Český Superbikový závodník Jakub Smrž má za sebou první letošní test svého nového motocyklu Ducati 1199 Panigale. Dle slov Jakuba mu nová Panigale sedí a je s ní velice spokojený. Jakub má ovšem také spoustu zkušeností s motocyklem starší generace Ducati 1098, který několik sezón sedlal v šampionátu WSBK.

Nedalo nám to, abychom se Jakuba nezeptali a nezkusili z něj dostat srovnání a pohled na tyto dva motocykly. Je nová Panigale ve všech ohledech lepší než starší 1098? Nebo je v něco v čem je starší 1098 lepší než nová Panigale?

1797316_10151986412068097_809675450_n

Jakube, máš za sebou první ostrý test s novým týmem a novým motocyklem Ducati 1199 Panigale. Dokázal by jsi popsat jaký byl tvůj první pocit, když jsi s Panigale vyjel poprvé na trať? Bylo něco, čím tě ta motorka hned nadchla a naopak něco, co ti zatím příliš nesedí, na čem bude potřeba zapracovat?

Jakub Smrž: „Měl jsem z toho trochu obavy, protože jsem absolutně nevěděl co mě čeká. Ale od prvních kol jsem věděl, že jsem na Ducati a okamžitě jsem věděl co si dovolit. I po zhruba 5ti měsíční pauze. Určitě jsem byl překvapen tím, jak funguje předek motorky na brzdy a v nájezdech. To byla i velká přednost „staré“ 1098 a 1199 na tom nic neztratila. To mi hodně chybělo u Hondy a dělalo mi největší problémy. Naopak jsme během testů nebyli schopni najít ten správný pocit se zadním pérováním, kdy motorka šla nečekaně do smyku a hodně často jsem bez varování ztrácel zadní kolo. Sice jsme to zlepšili, ale pořád to není ono, navíc motorka je z výjezdů moc na zadním kole, což tomu vůbec nepomáhá. Ale pravda je ta, že jsme neměli plné osazení týmu a materiál, abychom na tomto intenzivně pracovali.“

Strávil jsi několik sezón v sedle Ducati 1098/1198? A i když jsi mi sám říkal, že je prakticky nemožné porovnávat motorku z WSBK a motorku z BSB, tak dokázal by jsi zhodnotit vývoj, který Ducati s novou Panigale udělala? Měla třeba 1098 nějaké nedostatky, které ti na ní vadili? A podařilo se je s novou Panigale vychytat? Nebo byla 1098 v některých ohledech lepší než nová Panigale?

Jakub Smrž: „Takhle se o tom nedá mluvit, Panigale není vylepšená nebo změněná 1098/1198, ale úplně nová motorka s absolutně jinou koncepcí. Jak podvozku, tak motoru. Ale kdybych měl srovnávat nemožné, protože v BSB je jiná elektronika, což mění motorku i podvozkově, tak už jsem se zmínil, že i u Panigale skvěle funguje předek motorky. Kdybych to řekl laicky, mám mnohem lepší odezvu od předku při brždění a nájezdech a mohu si dovolit mnohem prudčeji brzdit v nájezdech a zároveň líp cítím předek než třeba u Hondy. Oproti 1098 stále nejsem spokojen se zadkem, ale věřím, že se nám to povede na příštích testech zlepšit. Tam už budeme mít technika od Öhlinsu a budeme moct měnit specifikace zadního tlumiče (nastavení vevnitř). Co se týče motoru, Panigale nemá takový rozsah otáček, ve kterém funguje a míň točí, ale ani to ještě není definitivní, protože teď jsme měli více méně stockový motor. Na další testy už bychom měli mít motor 2014, který by měl mít asi o 10 koní víc a superbikovou převodovku, která bude kratší. A ani jsem zatím neměl žádné přímé srovnání s konkurencí, abych viděl, jak na tom jsme s akcelerací či maximálkou.“

Kuba_Panigale_2014

Závěrem jestli můžeš říct nějaké parametry tvé motorky? Váha, výkon, zrychlení z 0 – 100 (jestli teda tohle vůbec někdy měříte), maximálka aspoň cca? No a jestli už teď víš jaké updaty budete mít k dispozici na příští test?

Jakub Smrž: „Parametry netuším, jsou to celkem nepodstatné údaje, navíc maximálka se mění podle okruhu a převodu. Ale na těch rychlejších to bude kolem 300 km/h. Z nuly na 100 záleží, jak se mi povede start, ale je to pod 3s ;-) A výkon přes 200 koní, ale přesný údaj nevím. Jak už jsem se zmínil, na další testy budeme mít nový motor a hlavně budeme v kompletním osazení, takže budeme mít víc možností zkoušet větší změny.“