Po rozhovoru s Matějem Smržem jsme se na několik otázek zeptali i staršího z bratrské dvojice Jakuba. Jakub Smrž je historicky nejúspěšnější český Superbiker, který má za sebou 6 sezón v Mistrovství Světa Superbiků. Pro sezónu 2013 Jakub přestoupil do asi nejprestižnějšího národního šampionátu BSB. Zde si pár závodů vyzkoušel už na konci roku 2012, kdy jezdil na motocyklu Aprilia RSV4. Celou sezónu 2013 pak absolvoval stroji Honda CBR 1000RR Fireblade. Jak se mu podařilo poprat se s novu technikou a především s okruhy, které často připomínají tratě z road racingu než závodní okruhy se dočtete v následujícím rozhovoru.

Ahoj Jakube, jsem rád, že jsi si na nás udělal čas a začal bych podobnou otázkou jako v případě tvého bráchy Matěje. Máš za sebou první kompletní sezónu v Britském Mistrovství Superbiků což je jeden z nejtěžších šampionátů současnosti. Jak hodnotíš zpětně tuto sezónu?

„Rozhodně to byla velká změna. Všechno mělo být v letošní sezóně úplně jinak, ale můj původní tým předčasně skončil, takže jsme rychle museli hledat náhradní řešení. Popravdě jsem si to představoval mnohem snažší, ale čekala mě většina nových okruhů, které byly náročnější, než jsem čekal. A stejně tak konkurence byla mnohem silnější. Nemyslím, že bych udělal ostudu, byl jsem všude rychlejší než můj předchůdce Luca Scassa, ale BSB se letos hodně zrychlilo a občasná umístění mezi 5. a 10. místem pro nás bylo při technických možnostech a mých (ne)zkušenostech maximem. Když jsem se zrovna neučil nový okruh, tak jsem se učil se čtyřválcem a prostě se sešlo hodně nových věcí.“

Dave Yeomans - BSB 2013 Oulton Park Rd 7_01

Od roku 2007, kdy si začal závodit ve WSBK si až na pár vyjímek vždy jezdil na dvouválcové Ducati. Jak těžký bylo zvyknout si na čtyřválcovou Hondu a co třeba konkrétně byl pro tebe největší problém při zvykání si na tuhle motorku?

„Bylo to mnohem těžší, než jsem čekal. Nikdo z jezdců nebyl tolik let za sebou na dvouválci, takže ty přechody mají mnohem jednodušší. Já jsem sice absolvoval nějaké závody na Aprilii, která je sice čtyřválec, ale do V, takže se charakterem motoru a projevem hodně podobá Ducati. Myslím, že kdybych přešel na čtyřválec ve WSBK, tak by to bylo mnohem snažší, protože bych se učil na známých okruzích a mohl bych se plně věnovat motorce. Ale letos jsem trochu tápal. Když neznáš trať a nejedeš naplno, tak logicky nejsi schopnej dokonale poznat nedostatky na motorce a občas jsem prostě nevěděl, jestli je chyba v nastavení motorky nebo se na nové trati motám jak vítr v bedně. :-D Až koncem sezóny jsme jeli tratě, které jsem dobře znal a tam jsme se teprve dostali v nastavení motorky tam, kdy jsme měli být už dávno. A rázem bylo nastavení úplně jiné, než do té doby a najednou se mi jelo mnohem líp. I když to nebylo ideální, fakt je ten, že jsem velice často byl nejlepší privátní Honda…“

Ono to zvykání si na novou motorku bylo asi ještě o to těžší, že v BSB je oproti WSBK značně omezené používání elektronických pomocníků. Co všechno si musel po přechodu do BSB oželet?

„Je pravda, že elektronika hrála velkou roli v „tápání“ v nastavení. Oproti WSBK v BSB nemáme Launch Control (na startu držím plný plyn a jen si hlídám spojku), ale to je to nejmenší. Všichni mají v Británii jednotnou elktroniku Motec, kde je navíc zakázaná kontrola trakce. Ale největším problémem byla motorová brzda. Ve světě jsem si mohl nechat nastavit EB (engine brake) na každou zatáčku jinak. Když je na jedné trati několik např. dvojkových zatáček, do každé z nich přijíždíš jinou rychlostí a tudíž musí EB pracovat jinak. Ale v BSB je to hodně zjednodušené a na jeden převodový stupeň je jedno nastavení. Takže je to dost o kompromisu, někde je EB jak má být, někde málo a někde moc. A když máš v nájezdu zadní kolo ve vzduchu, nefunguje vůbec :-D Ve WSBK sis šteloval EB podle okruhu a svého stylu, ale v BSB se musíš hodně přizpůsobovat motorce a nastavení. Konkrétně s tímhle jsem bojoval hodně dlouho, než jsem se odnaučil brzdit příliš agresivně a našli jsme řekněme základní nastavení, z kterého jsme pak mohli vycházet.“

Dave Yeomans - Kuba BSB 2013 Oulton Park _4

Už jsi to v předešlé odpovědi nakousl, ale tvoje první sezóna v BSB pro tebe asi nezačala úplně ideálně, když těsně před začátkem oznámil ukončení svého působení v tomto šampionátu tým Splitlath Redmond Aprilia ve kterém si měl jezdit. Podařilo se ti potom najít místo v týmu Padgett’s Honda, ale ani tento tým to letos co se týče financí neměl asi jednoduché?

