Slavná dakarská rally v příštím roce oslaví čtyřicítku a současné také deset let v Jižní Americe, a tak v rámci Dakar Tour dorazil do Prahy sám Marc Coma, aby jezdcům i médiím chystaný ročník 2018 představil. V samotném úvodu samozřejmě nemohl chybět akčního sestřih letošního ročníku jako upoutávka na Dakar 2018 a také shrnutí Dakaru 2017. V něm si Marc Coma mimo jiné pochvaloval, že rok 2017 byl hodně úspěšný, když se na start postavilo přes 500 závodníků…

Dream. Dare. Live it. – Dakar 2018

A my pro osvěžení paměti přidáváme dva sestřihy toho nejlepšího z motorek a čtyřkolek.

Dakar 2017 – Motocykly

Dakar 2017 – Quad

Dakar je výzvou již od roku 1979 a je druhou největší motoristickou událostí na světě. Pojďme se podívat na některá zajímavá čísla.

Během rekapitulace letošního ročníku se samozřejmě dostalo také na naše hrdiny – závodníky. Z 6 motorek, 3 quadů, 1 auta a 4 kamionů dorazilo do cíle 5 motorek, 1 quad, 1 auto a 3 kamiony – tedy úspěšnost 71%.

A vybraní jezdci také dostali slovo. V případě Ondry Klymčiwa byl vzpomenut rok 2015, kde startoval ze 160. místa a do cíle dojel dvacátý, čímž je nejlepším nováčkem a samozřejmě mu byla položena otázka ohledně ročníku 2018…

Vždy vysmátý Ondra Klymčiw

Ondřej Klymčiw

„Tak, moji krátkou kariéru znáte všichni, první rok dopadl velmi dobře. Rok 2016 nedopadl úplně dobře, na druhou stranu to byla obrovská škola a ponaučení. Loňskej Dakar byl pro mě jedním slovem skvělej, tratě byly super a počasí [smích] vyhovovalo, takže doufám, že v tomto duchu bude i Dakar 2018 a pevně věřím, že Marc (Coma) a jeho tým připraví velmi těžké tratě.“

Z českých čtyřkolkářů dojel jako jediný Zdeněk Tůma, a to při svém prvním startu, takže byl dalším dotázaným.

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma

„Určitě jsem rád, že když jsem byl jako nováček na Dakaru, že jsem se dostal do cíle, že ho dojel. Dakar mi dal hodně v tom, že jsem se vlastně naučil v tom terénu řešit spoustu problémů, což člověk nemůže nikde natrénovat a takovej dlouhej závod jsem jel poprvé a zjistil jsem, že na něj mám a že ho umím zvládnout.“ Na doplňující dotaz, zda Zdeňka uvidíme na Dakaru i v příštím roce znovu, odpověděl: „Uvidíme, snažím se připravit. Samozřejmě s Pepou Macháčkem, protože jedeme na stejných strojích, ale uvidíme, jak se to povede.“

A samozřejmě nemohl chybět ani Pepa Macháček, který byl hned v úvodu dotázán, kolik už jel Dakarů a kolik jich vyhrál.

Josef Macháček

Josef Macháček

„Absolvoval jsem 14 Dakarů, vyhrál jsem pětkrát, ale bohužel teď asi začíná ta etapa, kdy nebudu dojíždět.“  Na což sál reagoval výbuchem smíchu. Všichni ale moc dobře víme, že Pepa je legendou a letos to bohužel nevyšlo podle představ. „K šedesáti létům jsem si chtěl nadělit Dakar na čtyřkolce a bohužel to dopadlo havárií, ale kdo chce být někde vepředu, tak se mu stane, že havaruje.  Jsem měsíc po operaci ramene, tak uvidíme, jak se to zahojí, a když budu v pořádku, tak se určitě Dakaru zúčastním.“

Trasa: Opět Peru po pěti letech

Pro svůj 40. ročník, který bude zároveň 10. ročníkem na jihoamerickém kontinentu, se Dakar vrátí k Tichému oceánu a hlavně k peruánským dunám, s nimiž se piloti a jejich posádky budou rvát po několika dnech, kdy si budou užívat v hlavním městě Peru Limě. Závod pak bude pokračovat v Bolívii, kde také proběhne odpočinkový den v nabité atmosféře La Paz. Ve smyslu nadšení a dobrosrdečnosti si argentinští aficionados (fanoušci – pozn. redakce) nezadají se svými sousedy, hlavně v Córdobě, která se poprvé v historii teď stane místem zakončení celého závodu.

Peru

Peru, toto epicentrum španělské koloniální moci a expanze v 16. století, zůstává i přes odtržení Bolívie (původně označované za Horní Peru) v roce 1825 třetí největší zemí jihoamerického kontinentu. Vzácnost srážek udržuje některé oblasti země zcela opuštěné, jak Dakar již zjistil v letech 2012 a 2013. Když Dakar v Peru končil poprvé, jen ti nejsilnější v tehdejším ročníku úspěšně dorazili na stupně vítězů v Limě. V následujícím roce se peruánští fanoušci dočkali požehnání v podobě vítězství jejich krajana Ignacia Flores v první etapě v Piscu v kategorii čtyřkolek. Při svém návratu na mapu Dakaru se tato země pochlubí větším zastoupením v závodě, které bude jistě stát na Nicolasi Fuchsovi, který při svém prvním startu v loňském roce skončil 12. v kategorii osobních automobilů.

