Marco Melandri je v šampionátu po polovině letošního roku prozatím na šestém místě celkového pořadí, když se mu zatím podařilo jednou získat pole position a pětkrát skončit na pódiu. Dokázal i dvakrát vyhrát a to v Austrálii, kde rovnou získal vítězný double.

Marco Melandri

Marco Melandri

Marco Melandri

Ducati se od ostatních motorek rozhodně odlišuje. Je to dvouválec a je bez rámu. Pro mě navíc nebylo jednoduché vrátit se po osmnácti měsících bez závodění. Ale pokaždé si na Ducati připadám jako při svých prvních závodech, což je super.

Co se této sezóny týče, tak je velká škoda, že jsme promrhali tolik závodů. Mohli jsme být silnější, jenže motorka byla hodně nestabilní. Dost dlouho nám trvalo, než jsme zjistili proč. Každý totiž tvrdil něco jiného, jednou že je to aerodynamikou, pak rozložením váhy, protože jsem moc malý, no a pak se ukázalo, že nic z toho nebyla pravda. Jednalo se fakt o dost hloupý problém, a když jsme na něj přišli, nemohli jsme tomu vůbec uvěřit. Za celou moji kariéru se mi nic takového nestalo.

Každopádně poté, co jsme ten problém se stabilitou vyřešili, jsme byli schopni zrychlit. V Brně jsme měli rychlé tempo a ani v Imole to nebylo špatné. V Doningtonu to ale pro Ducati dobré nebylo. Vím, že nyní už je šampionát rozjetý a pro nás je dost pozdě, ale teď se alespoň můžu soustředit na závody. Nová vyšší zadní pneumatika nám hodně pomohla, ale úplně náš problém nevyřešila. Phillip Island byl na hraně a v Thajsku jsme vyšší pneumatiku neměli. Aragón a Assen pak byly opravdu špatné závody. Jakmile jsme ale odstranili problémy se stabilitou, tak jsme dokázali závodit i na původních pneumatikách.

Marco Melandri

Marco Melandri

Ducati se od začátku hodně změnila – rozvržení váhy a jiné věci. Je také hodně vysoká, a protože já jsem malý, je to pro mě trochu problém. Je to ale dobrá motorka. Máme stejný výkon jako čtyřválec, jen při nízkých otáčkách nemáme tak velký krouticí moment, protože se motor nechová jako klasický dvouválec. A s pravidly, která nastolili v letošním roce, je to pro nás tedy mnohem složitější než pro ostatní motocykly.

Top speed máme hodně dobrý, ale trochu ztrácíme v krouticím momentu. Nová pravidla hodně ubrala z otáček. Myslím si také, že tato pravidla dvouválce ovlivnila víc než ostatní motorky. Věřím, že se to hodně zlepší, až budeme příští rok jezdit na čtyřválci. Pokud by všichni používali čtyřválce, pochopil bych, že si trochu pohrají s pravidly, aby byla soutěž vyrovnanější. Nelíbí se mi ale, že když odvádíte v rámci pravidel lepší práci než ostatní, omezí vám rychlost. To není správné.

V nejpomalejším bodě uprostřed zatáčky máme stejné otáčky jako čtyřválce. Nemůžeme jít níž, protože bychom přišli o krouticí moment. Často musíme víc řadit než oni. V některých pomalých zatáčkách na dvojku musíme jít až na jedničku a pak na chvíli přeřadit na dvojku.

Marco Melandri

Marco Melandri

Když vyjedete na trať, tak obvykle přemýšlíte o tom, kudy vede nejlepší stopa a jak být co nejrychlejší. My musíme často přemýšlet nad tím, kudy jet, abychom měli motorku v co nejmenším náklonu kvůli řazení, protože jinak riskujeme highsider.

Co se týče převodovky, tak pokud máme dobrý základ – jsme někde uprostřed rozsahu – není to tak špatné. Pokud ale máme dlouhé převody jako v Doningtonu, je těžké motorku řídit. Nechce se jí zastavit. Nechce zatáčet. Někdy se chce podvozku z motoru úplně brečet.

Nemůžeme už převodovku udělat kratší, protože nás limituje šestá rychlost. Vyzkoušeli jsme mnoho poměrů, ale nikdy jsme nenašli řešení. V jedné zatáčce to bylo lepší, ale v jiné zase horší. Je to jako když máte krátkou deku. Když se přikryjete až ke krku, tak vám koukají nohy.

Momentálně jednám s Ducati a doufám, že po závodech v Misanu podepíšu na další rok. Panigale V4 se stále připravuje a já si nemyslím že už je to plnohodnotný závodní motocykl. Zatím jsem se svezl na silniční verzi a mohu říci, že má opravdu velký krouticí moment.

Jonathan Rea je tak vpředu, že ho ani nevidím. Abych s ním mohl bojovat, museli bychom udělat velké změny a mohlo by se stát, že motorka bude ještě horší, než je teď. Takže se musíme snažit spíš maximálně využít to, co máme.