Na letišti v Piešťanech se v minulosti pořádaly největší mezinárodní závody silničních motocyklů na Slovensku. V posledních letech se pořadatelům z tohoto města povedlo navázat na tradici motocyklových závodů a znovu uspořádat závody na jejich trati. Letošní ročník opět nabízel skvělou podívanou, a to hned v sedmi různých kategoriích. Diváci se tak mohli těšit jak na historické, tak i novodobé závodní motocykly. Jak již bývá na závodech jedoucích se pod hlavičkou České asociace motocyklového sportu zvykem v následujících kategoriích. Spojená kategorie klasiků do jednoho závodu bez rozdílu obsahu s tím, že se jednotlivé kategorie vyhlašovaly zvlášť podle obsahu motocyklů. Byl to tedy závod, ve kterém startovaly motocykly od 175 ccm až do 750 ccm. Dále byly na piešťanském letišti k vidění novodobé kategorie, které patří k závodům na českých i slovenských přírodních tratích. 125 Sportproductiony, čtyřtaktní jednoválce nazývané Supermono, které jely společně s kategorií čtyřstovek. Tato kategorie 400 ccm SPP se jezdí pouze při závodech pořádané CAMSem, kategorie Supersport a Superbike, tedy motocykly do a nad 600 ccm, kategorie Twin, 125GP a 250 Sportproduction. Poslední dvě zmiňované kategorie jely společně ve spojeném závodě, stejně jako kategorie Supermono a 400ccm Supersport.

Samotný program letošního ročníku závodu, který nesl název „Velká cena Piešťan“, odstartoval již v pátek, kdy na samotné jezdce čekaly první volné tréninky. Dále se pokračovalo sobotním dnem, kdy závodníci absolvovali první měřená kola v podobě tréninku a dále kvalifikace. Třešničkou na dortu sobotního dne byly na samotný závěr závody kategorií do 600 ccm a nad 600 ccm.

Sobotní závod volné do 600 ccm

V kategorii do 600 ccm odtrénovalo celkem třiadvacet závodníků, kteří se také postavili na startovní rošt prvního sobotního závodu. V kvalifikaci úřadoval český závodník Michal Vecko jedoucí na motocyklu Honda CBR 600rr v barvách týmu AMK Městec Králové, druhý skončil v kvalifikaci slovenský závodník David Hanzalík, který sedlá motocykl Kawasaki ZX6r, třetí příčka startovního roštu patřila české stálici přírodních okruhů Richardu Sedlákovi, který jede v sedle motocyklu Yamaha R6. V samotném závodě zvítězil s poměrně dostačujícím náskokem nejrychlejší muž kvalifikací Michal Vecko, který jasně potvrzuje, že má v letošní sezóně skvělou formu. Stejně jako na startovním roštu dokončil první sobotní závod kategorie do 600 ccm slovenský závodník David Hanzalík, no a o tu třetí pozici svedla bitvu dvojice ve složení Richard Sedlák a Tomáš Tóth. Richard Sedlák si nakonec pohoršil a dojel na čtvrtém místě, když tohoto jezdce dokázal překonat další slovenský závodník Tomáš Tóth, který si tedy dojel pro zelený vavřínový věnec.

Sobotní závod volné nad 600 ccm

V samotném závěru sobotního dne se na startovní rošt postavilo pouze čtrnáct závodníku kategorie nad 600 ccm. Roli největšího favorita potvrdil v kvalifikaci nejrychlejším časem skvěle jedoucí Michal Prášek, který byl rychlejší než druhý v pořadí Petr „Kimura“ Bičiště, který letos hájí barvy týmu Extéria Racing, a třetím v pořadí na startovním roštu byl slovenský závodník Josef Ježovica.  Všichni tři nejrychlejší sedlají stejný motocykl značky BMW. Do osmikolového závodu nejlépe odstartoval Michal Prášek, který nakonec zvítězil stylem start/cíl, a i zbylé dvě příčky stupňů vítězů zůstaly stejně, jako bylo postavení jezdců na startovním roštu. Druhý dojel Petr Bičiště a třetí Josef Ježovica.  To byl tedy velmi pěkný závěr celého sobotního dne na piešťanském letišti.

