• MotoGP se letos již popáté vrací na okruh Termas de Río Hondo v Argentině. Všechny předchozí argentinské GP se jely v Buenos Aires, poslední zde byla uspořádána v roce 1999.
  • Závodní okruh Termas de Río Hondo byl vybudován na ploše 150 hektarů a oficiálně byl otevřen 11. května 2008 se závodem domácího šampionátu cestovních vozů. O čtyři roky později proběhla rozsáhlá rekonstrukce a modernizace a poté už sem zavítaly v roce 2014 i motorky MotoGP.

  • Celkově jde o 15. motocyklovou Grand Prix Argentiny.
  • První GP Argentiny byla již v roce 1961 a jela se v Buenos Aires. To bylo poprvé, co se Grand Prix dostala mimo Evropu. Ne všichni přední jezdci na tento závodní podnik dorazili. Závod třídy 500 ccm měl 52 kol, takže závodníci ujeli 203 km. Vítězem se stal Jorge Kissling před krajanem Juanem Carlosem Salatinem.
  • Tato první GP je známá také kvůli tomu, co se stalo ve třídě 125 ccm. Uchazeč o titul Erns Degner z východního Německa nenastoupil do závodu, který vyhrál Australan Tom Phillis. Díky tomu vyhrál i titul mistra světa a zároveň získal první titul pro Hondu ve třídě 125 ccm.
  • V roce 1962 se opakovalo to samé, protože někteří nejlepší závodníci závod vynechali, což byla dobrá příležitost pro domácí jezdce. Závod třídy 500 ccm vyhrál Benedicto Caldarella. Závod střední třídy (250 ccm) vyhrál Arthur Wheeler, kterému bylo 46 let, čímž se stal nejstarším vítězem závodu Grand Prix. Závod odjel na Moto Guzzi a to byla pro tuto italskou značku poslední výhra v GP. Ve třídě 50 ccm dojel na druhém místě Erns Degner, který tak získal titul mistra světa. Tím, že závodil na Suzuki, zároveň pro tuto továrnu získal první titul.
  • V roce 1994 zde Jorge Martinez vyhrál svou třicátou sedmou a zároveň poslední GP ve třídě 125 ccm, kde závodil na Yamaze, pro kterou to byla poslední výhra v této třídě.
  • Zajímavý byl rok 1998 ve třídě 250 ccm. Do Argentiny, posledního závodu, přijeli týmoví kolegové Loris Capirossi a Tetsuya Harada, které od sebe dělily jen dva body. O titulu bylo rozhodnuto až v poslední zatáčce, kde se oba jezdci srazili a Harada spadl na zem, zatímco Capirossi si dojel pro titul.
  • Jen tři jezdci z Argentiny vyhráli závody Grand Prix. Jsou to Sebastian Porto (sedm vítězství ve třídě 250 ccm), Benedicto Caldarella a Jorge Kisssling, kteří vyhráli na domácí půdě ve třídě 500 ccm. Benedicto v roce 1962 a Jorge při již zmíněné úvodní GP.
  • Poslední vítězství argentinského závodníka bylo ve třídě 250 ccm při Dutch TT v roce 2005. Sebastian Porto tehdy vyhrál závod před Danim Pedrosou a Jorgem Lorenzem.

Valentino Rossi / MotoGP Argentiny 2015

  • Jen jeden závodník z celého současného startovního pole ještě zažil závody v Buenos Aires. Je to Valentino Rossi, který na této trati vyhrál závod třídy 250 ccm v roce 1998 a o rok později byl třetí.
  • Marc Marquez ve všech čtyřech předchozích letech v Argentině startoval z pole position. K nim přidal dvě vítězství v letech 2014 a 2016. V letech 2015 a 2017 spadl při boji o vítězství.
  • Další jezdci, kteří na okruhu Termas de Río Hondo vyhráli, jsou současní jezdci týmu Movistar Yamaha. Valentino Rossi tu oslavil výhru v roce 2015 a Maverick Viñales vyhrál loni po startu z 6. místa.
  • Druhé místo Andrey Doviziosa z roku 2015 je jediným umístěním na stupních vítězů pro továrnu Ducati v Argentině. O rok později oba dva jezdci Ducati Andrea Dovizioso a Andrea Iannone bojovali o stupně vítězů, ale poté oba skončili na zemi. Dovi motorku zvedl a dotlačil ji do cíle na 13. místě. Loni Ital také doplatil na chybu soupeře, když ho podrazila motorka Aleixe Espargara.

