Ahoj Tomáši, od letošního roku jsi začal dělat ředitele hořických závodů. Vraťme se ale na začátek. Jak a kdy ses dostal do Hořického automotoklubu a čím vším sis prošel, než se z tebe stal ředitel závodů?

„Ahoj Vojto. V AMK Hořice jsem od roku 2006. Od tohoto roku jsem začal dělat traťového komisaře na hořických závodech. V roce 2010 jsem se stal vedoucím hořického okruhu a zároveň jsem  poprvé získal licenci sportovního komisaře od Autoklubu České republiky. V roce 2015 jsem se stal hlavním pořadatelem hořických závodů.  Na začátku letošního roku jsem pak byl výborem AMK Hořice zvolen ředitelem 300 zatáček Gustava Havla i ČTT- IRRC.“

Pokud se nepletu, tak figuruješ i v Autoklubu České republiky. Můžeš nám prozradit, co všechno tam máš na starosti? Funkcionáře závodu neděláš jen v Hořicích, kde všude tě mohou lidé potkat?

Ano máš pravdu. Na podzim loňského roku jsem byl zvolen do výkonného výboru silničních závodních motocyklů Autoklubu České republiky.  Tady máme společně s Martinem Kulhánkem na starosti právě závody na přírodních okruzích. Pokud jde o moje aktivity na ostatních podnicích, tak v roce 2018 jsem kromě Hořic působil jako ředitel závodu i ve Starém Městě a v Těrlicku.

Je rok 2018 a vy za sebou máte z pohledu diváka velmi povedený 56. ročník závodu 300 Zatáček Gustava Havla. Jaké bylo hodnocení v AMK Hořice a jak jsi ty spokojen s letošním ročníkem tohoto velmi populárního závodu?

Letošní Zatáčky byly určitě hodně povedené. Sešla se skvělá konkurence i ze zahraničí. Nebojím se říct, že to byl po sportovní stránce asi nejlepší ročník novodobé historie. Největší radost mám z toho, že během celého víkendu nedošlo k žádnému vážnému zranění jezdce.

Diváci znají hořické závody, tak že o víkendu přijedou a v neděli zas odjíždějí, což znamená, že v tuto chvíli je vše připraveno. Tedy depo, závodní trať atd. Myslím si, že nejen mě ale i velkou spoustu lidí by zajímalo, jak dlouho trvají přípravy na tak velký motoristický podnik, jakým Hořice bezesporu jsou? Kolik lidí se podílí na přípravách závodu popřípadě stavbě a úklidu závodního okruhu?

„Přípravy na letošní Zatáčky začaly už na podzim loňského roku. Zpočátku je potřeba vyřídit různá povolení jako třeba uzavírky silnic, objízdné trasy atd. Samotná stavba tratě trvala letos celých 10 dní. Ze začátku se na ní podílelo asi 10 lidí, těsně před závody to bylo kolem 40 dobrovolníků. Samozřejmě před samotným podnikem se nepracuje pouze na okruhu. Je potřeba připravit i depo, start a mnoho dalších důležitých věcí. Určitě bych rád všem, kteří se na těchto přípravách podíleli, moc poděkoval.“

Tomáš Jenčovský

Tomáš Jenčovský

V Hořicích můžeme během víkendu vidět velký počet traťových komisařů, policistů, hasičů a dalších pořadatelů. Co se týče traťových komisařů, jsou to všechno hořičáci a nebo k vám dojíždějí lidé i z jiných koutů České republiky? Kolik hasičských aut a sanitek je potřeba k uspořádání takového závodu?

„Tady tě asi překvapím, protože jen malá část pořadatelů a traťových komisařů je přímo z Hořic. Většina k nám dojíždí například z Jičína, z Branné, z Brna a z mnoha dalších míst. Celkově se na hladkém průběhu celého závodního víkendu podílí okolo 200 lidí. Pokud jde o zdravotní zabezpečení, tak máme na okruhu celkem 8 sanitek, což nemá na jiných závodech v České republice konkurenci. Navíc máme na téměř každém úseku tratě zdravotníka, který má  za úkol postarat se o zraněného jezdce právě do příjezdu sanitky.  Pokud jde o hasičské zabezpečení, spolupracujeme s místním sborem.“

Mohl bys nám a našim čtenářům prozradit, kolik diváků letos přihlíželo hořickému závodu 300 Zatáček Gustava Havla? O pauze jsem si projížděl okruh v doprovodném vozidle a diváků tam bylo až neuvěřitelně, takže tahle otázka mě opravdu zajímá.