Závod klasik

V neděli se za doprovodu pěkného počasí vydali na závodní trať jako první jezdci z kategorií klasik od 175 ccm až do 750 ccm. Celkem osm okruhů čekalo na jezdce z těchto kategorií. V cíli bylo klasifikováno celkem osmnáct závodníků, když se nejlépe s piešťanským okruhem popasoval slovenský závodník Lukáš Sulo jedoucí s motocyklem Yamaha 250 ccm, druhý dojel rakouský veterán Johann Fürböck s motocyklem Weslake Seeley 750ccm a třetí v pořadí byl český závodník Pavel Novák, který vodí motocykl Honda CB500. Co se týče jednotlivých kategorií, tak nejlepším jezdcem kategorie do 175 ccm byl Miloš Thér, do 250 ccm zvítězil Lukáš Sulo, do 350 ccm Boris Korčák, do 500 již zmiňovaný Pavel Novák a vítězem nejsilnější kategorie klasiků byl Johann Fürböck.

125 Sportproduction

Stopětadvacítky sportprodakšny, tak to byl závod, ve kterém byla k vidění strhující podívaná v podobě neuvěřitelné „řežby“ mezi trojicí jezdců Marek Zima, Eduard Werner a Marcel Hruboš. Bohužel v šestém okruhu přišla na řadu červená vlajka, která přerušila tento závod pro pád jednoho v tu chvíli nejrychlejších jezdců Marcela Hruboše, který nepříjemně havaroval při předjížděcím manévru jednoho z jezdců o kolo zpět. Závod byl tedy přerušen a následně restartován, když se zbytek závodu dojížděl na pět okruhů. V závodě nakonec zvítězil Marek Zima po tvrdém souboji se slovenským Eduardem Wernerem, který projel cílem doslova nalepený na Marka Zimu na druhém místě. S menším mankem na vedoucí dvojici projel cílem na třetím místě český závodník Lukáš Fikker. Velmi pěkně si vedl i Martin Prouza, který nakonec proťal pomyslnou cílovou pásku na čtvrtém místě.

Supermono + 400SSP

Spojený závod malých supersportů, tedy čtyřstovek a čtyřtaktních jednoválců, jednoznačně ovládl německý host Daniel Zörnweg, který jede s německým motocyklem MZ specifikace Supermono. Za tímto jezdcem dojela do cíle nejrychlejší trojice z kategorie 400SPP, ve které zvítězil Petr Plichta před Danem Vysloužilem a třetím slovenským reprezentantem Milanem Hanzalíkem. To byla tedy nejúspěšnější trojice kategorie 400SSP. Na stupních vítězů kategorie Supermono dělali společnost vítěznému Danielu Zörnwegovi druhý Pavel Macháček z moto týmu Věčná Jízda a třetí pozici stupňů vítězů kategorie Supermono doplnil při svém premiérovém startu v sedle motocyklu této kategorie Petr Kovář.

Volná do 600

Druhý víkendový závod a první vyvrcholení nedělní programu závodů byl start kategorie do 600 ccm. Co se týče vítěze, tak to bylo jak přes kopírák oproti prvnímu sobotnímu závodu, neboť opět zvítězil fantastický Michal Vecko. Oproti sobotnímu výkonu si velmi pěkně vedl a zároveň polepšil Richard „Riči“ Sedlák, který dokončil nedělní závod na pěkném druhém místě, což je určitě dobrý výsledek pro toho prostějovského jezdce, který jede v týmu MRT Racing Company. Michal Vecka a Richarda Sedláka doprovodil na stupních vítězů Slovák Tomáš Tóth, kterému se podařilo obhájit třetí místo z prvního sobotního klání. Tomáš Tóth ukázal stejně jako v Kopčanech své jezdecké kvality a dojel dvakrát třetí, double vítězství Michala Vecka, který v Piešťanech zcela jasně tvrdil muziku a dokazoval roli největšího favorita po celou dobu víkendového klání. O druhou pozici se v obou závodech dělila dvojice David Hanzalík a Richard Sedlák.

