Carmelo Ezpeleta společně se synem Carlosem (sportovním ředitelem MotoGP) navštívili jako hosté společnosti ITDC rozsáhlý turistický resort Nusa Dua v jižní části Bali. Přitom si „odskočili“ na vedlejší ostrov Lombok, kde navštívili Mandaliku, turistický resort na jižním pobřeží Lomboku, který je momentálně ve výstavbě.

Plánem je pořádat závody MotoGP na okruhu, který využívá veřejné silnice uvnitř resortu. Toto je ten „silniční závod“, o kterém se šuškalo na začátku letošního roku, ale o kterém se objevilo jen několik málo detailů. Otázky ohledně bezpečnosti budou řešitelnější, protože poloha okruhu v turistickém resortu znamená široké silnice, spoustu volného prostoru a místa pro kačírek a bezpečnostní zóny.

Turistický resort Mandalika na jihu Lomboku

Turistický resort Mandalika na jihu Lomboku

Dorna se o pořádání závodů v Indonésii velmi zajímá, protože tato země je klíčovým trhem pro značky motocyklů jezdící v MotoGP a také je zde velice silná základna nadšených fanoušků. Už v minulosti se vedla jednání s okruhem Sentul, který leží vedle hlavního města Indonésie Jakarty, a v potaz byl brán i okruh, který by měl být postaven v Palembangu na Sumatře. Tyto plány ale neprošly kvůli otázce financování, a v případě okruhu Sentul to bylo kvůli politickým bojům Tommyho Suharty, syna bývalého prezidenta, který je s okruhem přímo spojený.

Jedním z problémů, kterým Dorna čelila při organizování závodů v Indonésii, byla kombinace byrokracie a korupce. Mezi lidmi, kteří se v MotoGP pohybují, panovaly obavy ohledně logistiky. Bylo by totiž obtížné dostat zboží přes celnici včas a bez toho, aby se musely rozdávat velké úplatky, protože to by celou víkendovou akci značně prodražilo.

Pořádání závodů v turistickém resortu Mandalika by mohlo tyto problémy vyřešit. Mandalika je totiž tzv. zvláštní ekonomická turistická zóna a jako taková je osvobozena od celních povinností pro dovoz zboží do Indonésie. Dostat motocykly a další vybavení na Lombok a poté zase ven by bylo mnohem jednodušší, protože technicky vzato nebudou dovezeny do Indonésie.

Navíc pořádání závodů v Mandalice by znamenalo, že je akce v pravomoci resortu, což by zase odstranilo korupci ze strany místních úředníků. Skutečnost, že by MotoGP bylo pod záštitou ITDC, je také přínosem, protože vládní agentura může zajistit, že nezbytná byrokracie a papírování budou drženy na minimu a navíc má politickou podporu.

Před uspořádáním závodů v Indonésii zbývá ještě hodně práce, ale tento projekt je ze všech nejslibnější. Dalším krokem bude podepsání smlouvy o pořádání závodu, což by se mělo uskutečnit příští rok a nebo nejpozději v roce 2020.

Do plážového písku by se padalo určitě lépe než do kačírku…

Názor redakce: I když záměr pořádat závody na Lomboku může vypadat úsměvně, osobně si myslíme, že ze všech nových okruhů má právě tenhle největší naději na přidání do kalendáře. Indonésie je jeden z nejdůležitějších trhů s motocykly na světě, ne-li ten vůbec nejdůležitější. Výrobci tak vyvíjejí velký tlak na Dornu, aby se MotoGP v Indonésii konalo.

Navíc turistický resort není v indonéské verzi žádný chatový tábor, ale v podstatě stát ve státě. Například zmiňované Nusa Dua na Bali zabírá plochu malého českého okresního města. Horší to je ale s dodržováním jakýchkoli termínů, takže by byl zázrak, pokud by se zařazení do kalendáře o pár let neprotáhlo.

Pokud by se ale podařilo odstranit překážky v podobě korupce, která je v Indonésii opravdu nesmírná, zbytek už je jen otázka peněz pro organizátora, které naopak právě díky korupci nebudou problém. Lombok má mezinárodní letiště a i jakousi podobu indonéské „dálniční sítě“, takže by nehrozily ani dramatické dopravní zácpy, které jsou jinak třeba na sousedním Bali v podstatě neustále. A trocha toho opravdického „road racingu“ by MotoGP určitě prospěla!