Preview

Příznivci jedné stopy a hlavně závodů se každoročně nemohou dočkat Jarní ceny Brna, která otevírá českou motocyklovou závodní sezónu. Letošní podnik byl naplánován na víkend od 6. do 8. dubna 2018. I když je to o dva týdny dříve než loni, vypadá to, že bude pěkně a opravdu si užijeme jarní počasí, oproti zimě v předchozích letech, kdy to bylo spíše na lyže než na motorku. Jarní cenu Brna opět pořádá Road Racing club pod záštitou CAMS, takže se budou body ze závodů počítat do seriálu Mistrovství a Přebor na přírodních okruzích 2018.

Masarykův okruh v Brně patří mezi okruhy světové úrovně, což potvrzují každoroční závody MotoGP a letos i závody WSBK. Díky tomu je okruh dost široký s velkými únikovými zónami a nabízí také dobré zázemí. Trať samotná je dlouhá 5 403 m a je tu 14 zatáček, z nichž je 6 levých a 8 pravých.

Tím, že jde o uzavřený okruh, nejedná se o čisté road racingové závody a nalezneme tu i jezdce, kteří berou Jarní cenu jako přípravu na své další okruhové závody. Nicméně tím, že se tu jedou dva závody, bude rozhodovat v cíli každá pozice do celkového hodnocení CAMS, protože na dalších tratích se pojede už po jednom závodě, navíc budou v rámci tohoto seriálu už jen závody v Kopčanech, Piešťanech a Dymokurech.

O víkendu se můžeme těšit na více než 300 závodníků sedlajících klasiky i nejmodernější stroje, včetně posádek sidecar, které čeká mezinárodní závod Sidecar Trophy. Celkem se pojedou závody těchto tříd:

  • Klasik
  • 125 SP + 250 SP
  • Sidecar
  • Supermono + 400SSP
  • do 600 ccm
  • Twin + 125 GP + Moto3 + Stock 300
  • nad 600

Předběžné startovní listiny tříd motocyklů Jarní cena Brna 2018.

Startovní listina International Sidecar Trophy – Brno 2018.

Klasik

Ve třídě klasiků se opět můžeme těšit na stroje nejrůznějších kubatur. V závodě uvidíme stroje tříd 175 ccm, 250 ccm, 350 ccm, 500 ccm a 750 ccm. Celkem je přihlášeno k 3. 4. 65 závodníků. Velkým favoritem v nejslabší třídě bude jistě Miloš Thér, který v loňském roce ovládl oba závody Jarní ceny a navíc na konci roku oslavil prvenství v této třídě. Dobré výkony měl v loňské sezóně i Ivo Koutný či jeho týmový kolega Petr Bartl. Ve třídě 250 ccm loni vyhrál druhý závod Milan Bango, který by jistě rád stejně rozjel i letošní sezónu. Počítat ale musí s Josefem Ježovicou, kterému se loni v Brně nedařilo, nicméně další dva závody vyhrál.

Je trochu překvapením, že se ve startovní listině třídy 350 ccm zatím neobjevil Vítězslav Hatan, který loni vyhrál všechny závody CAMS, ve kterých se ukázal. Díky tomu má velkou šanci Josef Juřík, který loni v Brně bral dvě třetí místa a díky dalším dvěma vítězstvím mohl na konci roku oslavit titul. O přední pozice bude usilovat i Roman Procházka, který skončil loni na třetím místě, jen bod před Liborem Vrzáněm, takže se můžeme těšit na pěkný závod.

Ve třídě pětistovek, které nám připomínají bývalou královskou třídu z mistrovství světa silničních motocyklů, máme také početné zastoupení. Loňskou sezónu ovládl Kamil Brückner, kterého v Brně uvidíme i tentokrát. Pavel Novák, který skončil loni druhý, tu bude také. Ve třídě nejsilnějších 750 ccm už není tak početné zastoupení, nicméně i tak se můžeme těšit na souboje o vítězství hlavně mezi Markem Stiborem a Josefem Práškem. Většina motorek je ze 70. let minulého století, ale najdou se tu i kousky z 30. let.

125 SP + 250 SP

Hodně nabité startovní pole má třída 125 SP, kdy se seznam jezdců nevešel ani na jednu stránku. Ty budou na trati doplňovat závodníci silnějších 250 SP. Malé „dakšny“ jsou velice oblíbenou třídou, protože motorky nejsou tak finančně náročné jako silnější stroje. Kromě toho je startovní pole hodně vyrovnané a většinou jede o vítězství početná skupina závodníků. V loňských závodech této třídy vyhráli Slovák Eduard Werner a český závodník Marek Zima, kteří budou určitě chtít své vítězství obhájit. Z Automotoklubu Městec Králové tu opět pojede Lukáš Fikker. Jeho týmový kolega Michal Vecko zatím není ve startovní listině této třídy jako loni, ale uvidíme ho v silnějších šestistovkách. Dalším favoritem je určitě Radek Lamich a i v této třídě uvidíme Tomáše Myslivečka, který dlouhá léta závodí v litrech.

