Stovky kilometrů při přejezdu z Bolívie do Argentiny museli jezdci snášet po okresních cestách či dálnicích po dojetí rychlostní zkoušky. „Přejezdy jsou pomalu náročnější než ostré etapy. Člověk vypne z pozornosti a může se stát, že na čtyřkolce usne,“ tvrdil Zdeněk Tůma, čtyřkolkář z týmu BARTH Racing. Po zrušení pondělní etapy se již dnes bude závodit. V Argentině na účastníky čeká náročné brodění řek nebo písek feš-feš.

Řádění v dunách nebo na rychlých pistách, pak „odpočinek“ v podobě dlouhého přejezdu do bivaku. Cestování během dakarské rallye může být však zrádné… „Jednou se mi stalo, že jsem usnul a vzbudil jsem se těsně za autem. Právě udržet koncentraci, to je na přejezdech to nejnáročnější,“ popisuje Zdeněk Tůma, na letošním ročníku doposud nejlepším českým závodníkem v kategorii čtyřkolek. V průběžném pořadí je na 14. místě. Během nudných dlouhých cest používá ještě jednu metodu: „Je nutné si občas zanadávat, pořádně se vykřičet.

Video z pondělního dne

Třeba Josef Macháček, pětinásobný vítěz, na Dakarské rallye během přesunů usínal. Zažil těžké chvíle. „Pak jsem přišel na to, že nejlepší je si v sedle čtyřkolky zpívat. Znám mnoho popěvků z country písniček. Například – Už se pomalu rozednívá a krávy jdou pít. Vrcholek je v mlze, těžko vidět cíl… Matterhorn áá, hora, co ční k nebesům,“ zaznívá během jízdy po Jižní Americe od Josefa Macháčka. Před první etapou v Argentině drží v průběžném pořadí 16. příčku. „Nejlepší je přemýšlet nad nějakým tématem, který je potřeba vyřešit. Když se čumí do blba, tak to je nejhorší. Často musím zastavovat u potůčku a oplachovat si obličej.

To Davidu Pabiškovi, motocyklistovi z týmu BARTH Racing, dlouhé přejezdy tolik nevadí. Tedy pokud probíhají v chladnějších teplotách. Ve vedru je situace jiná. „Pak musím sjet někam mimo silnici, opřu motorku o strom a dám si pětiminutový spánek ve stínu. Maximálně je to opravdu do pěti minut, protože ke mně pokaždé přijde nějaký fanoušek žadonit o podpis. Těch několik minut mi pomůže na dalších sto kilometrů,“ popisoval Pabiška, který je v celkovém pořadí na 49. místě.

Mnohem komfortnější přesuny probíhají ve Volkswagenu Crafter 4motion, ve kterém se převáží mechanici a zázemí pro jezdce. „Pouštíme si v rádiu místní hudbu, což je takový divoký pop. A s mechaniky kecáme o všem možném. Myslím, že po dakarské rallye se opravdu hodně poznáme,“ dodal s úsměvem Miroslav Vraný, sportovní manažer týmu BARTH Racing.

Po pondělním dnu, kde se dakarská kolona pouze přemisťovala, se v úterý pojede po ostrých kilometrech, a to do argentinského Belénu. „Bude nás čekat hlavně jízda po kamenech a řečištích nebo písku feš-feš,“ dodal Pabiška.