Andrea Iannone a Andrea Dovizioso / MotoGP Argentiny 2016

  • Nejlepší výsledek Suzuki na okruhu Termas de Río Hondo zajel v roce 2015 Aleix Espargaro, který tehdy skončil sedmý.
  • Nejlepší výsledek českého závodníka na okruhu Termas de Río Hondo v královské třídě MotoGP je loňské desáté místo Karla Abrahama poté, co startoval z perfektního druhého místa. Jakub Kornfeil tu zajel nejlépe v roce 2016, když skončil v závodě Moto3 devátý. Nejlepší české umístění tu v roce 2015 zajel Karel Hanika, který skončil v závodě Moto3 sedmý.
  • Vítězové předchozích čtyř závodů Moto2, které se jely na okruhu Termas de Río Hondo, v současné chvíli závodí v královské třídě MotoGP. Jsou to Tito Rabat (vítěz z roku 2014), Johann Zarco (vítěz z let 2015 a 2016) a Franco Morbidelli (vítěz z roku 2017). Každý, kdo v posledních čtyřech letech v Moto2 v Argentině vyhrál, na konci roku oslavil titul mistra světa.
  • Podobně jako u Moto2, i všichni závodníci, kteří v předchozích čtyřech letech v Argentině vyhráli ve třídě Moto3, už přestoupili do vyšší kategorie. Jsou to Romano Fenati (vítěz z roku 2014), Danny Kent (vítěz z roku 2015), Khairul Idham Pawi (vítěz z roku 2016), který byl prvním malajským jezdcem, který vyhrál závod Grand Prix v jakékoliv třídě, a Joan Mir (vítěz z roku 2017).
  • Pro zajímavost několik připomínek k minulému závodu MotoGP v Kataru. Karel Abraham dokončil závod na 15. místě, se ztrátou jen 23,287 s na vítězného Andreu Doviziosa. Jde o historicky nejtěsnější dojetí Top15 na celé délce závodu. Pokořil se tak loňský rekord z Aragónu, kde se Top15 vešla do rozdílu 26,082 s. Na třetím místě je loňský závod z Rakouska, kde byl rozdíl mezi prvním a patnáctým v hodnotě 28,096 s. Na čtvrtém místě je český závod, kdy v roce 2006 vyhrál v Brně Loris Capirossi a patnáctý na něj ztratil 29,296. Na pátém místě je závod z Phillip Islandu z roku 2005 s rozdílem 29,738 s a šestou příčku má opět Brno, nyní z roku 2005 s rozdílem 29,768 s. To je zároveň poslední závod do rozdílu půl minuty.

Andrea Dovizioso a Marc Marquez

  • V Kataru od sebe Andreu Doviziosa a Marca Marqueze dělilo v cíli jen 0,027 s. To je osmý nejmenší rozdíl mezi vítězem a druhým v královské třídě. Zároveň je to nejmenší rozdíl v úvodním závodě sezóny.
  • Andrea Dovizioso zajel v Kataru v závodě nejrychlejší čas v hodnotě 1:55,242 a dalších 19 jezdců se se svým nejlepším časem ze závodu vešlo do ztráty jedné vteřiny. To se naposledy stalo při loňském Dutch TT, takže se tím vyrovnal rekord.
  • Andrea Dovizioso se svým vítězstvím v Kataru dostal na sedmé místo v tabulce nejdelší vítězné kariéry v královské třídě, kdy mezi svou první (Velká Británie/2009)a poslední výhrou (Katar/2018) má 8 let a 235 dní. O pár dní (8 let a 214 dní) tím překonal svého týmového kolegu Jorgeho Lorenza, který má poslední výhru z Valencie 2016 a první oslavil v Portugalsku 2008. Na vrcholu tabulky je samozřejmě Valentino Rossi, který má mezi první (Velká Británie/2000) a poslední výhrou (Dutch TT/2017) rozdíl 16 let a 351 dní.
  • Jorge Martin svým vítězstvím v Kataru přivezl továrně Honda celkem 749 vítězství v závodech Grand Prix ve všech třídách. V Argentině tak může oslavit jubilejní 750. vítězství. Nejbližším soupeřem je Yamaha, která má 501 vítězství.
  • Honda v královské třídě vyhrála už 287 závodů. Za ní je Yamaha s 226 výhrami. Dani Pedrosa a Mick Doohan jsou pro Hondu nejúspěšnějšími závodníky, když oba dva dosáhli s touto továrnou na 54 vítězství. Ze současného startovního pole je k tomu nejblíže Marc Marquez se svými 35 vítězstvími.