O přední místa se budou určitě ucházet jezdci týmu Motor Village 69, který má na starost Pierre Coppa, který dříve závodil v silnějších třídách. Pierre do tohoto závodu také nastoupí, stejně jako David Polák, Marek Horna a Staňka Malinová, kteří se vždy zapojují do soubojů ve skupině. Staňka nebude jedinou závodnicí na startu, protože tu také uvidíme Lucii Festovou Kolářovou, Michaelu Dirnthalerovou z Rakouska a Petru Harantovou. Ve třídě 250 SP je mnohem méně jezdců, ale to neznamená, že by tu o nic nešlo. Loni vyhráli Petr Kunz a Jaroslav Křen, takže je jasné, že i tentokrát se utkají o vítězství.

Sidecar

Velice zajímavým zpestřením všech závodů jsou sidecary, jejichž startovní listina byla zaplněna jako jedna z prvních. Opět se můžeme těšit na dvě třídy 600 ccm a 1000 ccm. Mezi šestistovkami převažuje motor Suzuki, ale nalezneme tu i Kawasaki, Yamahu či Hondu. U litrových side převažuje také Suzuki, když je ve startovním poli jen jeden motor BMW a jedna Ducati. Ve startovní listině nalezneme české i zahraniční posádky, které ale převažují. Mezi světovou konkurencí se ve slabší třídě budou snažit prosadit Miroslav Medek a Ondřej Kopecký, v silnější třídě pak Karel Dlabola s Olgou Nepomuckou a Roman Sedláček s Kateřinou Rozenekovou. Na startu letošních závodů bude i loňský vítěz druhého závodu Peter Schröder. Až z Austrálie přijede dvojice Adam Treasure a Brad Gornie.

Supermono + 400SSP

Třídy Supermono a 400SSP pojedou tradičně spolu a půjde o nejméně zastoupené startovní pole, protože je tu přihlášených 29 závodníků. V Supermonech je jasným favoritem Daniel Zörnweg, který v loňském prvním závodě skončil druhý a celkově tuto třídu vyhrál. Největším soupeřem mu bude Václav Jakl, který loni v Brně oslavil dvě vítězství. Nemůžeme zapomenout ani na Libora Kamenického. Ve třídě 400SSP se loni radoval z vítězství Petr Kunz, který na konci roku skončil celkově druhý. Lídrem této třídy byl loni slovenský závodník Milan Hanzalík. Dobré výkony má také David Řezáč, Petr Křen či František Volek. Ozdobou tohoto startovního pole bude Kristýna Jakeschová, která svým mužským soupeřům určitě nedá nic zadarmo.

do 600 ccm

Pro ty, kteří nejraději obdivují nejsilnější stroje, tak tu jsou samozřejmě třídy do 600 a nad 600. V obou třídách je přihlášena spousta jezdců a v šestistovkách je to 57 závodníků, takže se můžeme těšit na parádní boj o bodované pozice, kdy může uspět jen prvních 15 jezdců. V tak početné startovce nalezneme známá jména české silnice. V loňském roce nám předvedli parádní bitvu o vítězství Richard Sedlák a Michal Vecko. Na oba dva se můžeme těšit i letos. Riči loňskou sezónu bohužel ukončil pádem a zlomenou klíční kostí, ale budeme věřit, že ho toto podzimní zranění nebude tak limitovat. Michal Vecko bude mít na trati nového týmového kolegu, kterým je Luboš Koňák. Luboš v loňském roce nakonec obsadil celkové třetí místo a pro letošek vstoupil do týmu městeckého AMK. Jeho cíle jsou pro letošek ještě větší, hlavně by se rád zapojil do soubojů s dvojicí před ním.

Z dalších rychlých jezdců ve startovním poli můžeme jmenovat například loňského vítěze Igora Kalába, oblíbeného slovenského závodníka Miroslava Laki Slobodu či Karla Brandtnera, který se vrátil z nedávného testování v Misanu. Na startovním roštu bude i jeho přítelkyně Anežka Svobodová. Těšit se můžeme také na dvojici Michal Indi Dokoupil a Veronika Hankocyová, kteří prožili velice těžké období kvůli shánění motorek a sponzorů. Nakonec se vše podařilo a uvidíme je na startu letošní Jarní ceny Brna. V této třídě také nastoupí Martin Gbelec, kterého známe hlavně ze závodů slabších motorek.

