Preview

Letošní sezóna mistrovství světa silničních motocyklů se rozjela třemi zámořskými podniky v Kataru, Argentině a USA. Nyní nás čeká dlouhá šňůra evropských závodů, kde už závody nebudeme sledovat s časovým posunem. Až na závěr sezóny se jezdci opět vydají na dalekou cestu na čtyři závody v Asii a Austrálii. Nyní nás čeká čtvrtý závodní podnik, který přivítá jezdce ve španělském Jerezu. Jerez nabízí v jarním období slunečné počasí a také žlutě rozkvetlé květiny hned u asfaltu. Jde o tradiční španělskou trať, která leží na jihu v Andalusii a bude tu zároveň první ze čtyř Velkých cen, které se pojedou ve Španělsku. Dalšími závody jsou Katalánsko, Aragón a Valencie.

okruh-jerez-spanelsko

Závodní okruh byl na okraji města Jerez postaven v roce 1986 a hned o rok později tu přivítal první motocyklovou Grand Prix. V loňském roce tak oslavil 30 let od první GP a za ta léta se stal velice oblíbeným podnikem, který je tradicí v kalendáři MotoGP. Toto místo je také známé díky zajímavé stavbě nad cílovou čárou, která připomíná létající talíř. Trať všichni moc dobře znají také díky častému zimnímu testování, protože tu panují dobré podmínky i v době, kdy jinde začíná sněžit.

Trať okruhu Jerez patří mezi kratší, když nabízí délku 4,4 km a šířku jen 11 m. Nejdelší rovinka měří 607 m a celkem tu nalezneme 13 zatáček. Z nich je pět levých a osm pravých a spousta z nich nese slavné jméno. Nalezneme tu zatáčku Michelinu, Sita Ponse, Jorge Martineze Aspara, Angela Nieta, Alexe Crivilleho, Ferrari Jorgeho Lorenza, která je poslední zatáčkou trati a nejednou se tu rozhodl nějaký závod.

Kvůli tomu, že trať v Jerezu patří k těm užším, musí jezdci pečlivě vybírat, kde budou předjíždět. Tradičním místem je samozřejmě první zatáčka, která následuje po cílové rovince a svou roli hraje slipstream a pozdní brzdění. Podobné předjížděcí manévry můžeme vidět i v šesté zatáčce, která následuje po zadní rovince. Velice oblíbeným místem pro předjetí je již zmíněná poslední zatáčka.

Traťové rekordy má na svém kontě Jorge Lorenzo a všechny padly v roce 2015. V kvalifikaci zajel rodák z Mallorky čas 1:37,910 a v závodě 1:38,735. Nejvyšší maximální rychlost tu dosáhl Andrea Iannone s Ducati v hodnotě 295,9 km/h.

Pokud jde o pneumatiky, Michelin letos nabízí všechny tři směsi měkká, střední a tvrdá pro obě pneumatiky.

MotoGP

V pozici vedoucího závodníka královské třídy MotoGP míří do Jerezu Andrea Dovizioso z týmu Ducati. Dovi výborně rozjel sezónu vítězstvím v Kataru, ale poté nebyly jeho výkony tak přesvědčivé. V Argentině dokončil náročný závod na šestém místě a v Austinu se celý víkend s Ducati pral a byl rád za pátou pozici v cíli. I přes to mu to stačilo k tomu, aby nasbíral 46 bodů a dostal se zpátky na první místo v tabulce. V loňském roce v Jerezu skončil pátý, ale byl to dobrý počet bodů, který ho nastartoval k boji o titul. O rok předtím závod nedokončil kvůli technickému problému. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo během pátečních tréninků oslaví své 31. narozeniny, takže by v neděli mohl navázat na loňské první pódium s Ducati, aby si dal další hezký dárek. Jorge patří mezi nejúspěšnější závodníky na této trati, když kromě traťových rekordů na tomto okruhu oslavil tři vítězství a hlavně pět startů z pole position. V Jerezu se mu dříve vždy dařilo a uvidíme, jak to půjde tentokrát, protože start sezóny byl hodně slabý. Na svém kontě má jen 6 bodů, když měl v Kataru problém s brzdami a spadl, v Argentině získal první bod a v Americe bodů pět. Nyní potřebuje zajet co nejlépe i kvůli budoucímu vyjednávání o smlouvě, ať už v Ducati či v jiném týmu.

