Ještě před tím, než se závodníci rozjedou na trať čtvrté Grand Prix, čekala vybrané jezdce královské třídy MotoGP tradiční čtvrteční tisková konference. Tentokrát se jí zúčastnili: Tito Rabat (Reale Avintia Racing), Johann Zarco (Monster Yamaha Tech3), Marc Marquez (Repsol Honda), Andrea Dovizioso (Ducati Team), Maverick Viñales (Movistar Yamaha), Andrea Iannone (Suzuki Ecstar) a Jorge Lorenzo (Ducati Team). Kvůli tomu, že Johann Zarco dnes oznámil podpis dvouleté smlouvy s KTM, tak tu byl oproti původnímu plánu navíc.

Jako první začal Andrea Dovizioso, který je ve vedení šampionátu.

Opustili jsme Katar, kdy jsi byl ve vedení šampionátu. Poté jsi zajel páté a šesté místo a opět jsi ve vedení šampionátu. Myslím, že tě to muselo docela překvapit. Máš po Austinu pro Jerez větší očekávání?

„Jo, jsem trochu překvapený, že jsme po výsledcích z posledních dvou závodů ve vedení šampionátu. Ale nakonec zase ne tolik, protože loňskou sezónu jsme ukončili dobře, letošní rok jsme dobře začali a v posledních dvou závodech jsme se soustředili na to, abychom získali maximum. Věděli jsme, že to pro naši motorku nebude nejlepší. Nakonec byly výsledky OK. Ne kvůli rychlosti, na tom musíme pracovat, protože pokud chceme bojovat o šampionát, musíme pokročit. Je tu spousta rychlých závodníků a nemůžeme ztrácet tolik bodů na takových typech tratí. Celkově si myslím, že jsme v prvních třech závodech pracovali opravdu dobře. Získali jsme více bodů než loni, takže jsme s tím spokojeni. Nicméně sezóna je ještě dlouhá a k dispozici bude spousta bodů. Chceme v tom dál pokračovat, dobře pracovat a budeme se snažit být trochu rychlejší.“

Kvůli většímu počtu jezdců dostali závodníci jen jednu otázku, takže hned poté promluvil Marc Marquez, který na Doviho ztrácí jen jeden bod.

V Austinu jsi do své sbírky přidal další fantastické vítězství, ale nyní už se vracíme do Evropy a čeká tě první domácí závod. V Austinu jsi řekl, že se na motorce cítíš dobře, bude to platit i při závodech v Evropě?

„V Argentině a Austinu jsem měl na motorce opravdu dobrý pocit. Ale nyní už přicházíme do Evropy, kde je to úplně jiné, všechno je užší, těsnější a pomalejší. Kvůli tomu musíme dobře poznat naše základní nastavení, jaká je naše úroveň a úroveň našich konkurentů. To bude samozřejmě velice důležité tady v Jerezu a poté v Le Mans, ale nyní se soustředíme na Jerez. Uvidíme, jaký bude nový povrch trati. Myslím, že si budou všichni hodně blízko. Před měsícem jsme tady měli test a probíhal dobře. Na motorce jsem se cítil dobře, takže se budeme snažit víkend dobře rozjet a užít si ho.“

Dalším jezdcem na řadě byl Maverick Viñales z týmu Movistar Yamaha.

V Austinu jsi byl druhý, což byl velice pozitivní výsledek. Cítil ses v Austinu konečně pohodlně od Le Mans v loňském roce?

„Už ve druhé části závodu v Kataru a Argentině jsem se cítil docela dobře, takže musíme zlepšit první část závodů. Nicméně závod za závodem děláme pokrok, ale naši úroveň můžeme zlepšit ještě víc. Od Kataru až do dalších závodů jsme šli stále výš a výš a myslím, že dobře víme, kudy jít dál. Na motorce se cítím dobře a stejně tak to bylo i v Austinu. Tým je velice motivovaný a v Jerezu do toho dáme všechno, abychom získali maximum.“

Andrea Iannone

Hned poté promluvil Andrea Iannone z týmu Suzuki.

V Austinu jsi získal své první pódium v sedle Suzuki. Cítíš se psychicky i fyzicky, že to bylo to nejlepší?