Twin + 125 GP + Moto3 + Stock 300

Kategorie Twin je divácky velice oblíbená a hlavně má silné a vyrovnané startovní pole. Trochu překvapivě je na startovním roštu doplní závodníci tříd 125 GP, Moto3 a Stock 300. Loni se z vítězství na úvod sezóny radovali David Kužela a Jakub Gottwald, které uvidíme na startu i letos. Kromě nich je největším favoritem Marek Stibor, který byl loni celkovým vítězem CAMS ve třídě Twin. Stejně jako v šestistovkách, i do této třídy nastoupí Michal Dokoupil a Veronika Hankocyová, kteří budou mít tyto závody jako výbornou přípravu na závody v Irsku. Silným soupeřem bude Zbyněk Soukup, který na startovní listinu přibyl na poslední chvíli. Další rychlí konkurenti jsou Jan Markalous, bratři Petr a Martin Hulínovi, David Hanzalík, Marian Blažek, Petr Najman a další.

Ve třídě 125GP jsou jasnými favority Michal Savinkov a Oldřich Podlipný. Tentokrát v Brně neuvidíme Christophera Edera, který každoročně patří mezi přední jezdce této třídy. Ve třídě Moto3 pojedou jen čtyři závodníci, kde je nejzkušenějším Martin Gbelec, který dříve závodil v Rookies Cupu. Matyáš Konečný je naopak začínající hvězdou, stejně jako Jonáš Kocourek a Zdeněk Hrnčál. Ve třídě Stock 300 uvidíme také spoustu mladých závodníků, mezi kterými pojedou svůj domácí závod Petr Pelech, Patrik Carda a Alexandra Pelikánová, kteří závodí v barvách brněnského Automotodromu. Z akademie Karla Peška sem přijede Roman Kučera a rozhodně nesmíme zapomínat na bratry Ondřeje a Vojtěcha Schwarzovy, když byl Vojta loni mistrem republiky.

nad 600

Poslední třídou na startovním roštu je vždy ta nejsilnější, a tou je kategorie nad 600 ccm. Celkem se do Brna přihlásilo 48 závodníků, mezi kterými jsou jak jezdci přírodních tratí, tak okruhoví závodníci. Největším tahounem je bezesporu Marek Červený, který bral první místa dříve v šestistovkách a nyní v litrech. Mára nemá na přírodních tratích moc konkurentů, ale na uzavřeném okruhu to bude mít těžší. Loni skončil v Brně v prvním závodě třetí, ale ve druhém závodě, který byl kvůli nepřízni počasí přerušen, bohužel spadl už v zahřívacím kole.

Další road racingovou hvězdou na startovním roštu je Kamil Holán, který se připravuje už na závody Tourist Trophy na ostrově Man. Spolu s oběma zmíněnými vždy drží krok Petr Bičiště a se zkušenostmi z IRRC se na start postaví také Aleš Nechvátal a Pavel Tomeček. Loňským mistrem této třídy byl Michal Prášek, který v Brně skončil dvakrát druhý a na trati ho uvidíme i tentokrát. Hodně vpředu bude určitě zkušený Václav Bittman a opomenout nelze ani Dominika Jůdu, Miloše Čiháka, Jiřího Brože, Karla Peška, Martina Chudomela, které známe více z okruhů, ale z přírody ještě třeba stálice Tomáše Myslivečka, Leoše Hlaváčka, Jirku Petrlu a Zdeňka Sedláka.

Pokud jde o počasí, tak jen v pátek má být polojasno a 9°C. O víkendu to bude mnohem lepší, protože bude jasno a slunečno s teplotami od 15 do 18°C.

Díky tak nabitému harmonogramu se mohou diváci těšit na parádní akci na trati, která bude trvat od rána do večera a na okruhu se budou střídat jedny motorky s druhými. Otevřeny budou tři tribuny – dvě proti boxům T3 a T5 a oblíbená přírodní tribuna C. Zároveň můžete za tribunami zaparkovat. Pokud chcete vidět zaplněné depo podobně jako při Grand Prix, tak v pátek je vstup do paddocku zdarma, o víkendu bude vstupné 150 Kč/den. Vstupné na tribuny je zdarma, což je opravdu lákavá nabídka.

Vstupné pro diváky

  • pátek: tribuny C, T3 a T5 + paddock – zdarma
  • sobota: tribuny C, T3 a T5 – zdarma, paddock – 150Kč
  • neděle: tribuny C, T3 a T5 – zdarma, paddock – 150Kč
  • děti do 14 let, senioři narození 1951 a starší a ZTP vstup do paddocku zdarma
  • Parkovné u otevřených tribun zdarma.

MHD na okruh

  • Linka 402 – jízdní řád
  • Vystupujte na zastávce Ostrovačice, Automotodrom za hlavními tribunami.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Harmonogram