen málokdy někdo spadne na zadek. Ale pravda je, že předek ještě není úplně ideální, i když zásadní problém je spíš rozložení a přesun váhy během jízdy. Především při akceleraci. S motorkou jsem jinak spokojen, hlavně výkonově, protože s většinou startovního pole jsem schopnej na rovinách držet krok a stejně tak i při akceleraci. Nedá se říct, že bych měl někde vysloveně navrch nebo někde ztrácel.“

Jezdíš vlastně jedinou Ducati, ve startovním poli Superbiků. Není to určitá nevýhoda, že nemáš s kým srovnávat a případně konzultovat nastavení motorky?

„Svým způsobem je to výhoda, protože veškerá pozornost je jen na mě, ale samozřejmě v něčem i nevýhoda. Loni sice na této motorce jel Matteo Baiocco, takže tým má určité zkušenosti, ale tím, že jsem o hodně rychlejší než on, tak se zase objevují jiné problémy. Ale z mého týmu jsem v pravidelném kontaktu s techniky z továrního týmu, pravidelně s nimi konzultují data a případné změny. Minulý víkend byli v Doningtonu, kde procházeli moje data a dostali jsme nějaká doporučení pro změny na další závody. Tak uvidíme :-D “

Těsně před prvním závodem letošní sezóny se také objevila informace, že se v šampionátu BSB, pro Ducati 1199 Panigale mění některé technické předpisy. Můžeš nám přiblížit, k jakým změnám, na tvém motocyklu tedy došlo?

„Laicky řečeno byly nám povolené větší úpravy na motoru pro zvýšení výkonu, konkrétně jiné písty. Ale na druhou stranu nám snížili maximální otáčky, protože tím v BSB promotér reguluje to, aby všechny motorky byly výkonově srovnatelné. Další změna Panigale oproti loňsku je jiná převodovka, kratší, kterou loni používali ve WSBK.“

882356_10154147388080014_1921898592380766738_o

Po loňské sezóně, kdy jsi se, asi především učil nové závodní okruhy, které jsou v BSB často spíše jak Road Racingové tratě. Tak jaké okruhy by pro tebe a tvou Ducati mohly být nejnadějnější, na nějaké dobré umístění? Bude to asi tvůj oblíbený Assen a ještě něco dalšího?

„Road racingové ani ne, ale jsou hodně specifické, úzké a dost převýšení. První dva závody jsme měli tratě, které měly být z těch horších, ale časy byly dobré. Mezi ty okruhy, kde bychom měli být hodně vepředu patří určitě Snetterton, Brands Hatch GP, Thruxton, Assen, Silverstone nebo Donigton. Ale doufám, že se bude dařit všude. Traťě znám všechny, tak uvidíme!“

Teď kdybychom trochu odbočili od BSB. V Mistrovství světa Superbiků, jezdí od letošní sezóny motocykly specifikace Evo, což by měla být budoucnost šampionátu WSBK. Nechci říkat, že je motorka Evo stejná, jako to na čem se jezdí v BSB, ale přecejen už tam nebude ten rozdíl tak velkej, jako proti čistokrevnému Superbiku z WSBK. Neotvírá se třeba tímto po dlouhé době možnost, zasáhnout do některého ze závodu WSBK, na divokou kartu?

„V BSB se sice taky jezdí specifikace EVO, ale specifikace motorek z obou šampionátů je úplně jiná, co se týče úprav motoru a elektroniky. Nevím přesně, jak to je s motorem, ale elektronika je zásadní rozdíl. V BSB se používá jednotná elektronika Motec, bez kontroly trakce, se zjednodušeným nastavováním motorové brzdy a bez launch control. Ale určitě by se dalo jet na divokou kartu, protože už třeba loňské časy špičky BSB by byly na společných okruzích v desítce WSBK. A letos je BSB o dost rychlejší než loni. Myslím i se stávající specifikací bychom se neztratili a i by se eventuálně dala použít plná verze řídící jednotky Motec, která má stejné možnosti nastavení jako WSBK. Ale je to samozřejmě finančně úplně jinde. Každopádně zatím nic takového v plánu není, momentálně děláme vše pro to, abychom se dostali do špičky BSB.“

Jinak nyní je před tebou třetí letošní podnik šampionátu BSB, který se v termínu 13. – 15. června koná, na okruhu Snetterton 300. Jak ti tento okruh vyhovuje a s jakým očekáváním sem pojedeš?

„Je to pro nás asi jeden z nejlepších okruhů, protože je relativně nový a spíš evropského charakteru. Moc se těším, protože pauza, kterou máme je dlouhá. Navíc máme připravené velké změny na motorce, což je vždycky velké očekávání, jak to bude nebo nebude fungovat. Očekávání závisí na hodně věcech, ale snad vše bude probíhat bez komplikací a v tom případě bych chtěl bojovat o stupně vítězů!

Když jsi nakousl ty velké změny na motorce? Mohl by jsi být konkrétnější, o co přesně jde?

„Jde ozměnu geometrie, výška vpředu a vzadu a jiné přepákování zadního tlumiče.“

Tak jo Jakube, díky za rozhovor a budeme držet palce, aby jsi nejen ze Snettertonu přivezl pořádnou porci bodů. ;-)

„Díky a snad si budeme moct v dalším rozhovoru povídat o tom, jak se dařilo. :-D “