„Samozřejmě, že je to pro nás pozitivní. Dal jsem do toho všechno, abych získal toto pódium. Samozřejmě, že jsme tento výsledek potřebovali a je to pro nás dobré. Strávili jsme spoustu času a práce s tím, abychom se vrátili na tuto úroveň. V každém případě si myslím, že bude důležité se dál soustředit a pokračovat v tom. Vždycky je to těžké, ale v tuto chvíli jsme na velice dobré úrovni a pro nás je důležité, že jsme velmi blízko těm nejlepším jezdcům.“

Posledním továrním jezdcem byl Jorge Lorenzo z týmu Ducati.

Pro tebe to byl těžký start roku, je pro tebe dobré se dostat na okruh, kde se ti v minulosti dařilo, i vzhledem k loňskému výsledku?

„Samozřejmě. Jerez pro mě byl v posledních letech dobrý, získal jsem tu spoustu dobrých výsledků a vítězství a loni jsem tu získal svoje první pódium s Ducati. Jak už jste řekl, byl to pro mě velice těžký start sezóny. Začalo to problémem s brzdami v Kataru v době, kdy jsem začal získávat pozice. Poté byly dva těžké závody a je pravdou, že to jsou dvě tratě, které nejsou nejlepší pro naši motorku. Teď je Jerez, což je pro mě dobrá trať a obvykle i pro Ducati. To se ukázalo před pár měsíci, kdy jsme tu při zimní testu byli velice rychlí. Nyní můžeme obrátit situaci a já mohu předvést svou hodnotu.“

Následoval Tito Rabat z týmu Reale Avintia Racing.

Nyní jsi v Jerezu, kde tě čeká domácí závod poté, co sis užil svůj nejlepší start sezóny v MotoGP. Je vidět, že tě to na Ducati baví a v Austinu jsi byl druhou nejlepší Ducati. Užíváš si své nové dobrodružství?

„Poslední závody jsem si užil mnohem víc než poslední dva roky, ve kterých jsem byl v MotoGP. Upřímně, měli jsme velice dobrý start sezóny. Nečekal jsem, že se v prvních třech závodech dostanu do Top10, v Kataru jsem byl jedenáctý, ale velice blízko k desítce nejlepších. Letos se na motorce cítím dobře, stejně tak s týmem. Pořád se učím a je velice důležité dokončovat závody. Tady to bude domácí GP, tak uvidíme. Je to trať, kde jsem poprvé vyhrál v roce 2013, takže mám velice dobré vzpomínky. Budu se snažit tlačit na maximum, abych zajel dobré výsledky. Ale vždycky myslíme na to, abychom to brali závod po závodě a zlepšovali se.“

Jako poslední promluvil Johann Zarco z týmu Monster Yamaha Tech3.

Během dneška bylo oznámeno, že pojedeš s KTM v letech 2019 a 2020. Jak moc jsi z toho nadšený?

„Jsem rád, že jsme to oznámili tento víkend a těším se na tuto budoucí výzvu. Bude to evropská motorka s evropským jezdcem. Budeme se snažit motorku dobře vyvíjet, takže nás čeká fantastická budoucnost. Díky tomu, jak se zlepšili v loňském roce, jsem začal přemýšlet o tom, že je něco možné dokázat. Měl jsem možnosti a vybral jsem si tuto, protože se mi líbí tato výzva. Nyní jsem na tom dobře a v MotoGP se cítím opravdu dobře. Hodně si to užívám a výkon je také dobrý. Doufám, že na této úrovni zůstanu i v příštích dvou letech.“

Otázky z publika

Otázka na Marca: Byl jsi překvapen, že měla Honda zájem o Johanna, který se nakonec rozhodl jít ke KTM. Koho bys měl rád za týmového kolegu?

„Samozřejmě, že Johann byl jedním ze silných jezdců, o kterých Honda přemýšlela. Je velice rychlý a během této sezóny nám ukazuje, že se každou sezónu zlepšuje. Myslím, že si KTM pro svůj projekt vybrala velice dobrého jezdce. Uvidíme, jak na tom bude, ale nezapomínejme, že má před sebou ještě jednu sezónu. Co se týče mého týmového kolegy, tak už jsem říkal, že chci silného týmového kolegu. Samozřejmě, že se v tuto chvíli začnou jezdci postupně umísťovat a budou se skládat všechny dílky skládačky, protože se všichni poohlíží po týmu. Myslím, že jsou jen dva jezdci, kteří jsou velice silní, a to jsou Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. Pak uvidíme, ale samozřejmě, že jsem tu já a já už jsem spokojený.“

Otázka na Johanna: Jde o podobné téma, před pár minutami jsi řekl španělské televizi, že jedním z důvodů, proč sis vybral KTM bylo, že nechceš být Marcův týmový kolega. Můžeš nám k tomu něco říct?

