Preview

Je to jako včera, kdy jsme s napětím očekávali první závod letošní sezóny mistrovství světa silničních motocyklů a už jsme u konce. Celkem sedmnáct Grand Prix bylo odjeto a čeká nás poslední závodní víkend MotoGP roku 2017. Po třech zámořských závodech v Japonsku, Austrálii a Malajsii se šampionát vrací do Evropy. Závěr tradičně patří španělské Valencii, kde se o víkendu od 10. do 12. 11. 2017 můžeme těšit na Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana. V tomto městě také večer proběhne slavnostní dekorování letošních nejlepších závodníků GP. Posledními závody ale akce na trati ve Valencii neskončí. V úterý se tu totiž rozjede oficiální dvoudenní test královské třídy MotoGP pro přípravu na příští sezónu.

circuit_valencia

Závodní okruh se oficiálně nazývá Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo a nachází se ve městě Cheste, které leží přibližně 20 km směrem do vnitrozemí od města Valencie. Trať byla oficiálně otevřena v září roku 1999 a jak už z názvu vyplývá, byla pojmenována po španělském závodníkovi Ricardovi Tormovi, který závodil v Grand Prix. Slavné jméno nenese samotný okruh, ale jsou tu pojmenovány i zatáčky, takže tu najdeme zatáčku Jorgeho Martineze Aspara, Micka Doohana či Angela Nieta. Trať je dlouhá 4 km a jezdcům nabízí 9 levých a 5 pravých zatáček. Šířka okruhu je 12 m a nejdelší rovinka má 876 m. Zároveň se tu, pro Evropu trochu neobvykle, jede proti směru hodinových ručiček. Trať byla navržena tak, že tribuny pro diváky jsou na vnější straně okruhu a z každého místa je vidět veškeré dění na trati. Kapacita tribun je 65 tisíc diváků, ale celkem okruh pojme až 150 tisíc návštěvníků.

Držitelem traťových rekordů je Jorge Lorenzo, který tu v loňském roce překonal kvalifikační i traťový rekord. Kvalifikační rekord je v hodnotě 1:29,401 a traťový rekord počítaný ze závodu je v hodnotě 1:31,171. Nejvyšší maximální rychlost tu měl v roce 2015 Andrea Dovizioso, který tu s Ducati dosáhl rychlosti 335,9 km/h.

Co se týče pneumatik Michelin, v nabídce budou opět tři směsi slicků – měkká (bílé označení), střední (bez označení) a tvrdá (žluté označení) s tím, že kvůli nevyrovnanému počtu zatáček budou opět asymetrické s tvrdší směsí na levé straně. Loni Michelin nabízel i přední asymetrické, aby měly pneumatiky hlavně v ranních chladnějších trénincích lepší přilnavost. I když nevypadá, že by mělo pršet, v nabídce budou samozřejmě i pneumatiky do mokra, které se v posledních závodech hodně osvědčily.

MotoGP

Není lepší pozvánky na sledování závěrečného podniku než to, že se bude v královské třídě MotoGP rozhodovat o letošním mistrovi světa. Ve vedení šampionátu je Marc Marquez z továrního týmu Repsol Honda, který má na svém kontě 282 bodů a náskok 21 bodů na Andreu Doviziosa z týmu Ducati. Pro Marca je proto situace mnohem jednodušší. Slavit mohl už v Malajsii, ale tam mu čtvrté místo v cíli nestačilo, a proto musí vložit vše do závěrečného závodu. Andrea Dovizioso v Malajsii vyhrál, takže udělal maximum proto, aby posunul boj o titul do Valencie. Dovi to má ve Valencii celkem jasné, pokud chce pomýšlet na titul, musí závod opět vyhrát a čekat, jak Marc dojede. Pokud Ital skončí druhý a hůř, Marc bez ohledu na svůj výsledek bude slavit svůj již šestý titul v Grand Prix a celkem čtvrtý v královské třídě MotoGP. A když Dovi vyhraje? Marc Marquez musí získat alespoň pět bodů, aby udržel jednobodový náskok. V případě rovného počtu bodů by totiž slavil Dovi díky více vítězstvím. Pět bodů tedy získá za 11. místo. Stručně řečeno, pokud chce Dovi titul, musí vyhrát a Marc nesmí dojet lépe než jedenáctý, pokud chce Marc titul, Dovi nesmí vyhrát, a pokud ano, musí zajet alespoň 11. pozici či skončit lépe.

