Šampionát mistrovství světa silničních motocyklů se v příští sezóně rozšíří o další závody. Půjde o světový pohár FIM Enel MotoE World Cup, který byl právě dnes oficiálně představen na akci v Římě. Jde o seriál závodů elektrických motorek, které bude do tohoto poháru dodávat italská Energica, jak už odhalilo vedení MotoGP v loňském roce. Tyto závody tak navážou na závody TT Zero konané při Tourist Trophy na ostrově Man.

Bývalý závodník a v současné chvíli člen bezpečnostní komise MotoGP Loris Capirossi si jako první vyzkoušel tento stroj, když natočil krátkou upoutávku k představení MotoE.

Představení tohoto konceptu uvedlo video, ve kterém byl na jedné straně sestřih ze závodů MotoGP a na straně druhé byly záběry na různé elektrárny, obnovitelné zdroje a světla ve městech.

Celou akcí provázel italský komentátor MotoGP Guido Meda, kterého na pódiu doplnila Imogen Barclay, motorsportová reportérka. Toto představení si nenechali ujít prezident FIM Vito Ippolito, šéf Dorny Carmelo Ezpeleta a další vrcholní představitelé společností Enel a Energica.

Vito Ippolito mluvil o historii motocyklového šampionátu, důležitosti se držet vysoké úrovně technologií a také rozvíjení nových oblastí. Následně přišli na pódium Carmelo Ezpeleta a Francesco Starace, výkonný ředitel společnosti Enel, která distribuuje elektřinu po Itálii.

Carmelo Ezpeleta mluvil o tom, že je nutné podpořit nové technologie, o kterých se nám před pár lety ani nezdálo, a že je rád, že je může podpořit ve sledovaném šampionátu MotoGP. Spolu s FIM chce Dorna podpořit práci a technologický vývoj spousty lidí a také velké investice do projektů elektrických motorek. Při té příležitosti poděkoval Francescovi za to, co pro tuto oblast dělají. Kromě toho také uvedl, že v sezóně 2019 v MotoE bude závodit 18 jezdců. Sedm soukromých týmů z MotoGP tu bude mít dvě motorky, navíc tu budou čtyři motorky od týmů Moto2 a Moto3.

Francesco Starace je rád za novou spolupráci a očekává, že to budou velice zajímavé závody. Mluvil také o tom, že spousta lidí nemá zkušenosti s jízdou na elektrické motorce a rádi by toto odvětví více propagovali mezi širokou veřejností, aby se tyto technologie zlevnily. Zároveň uvedl, že samozřejmě nechtějí nahradit motorky MotoGP, ale mohou prohloubit spolupráci v paddocku a lépe využívat energii.

Technické parametry motocyklu:

  • maximální kapacita nabíjení: 65 kW
  • maximální kapacita vybíjení: 15 kW
  • doba nabíjení: 30 minut
  • modulární kapacita: 5 až 50 kWh
  • výkon: až 110 kW, až 147 koní
  • maximální rychlost: až 250 km/h
  • točivý moment: 200 Nm při 0 – 5000 ot./min.
  • zrychlení 0 – 100 km/h: 3 vteřiny

Po krátkém videu představujícím motorku do studia přijel Loris Capirossi a motorku předvedl.

Základní pravidla

Závody budou uspořádány na 10 kol. Podle dalšího vývoje motorek na základě jejich kapacity a výkonu baterií mohou být v budoucnu závody rozšířeny o další kola.

V roce 2019 bude uspořádáno pět závodů na pěti evropských okruzích kalendáře MotoGP. Podle toho, jakou budou mít tyto motorky budoucnost, mohou se závody rozrůst i celosvětově.

Tréninky budou v pátek, v sobotu kvalifikace a v neděli závody.

První oficiální test bude pro jezdce a týmy naplánován na okruh v Jerezu na únor 2019.

Seriálu se zúčastní 18 motorek, z nichž celkem 14 strojů bude provozovat sedm satelitních týmů z královské třídy MotoGP. Čtyři motorky budou poskytnuty týmům z Moto2 a Moto3, které si vyberou, že vstoupí do této kategorie.

Jezdci budou mít smlouvu s týmy a budou muset mít zkušenosti ze závodů světových šampionátů na dvou kolech. Díky tomu by měla být vytvořena dobrá konkurence.

Motorky MotoE budou mít svůj vlastní unikátní zvuk, tak jako ho mají všechny ostatní motorky z jiných tříd MotoGP. Elektrické stroje jsou tišší, ale stále mohou poskytnout zajímavý zvuk.

Dodavatelem pneumatik bude Michelin, tak jako dodává pneumatiky do královské třídy MotoGP. Díky tomu bude soutěž vyrovnanější a konkurenceschopná.

Fotogalerie