„Neřekl jsem, že nechci být Marcovým týmovým kolegou. Je to milý kluk a bylo by to zajímavé. Co jsem řekl, bylo to, že jsme s mým koučem přemýšleli nad tím, že pokud jste Marcovým týmovým kolegou a chcete vyhrát závody, tak musíte být silný jako on a možná ještě silnější. To znamená, že bych musel hodně zlepšit svůj jízdní styl. Pak jsme si řekli, že pokud mám na závody tuto úroveň, tak můžu být stejně tak rychlý i na KTM, věříme tomu a to je důvod, proč jsme si zvolili tuto výzvu. Mysleli jsme to tak, že pokud byste posadili Marca na KTM, kde by KTM mohla být? Tohle je otázka, kterou by chtěla znát spousta lidí. Neříkám, že jsem jako Marc, jen chci dosáhnout na tuto úroveň ježdění a uvidíme, jak na tom budu s KTM a jakou budu mít úroveň.“

Otázka na Marca: Po vítězství v Americe jsi řekl, že jsi chtěl vyhrát způsobem, jakým jsi vyhrál. Myslíš, že takhle můžeš vyhrát i v dalších závodech, ne třeba tento víkend, ale někdy příště, pokud to bude možné? Zabránit jakémukoliv boji?

„Pokud máte příležitost závodit jako v Austinu, každý by to tak zkusil, každý jezdec. Je to nejjednodušší způsob. Možná i pro show a diváky. Obvykle ale nemáte příležitost závodit takhle, protože tady je všechno těsné, ale v Austinu jsem měl speciální pocit, že to dokážeme. Letos je všechno hodně natěsno a uvidíme, jaké to bude tady v Jerezu, ale samozřejmě, že pokud budu mít tuto příležitost, pokusím se o to. Ale to zkusí i Andrea nebo Johann, všichni. Pokud budu muset bojovat, tak budu bojovat až do poslední zatáčky.“

Další otázka také směřovala na Marca Marqueze: Tady jsi vyhrál závod v roce 2014, ale od té chvíle jsi tu měl trochu problémy. Proč máš na trati v Jerezu někdy problémy?

„Trať v Jerezu mám rád a moc si to tu užívám, ale není to pro mě jedna z nejlepších tratí. Nevím proč, nevím, co za tím stojí. Na druhou stranu, vždycky jsem tady skončil na stupních vítězů, což je důležité. Každý rok jsem tam byl, ale samozřejmě, že vítězství mám jen jedno. Trať se mi líbí, takže se o to pokusíme letos. Obvykle jsme sem přijížděli po začátku sezóny, kdy motorka ještě nebyla perfektní. Letos se na ní cítím mnohem lépe, takže se o to pokusíme. Prvním cílem je skončit na stupních vítězů, ale pokud budeme mít malou šanci, pokusíme se vyhrát.“

Andrea Iannone

Otázka na Jorgeho, Andreu a Mavericka: Bojíte se závodit proti Marcovi? Souhlasíte s Valentinem, když říká, že je nebezpečný?

Andrea Dovizioso: „Už zase… Na tohle nebudu nikdy odpovídat, tak jako jsem na to neodpovídal v Argentině. Mluvili jsme v bezpečnostní komisi, kde byli téměř všichni jezdci. V motocyklovém sportu není možné vytvořit perfektní pravidla, protože každá situace se stane jinak. Je nemožné udělat správné rozhodnutí. Myslím, že je dobré to přehodnotit a být více přísní. Oni nám řekli, že po závodě v Austinu budou dávat přísnější penalizace. Je těžké zvládnout takové situace, každý rok se něco stane. Byli otevřeni k tomu, aby si nás vyslechli, ale i pro nás je to těžké. V bezpečnostní komisi byl úplně opačný názor. Myslím, že to byla dobrá myšlenka.“

Maverick Viñales: „Nemám k tomu moc co říct. Docela souhlasím s Andreou. Nicméně je to minulost a nyní se těšíme na budoucnost, abychom zajeli skvělé závody.“

Jorge Lorenzo: „Nebojím se závodit s Marcem. Věřím jim, tak jako jsem jim věřil před šesti lety, kdy měla bezpečnostní komise silněji postihnout některé agresivní akce na ostatní jezdce.“

Otázka na Mavericka: Loni jsi tady měl problémy s nízkou přilnavostí kvůli starému povrchu. Jak se cítíš na novém povrchu nebo udělá hlavní rozdíl zlepšení na motorce?