Největším konkurentem Andrey Doviziosa je bezesporu Marc Marquez z továrního týmu Repsol Honda. Marc vstoupil do této sezóny jako úřadující mistr světa s cílem titul obhájit. V Kataru dojel za Dovim na druhém místě, ale poté přišla nešťastná Argentina, ve které to pro něj byl hodně divoký závod. Nakonec odjel s nulou, ale naprostý opak nastal na jeho oblíbené trati v americkém Austinu. Marc celý víkend jezdil o několik desetin vteřiny rychleji než konkurence, takže si v nedělním závodě s přehledem pohlídal první místo a přísun 25 bodů. Díky tomu má 45 bodů a je jen bod za Dovim. V Jerezu se tak můžeme opět těšit na boj o každou pozici, protože je šampionát velice vyrovnaný. Marca, podobně jako spoustu dalších španělských závodníků, čeká první domácí Grand Prix, takže tu bude velká motivace předvést to nejlepší. V minulosti se mu na této trati dařilo. Ve třídě MotoGP tu vždy stál na stupních vítězů, včetně vítězství z roku 2014. Hodně úspěchů tu zažil jeho týmový kolega Dani Pedrosa, který tu oslavil tři vítězství, včetně toho loňského, a tři starty z pole position. Díky tomu patří také mezi nejúspěšnější závodníky v Jerezu. Dani si v Argentině zlomil zápěstí, takže do Ameriky odcestoval krátce po operaci a nebylo jisté, zda víkend zvládne. Nakonec se to podařilo a závod dokončil sedmý, což byl vzhledem ke zranění a náročnosti trati dobrý výsledek. Nyní měl „baby samuraj“ další čas k dobru pro ještě lepší rekonvalescenci, takže by se mu mělo jezdit opět o něco lépe.

Dani Pedrosa

Průběžné třetí místo v šampionátu drží Maverick Viñales z týmu Yamahy, který v Americe oslavil své letošní první umístění na stupních vítězů v této sezóně. Na svém kontě má 41 bodů, takže je to na vedoucí dvojici také minimální ztráta a v Jerezu může promluvit do boje o vítězství, protože to na této trati Yamaze vždycky šlo. Maverick ale na pódium v MotoGP z domácího Jerezu stále čeká, když tu byl nejlépe šestý v posledních dvou letech. Ve třídě Moto3 tu oslavil vítězství. Jeho týmový kolega Valentino Rossi je na tom ve statistice v Jerezu mnohem lépe. Je na této trati nejúspěšnějším závodníkem se sedmi vítězstvími v královské třídě a pěti starty z prvního místa. V loňském roce zde skončil až desátý, ale rok předtím slavil vítězství. V šampionátu je na průběžném sedmém místě s 29 body, kdy hlavně přišel o dost bodů během druhého závodu. Nyní má dobrou příležitost nasbírat bodů ještě více a navázat na předchozí úspěchy.

Velice vzrůstající tendence má tým Suzuki Ecstar, kde je závod od závodu vidět u obou jezdců zlepšení. Alex Rins získal své první umístění na stupních vítězů v MotoGP při závodě v Argentině a jeho týmový kolega Andrea Iannone vystoupal na bednu hned v dalším závodě v USA, což pro něj bylo první pódium v sedle Suzuki. V japonské továrně z toho mají samozřejmě velkou radost a udělají všechno proto, aby na to navázali i v evropských závodech. Zde můžeme také čekat spoustu aktualit, se kterými se u většiny týmů čekalo na návrat do Evropy. Andrea Iannone je na tom s body velice dobře, když má 31 bodů a je na průběžném šestém místě. Alex Rins má bodů 16 a je na 12. místě, dva body za Danim Pedrosou.