Marc Marquez

  • Marc Marquez skončil v Kataru na druhém místě a tím získal své již 64. umístění na stupních vítězů v královské třídě. Tím vyrovnal počet pódií Wayna Raineyho a společně drží celkové 8. místo. O pět pódií má více Casey Stoner. Na prvním místě je Valentino Rossi se 192 umístěními, druhý je se 112 pódii Dani Pedrosa a třetí Jorge Lorenzo se 110 umístěními na stupních vítězů v královské třídě. Tato trojice má jako jediná více než 100 pódií.
  • Posledních 11 závodů MotoGP vyhrál buď jezdec na Ducati nebo na Hondě. Jsou to Andrea Dovizoso (5 vítězství), Marc Marquez (5 vítězství) a Dani Pedrosa (1 vítězství).
  • Díky osmému místu v Losailu skóroval Johann Zarco body v 18 závodech za sebou. Naposledy, kdy neměl body, bylo právě v Kataru loňského roku, kde spadl z vedení závodu.
  • Maverick Viñales loni vyhrál závod v Argentině a stal se prvním jezdcem Yamahy od Wayna Raineyho od roku 1990, který vyhrál úvodní dva závody sezóny v královské třídě sezóny, a je druhým, kterému se to podařilo v nové éře MotoGP. Před ním to zvládl Marc Marquez v roce 2014.
  • Vítězství Andrey Doviziosa v Kataru bylo jeho 9. vítězství v královské třídě a tím vyrovnal Lorise Capirossiho. Jen tři italští jezdci mají na svém kontě více vítězství v královské třídě, než má Dovi. Jsou to Valentino Rossi (89 vítězství), Giacomo Agostini (48 vítězství) a Max Biaggi (13 vítězství), takže má Dovi šanci se letos dostat na třetí místo před Maxe Biaggiho, od kterého ho dělí čtyři výhry.

Andrea Dovizioso

  • S vítězstvím v Kataru Andrea Dovizioso podruhé ve své kariéře oslavil vítězství v úvodním závodě. Poprvé to bylo v roce 2004 při cestě za svým titulem ve třídě 125 ccm.
  • Andrea Dovizioso je prvním jezdcem Ducati, který vyhrál úvodní závod sezóny od roku 2009, když tehdy vyhrál Casey Stoner.
  • Díky třetímu místu v Kataru Valentino Rossi natáhl svou úspěšnou kariéru, když 19 let v řadě dokázal v každé sezóně získat umístění na stupních vítězů. Nejdelší kariéru umístění na stupních vítězů v každém roce měl Ángel Nieto, který má rekord 20 sezón v řadě.
  • Valentino Rossi skončil alespoň jednou na stupních vítězů v každé sezóně v královské třídě MotoGP, což je rekord. V pořadí za ním je Giacomo Agostini se 13 úspěšnými roky v řadě v královské třídě s alespoň jedním pódiem.
  • V Kataru dojel na čtvrtém místě jako nejlepší satelitní jezdec Cal Crutchlow, který loni v Argentině skončil třetí a bylo to jeho jediné umístění na stupních vítězů v sezóně.
  • Hafizh Syahrin skončil v závodě v Kataru na 14. místě a je prvním malajským závodníkem v historii, který dokázal získat body v závodě královské třídy.