„Ještě jsme ho nevyzkoušeli, takže je těžké říct, zda je to lepší nebo ne. Loni jsme měli hodně problémů s přední pneumatikou, ale ne s gripem. Jsem docela zvědavý, jak tady bude motorka fungovat. Samozřejmě, že jsme se hodně zlepšili v situaci, kdy je na trati nízká přilnavost. Uvidíme, zda zítra budu moci říct, že je to lepší než loni.“

Otázka na Doviho, Andreu a Jorgeho: Máte nějaké novinky ohledně vaší budoucnosti?

Andrea Dovizioso: „Zatím ne. Pracujeme na tom, mluvíme o tom, ale neudělali jsme nějaký velký pokrok, takže není důvod, abych o tom v tuto chvíli mluvil.“

Andrea Iannone se trochu zasekl, tak ho Jorge Lorenzo pošťouchl: „Začal jsem o tom přemýšlet, o všech situacích… V tuto chvíli není nic. Soustředím se na současnost. Samozřejmě, že je to pro mě velice důležitá chvíle, ale ne pro budoucnost. Tuto první část šampionátu chci zvládnout co nejlépe, nyní se v garáži cítím dobře, pracujeme velice dobře a nechci přemýšlet nad jinými situacemi. Chci se soustředit na závodní víkend a vydat se do závodu bez toho, aniž bych nad něčím musel v hlavě přemýšlet.“

Jorge Lorenzo: „V tomto sportu jsou velice důležité poslední výsledky a moje poslední výsledky nebyly tak dobré. Takže si myslím, že nejsme v nejlepší situaci, abychom začali řešit mou budoucnost. Proto se naplno soustředím na to, abych zlepšil své výsledky a opět zvýšil svou hodnotu.“

Tito Rabat

Otázka na oba jezdce Ducati: Vzhledem ke skutečnosti, že teoreticky tohle není jednoduchá trať pro vaši motorku. Dovi, je pro tebe nejlepší strategií získat co nejvíce bodů? A pro tebe Jorge, je čas dokázat, že dokážeš jezdit na limitu motorky?

Andrea Dovizioso: „Ano, bude to pro nás další důležitý závod, tak jako poslední dva. Musíme se pokusit bojovat o stupně vítězů, protože to musíte, pokud chcete bojovat o šampionát. Na této trati máme obvykle problémy, takže bude důležité získat maximum bodů, kterých jsme schopni dosáhnout. Je tu také nový asfalt, což si myslím, že trochu ovlivní víkend. Nevím, zda dobře, zda to bude lepší nebo horší, ale myslím, že to ovlivní všechny motorky. Takže uvidíme, jak budou fungovat pneumatiky a uvidíme, jakou budeme mít rychlost, zda budeme schopni bojovat o stupně vítězů.“

Jorge Lorenzo: „Myslím, že obvykle tahle trať není tak vhodná pro naši motorku. Nicméně silně věřím v to, že je tato trať dobrá pro mě. Měli jsme tu pěkný zimní test a v MotoGP je možné všechno, takže se v neděli může stát cokoliv. Věřím, že můžu zajet dobrý závod.“

Otázka na Jorgeho: Nyní tě čekají tři okruhy, které byly „Lorenzovou zemí.“ Cítíš, že budou tyto závody takovou zkouškou mezi tebou a motorkou?

„Je pravdou, že jsem měl v loňském roce velký progres. V posledních sedmi, osmi závodech jsem byl lepší a lepší. Pak jsme bohužel změnili motorku, která se v Sepangu zdála opravdu dobrá na zajetí velice rychlých dvou až třech kol. Tahle motorka ale vytvořila více problémů než ta loňská. Má nějaká pozitiva a nějaká negativa. V tuto chvíli není spojení s motorkou to nejlepší. Během těchto tří závodů jsem měl několik dobrých momentů, které mohly demonstrovat mou rychlost, ale nebyl jsem tak rychlý, jak jsem chtěl a jak bych si přál, abych to předvedl. Doufejme, že na této trati a s novým asfaltem navážu na loňský rok.“

Otázka na Marca: Před tímto víkendem jsem viděl statistiku, že máš úspěchy asi ze 70% na levotočivých okruzích a jen přibližně 23% je u těch s více pravými zatáčkami. Je to kvůli dirt tracku a začneš trénovat trochu jinak?