Twin

Po šestistovkách se přehoupl nedělní program závodů na okruhu v Piešťanech za svou polovinu a diváky tak čekal další závod v pořadí dle časového harmonogramu. To byla kategorie čtyřtaktních dvouválců, tedy Twin. Na startovní rošt se do předstartovní procedury postavilo dvaadvacet závodníků, kteří sedlají zejména motocykly japonských výrobců Kawasaki a Suzuki. Skvělou formu v Piešťanech potvrdil slovenský preťekár David Hanzalík, který má v letošní sezóně skvěle připravený motocykl, což dokázal prvním místem v nedělním závodě. Na Davida Hanzalíka tedy v Piešťanech nikdo nestačil a to znamenalo jediné, že si tento zkušený závodník dojel pro další vavřínový věnec a potvrdil tak výbornou formu prvním místem stejně jako na Havířovském Zlatém Kahanci, což byl také poslední závod před kláním v Piešťanech. Na stupně vítězů se v neděli již podruhé podíval Petr Plichta, který dokončil závod kategorie twin na druhém místě, a pro třetí místo si na pódium vylezla známá tvář českých a slovenských twinů Marek Stibor. Co se výrobců motocyklů u prvních třech nejúspěšnějších jezdců týče, tak jediný David Hanzalík sedlá motocykl Kawasaki ER6N, kdežto jeho soupeři Petr Plichta a Marek Stibor jedou za řidítky motocyklů Suzuki SV650.

250 Sportproduction + 125GP

Předposlední kategorie, která se předvedla v nedělním programu poměrně velkému počtu přihlížejících diváků, byl závod dvou spojených dvoutaktních kategorií. Sportovně produkční dvěstěpadesátky doplněné ostrými dvackami, tedy motocykly specifikace GP, které v minulosti startovaly v rámci seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. V dnešní době je poměrně vzácné vidět tyto motocykly na závodním okruhu, neboť tuto kategorii v průběhu několika posledních let vystřídaly čtyřtaktní dvěstěpadesátky nazývané jako Moto trojky. Do Piešťan však bohužel dorazilo pouze jedenáct závodníků, kteří se také postavili na startovní rošt nedělního závodu. Šest závodníku sedlalo motocykly 250 SP a zbylých pět motocykly 125GP. Závodu kraloval vítěz kvalifikací Petr Kunz, což je velmi dobře známé jméno českých přírodních okruhů. Tento jezdec hájí barvy týmu Valachia Racing Team, což je závodní stáj Rostislava Hrbáčka, a zajímavostí je, že tento team v letošní sezoně slaví jubilejních 10 let své působnosti na českých, ale i slovenských závodech. Pro stříbrný vavřínový věnec si v Piešťanech dojel brněnský Petr Křen a zelený vavřínový věnec převzal na stupních vítězů Boris Korčák. Co se ostrých dvacek týče, tak tam jasně dominovala a úřadovala hořická legenda Oldřich Podlipný, který zvítězil před druhým Jiřím Merhautem a třetím Ivem Koutným. Všichni tři jeli na motocyklech Honda.

Volná nad 600 ccm

No a na samotný závěr přišla na řadu nejočekávanější bitva jezdců kategorie Superbike nebo chcete-li volné nad 600 ccm. Krásná tečka na konec celého nedělního dne to byly nejrychlejší a nejvýkonnější motocykly, které se představily divákům na letišti v Piešťanech. Strhující podívaná od startu až do cíle, to byl poslední závod nedělního programu. Výsledky závodu kategorie nad 600 ccm byly téměř stejné jako v tom sobotním. Opět zvítězil Michal Prášek před road racingovým specialistou Petrem „Kimurou“ Bičištěm. O třetí příčku sváděla boj dvojice Josef Ježovica a slovenská hvězda motocyklové silnice Tomáš Svitok, který nakonec naplno zužitkoval své bohaté zkušenosti a dojel si tak pro třetí místo závodu kategorie nad 600 ccm.

Hezká sportovní podívaná, tak by se daly jednoduše shrnout závody na letišti v Piešťanech, které byly okořeněné pěkným počasím . Nejdůležitější je, že se všichni jezdci vrátili ve zdraví domů, a v tuto chvíli nám všem nezbývá nic jiného, než se těšit na příští rok na další ročník Velké Ceny Piešťan, která se, jak všichni doufáme, pojede i v roce 2019.

Zde jsou ke zhlédnutí kompletní výsledky z celého víkendu.

Za poskytnuté fotografie děkujeme Karlu Šoukalovi.