„Musím se přiznat, že přesný počet diváků nevím. Ono se to těžko počítá, protože v Hořicích je stále populární sport, útěk před výběrčími. Takže počet prodaných vstupenek se zdaleka nerovná počtu diváků. Nicméně ta hranice 20 000 lidí za víkend byla určitě  překonána. I když zdaleka ne všichni si koupili vstupenku.“

Vím, že odpověď na tuto otázku budeš vědět asi těžko, ale zkus si „tipnout“, kolik se za hořický víkend vypilo u stánků litrů piva a kolik se snědlo klobás?

„Tak to se vůbec neodvážím odhadnout. Nicméně podle množství konfliktů pořadatelů s podnapilými diváky bylo těch litrů piva opravdu hodně.“

Je všude známo, že uspořádání takového podniku je hodně finančně náročné. Mohl bys nám vyjmenovat položky, které jsou asi nejnákladnější?

„Máš pravdu, že pořádat podnik takového rozsahu je finančně velice náročné. Těch položek v rozpočtu je mnoho. Určitě hodně nákladné je zdravotní zabezpečení. Dále je potřeba zaplatit pojištění podniku, časomíru, samotnou přípravu a úklid tratě atd. Kdybych měl jmenovat vše, tak bychom tu byli dlouho. Finanční náročnost na uspořádání závodu v Hořicích je extrémní. A to jako jediní v republice pořádáme závody hned dva v roce.“

Za pár dní vás čeká druhý letošní podnik, a to Česká Tourist Trophy. Mohl bys pozvat naše čtenáře na tyto závody, popřípadě prozradit, na co se mohou diváci během víkendu těšit?

„Hlavním lákadlem bude určitě zařazení České Tourist Trophy již popáté do seriálu IRRC, což je neoficiální mistrovství Evropy ve třídách Supersport a Superbike. Obě tyto kategorie pojedou v neděli hned dva závody. IRRC má letos skvělou konkurenci, takže se určitě vyplatí  do Hořic zavítat. Kromě IRRC se mohou diváci těšit na přebor České republiky ve všech třídách klasik a na volný závod SIDE.“

Česká Tourist Trophy v Hořicích

Česká Tourist Trophy v Hořicích

Kdy začnete se stavbou závodního okruhu? Co se týče zabezpečení, tak to máte u vás v Hořicích zvládnuté na jedničku. Můžeš nám říct, kolik se přibližně nachází pytlů, žoku a metrů sítě na hořické trati při závodech? Je to neskutečný počet, kde to všechno skladujete?

„Vzhledem k tomu, že chystáme opět navýšení bezpečnostních prvků na trati, budeme začínat již 14 dní před samotným závodem. Počty bezpečnostních prvků se neustále zvyšují.  Velikých žoků máme něco kolem 2500, přibližně stejný počet je menších ochranných pytlů. Co se týká záchytných sítí, těch máme už několik set metrů.“

Jak už jsem na začátku rozhovoru zmínil, tak děláš ředitele závodu. Co všechno má ředitel závodu na starosti?

„Těch povinností je hodně a většina z nich není nijak zajímavá.  Hlavní úkol je řídit chod celého podniku a taky za podnik nést zodpovědnost. Musím říct, že je to psychicky velice náročné a je veliká úleva, když vše dobře dopadne.“

Závěrem bys nám mohl prozradit, co děláš ve svém volném čase, když zrovna nejsi na závodech?

 „Konkrétně letošní rok trávím na závodech a nebo prací okolo závodů drtivou většinu volného času.  Na nic jiného není moc čas. Pro příští rok chci určité aktivity kolem závodů omezit, takže na trávení volného času se zeptej raději za rok.“

Děkuji ti za rozhovor a přeji nejenom tobě ale i celému pořadatelskému sboru AMK Hořice, aby se letošní ročník závodu Česká Tourist Trophy povedl aspoň stejně jako 300 Zatáček Gustava Havla. V Hořicích tedy brzy na viděnou.

„Taky děkuji a doufám, že se všichni sejdeme 18. – 19.8. v Hořicích na České Tourist Trophy.“