Andrea Dovizioso a Marc Marquez

Co se týče okruhu ve Valencii, Marc Marquez tu má výbornou bilanci. V královské třídě MotoGP tu vždycky stál na stupních vítězů, navíc tu v roce 2014 vyhrál a vyhrál tu i v nižší třídě Moto2. Andrea Dovizioso tu naopak stál jen jednou na stupních vítězů v nejsilnější třídě, když byl v roce 2011 třetí. Loni tu skončil sedmý a rok předtím také. Nicméně jeho bývalý týmový kolega Andrea Iannone tu loni stál na stupních vítězů, takže to není pro Ducati tak špatná trať. Italská motorka navíc letos dokazuje,  že i na papírově slabších tratích umí zajet výborně. Uvidíme, jakou roli v boji o titul sehrají i ostatní jezdci, nejen týmoví kolegové, ale i satelitní jezdci značky Honda a Ducati, i když samozřejmě všichni týmovou režii vylučují. Kdo nakonec bude šampionem? Andrea Dovizioso, který letos překvapil, či Marc Marquez, který by obhájil loňský titul? To se dozvíme už v neděli, ale nic není vyloučené, jak už jsme viděli několikrát v minulosti, kdy se o titulu rozhodovalo v posledním závodě.

Týmoví kolegové obou zmíněných jezdců – Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo – mají na okruhu ve Valencii také dobrou bilanci. Dani Pedrosa je v současné chvíli na pátém místě v šampionátu a rád by se dostal na místo čtvrté před Valentina Rossiho, na kterého ztrácí 12 bodů. Dani ve Valencii získal spoustu umístění na stupních vítězů. Vyhrál tu závody ve třídách 125 ccm, 250 ccm i v MotoGP. V královské třídě tu slavil výhru v letech 2007, 2009 a 2012. Kromě toho přidal další tři umístění na bedně. Loni mu to ale nevyšlo podle představ a závod nedokončil. Jorge Lorenzo je ve Valencii nejúspěšnějším závodníkem, když má na svém kontě čtyři vítězství ve třídě MotoGP. Jorge tu ovládl poslední dva závody v letech 2015 a 2016, navíc vyhrál i v letech 2013 a 2010. Kromě vítězství má i další dvě umístění na stupních vítězů, včetně loňského druhého místa. V současné chvíli je na sedmém místě s tím, že ještě může překonat šestého Johanna Zarca, na kterého ztrácí 17 bodů. Rád by ale navázal na minulé druhé místo z mokrého závodu v Sepangu.

Do boje nejen o titul, ale i na čele závodu, mohou samozřejmě promluvit oba jezdci týmu Movistar Yamaha. Maverick Viñales je na třetím místě v tabulce a Valentino Rossi je čtvrtý s tím, že se už ani jeden nemůže dostat o místo vpřed. Vale si musí hlídat akorát již zmíněného Daniho Pedrosu. Yamaze se na trati v Cheste dařilo, o čemž svědčí rekordy Jorgeho Lorenza. Maverick tu má také dobrou bilanci, když tu v loňském roce v sedle Suzuki skončil pátý a dvakrát tu vyhrál, i když v nejslabších třídách 125 ccm a Moto3. Valentino Rossi ve Valencii vyhrál naposledy v roce 2004 a poslední pódium tu získal v roce 2014. V minulých dvou letech skončil těsně za stupni vítězů vždy čtvrtý.

Na loňské pódium by rád navázal i Andrea Iannone, kterému se v posledních závodech se Suzuki začalo dařit. Stejně tak se stále zlepšuje i jeho týmový kolega Alex Rins, který by tak na závěr domácím fanouškům předvedl co možná nejlepší výkon. Do sedla své Aprilie RS-GP by se měl vrátit Aleix Espargaro, který si při pádu v Austrálii zlomil kost v levé ruce a nakonec musel na operaci. Aleix se intenzivně věnoval rekonvalescenci, aby se mohl v co nejlepší formě vrátit zpátky na trať. Poslední závod ve třídě MotoGP si užije jeho týmový kolega Sam Lowes, který se pro příští sezónu vrací do třídy Moto2. První sezónu v královské třídě MotoGP uzavře rakouská továrna KTM, která letos podala skvělý výkon, když se neustále zlepšovali a posouvali nahoru své cíle. KTM vloni ve Valencii debutovala v závodě díky divoké kartě a nyní si může porovnat, jaký pokrok za rok udělali. Kromě továrních jezdců Pola Espargara a Bradleyho Smithe tu opět uvidíme Miku Kallia, který pojede na divokou kartu.

Johann Zarco

Mezi satelitními jezdci už je rozhodnuto. Nejlepším jezdcem netovárního týmu byl letos Johann Zarco, který svůj přestup ze třídy Moto2 zvládl výborně. Johann je pravidelným účastníkem v boji o Top5 a svůj titul nejlepšího nováčka i satelitního jezdce si určitě zaslouží. V tuto chvíli už ho bodově ostatní satelitní jezdci nemůžou ohrozit, takže může jet s větším klidem, jen si musí dávat pozor na Jorgeho Lorenza, kterého by rád udržel v tabulce za sebou. Ani mezi ostatními jezdci už to není bodově tak napínavé jako v předchozích závodech, nicméně můžeme počítat s tím, že Danilo Petrucci či Cal Crutchlow promluví do boje v desítce nejlepších. Na poslední závod se chystá i Karel Abraham, který letos zažil jednu ze svých nejlepších sezón v seriálu Grand Prix, takže by ji rád ukončil co nejlépe. Kromě Sama Lowese to bude také poslední závod ve třídě MotoGP pro Lorise Baze a Hectora Barberu. Na trati také opět uvidíme Michaela van der Marka, který pojede v týmu Tech3 jako náhradník za Jonase Folgera, takže si po závodech v Malajsii užije další kilometry v sedle motorky MotoGP.

