Espéčka“, jak se této kategorii slangově říká, zde jela svůj závod v rámci mistrovství České republiky přírodních okruhů pod hlavičkou Autoklubu České republiky (AČR). I přes to, že ve startovní listině chyběla některá jména z absolutní špičky této kategorie, zmínili bychom hlavně rodinnou dvojici otce a syna Sedlů, Petra Koláře a nebo třeba Radka Lamicha. Ale i tak bylo na co koukat, protože do Jičína dorazilo velmi mnoho špičkových jezdců této kategorie, co se road racingu týče.

Hořičtí Lukáš Fikker, Marek Zima, královéměstecký Michal Vecko, Ivo Doležal, David Řezáč, skoro domácí Zbyněk Soukup, mladá krev této kategorie Martin Prouza, Pavel Nechanický a nebo třeba domácí závodník David Polák, jenž hájí barvy hořické stáje Motor Village 69. To jsou jezdci, kteří v průběhu celého víkendu promlouvali do pořadí v TOP 10, tedy v první desítce. Páteční a sobotní technickou a formální přejímkou prošlo přes dvacet závodníků, ale pojďme se teď ve stručnosti podívat do víkendového dění této kategorie na přírodní trati v Jičíně.

Marek Zima

Marek Zima

Sobotní kvalifikace

První sobotní kvalda se jela za fantastických povětrnostních podmínek, čehož jezdci hodně využili. První kvalda sloužila hlavně k osahání si místního okruhu, najetí co nejlepší stopy, ale také k co nejlepšímu nastavení sportovně produkčních stopětadvacítek. První kvalda nakonec nejvíce sedla Lukáši Fikkerovi, který má v letošní sezoně famózní formu a zvítězil tak v tomto tréninku s nejrychlejším časem, který měl hodnotu 1:36.480. Druhý nejrychlejší čas s minimální ztrátou na vedoucího Fikkera zajel jeho týmový kolega z Automotoklubu Městec Králové Michal Vecko. Třetí nejrychlejší byl hořický Marek Zima, který byl také nejrychlejším jezdcem z celého jezdeckého pole sedlající motocykl Cagiva Mito, a tu poslední příčku pomyslné první řady startovního roštu by obsadil jezdec z pražského Proseka David Řezáč. Pátý pak Ivo Doležal, šestý domácí David Polák, sedmý pak Martin Prouza, který měl v první kvalifikaci problémy s elektronikou jeho Aprilie a díky tomu objel pouze čtyři měřené okruhy. Osmý Zbyněk Soukup, devátý Pavel Nechanický a TOP 10 uzavřel pražský závodník Jan Langhammer, který sedlá motocykl Cagiva Mito. V první desítce nejrychlejších byli pouze dva jezdci, kteří sedlají tento motocykl, což znamená, že v první kvalifikaci jasně dominovaly motocykly italského výrobce Aprilia.

Josef Svoboda, David Polák

Josef Svoboda, David Polák

Co se druhé kvaldy týče, tak to byl trošku vabank s počasím, neboť těsně před tímto druhým tréninkem začalo lehce pršet, a tak se pořadatelé rozhodli vyhlásit tento trénink jako mokrý. I přesto vyjeli téměř všichni jezdci na suchých pneumatikách. Nikdo z jezdců se oproti první kvalifikaci nezlepšil s výjimkou Martina Prouzy, který si zlepšil chuť oproti nepovedené první kvalifikaci. V průběhu druhé kvaldy začalo vydatně krápat a téměř polovina jezdeckého pole neriskovala a předčasně zajela v průběhu tréninku do parkoviště závodních strojů. Nejrychlejší byl Ivo Doležal, před Martinem Prouzou, Markem Zimou a Davidem Řezáčem. Technické problémy poznamenaly ve druhém tréninku domácího Davida Poláka, kterému spadl řetěz a v tréninku nemohl pokračovat, jinak se ve druhé kvalifikaci nestalo nic zásadního.

Marek Zima

Marek Zima

Nedělní závod

V neděli brzy ráno měli jezdci této kategorie na programu warm-up, což je na české závody trošku rarita, ale určitě je to super, že pořadatelé umožnili jezdcům tento krátký trénink, kde vlastně jezdci mohou vyzkoušet poslední úpravy na nastavení svých motocyklů před samotným nedělním závodem. Ten byl naplánován na odpolední hodiny, fantastické počasí slibovalo skvělou podívanou, což se také potvrdilo. Celkem 13 okruhů čekalo na jezdce této kategorie a to byla poměrně slušná porce. Po startu šel nekompromisně do čela Michal Vecko, který potvrzuje fakt, že v současné době patří k nejkvalitnějším jezdcům, které nám české přírodní okruhy nabízejí. Hned v úvodu závodu nešťastně odstoupil jeden z favoritů Lukáš Fikker, kterého vyřadila ze hry porucha zapalování jeho Aprilie. Na prvním místě jel tedy Michal Vecko a za ním to hodně vřelo. Skupinka ve složení Marek Zima, Ivo Doležal, Martin Prouza a s menší ztrátou jel za touto skupinkou na pátém místě David Polák.

Martin Prouza byl opravdu při chuti a v jednom z okruhů přijel na třetím místě, když se dokázal dostat před Iva Doležala, druhý jel Marek Zima na nejrychlejším Mitu. Martina Prouza si pak ale vypil kalich hořkosti až do dna, když se po problémech s řadicí pákou začal propadat až na čtvrtou pozici. Díky těmto technickým problémům se Martinu Prouzovi nevyhnul lehký pád v retardéru před „Letnou“, což znamenal konec působení tohoto jezdce. Michal Vecko jel fantasticky a kolo od kola si vytvářel čím dál větší náskok nad svými soupeři Zimou a Doležalem. Mezi touto dvojicí to hodně vřelo a oba jezdci ukazovali krásný sport okořeněný skvělými souboji. V závěru měl přece jenom navrch Ivo Doležal a lehce tak poodjel Marku Zimovi. Zvítězil tedy Michal Vecko, před Ivem Doležalem a třetí místo v cíli patřilo Marku Zimovi. Pytel brambor bral nakonec David Polák, který si po celou dobu závodu jel „One Man Show“. Pátý David Řezáč, šestý Zbyněk Soukup, sedmý Pavel Nechanický, osmý Aleš Vochoč, devátý Ondřej Mráz a TOP ten uzavřel Michal Korejs. Za zmínku stojí nejrychlejší čas závodu, který zajel vítěz Michal Vecko. Čas měl hodnotu 1:34.073, což je neskutečná palba.

Michal Vecko

Michal Vecko

Stopětadvacítky Sportprocuctiony předvedly jičínským divákům, perfektní podívanou a to hlavně díky parádním soubojům, které nám jezdci v nedělním závodě předvedli. Doufejme, že se tato kategorie představí na okruhu v Jičíně i v příštím roce a třeba se (možná) dočkáme i jiné novodobé kategorie, které opravdu hodně táhnou diváky. Uvidíme. Velký dík patří pořadatelům, kteří odvedli velký kus práce, a závěrem nám nezbývá nic jiného, než se těšit na další ročník. Za rok v Jičíně na shledanou.