Ahoj Kubo, není pochyb, že to byl hodně náročný víkend v Laguna Sece,… Jak se ti v Americe celkově líbilo?

„Samozřejmě snadný víkend to nebyl, ale s tím jsem počítal. Je těžké jet na jiné motorce a novém okruhu. A to, co jiní dělají v testech před sezónou, dělat během závodního víkendu. Každopádně se mi v Americe moc líbilo, ostatně jako vždy a Laguna Seca je skvělé místo.“

Také v Laguně jsi jel poprvé, jak se ti trať zamlouvá a co slavná Vývrtka?

„Když jsem si to ve čtvrtek procházel, vypadalo to hodně divoce, ale na motorce to je úplně jiné. Rozhodně bych teď tento okruh řadil mezi své oblíbené, má charakter, který se mi líbí, a je to jezdecky hodně zajímavá trať. Vývrtka je opravdu velký padák z kopce, ale na motorce to není tak hrozné :-)“

Jak na tebe po těch letech znovu dýchla atmosféra WSBK paddocku?

„Bylo to zvláštní být po tolika letech v paddocku, kde jsem strávil spoustu času. Jsou to víceméně stejní lidé, takže bylo super být zpět a bylo i fajn vidět, kolik lidí mě vidí rádo zpět.

Co fanoušci?

„Fanoušci v Americe jsou celkově hodně vstřícní a tím, že mám za sebou bednu v Milleru, tak bylo hodně lidí, kteří za mnou přišli s tím, že tam byli a jsou rádi, že jedu u nich v Laguně. Celkově to bylo opravdu příjemné!“

Na motorce jsi bojoval s elektronikou, takže ses nemohl asi úplně 100% zaměřit na zajetý čas, i tak jsi od pátku stáhl více než tři vteřiny…

„Tým má už nějaký čas druhou motorku s elektronikou Magneti Marelli, kterou ale neměli kdy vyzkoušet, takže jsme se rozhodli zkusit to v pátečním prvním tréninku. Bohužel i přes asistenci Yamahy motorka nefungovala, nechtěla řadit, nesmyslně omezovala výkon, prostě katastrofa. Ale tento systém je na takové úrovni, že zprovoznit to by nebyla otázka chvíle. Navíc by k tomu musel být přímo někdo z Yamahy a ti logicky neměli čas. Tudíž jsme vše opět přestavěli na elektroniku YEC, což je vlastně sériová elektronika. Tam už všechno fungovalo správně, ale samozřejmě motorka s ní má mnohem menší výkon, nastavení motorové brzdy je hodně základní, anti wheelie funguje tak, že jsem to radši nepoužíval, a kontrola trakce mi spíš způsobovala problémy, takže jsem ji měl celý víkend vypnutou.

Jak ses jinak na Yamaze cítil?

„Od pátku jsem bojoval s tím, že motorka nechtěla zatáčet a držet stopu, především v rychlejších zatáčkách a to je v Laguně celkem zásadní problém. Až na nedělní warm up jsme udělali změnu, která tomu pomohla, ale samozřejmě už nebyl prostor přizpůsobit tomu zbytek motorky, což se i projevilo v závodě. Od půlky závodu, kdy zadní guma ztratila grip, začal jsem v nájezdech ztrácet zadní kolo a motorka opět nechtěla jet tam, kam bych chtěl. U této R1 to tak všeobecně je, že pokud nemáš grip vzadu, motorka nezatáčí.“

Jak byli v týmu spokojeni a jak ty?

„Splnil jsem na 100% to, co se po mně chtělo, a pomohl jsem ve vývoji motorky. Můj předchůdce uměl zajet rychlé kolo, ale v závodě to vždy dopadlo tak, že po pár kolech odstoupil s tím, že mu to klouže a nebo to nějak dokroužil třeba o několik vteřin na kolo pomaleji. Já jsem celý závod jel celkem stabilní časy, což bylo dobrý. Samozřejmě nemůžu být spokojen s tím, že „kroužím“ na posledních pozicích, ale tým i já víme, že s motorkou, která byla k dispozici, se o moc víc zvládnout nedalo. Mirco (Guandalini) mi ale slíbil, že pokud bych měl jet někdy zase, připraví motorku, s kterou se bude dát bojovat o Top10.“

Maximálku jsi měl o 20 km/h nižší než kluci na čele, to se pak těžko drží krok. Asi jsi možná tak trochu prožil ten pocit, co má Ondra Ježek od začátku roku, že?

„To je samozřejmě těžký. Když bych to měl k něčemu přirovnat, motorka je, co se motoru a elektroniky týče, spíš superstock než superbike. Ale jak už jsem řekl, s tím se počítalo, i když jsme si mysleli, že rozchodíme Magneti Marelli, což by byla velká změna. Je to elektronika, která má aktivní motorovou brzdu, kontrolu trakce, launch control apod. Já jsem všechno musel jet jet nejen s menším výkonem, ale také „na ruku“. Ondra to nemá snadné, jeho motorka sice byla rychlejší než moje, ale myslím si, že já jsem na tom byl zase o něco líp s podvozkem. Ale snad se to u Ondry zlepší a bude moct jezdit o něco víc vepředu.“

Měli jste s Ondrou čas prohodit pár slov?

„Jasně, měli jsme box vedle sebe, takže jsme se viděli docela často. A samozřejmě jsme si celý víkend dělali srandu, že si tam jedeme svůj český mistrák a Alpe Adria :-) Jen kdyby někdo blbě pochopil mou poznámku v přenosu, nebyla to urážka AA, ale vtípek na náš soukromý závod s Ondrou.“

A co s ostatními?

„Potkal jsem se s většinou jezdců a se všemi si popovídal, přece jen se nějaký pátek známe a nějaký závod jsme spolu odjeli.“

Když by byla zase příležitost jet WSBK, šel bys do toho znovu?

„Asi ne za stávajících podmínek, upřímně necítím se na to bojovat o předposlední místo a během víkendu byly chvíle, kdy jsem si říkal, jestli mi takové trápení za to stojí. Každopádně, jak už jsem zmínil, Mirco prý příště připraví motorku na Top 10… tak uvidíme :-)“

Za dva týdny se jede další kolo BSB v Brands Hatch. Dáš si teď nějaký odpočinek?

„Kdepak, až se vrátím domů, tak kromě rodiny bude třeba dohnat nějaký resty za 2 týdny mimo domov a budu se věnovat tréninku.“

Tentokrát pojedete rozložení GP, takže to nebude další jízda na horské dráze? :)

„To právě bude, Brands Hatch je docela z kopce a do kopce. Ale těším se tam, je to trať, kterou mám rád, a doufám, že se nám podaří vylepšit problémy z minulého víkendu a zase se posuneme o něco víc dopředu.“

Kubo, díky za rozhovor a ať se ti daří!