Moto2

Ve třídě Moto2 už je rozhodnuto. Po víkendu v Malajsii svůj titul mistra světa oslavil Ital Franco Morbidelli, takže může jet nyní s velkým klidem a maximálně si užít poslední závod ve střední třídě. Loni tu skončil třetí. Franco to měl v Malajsii nakonec jednodušší, protože se jeho největší soupeř Thomas Lüthi zranil v kvalifikaci a do závodu nenastoupil. Toma ve Valencii bohužel neuvidíme, protože má zlomený kotník a bude muset vynechat i první testy MotoGP. Je to škoda, protože by určitě bojoval na čele a navázal by na dřívější vítězství a loňské druhé místo v této třídě. Jeho letošní druhé místo v tabulce už nemůže nikdo ohrozit.

Franco Morbidelli

Celkově třetí letos skončí Miguel Oliveira, který se po dvou vítězstvích z Austrálie a Malajsie dokázal odpoutat od svých pronásledovatelů. Pro Miguela i KTM to bylo první vítězství ve třídě Moto2 a rádi by po tak dobře rozjetém závěru sezóny předvedli podobný výkon i při finále ve Valencii.  Domácí závod čeká spoustu španělských závodníků, mezi kterými je v této třídě nejlepší Alex Marquez, který ukončí sezónu na čtvrtém místě. Na pátém místě je Francesco Bagnaia jako nejlepší nováček. Na trať by se měl vrátit Jorge Navarro, který musel poslední závod v Malajsii vynechat kvůli zraněnému prstu.

Na divoké karty do závodu této třídy nastoupí Eric Granado, vedoucí jezdec třídy Moto2 evropského šampionátu ve FIM CEV Repsol, a Jake Dixon, který v příští sezóně pojede už nastálo v Grand Prix.

Traťový rekord tu z roku 2014 drží Thomas Lüthi, který tu zajel čas 1:35,312. Nejrychlejší kvalifikační čas zajel Johann Zarco s časem 1:34,879. Nejvyšší maximální rychlost tu měl v roce 2012 Pol Espargaro, který tu jel rychlostí 279,6 km/h.

Moto3

Ve třídě Moto3 se o mistrovi světa rozhodlo už v Austrálii, kde slavil Joan Mir. Na vítězství titulu mladý Španěl navázal vítězstvím v Malajsii a rád by v podobném stylu ukončil sezónu i na domácí půdě ve Valencii. Loni tu skončil druhý. Své druhé místo má jasné Romano Fenati, který má bohatý náskok na třetího Arona Caneta. Joan i Romano navíc budou mít poslední závod v nejslabší třídě, než o pár dní později už při testech poprvé vyzkouší motorky Moto2.

Aron Canet drží třetí místo, ale rád by se přes něj dostal ještě Jorge Martin, který na něj ztrácí 21 bodů. O 18 bodů dál je i Fabio Di Giannantonio, který tak má matematické šance se také dostat ještě vpřed. Mezi jezdci už to jsou ale větší rozdíly, těsnější je to až mezi šestým Eneou Bastianinim, sedmým Johnem McPhee a osmým Andreou Mignem. John na Eneu ztrácí 7 bodů a Andrea na Johna 5 bodů. Andrea Migno tu loni skončil na stupních vítězů, když byl třetí, takže by na to chtěl navázat. Závěr sezóny nechce vynechat ani Maria Herrera, která v Aragónu ztratila stálé angažmá. Poté jela jako náhradnice v týmu Aspar a ve Valencii pojede ve vlastním týmu. Divokou kartu získal také Dennis Foggia, který letos závodil v juniorském mistrovství světa FIM CEV Repsol Moto3 a za rok pojede v týmu SKY VR46. Poslední závod v sedle Peugeotu čeká Jakuba Kornfeila, který se o víkendu stal dvojnásobným mistrem světa v MotoSurf World Cup.

Traťový rekord v této třídě drží Efren Vazquez, který tu v roce 2014 zajel čas 1:39,400. Nejlepší kvalifikační čas tu zajel ve stejný rok Niccolò Antonelli s časem 1:39,183 a úplně nejrychlejší kolo zajel v ten samý rok Jack Miller, který objel okruh za 1:39,068. Nejvyšší maximální rychlosti tu dosáhl v roce 2013 Matteo Ferrari, který tu jel rychlostí 236,8 km/h.

Předpověď počasí zatím na víkend vypadá dobře, takže by si všichni po promáčených víkendech v zámoří mohli užít znovu slunečných dní. Ve Valencii má být celý víkend jasno s teplotami od 19 do 22°C, takže to vypadá na ideální podmínky.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí