Preview

Mezinárodní mistrovství České republiky na přírodních okruzích od letošku nahradilo dosavadní Přebor, což všichni účastníci tohoto šampionátu přijali velice pozitivně. Sezóna začala před dvěma týdny závody ve Starém Městě a o víkendu od 18. do 19. května 2019 pokračuje závody v Hořicích. Letos tu půjde již o 57. ročník závodů 300 zatáček Gustava Havla. Závodní trať patří mezi velice oblíbené, ale zároveň nejtěžší v kalendáři díky velkému počtu zatáček a převýšení. Délka trati je 5 150 m a šířka od 7 do 9 metrů.

Od letošního roku také přichází jedna velká novinka a tou jsou dva závody tříd do a nad 600 ccm, což je pro diváky mnohem atraktivnější a přibližuje se to vzoru mezinárodních závodů IRRC, kde se také jezdí dva závody. Jezdci těchto tříd díky tomu mají šanci bojovat o více bodů do celkového hodnocení.

Závodní program otevře třída 125 SP, která je velice oblíbená mezi jezdci i diváky. V Hořicích jsou pravidelně závody dost vyrovnané a napínavé až do konce. Mezi hlavní favority patří Michal Vecko a Lukáš Fikker z AMK Městec Králové, ale také otec a syn Miroslav a Martin Sedlovi či několikanásobný vítěz Radek Lamich. V nabité startovní listině je také jedna závodnice, kterou je domácí Stanislava Malinová.

Domácím divákům každoročně předvádí dobrou show Oldřich Podlipný a Patrik Kolář, přední jezdci třídy 125 GP. Ani letos tento závod nevynechají, navíc Patrik pojede o rekordní 10. vítězství. V tom mu chce zabránit Christopher Eder z Rakouska, který s domácími jezdci vždy drží krok. Letos se s touto třídou také nově pojede kategorie Moto3 a s tou by měl nastoupit divácky oblíbený Michal Dokoupil. Na hořické trati nebudou chybět ani jezdci třídy 250 Open.

Stále více jezdců a mnohem vyrovnanější závody můžeme v poslední době sledovat ve třídě Supertwin. Na startovní listině je Michal Dokoupil, který byl jedním z hlavních propagátorů této třídy, jež je velice oblíbená v zahraničí. Dalším rychlým jezdcem na startu bude loňský vítěz a držitel současného traťového rekordu Petr Najman, který vyhrál závod i ve Starém Městě. O stupně vítězů bude usilovat Jan Markalous, který zatím vždy skončil těsně za pódiem a rád by navázal na úspěchy svého otce.

Jasným favoritem třídy Supermono je severoirský jezdec Shaun Anderson, který tu ovládl závody v posledních letech a vždy k tomu přidal nový traťový rekord. Letos v této třídě navíc pojede i jeho přítelkyně Sarah Boyes. Z našich jezdců patří mezi stálice této třídy Libor Kamenický a Marek Němeček. Za pozornost stojí již zmiňovaný Petr Najman, který pro letošek vstoupil i do této třídy a určitě tu nechce být do počtu.

Startovní listina třídy do 600 ccm nabízí spoustu zajímavých jmen a nechybí ani velká zahraniční účast. Jde o jezdce, kteří sem v srpnu přijedou na závody IRRC, a květnové závody jsou dobrou přípravou. Naši jezdci mají díky tomu silnou konkurenci a závody jsou o to zajímavější. Mezi favority patří hlavně Kamil Holán, který pojede tradičně obě nejsilnější třídy. Kamil chtěl navíc jezdit i na Twinu, ale do této třídy nakonec nenastoupí. Přední pozice tradičně atakuje Michal Vecko, který i když má starou Hondu CBR, vždy dokáže konkurovat mnohem modernějším strojům. Velkým jménem startovní listiny je Matthieu Lagrive, mistr světa Endurance, který tu loni stál na stupních vítězů.

V nejsilnější třídě nad 600 ccm máme kompletní české zastoupení jezdců, kteří závodí také v mezinárodním road racingovém šampionátu. Po závodech v Hengelu se tak rychle do Hořic přesouvají Marek Červený, Kamil Holán, Aleš Nechvátal, Tomáš Borovka a Pavel Tomeček. Je jasné, že hlavně mezi nimi to bude boj o stupně vítězů. Mezi ně se samozřejmě zapojí německý závodník Didier Grams, který vždy v Hořicích bojuje o vítězství hlavně s Markem Červeným.

Matěj Smrž – předseda komise SZM Autoklubu ČR

„Na 300 zatáček už se opravdu těším a přeji si jediné, aby pořadatelům a jezdcům vydrželo počasí! Mám radost z vývoje letošní sezóny a ukázalo se, že dlouho žádaná změna z Přeboru na MMČR bylo správné rozhodnutí. Neviděl jsem žádné překážky a vážné důvody, proč tomu bránit a naopak jsem přesvědčený o tom, že pořadatelům i jezdcům to otevírá prostor v jednání s partnery a případně významnými závodníky z jiných zemí. Dále došlo k úpravě v názvech třídy Supertwin a 250 Open a to opět z důvodu, aby bylo snazší měřit se s jinými státy a logicky na názvy a nebo vypsané třídy navazují technická pravidla. V jednoduchosti je krása a cílem celého snažení je vždy dostat na starty závodů co nejvíc motorek a bezmyšlenkovitě tak nebránit v závodění motocyklům, který by si to přinejmenším zasloužily.“

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Časový harmonogram