Továrna KTM neprožívá tak úspěšný start sezóny jako při loňském debutu v královské třídě MotoGP. Zatím z obou jezdců bodoval jen Pol Espargaro, který zároveň nejezdil ve 100% formě kvůli zranění z testu. Pol zatím nasbíral 8 bodů, což neodpovídá cílům být co nejblíže k Top10. Jeho týmový kolega Bradley Smith zatím nebodoval. Podobně je na tom i továrna Aprilia, kde má Aleix Espargaro jen 6 bodů a Scott Redding získal 4 body. Obě továrny pracují na zlepšení, je vidět pokrok na jich motorkách, ale pořád jsou dál za očekáváním před začátkem sezóny a v hodnocení je před nimi spousta satelitních jezdců.

Aleix a Pol Espargarovi

Mezi satelitními jezdci je to vyrovnané mezi Calem Crutchlowem a Johannem Zarcem. Oba dva často bojují v přední skupině a oba za tři závody nasbírali shodně 38 bodů, takže jsou na 4. a 5. místě v hodnocení. Cal Crutchlow zazářil v závodě v Argentině, kde dobře zvládl dlouhý závod a v posledních kolech udržel vítězství. Johann Zarco často bojuje o stupně vítězů, ale na své první vítězství v královské třídě MotoGP stále čeká. Uvidíme, jestli nám v Jerezu předvede jeho slavné salto, se kterým oslavoval vítězství. Dobrý vstup do sezóny měl Jack Miller, který na sebe upoutal pozornost v Argentině. Velkou radost z Argentiny ale vystřídalo zklamání v Americe, kde trať není moc hodná pro stroj Ducati. Překvapivě je Jack zatím lepší než jeho týmový kolega Danilo Petrucci, který sedlá letošní specifikaci Desmosedici GP a čekalo se, že právě on bude vpředu s továrními jezdci. Zatím je až na 10. místě.

Pro českého závodníka Karla Abrahama jako by byl americký Austin zakletý, když tam v posledních třech letech závod nedokončil. Letos musel odstoupit kvůli zranění, protože byl po pádu v kvalifikaci hodně potlučený. Abája měl nyní dalších pár dní k dobru pro rekonvalescenci, ale mohli jsme ho na motorce vidět stále jezdit. Během testování WSBK proháněl na domácím okruhu v Brně při motoškolách svou novou Panigale V4 S a hned poté vyrazil se svým motardem do Vysokého Mýta. Bohužel ani v tu chvíli se ještě necítil nejlépe, tak budeme věřit, že se to v posledních dnech zlepšilo.

Moto2

Ve střední třídě Moto2 je v průběžném vedení italský závodník Francesco Bagnaia z týmu SKY Racing VR46. Pecco výborně rozjel sezónu vítězstvím v Kataru, ale poté přišlo zaváhání v Argentině, kde skončil devátý. Nicméně hned další závod v Austinu opět vyhrál a rázem si na čele tabulky vytvořil náskok deseti bodů. Nyní má 57 bodů a míří do Jerezu, kde loni skončil druhý. Jeho největšími konkurenty jsou Mattia Pasini, který je druhý, ale stejný počet bodů má i Alex Marquez, kterého čeká domácí závod. Mattia ohromil vítězstvím v Argentině, takže dokázal, že ještě nepatří do starého železa, i když patří k nejstarším jezdcům Grand Prix. Alex Marquez je velice vyrovnaným závodníkem, což dokázal letošními dvěma umístěními na stupních vítězů. Na první vítězství sezóny stále čeká, ale nyní přichází Jerez, kde loni oslavil své první vítězství v Moto2.

Moto2

Vedoucí trojici je hodně blízko také Miguel Oliveira z týmu KTM, který loni doplnil stupně vítězů svým třetím místem. Celkově pátý je Lorenzo Baldassarri, jenž může také promluvit do boje v přední skupině. Sezónu v nové třídě dobře rozjel nováček a úřadující mistr světa třídy Moto3 Joan Mir, který je průběžně sedmý. V Jerezu bohužel neuvidíme Remyho Gardnera a Dominique Aegertera, kteří se zranili při tréninku. Dominique se vyboural při enduru a zlomil si pánev, takže musel na operaci. Remy se také zranil při tréninku, když si zlomil obě nohy a kotník. V sedle jeho motorky v týmu Tech3 ho ve španělské Grand Prix nahradí domácí Hector Garzo, který v týmu Tech3 už loni nahrazoval Xaviho Vierge a má zkušenosti s Moto2 ze šampionátu CEV.