„Bylo to trochu štěstí v neštěstí. Sice bych asi na Aprilii jezdil lepší výsledky, ale sezóna s Padgett’s byla něco nezapomenutelného, protože takovou skvělou partu nadšenců jen tak někde nepotkáte a celý rok byla v týmu úžasná atmosféra, i když se ne vždy dařilo. Padgett’s neměl původně startovat, protože neměli dostatečné peníze na absolvování sezóny. Ale promotér MSV nás dal dohromady a majitel týmu Clive Padgett je takový srdcař, že to nějak zvládl, i když všechno tahal ze své kapsy. Samozřejmě to nebylo ideální, jeli jsme loňské motorky a na všem se šetřilo, jak se dalo. Ale já jsem byl rád, že jsem mohl jet v BSB, naučit se všechny okruhy, což mi do budoucna pomůže. Mohlo to taky dopadnout tak, že bych musel jet jiný šampionát a to bych nechtěl.“

Aktuálně také zaplavila celý internet zpráva, že tě v šampionátu BSB uvidíme i v příštím roce. Už to ovšem nebude v sedle Hondy, ale opět budeš v sedle italské Ducati?

„Je to tak, pojedu v irském týmu Millsport Ducati na 1199 Panigale a upřímně z toho mám velkou radost. Tento tým je už několik let v britském šampionátu a zároveň se věnuje přírodním okruhům. A po letošní úspěšné sezóně, kdy vyhráli několik závodů ve třídě Superstock se rozhodli přejít do nejvyšší třídy Superbike. Řešil jsem několik možností, ale Ducati pro mě byla priorita. Letos jsem si během sezóny v Mostě zkusil Panigale z IDM (http://www.youtube.com/watch?v=ffoVWLCHPtg#t=13) a během asi 20ti kol jsem byl nejen skoro na traťovém rekordu, ale i tak málo mi stačilo, abych si připadal jako doma. A upřímně jsem se cítil na motorce lépe, než na Hondě za několik závodních víkendů. To byl asi hlavní impulz, proč jsem tak tíhl zpět k Ducati, i když na Panigale jsem nezávodil a je to svým způsobem krok do neznáma. Rozhodně je mi dvouválec bližší nejen srdcem, ale i cítěním během jízdy.“

Kuba Smrž a nová Panigale

Kuba Smrž a nová Panigale

Čeká tě teda nový tým a nová motorka. Máš například nějakého mechanika, který putuje do nového týmu společně s tebou? A co motorka, kdy ji budeš moci poprvé vyzkoušet?

„Kdybych měl možnost, tak si postavím svůj tým, ale zatím to vypadá, že k nám přijde můj letošní šéfmechanik, s kterým si dobře rozumíme a navíc bydlí asi hodinu od základny Millsport. Kromě toho jsem si ještě dal požadavek, abych měl na celou sezónu stejného inženýra přímo z Itálie z Ducati Corse, tak uvidíme. Momentálně tým čeká na možné změny technických předpisů pro Ducati, aby mohli začít stavět motorku. Ale jejich letošní superstock je připravenej na první jízdy. Možná se ještě svezu do konce roku na ostrovech se stockem a pokud ne, tak až v lednu ve Španělsku. A testovací program se superbikem ještě nevíme. Ale těším se jak malej kluk !!!“

Tvého bratra Matěje jsem se ptal i na zimní přípravu. Trénujete spolu, nebo ty máš nějaký jiný program?

„Momentálně bydlím ve Zlíně, takže s bráchou se nevídáme často a tak trénujeme každej sám. Těším se, až jednou budeme moct všechno dělat s bráchou. On s jeho trenérem Mírou Hýskem mají svůj systém a stejně tak já, takže to bude pro oba přínos, navíc motivace, když budem makat spolu. Občas máme možnost trénovat spolu, když je například soustředění Smrž Academy a jeto paráda!!! Jak už jsem řekl, trénuju sám a myslím, že za těch spoustu let už vím, co funguje a co je pro mě dobrý. Snažím se maximálně věnovat motokrosu, na který jezdím s kámošem a bývalým krosařem a motárdistou Radimem Vavříkem. On může za to, že se na to dá i trochu dívat. :-D A kromě toho klasická fyzička. Chodím do posilovny, kde i běhám, věnuju se pružnosti a výdrži. A kromě toho mám tréninky floorballu, boxu a teď jsem začal s badmintonem, což je strašná dřina a hrozně mě to chytlo. K tomu mě zas přivedl další kámoš Radim, kterej pro změnu dělá ředitele ve zlínském Land Roveru Roko-Motor. On a především jednatel Roko-Motor pan Janda můžou za to, že nejen jezdím Britské mistrovství a hraju badminton, ale i jezdím britským autem!!!“

CIMG0217

Jakub Smrž a jednatel Roko Motor pan Janda

 

No a závěrem bych se ještě zeptal, co tvoje cíle do příštích sezón? Dáváš si nějaké nebo zkrátka pojedeš na plno a uvidí se, co z toho bude?

„Dávat si cíle je snadné, ale pak je mnohem těžší plnit je. Dával bych si cíle rád, ale příští sezóna je pro mě zatím velká neznámá, neznám ještě Panigale pro BSB a zatím tam nic extra nepředvedla. A ještě není kompletní startovka pro sezónu 2014. Myslím, že po testech budeme chytřejší, ale rozhodně v přípravě nic nepodcením a udělám maximum pro to, aby jste mohli vidět Millsport Panigale na špici BSB.“

Tak jo Jakube, ještě jednou díky za rozhovor a za celý web silnicnimotorky.cz ti přeju do nadcházející sezóny jen to nejlepší. A budu držet palce, aby ti nová Panigale sedla.

„Taky děkuju a doufám, že v příštím rozhovoru budeme mít možnost mluvit o tom, jak se daří. Jinak ale přeju všem čtenářům hezkou zimu a vánoce a ať nám to rychle uteče …“

20130818_50