Hafizh Syahrin

  • Termas de Río Hondo je jednou z šesti tratí kalendáře MotoGP, kde Jorge Lorenzo nevyhrál závod královské třídy MotoGP. Kromě argentinské trati to jsou Austin, Sachsenring, Sepang, Red Bull Ring a letošní nováček Buriram v Thajsku.
  • Tím, že Pol Espargaro odstoupil a Bradley Smith v Kataru skončil na 18. místě, je to od loňského Assenu poprvé, co továrna KTM nezískala v závodě žádné body.
  • Francesco Bagnaia v Kataru vyhrál svůj první závod ve třídě Moto2 a je sedmým Italem, který vyhrál závod v této třídě. Díky tomu, že byl na druhém místě další Ital Lorenzo Baldassarri, tak to bylo od loňského Aragónu, kdy byli dva Italové na prvních dvou místech. Loni to byli Franco Morbidelli a Mattia Pasini. V loňském roce se Pecco v Argentině kvalifikoval na 13. místo a cílem projel sedmý těsně za Simonem Corsim. To je zatím jeho nejlepší výsledek na této trati z jakékoliv třídy.
  • Pokud Francesco Bagnaia vyhraje i v Argentině, bude druhým Italem, který dokázal vyhrát dva závody v řadě v Moto2. Prvním byl Franco Morbidelli.
  • Lorenzo Baldassarri v Kataru oslavil své první pódium od vítězství v Misanu před dvěma lety. Loni v Argentině skončil čtvrtý po startu z desátého místa, což byl jeho nejlepší výsledek sezóny. Tento výsledek poté vyrovnal i v Katalánsku.

Mattia Passini

  • Mattia Passini v neděli při Grand Prix Argentiny odstartuje do své 100. Grand Prix ve třídě Moto2. Celkově to bude jeho 210. start v GP. Díky tomu bude osmým jezdcem, který dosáhl tohoto milníku od zavedení této třídy v roce 2010.
  • Álexe Marqueze čeká v neděli 100. start v Grand Prix. Loni na této trati závod nedokončil po pádu v posledním kole, když jel na druhém místě za svým týmovým kolegou Francem Morbidellim.
  • Miguel Oliveira v loňském roce vyhrál v Argentině kvalifikaci a cílem projel druhý, takže se stal prvním portugalským závodníkem, který startoval z pole position a umístil se na stupních vítězů ve střední třídě. Kromě toho zajel také nejrychlejší kolo závodu.
  • Sam Lowes a Miguel Oliveira jsou ze současného startovního pole Moto2 jediní, kteří se na okruhu Termas de Río Hondo kvalifikovali na pole position a poté skončili na stupních vítězů.
  • Brad Binder v loňském roce startoval z 24. místa a postupně se propracoval na 9. místo i přes to, že měl zraněnou ruku ze zimy. Kvůli tomu poté vynechal další závody až do italské GP.
  • Díky vítězství v Kataru ve třídě Moto3 se stal Jorge Martin šestým Španělem, který vyhrál dva závody v řadě ve třídě Moto3. Kromě něj to dokázali Joan Mir, Luis Salom, Álex Marquez, Álex Rins a Maverick Viñales. Jorgeho vítězství je zároveň 580. vítězství pro Španělsko v závodech Grand Prix.

Jorge Martin

  • Jorge Martin v Losail získal pro továrnu Honda 13. vítězství v řadě ve třídě Moto3. Loňský závod této třídy v Argentině vyhrál také jezdec Hondy. Romano Fenati je posledním vítězem na jiné značce, když vyhrál s KTM v roce 2014 právě na okruhu Termas de Río Hondo.
  • Jorge Martin a John McPhee jsou jediní jezdci ze současného startovního pole Moto3, kteří stáli na stupních vítězů v Argentině, což se stalo v loňském roce.
  • Aron Canet skončil v Losailu na druhém místě, což bylo jeho 7. umístění na pódiu ve třídě Moto3. Tím vyrovnal Francesca Bagnaiu.
  • Lorenzo Dalla Porta v Argentině oslavil své první umístění na stupních vítězů v Grand Prix. To se stalo při jeho 37. startu.
  • Nicolò Bulega v loňském roce v Argentině projel cílem třináctý, ale poté dostal penalizaci a byl odsunut za bodované pozice.
  • Gabriel Rodrigo se bude snažit o první vítězství argentinského závodníka v nejslabší kategorii. Loni se na start domácího závodu postavil i se zlomenou klíční kostí z Kataru, ale nakonec spadl deset kol před cílem.
  • Nejstarším jezdcem na startovním roštu třídy Moto3 je Jakub Kornfeil, který v závodní den v Argentině 8. 4. oslaví své 25. narozeniny. V sobotu bude také slavit Kaito Toba, který bude plnoletý díky 18. narozeninám.

Jakub Kornfeil