Lima
Hlavní město Peru je pátým největším městem Latinské Ameriky. Vyniká zejména budovami svého historického centra, které je zařazeno do seznamu kulturního dědictví UNESCO. V tomto Městě králů byly posádky, které dokončily Dakar v roce 2012, oslněny atmosférou Plaza de Armas, kam se napěchoval milion diváků. Aficionados se také dostavili ve velkém počtu na nábřeží Magdalena jako „přísný soudce“ závodu v roce 2013 a k prvním stupňům vítězů v Chorillos. Teď si mohou do svých diářů zapsat nové datum.

Bolívie

Kromě svých obvyklých návštěvníků přivítala v roce 2014 Bolívie poprvé i závodníky Dakaru, kterým představila své drahocenné solné pláně Salar de Uyuni, největší solné pouště na světě. V roce 2015 si posádky užily jedinečného přivítání, které si obyvatelé Bolívie vyhradili speciálně pro rallye a předvedli znovu ve chvíli, kdy se celý bivak po přesunu chystal usadit v Uyuni v roce 2016. V rámci ročníku 2017 byli místní fanoušci odměněni za svou přízeň a povzbuzování závodníků v Tupize etapovým vítězstvím svého tradičního zástupce v kategorii čtyřkolek Waltera Nosiglia. Pobyt na náhorních rovinách Altiplana, narušovaný extrémními povětrnostními podmínkami, pořádně zamíchal dakarským pořadím. I v roce 2018 budou posádky objevovat adoptivní zemi Simona Bolivara, osvoboditele kontinentu.

La Paz
Správa země je rozdělena mezi dvě hlavní města, kdy Sucre hostí nejvyšší soud země. La Paz má se svou nadmořskou výškou 3 600 m n. m. výsadu nejvýše položeného hlavního města na světě, kde se například voda vaří už při 87°C! V této atmosféře vzácné na kyslík na jednom z nedávných ročníků rallye udělala na dakarské soutěžící obrovský dojem energie a nadšení místních obyvatel, kteří je přišli podpořit během odpočinkového dne.

Argentina

Argentinci si už mnohokrát užili velkých chvil radosti z úspěchu svých závodníků, kteří jejich zemi na Dakaru zastupovali. Patronelliho sága jim dala řadu příležitostí k radostnému skandování díky pěti trofejím získaným v kategorii čtyřkolek Marcosem a Alejandrem v letech 2010 až 2016… Modrobílé barvy země také úspěšně hájí v kategorii osobních automobilů Orlando Terranova, který se pravidelně objevuje na stupních vítězů a v loňském roce skončil šestý. Argentina prokazuje svou všestrannost také představením mladých jezdců, jako jsou Kevin Benavides (4. v roce 2016) a nyní Franco Caimi (8. v roce 2017) na jedné straně a na druhé straně úspěšným přechodem Federico Villagry do kategorie trucků, kde skončil v roce 2016 třetí a v následujícím roce 2017 čtvrtý. Teď pomýšlí na titul nejvyšší…

Cordoba
Toto druhé největší město Argentiny je současně jedním ze středisek intelektuálního a kulturního života. Za svou dynamickou atmosféru vděčí zčásti své mladé studentské populaci, která tvoří 12% obyvatel města, což je jedno z nejvyšších procent na světě. A z další části milovníkům rallye, neboť je domovem jednoho z nejprestižnějších závodů světového šampionátu. V srdcích diváků zanechal trvalou vzpomínku Carlos Sainz a naopak pro Sébastiena Loeba to bylo jedno z jeho nejoblíbenějších dějišť (není divu, když vyhrál osmkrát za sebou, v letech 2005 až 2013!). A to i přesto, že zde v roce 2017 v předposlední etapě Dakaru ztratil veškeré šance na vítězství!

Étienne Lavigne – ředitel rally Dakar

„Hlavní hodnotou Dakaru je, že je místem setkávání závodníků, kteří propadli kouzlu rallye a objevování zemí, kterými tento závod projíždí. Naše setkání s Peru zanechalo nesmazatelné vzpomínky na zázraky přírody a vzrušení ze soutěžení. Majestátní pouštní duny v Ica, přízeň a zápal fanoušků v Limě a na dalších místech a osvěžující chuť tradičního peruánského nápoje pisco sour, to všechno zanechalo v soutěžících svou stopu. Pět let po naší poslední návštěvě v zemi Inků se radost z opětovného setkání projevuje na každém kroku. Zeměpis patří pořád k nejsilnějším stránkám Dakaru.

Čtyřicátý ročník rallye popustí uzdu fantazii při sestavování závodního menu z různých končin této části světa pro nadcházející lednový závod. Po překonání vod Pacifiku a písečného moře na startu závodu je pro závodníky připravena andská trilogie s celou svou rozmanitostí. Bolivijská část závodu využije všechny stránky krajiny kolem jezera Titicaca, a po odpočinkovém dni v La Paz je nachystána trasa před Altiplano zcela odlišného charakteru. Kurz Dakaru 2018 pak zavede soutěžící na místa pro tuto rallye typická, kdy se scénografie pro závod ujme tradiční Argentina se svým rozlehlým a rozmanitým terénem. Mnoho závodníků už teď považuje Córdobu za hrozivý vrchol, který musí zdolat. A i místo pro závěrečné udělování cen vítězům je umístěno v krajině, která se pro Dakar dokonale hodí.“