„Nevím, ale samozřejmě, že jsem se to snažil pochopit během letošní zimy a také v loňském roce, abych věděl proč? Jsem velmi rychlý v levých zatáčkách. V pravých je to v pohodě, ale je těžké říct, proč to tak je. Každopádně se krok za krokem zlepšuji, takže se budu v budoucnu snažit zvýšit ta nízká procenta u pravotočivých okruhů. Vždycky jsem ale říkal, že například v Austinu, na amerických okruzích, v Austrálii nebo Aragónu mi to vyhovuje, protože jsou doleva. Z nějakého důvodu tam zatáčím lépe.“

Johann Zarco k tomu řekl: „Pokud budeš pomalejší v levých zatáčkách, tak se ten průměr zlepší.“

To Marca rozesmálo a dodal: „Lepší bude být rychlejší v těch pravých (smích).“

Otázka na Doviho: Souhlasíš s Jorgem, že je letošní motorka horší nebo jiná než ta loňská? A jak?

„Ne, nesouhlasím. Myslím, že rozdíl oproti loňské motorce je velmi malý pro můj pocit a můj jízdní styl. Myslím, že je trochu lepší uprostřed zatáček. V tom je velká změna oproti loňskému roku, ale celkově je hodně podobná té loňské. Necítím na ní nějaká negativa v porovnání s verzí 2017, což je vidět i na výsledcích, které jsou podobné nebo lepší. Pro mě je to v pohodě.“

Andrea Iannone

Otázky od fanoušků přes sociální sítě

Otázka na Marca Marqueze: Jakou držíš dietu mimo sezónu a jakou během sezóny?

„Přibližně stejnou, jen v sezóně jím více čokolády, protože ji miluji. Celkově jím zdravě, těstoviny, zeleninu, všechno na grilu, ale nic speciálního. Samozřejmě, že pokud bych měl něco speciálního, tak bych to neřekl (smích). Nic speciálního ale nemám, všichni jíme to samé. Nějaké těstoviny, kuře, ovoce a pak už je plný plyn.“

Otázka na Andreu Doviziosa: Pokud by byla šance po tobě pojmenovat jakoukoliv zatáčku na jakémkoliv okruhu, jakou by sis vybral?

„San Donato, první zatáčku v Mugellu. Ta mi docela dobře vyhovuje.“

Otázka na Andreu Iannoneho: Tvým mottem je „vždycky tam být,“ je něco, čeho se bojíš?

„Ano, Marca. (smích)“ a poté si s Marcem plácli.

Otázka na Tita Rabata: Splnila se zatím tvá očekávání s Ducati?

„Jo, myslím, že jsem to řekl už předtím. Moje očekávání se pro tuto chvíli splnila, ale chci v tom pokračovat.“

Otázka na Mavericka Viñalese: Co je nejlepšího na závodech v Jerezu?

„Myslím, že proto, že je to první domácí závod. Všichni lidé a vše, co se tu děje, je úžasné. Moc se mi líbí rozložení trati, protože mi vždycky vyhovovalo, ale myslím, že jde hlavně o to, že je to první domácí GP, což je opravdu speciální.“

Otázka na Jorgeho Lorenza: Právě jsi publikoval velice zajímavou a užitečnou knihu, od kterého jezdce by sis přečetl něco podobného?

„Nevím, asi od Marca. Je to mistr světa a nyní je nejrychlejší, takže by mě zajímaly jeho triky, jak jezdit smykem, jak rychle najíždět do zatáček a jak být agresivní (smích).“

Otázka na Johanna Zarca: Jaká je největší věc, kterou máš na svém seznamu věcí, které bys rád zkusil?

„Rád bych a myslím, že to udělám brzy, seskočil s padákem z letadla. Samozřejmě, hlavně aby se otevřel, jinak by to bylo nebezpečné (smích). Mám dvě opačné věci, jednou je tento seskok z letadla a druhou je potápění, protože to jsem nikdy nedělal. Nyní jsem začal s volným potápěním, ale chtěl bych se dostat víc do hloubky s dýchacím přístrojem. Je to protiklad, vzduch a voda, ale tohle jsou věci, které bych kromě motorek rád udělal.“