Minulý víkend jsme měli možnost vidět i u nás nejrychlejší motorky na světě, protože se celý šampionát MotoGP přesunul na závody do Brna. Jezdit na top motorce MotoGP znamená, že se závodník prohání na stroji v ceně kolem 50 milionů Kč. Proč jsou tyhle motorky tak drahé?

  1. Ručně stavěné

„Motorky MotoGP jsou prototypy, které využívají nejnovějších technologií, které se v motocyklovém průmyslu vyskytují,“ říká Julian Thomas z Ducati. K tomu dodává Bob Starr z Yamahy „Všechny motorky jsou ručně stavěné. Každý motor je individuálně vytvořen, což přináší spoustu nákladů.“

  1. Exkluzivní díly

Pro motorky MotoGP je vyráběno jen omezené množství dílů, což samozřejmě ovlivňuje náklady také. „Když vyrábíte CBR1000RR, tak jsou to tisíce dílů, jako jsou např. tlumiče, brzdy atd., takže se cena jednoho kusu výrazně sníží,“ říká Livio Suppo, týmový šéf Repsol Hondy.

Ačkoliv továrny používají externí díly od dalších společností, jako je např. tlumení od Öhlins. Öhlins musí ale také vynaložit nemalé úsilí na vývoj, protože i jejich některé základní specifické díly jsou produkovány a vyladěny konkrétně pro každého jezdce.

ohlins-tlumeni-motorka-motogp-2015-brno-czechgp

Běžní uživatelé mohou utratit kolem 70 tis. až 350 tis. Kč, aby si zdokonalili své přední vidlice, když použijí Öhlins nebo jiné značky. Náklady na přední vidlice pro Yamahu MotoGP jsou podle Starra kolem 2,5 mil. Kč.

Nejdražší věcí na motorce je samozřejmě motor. Motor do Hondy RC213V stojí kolem 5,4 mil. Kč.

„Motory jsou navrženy tak, aby přinášely špičkový výkon a zároveň byly spolehlivé v co nejvíce možných závodech,“ dodává Starr. Motory jsou před zahájením sezóny zaplombovány a nesmí na nich být prováděny žádné změny. Každý závodník továrního týmu, který nemá výjimku specifikace Open, může během sezóny použít maximálně 5 motorů.

  1. Drahé materiály

Aby byla motorka velmi silná a zároveň lehká a vydržela celkový nápor, využívá se spoustu exotických a drahých materiálů, jako je titan, hořčík a uhlíková vlákna, které jsou používány od motoru, podvozku, brzd až po kapotáž. Díly vyrobené z uhlíkových vláken jsou 10 krát dražší než z oceli. „Například produkční kapotáž je vyráběna z ABS (plast), který je v ceně haléřů, zatímco MotoGP motorky používají karbonové díly, které jsou několikanásobně dražší,“ říká Livio Suppo.

  1. Technologie

V motorkách MotoGP jsou samozřejmě nejnovější technologie, které v běžných nenajdeme. Začalo to např. pneumatickými ventily, nyní nastupují bezztrátové převodovky, které umožňují hladké řazení bez použití spojky. Motorky mají běžně 30 – 40 senzorů, které sbírají data o tlumení, jízdě, brzdách, teplotě všeho možného i výfuku, náklonu a dalším, říká Thomas z Ducati a potvrzuje to i Suppo z Hondy. Všechna data jsou pak po tréninku i závodě stažena a analyzována.

  1. Opotřebení

Většina dílů na motorce MotoGP je používána za extrémních podmínek a i přes to, že jsou ze speciálních materiálů, tak moc nevydrží, takže se musí na každý výjezd na trať vyměnit. Největším příkladem jsou pneumatiky, které proti cestovním vydrží jen jeden výjezd na trať. Pneumatiky jsou měkčí, mají jiné sloučeniny, které umožňují skvělou přilnavost při velkém náklonu, snesou vyšší teploty, ale mají výrazně kratší životnost.

Ani tak vysoká cenovka motorek nezahrnuje veškeré náklady na výzkum a vývoj, říká Thomas a Starr. Pokud by se tohle všechno započítalo, tak by cena exponenciálně vzrostla. V tomto smyslu jsou to „motorky k nezaplacení“, říká Thomas.

I přesto, že jsou to speciální motorky, stále to v továrně berou „motorka jako motorka“, říká Livio. „Je tu spousta věcí, které se můžeme naučit a je tu spousta informací, které si vyměňujeme mezi produkcí a závody a naopak.“

Například spotřeba paliva je v MotoGP klíčovou otázkou, protože tovární týmy jsou omezeny na 20 litrů paliva pro závod. „Výrobní technologie Hondy je v otázce spotřeby paliva velmi dobrá a je pro závodění velmi užitečná,“ říká Livio. „Zatímco vrcholová elektronika v motorce MotoGP je dobrým základem elektroniky pro budoucí produkční motorky.“

scott-redding-motorka-motorka-motogp-2015-brno-czechgp

Tyto motorky je samozřejmě nemožné koupit, ale každý si může pořídit stroje, které z nich vychází. Honda nedávno představila model RC213V-S, který je založen na RC213V, která závodila v Grand Prix v roce 2012, a v dalších dvou letech z ní vyšly motorky, na kterých Marc Marquez získal dva tituly mistra světa. „Až na pneumatické ventily a jinou převodovku je to stejná motorka,“ říká Livio. Kvůli použití na silnici byl ale upraven výkon, takže má jen 159 koní proti více než 250 koním, které má motorka MotoGP. I přesto není RC213V-S pro masovou produkci a jde jen o limitovanou edici 200 kusů. Jednu z nich si už zamluvil i Marc Marquez, který chce výrobní kus č. 93.

Když se podíváme k Yamaze, tak ta letos představila novou YZF-R1 a R1M. Jak říká Starr, tak motorka získala spoustu elektroniky z motorky MotoGP. Jde o motorku, která je připravena k jízdě jak na silnici, tak na závodní trati. Z různých elektronických pomůcek získala kontrolu startu (launch control), anti-wheelie, quickshifter, kontrolu smyku a jednotku GPS, která umožní přesněji měřit časy na kolo, získala pokročilou IMU jednotku, která spolupracuje s gyroskopem a akcelerometrem, takže má přesné údaje o pohybu motorky. Proti RC213V-S je ale nesrovnatelně levnější. I základní verze R1 nebyla moc ochuzena a má stejnou IMU.

V podstatě si mohou fanoušci MotoGP pořídit motorky, které mají blízko těm, které obdivují na tratích, zatímco třeba fanoušci Formule 1 si o tomhle mohou nechat zdát.