Při návštěvě Milána poskytl Valentino Rossi rádiu Deejay zajímavý rozhovor o svém závodění v MotoGP, kde otevřeně hovoří o svém strachu, konkurentech z řad nováčků a svojí kariéře i oblíbených tratích.

Valentino, včera jsi viděl svoji novou motorku…

„Včera byl opravdový start sezóny 2019. Nafotili jsme fotky s novou M1 a brzy to zase začne. Během přestávky jsem jezdil jenom off-road a od začátku týdne jsem zahájil trénink v posilovně.“

Kolik jezdců si dokázalo do čtyřiceti udržet tvoji úroveň konkurenceschopnosti?

„Před lety začínali jezdci závodit později a hodně jich závodilo do čtyřiceti a nebo i déle. Já jsem nikdy příliš nepřemýšlel o svém věku, ale nenapadlo by mě, že budu schopný konkurovat ostatním i ve čtyřiceti. Mým snem bylo vždycky běhání.“

Měl jsi nějaké pochybnosti při podpisu poslední smlouvy a nebo sis byl jistý, že chceš pokračovat?

„Přemýšlel jsem nad tím, ale neměl jsem žádné opravdové pochyby. Stále jsem se cítil konkurenceschopný, takže jsem se rozhodl pokračovat přinejmenším do roku 2020.“

Valentino Rossi

Valentino Rossi

Jaký je rozdíl mezi zkušeným závodníkem a nováčkem v MotoGP?

„Zkušenost je důležitý faktor, protože vám to umožní se správně připravit na závod a také dobře znáte jednotlivé okruhy. Mladí piloti se zase méně bojí spadnout, a když už se to stane, zanechá to na nich menší stopu. Navíc se jim mnohem rychleji hojí zranění. Mladí lidé mají víc odvahy a bezhlavosti. Každý se bojí, já jsem třeba vyděšený často, a s tím je třeba počítat. Rozdíl je v tom, jak na strach reagujeme.“

Mezi jezdci jsou někteří trochu blázniví a „zapomínají“ na strach?

„Ano, samozřejmě. Ale během dospívání každopádně přijdou na to, kdy se stáhnout, a začnou si dávat větší pozor. Dá se říct, že častěji vidíme „blázny“ v Moto2 a Moto3, protože chtějí dokázat, že jsou rychlí. Nejstatečnější jsou vždycky Japonci a Malajci, kteří začínali závodit v extrémních podmínkách. Angličané jsou na druhou stranu dobří na mokru, protože jim tam často prší.“

Márquez vypadá jako jeden z těch, co riskují…

„Ano, riskuje. Je velmi statečný. Až do bodu, že se vlastně vůbec nebojí. Vždycky hledá limit a někdy jde až za něj a spadne. Ale nezanechá to na něm žádné stopy. Sedne zpátky na motorku a pokračuje v tom, co dělal předtím.“

I když patříš mezi ty nejlepší jezdce historie, závodník s Márquezovým potenciálem si zaslouží pozornost. Sleduješ ho? Bereš si od něj inspiraci nebo se snažíš pochopit jeho tajemství?

„Rozhodně. Všichni si dáváme pozor na to, co dělají ostatní. Dokonce sledujeme i to, co jí, jak často trénují. Sledujeme všechny bez výjimky. Já se obzvlášť často inspiruji a učím od ostatních. Nejenom od kluků z MotoGP, ale i od těch nejmenších.“

Valentino Rossi

Valentino Rossi

Ze kterých nováčků máš vrásky na čele pro sezónu 2019?

„Nejsilnější jsou jednoznačně Morbidelli a Bagnaia. Na druhou stranu jsme pracovali na tom, aby byli tam, kde jsou teď, a aby byli konkurenceschopní. Na Morbidelliho bude dohlížet Forcada, který zná M1 jako svoje boty. Pokud bych měl hovořit o ostatních třídách, tak můj bratr také hodně vyrostl. Když vyhrál svůj první závod, tak jsem plakal. Bylo by skvělé s ním v roce 2020 závodit.“

Jak dlouho ti trvá, než se připravíš před závodem?

„Nejméně patnáct minut. Oblékání je pro mne rituál. Normálně si pod kombinézu beru šortky jako mají cyklisté. Potom funkční ponožky a těsné spodní prádlo. Pokud je teplo, používám termoprádlo. Závodní kombinézy jsou obvykle perforované, ale když je moc velká zima, tak dostaneme kombinézy bez perforace.“

Ztrácíš váhu během závodního víkendu?

„Ano, kolem 2,5 kg za závod. Během víkendu každý den dvě hodiny jezdíme a během toho jíme jenom málo.“

Jaké tratě jsou tvoje oblíbené?

„Mugello, Assen, Barcelona a Phillip Island. Řekněme tyhle čtyři. Assen je jednou z mála tratí, kde jezdí jenom motocykly a vznikl jako městský okruh. Říká se mu „Univerzita pohybu“, protože je to komplexní trať.“