Setkání s dakarským závodníkem Ondrou Klymčiwem většinou probíhají v Pardubicích, ale ve středu 6. prosince 2017 uspořádal tiskovou konferenci, která tentokrát proběhla v Praze. Spolu s Ondřejem tu byli i členové jeho týmu. Na otázky Jana Říhy, který byl už 13krát na rallye Dakar jako reportér, odpovídali i Ondrův taťka Josef a manželka Tereza. Poté měli příležitost všichni přítomní, kteří se mohli Ondry zeptat na cokoliv.

Co všechno bylo potřeba udělat předtím, než se postavíš na start svého čtvrtého Dakaru?

„Příprava na rallye Dakar 2018 byla dlouhá a náročná, vlastně stále probíhá,“ začal Ondra Klymčiw. „Včera jsme se teprve vrátili domů z Řecka a za dva dny se tam vracím trénovat zpátky. V prosinci už není moc času na odpočinek a ani bych to psychicky neustál, kdybych nic nedělal.“

„Příprava byla náročná nejen pro mě, ale také pro můj tým. Postavili jsme nový doprovodný kamion, vytvořili jsme spoustu dalších věcí, co nejsou tolik vidět, ale dají spoustu práce. Chci za to moc poděkovat celému týmu, rodině, což je vlastně můj hlavní tým, a také všem partnerům,“ dodal loni jedenáctý motocyklový závodník v cíli Dakaru.

Ondřej Klymčiw už na Dakar nejezdí jako jediný závodník svého týmu, letos pojedou už čtyři. Stejně jako v minulém roce pojede Petr Vlček a nově v týmu přibyli Bill Conger a Gabriela Novotná. Ta bude první českou závodnicí, která pojede v kategorii motorek.

„Gábina s tím nápadem přišla sama. Já jsem se rozhodl udělat dobrý skutek, takže z toho mám někdy radost, ale také z toho mám velkou hlavu, protože moje výukové metody nejsou jednoduché. Myslím, že je připravená, snažil jsem se do ní nacpat maximum. Rozhodnutí, že to bude letos, přišlo z její strany a pevně věřím, že dojede do cíle. Vůli má a přeji jí štěstí. Myslím, že má našlápnuto k tomu, aby viděla cílovou rampu,“ dodal Ondřej Klymčiw.

Vyšší počet jezdců bude muset zvládnout i zbytek týmu.

„S více jezdci jsem vlastně týmu přinesl další starosti, protože loni jsme postavili kamion pro tři závodníky, ale ten byl letos malý, takže jsme museli postavit nový větší. Nyní je pro šest, abychom měli nějakou rezervu pro další rok. Stálo to moc času, moc peněz, zapojil se do toho neskutečný počet lidí, řemeslníků a dalších, abychom vše stihli do nalodění.“ To proběhlo před dvěma týdny ve francouzském Le Havre.

„Pro tým je to samozřejmě také náročné v tom, aby se o všechny postaral v samotném závodě. Na závodě se už musím trochu sobecky soustředit sám na sebe, protože povídat s někým dalším mě tam stojí dost sil. Na místě není potřeba nic říkat, protože všichni vědí, že máme v sobě podporu. Musím zmínit to, že jsme taková kuriozita, protože máme čtyři závodníky a pouze čtyři lidi v doprovodu. Běžná statistika je čtyři závodníci a zhruba dvacet lidí v doprovodu. Všichni, co tam se mnou jedou, mají obrovské srdce a vím, že jsou ochotni tam pro nás nechat úplně všechno. To je to nejdůležitější.“

Ondra poté představil konkrétní jména členů svého doprovodu…

„Už počtvrté se mnou jede můj taťka, který našel znovu sílu jet. Jako můj mechanik jede Petr Dokonal, který jede podruhé. Poprvé jede Honza Boura, který je náš dlouholetý kamarád, a na čtyři motorky už jsme potřebovali druhého mechanika, protože by to bylo pro Petra moc. Dál s námi jede David Veselý jako nováček, ale má spoustu zkušeností z podobných soutěží. Všichni ví, co mají dělat, nemusí se jim dávat úkoly.“

Ondřejův táta Josef pokaždé říká, že už nepojede, přesto už se svým synem vyráží do čtvrtého ročníku.

„Jo, tohle říkám pokaždé, že už nepojedu a nakonec jedu znovu. Ono se zapomene na těžké chvíle a člověka to pohltí. Buďto tam jedete znovu, nebo už nikdy,“ říká Josef Klymčiw.

Dakar samozřejmě ovlivňuje celou rodinu, jak dodává Tereza Klymčiw.

„Dakar nám změnil život opravdu zásadně, protože celý podzim a zimu neděláme nic jiného, než že se připravujeme na Dakar. Celá rodina, ale není to ani o mně, Ondrovi nebo Pepovi, ale i všech ostatních.“

Jaké si dáváš cíle pro letošní jubilejní ročník rallye Dakar?

„Svým cílem se netajím, už jsem mluvil o tom, že bych se rád podíval do první desítky. Startovní listina je tak našlapaná a každým rokem přibývají dobří piloti. Troufám si říct, že z první patnáctky může vyhrát opravdu každý. Rozhodne štěstí, informace o trati, připravenost a další. Já bych chtěl do Top10. Chci vysoký cíl a udělám pro to maximum.“

„Jsem ochotný tam nechat všechno, co se týče fyzických a psychických sil, ale chci se vrátit domů živý a zdravý, mám dvě hezké děti, skvělou ženu. Jsou rizika, přes které nechci jít. Jedu proti nejlepším klukům na světě a troufám si říct, že dvacet z těch vpředu nemá rodinu, nemají nic a profesionálně závodí od pěti let. Jezdí pro peníze a nemají co ztratit. Jim vítězství na Dakaru zajistí živobytí, jsou ochotni riskovat život a jít do toho úplně nesmyslně. Já tu mám hranici, kterou nikdy nepřekročím.“

Letos je to jubilejní 40. ročník, po loňském bahnu je hlavní zemí Peru. Většina etap se tak pojede v písku, ale ty jsi tuhle zemi nezažil, že?

„Ne ne, v Peru jsem nebyl, slyšel jsem dost příběhů o Peru a fesh fesh písku. Tohle ale moc neřeším, neřeším to ani večer před samotným závodem. Řeším to, až když to vidím před motorkou, a poté se k tomu přizpůsobuji, protože se na něco připravíte, pak to takové není a stojí vás to spoustu času a přemýšlení, proč to tak není. Tohle vůbec neřeším, naopak chci, aby to byl nejtěžší Dakar v historii, aby se smazaly rozdíly ve výkonech motorek. Když jsou špatné podmínky, tak oni nemohou naplno využít výkon motorek, ale je to víc o jezdci.“

„Z roku 2016 mám nevyřízené účty z oblasti Belen – Belen, kde jsem měl vážnou nehodu, při které jsem si poranil pánev. Letos nám ji zrušili, ale nyní doufám, že ten kámen najdu a rozdupu ho tam. Do těchto míst pojedeme na závěr a poslední tři dny budou opravdu náročné. Oblast Belenu je peklo na zemi a tam se uvidí, kdo poctivě pracoval.“

Pro letošní rok pojedeš v nových barvách a také s několika novými designy přileb. Kterou zvolíš jako první?

„Ještě nevím, možná je to dobrý námět na anketu a hlasování s fanoušky, ve které přilbě odstartuji. Já budu určitě věřit, že jedna přilba mi přináší štěstí a budu ji víc preferovat. Výbavou jsou všechny stejné, liší se jen v designu.“