Valentino Rossi během prvního závodního víkendu na evropské půdě dokázal, že je schopen dostat se na špici a přizpůsobit se měnícím se podmínkám. Tentokrát se všechno točilo jen kolem schopnosti pracovat se zadní pneumatikou, protože vysoké teploty tuto situaci ještě ztěžovaly.

Rossi už od začátku sezóny ukazoval svou rychlost, ale zatím nebyl schopen se dostat na nejvyšší stupínek, až doteď. Vítězstvím v Jerezu, už devátým na této historické trati, to Doktor změnil a zároveň dal tak po svém pádu v Austinu svým soupeřům silný signál. Toto vítězství je pravděpodobně hodné dvojitého, protože porazil oba své nejsilnější španělské rivaly na jejich domácí španělské půdě.

2016-jerez-race-wrap-up-photo-03-1

Klíčem bylo co nejdřív najít správné nastavení, které Rossi našel už v pátek. Toto nastavení mu umožnilo být rychlý od prvního tréninku. Dařilo se mu dobře pracovat s protáčením zadního kola, tedy s problémem, který měli všichni jezdci a který později zkomplikoval i závod Lorenza, Marqueze a jezdců na Ducati. Po několika kolech nedělního závodu se zadní kolo protáčelo tak moc, že to někteří jezdci na rovince přirovnávali k jízdě na vodě.

Sám Valentino byl překvapený, jak se závod vyvíjel, protože počítal s tím, že Lorenzo, který byl v první části závodu silný, bude ve druhé části zkoušet s ním bojovat o vítězství. To se ale nestalo a on si tak do cíle dojel pro své 113. vítězství Grand Prix.

2016-jerez-race-wrap-up-photo-06

Po závodu se serveru cycleworld.com podařilo Valentina Rossiho odchytit a zeptat se ho na toto vítězství a na závod.

Nejprve, opravdu skvělý výkon. Očekával jsi, že se závod bude takto vyvíjet?

VR: „Z domu jsem odcházel s přesvědčením, že se může dařit, ale spíš jsem v to doufal. Byl to ale perfektní víkend. V pátek jsme začali se správným základním nastavením a celý víkend jsem měl z motorky dobrý pocit. V sobotu se nám podařilo získat pole position a další krok jsme udělali ve warm upu. Na startovní rošt jsem se postavil v klidu a soustředěný.“

Většinu závodu si odjezdil na čele sám, což je typický styl Jorgeho Lorenza.

VR: „Na roštu mi můj mechanik Brent řekl: „Do první zatáčky přijeď na prvním místě a tak dojeď do cíle“. Byl to dobrý plán a já se jím řídil. Čekal jsem, že v prvních kolech bude Lorenzo silnější, ale kolo za kolem jsem zvuk motorek za sebou slyšel víc vzdáleně. Byla to skvělá úleva a velká radost. A jestli jsem použil Lorenzovu taktiku? Každý jezdec má svoji vlastní charakteristiku – Lorenzo je velmi rychlý od prvního kola. Já se obvykle zlepšuji kolo za kolem, ale s pneumatikami Michelin dokážu být rychlý od začátku. Nevím proč, ale možná proto, že jsem v královské kubatuře na francouzských pneumatikách vyrůstal. Mimochodem si raději užívám radost z vítězství a moc nevytvářím předpovědi, protože závody se nedají předpovídat a během dvou týdnů se může všechno změnit.“

2016-jerez-race-wrap-up-photo-05

Bylo důležitější dokázat, že jsi stále součástí boje o titul, nebo porazit Marqueze a Lorenza na španělské půdě?

VR: „Toto vítězství je pro mě a můj tým důležité, protože přišlo v pravý čas. Od závodu v Silverstone v roce 2015 jsem se nepostavil na nejvyšší stupínek na pódiu, a už si ani dokonce nepamatuji, kdy jsem naposledy závod vyhrál tak, že jsem vedl od zisku pole position po šachovnicovou vlajku. Toto znamená, že jsme silní. Bylo důležité zajet dobrý závod, po té chybě, co jsem udělal v Austinu. Po dobu dvaceti pěti závodů jsem v závodu nespadl a naneštěstí se to stalo v Texasu, a kdyby se to nestalo, byli bychom v šampionátu čtyři body za Marquezem.“

Je to výjimečný pocit vyhrát v Jerezu?

VR: „Jerez je výjimečný, protože to je historické místo a já jsem tuto trať měl vždy rád. Vyhrál jsem tu už devětkrát, což je rekord. Z historického hlediska řečeno, pokud vyhraješ v Jerezu, jsi potom také silný v Mugellu, Barceloně a Assenu, tedy na starých evropských tratích. A také to bylo zadostiučinění stát na vrcholu pódia mezi Lorenzem a Marquezem.“

46-valentino-rossi-zavod-jerez-spanelsko-motogp-2016-06-1280x853

Cítíš se být v porovnání s loňským rokem silnější?

VR: „Příchod Lucy Cadalory byl velkou pomocí. Podporuje mě tím, že mi dává nějaká doporučení podle toho, co vidí na trati, ale také z technické stránky. Vždy je tu místo na zlepšení a já jsem tu na to, abych se učil. Také velmi dobře pracujeme se Silvanem Galbuserou, mým týmovým šéfem, s Matteem, mým telemetristou, a také celým týmem. Máme nápady a jsme o hodně agresivnější v rozhodnutí, jak přistupovat ke kvalifikaci a k závodům. I já jsem se zlepšil a rozumím také víc tomu, co motorka při jízdě ode mě potřebuje. Ale nejdůležitější je, že jsme začali od pátku s dobrým nastavením, takže uvidíme, jak nám to půjde v následujících závodech.“

Jaký je to pocit vyhrát po 19 letech a 250 dnech od svého prvního úspěchu v GP?

VR: „Když jsem začal v roce 1996, mým cílem bylo vyhrát minimálně jeden závod za sezónu. Vždy se nám to podařilo, s výjimkou dvou sezón v Ducati, takže dnes jsme si splnili cíl.“

2016-jerez-race-wrap-up-photo-04

Byl to pro tebe a kluky z VR46 Academy perfektní den, souhlasíš?

VR: „Bylo to skvělé, gratuluji. Morbidelli v Moto2 skončil na 4. místě a Baldassarri když upadl, byl na pátém místě. Stejně tak můj bratr Luca mohl dosáhnout lepšího výsledku. Vážně jsem si užíval závod Moto3 s Niccolem Bulegou, který dosáhl na svoje úplně první pódiové umístění, a to v páté GP po úžasném zisku pole position. Navíc Pecco Bagnaia obsadil třetí místo. Konkrétně Bulegovi je jen 16 let, ale dělá dojem svou vyzrálostí a tím, jak předjížděl bez toho, aniž by udělal minimální chybu.“

Co bychom měli očekávat v Le Mans?

VR: „Le Mans obvykle sedí Yamaze, ale vždy je tam velkou neznámou počasí. Může být chladno a deštivo. Minulý rok jsem tam zajel dobrý závod, ale nedokázal jsem porazit Lorenza. Tento rok se o to pokusím znovu.“