Pokud jde o traťové rekordy ve třídě Moto2, tak nejrychlejší kolo v kvalifikaci zajel loni Alex Marquez a má hodnotu 1:42,080. V závodě zajel loni nejlepší čas Franco Morbidelli, který nastavil rekord na 1:42,596. Nejvyšší maximální rychlost tu měl již v roce 2011 Alex De Angelis, když tu jel rychlostí 253 km/h.

Moto3

Ve velice vyrovnané třídě Moto3 zatím nejvíce září Jorge Martin, který je v průběžném vedení s 55 body a náskokem sedmi bodů na nejbližšího soupeře. Jorge předvádí velice vyrovnané výkony, což dokázal dvěma vítězstvími v Kataru a Americe. Nyní ho čeká domácí Grand Prix, kde loni skončil až devátý. Na druhém místě je jeho krajan Aron Canet s náskokem pěti bodů, který loni v Jerezu vyhrál a oslavil první vítězství v Grand Prix, takže má na tuto trať výborné vzpomínky. Za touto dvojicí je pak početná skupina italských závodníků, kteří se budou snažit na domácí trati svých konkurentů zabodovat a rozhodně jde o silné soupeře, když jsou za sebou seřazeni Fabio Di Giannantonio, Enea Bastianini, Lorenzo Dalla Porta a Andrea Migno.

Jakub Kornfeil, který je nejzkušenějším závodníkem ve startovním poli, zatím letos prožívá úspěšnou sezónu. Kuba zatím v každém závodě bodoval, takže není divu, že je na průběžném 10. místě. Navíc se ztrátou jen pár bodů na jezdce před sebou a je vidět, že mu KTM vyhovuje. S KTM se naopak trápí jezdci týmu SKY VR46, když Nicolò Bulega ani Denis Foggia nebodovali a jsou na chvostu tabulky.

Absolutně nejrychlejší čas na této trati zajel v loňském roce Jorge Martin v hodnotě 1:46,004. Traťový rekord drží Brad Binder, který tu v roce 2015 zajel čas 1:46,723. Nejvyšší maximální rychlosti tu dosáhl v roce 2014 Alex Marquez v hodnotě 220 km/h.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Novou sezónu v Jerezu rozjede šampionát mladých talentů Red Bull MotoGP Rookies Cup. Závodníky budou opět čekat dva závody. První se pojede v sobotu a druhý v neděli, vždy po hlavním programu. Pro Rookies Cup to bude rozjetí již 12. sezóny. Z tohoto šampionátu přišla do MotoGP spousta závodníků a v jejich stopách se letos vydá 25 jezdců. Jedněmi z favoritů jsou turecká dvojčata Deniz a Can Öncü, kteří už v loňském roce bojovali o celkové vítězství, ale čas od času spadli z přední skupiny. Can loni bojoval až do poslední chvíle o titul, ale nakonec skončil třetí se čtyřmi vítězstvími. Jeho bratr Deniz skončil hned za ním se dvěma výhrami. Letos závodí ve španělském šampionátu CEV za tým Akiho Aja, takže sbírají zkušenosti i v tomto týmu.

Čeští fanoušci mohou opět sledovat Filipa Salače, který vždy dokazuje, že patří ke špičce startovního pole. Filip bohužel v loňském roce utrpěl těžké zranění a to ho vyřadilo z boje o dobré umístění. Nyní má šanci vše obrátit a jet o titul, který před ním získali i Jakub Kornfeil a Karel Hanika. Ve startovním poli nalezneme několik jezdců, kteří tu jeli loni, ale celkem je tu 13 nováčků, kteří prošli výběrovým řízením a kteří budou chtít dokázat, že tu jsou oprávněně.

Pokud jde o předpověď počasí, tak se můžou v pátek objevit ojedinělé bouřky, ale víkend by poté měl být slunečný s teplotami kolem 25°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí