Pro většinu lidí sledujících tento šampionát – ať už šlo o lidi z paddocku, novináře nebo fanoušky – byl jedním z velkých favoritů na zisk letošního titulu španělský jezdec Jorge Martín. Ten svou roli potvrdil hned v úvodním závodě v Kataru, kde zvítězil. Také další z předsezónních favoritů naplnil svou roli. Aron Canet skončil na okruhu v Losailu na druhém místě. Třetí místo získal Lorenzo Dalla Porta, což pro mnohé mohlo být překvapením. Jak ale Dalla Porta později během sezóny dokázal, náhoda to rozhodně nebyla.

Následující závod v Argentině ale vše změnil a ukázal, že to Jorge Martín zas tak jednoduché mít nebude. V závodě totiž vyhrál Marco Bezzecchi, se kterým jakožto s favoritem před sezónou počítal málokdo. Jorge Martín bral jenom 5 bodů za 11. místo. S Bezzecchim se na pódium postavili Aron Canet a Fabio Di Giannantonio.

Na Okruhu Amerik v Texasu ale Jorge Martín opět ukázal svou formu, když vyhrál. Ani Marco Bezzecchi ale nezajel vůbec špatně, získal třetí místo. Mezi tyto dva jezdce se na druhé místo dokázal dostat Enea Bastianini.

Říká se, že to, jakou má kdo formu, ukáže až vstup do evropské části sezóny. Do Evropy se celý šampionát přesouval po úvodních třech závodech. A děly se věci. Nejprve jezdci a týmy zavítali do španělského Jerezu. V závěru závodu svou snahu přehnal Aron Canet, který spadl a srazil s sebou také Jorge Martína, Eneu Bastianiniho a Tonyho Arbolina. Skupina na čele se tak rázem ztenčila. Závěrečný souboj byl mezi Marcem Bezzecchim a Philippem Öttlem a ze svého prvního vítězství se radoval německý závodník. Jako třetí cílem projel nováček Alonso López, ale byl penalizován za překročení limitů tratě, takže třetí pozici v cíli nakonec bral Marcos Ramírez.

Philipp Oettl

Philipp Öttl

Další napínavý a zajímavý závod na fanoušky čekal ve francouzském Le Mans. Vše se vyhrotilo v závěru závodu. Tři kola před cílem měl pád Enea Bastianini a několik jezdců ze skupiny, ve které jel, se mu muselo vyhýbat. Záchranný manévr dne předvedl náš Jakub Kornfeil, který prostě Bastianiniho motocykl přeskočil a jel dál. Video Kornfeilova manévru pak doslova obletělo svět. Nicméně, v závodě se dál bojovalo o vítězství. Vypadalo to na souboj Marca Bezzecchiho, Jorge Martína a Fabia Di Giannantonia, tedy jezdců, kteří pomalu, ale jistě začínali být favority sezóny. Do cíle zbývalo už jenom několik zatáček, když lídr Bezzecchi dostal highsider a skončil na zemi. Martín jedoucí za ním se nedokázal vyhnout a také skončil na zemi. Na prvním místě byl tedy osamocený Di Giannantonio.

Ale tímto drama z Le Mans neskončilo. Fabio Di Giannantonio projel cílem jako první, mělo to být jeho premiérové vítězství. Vše ale nakonec bylo jinak. Několik jezdců po skončení závodu dostalo penalizaci za překročení limitů tratě. No a italský závodník byl mezi nimi. Několik dlouhých minut se čekalo na oficiální potvrzení toho, kdo vlastně vyhrál a kdo získal stupně vítězů. Ze svého prvního vítězství se tedy nakonec radoval Albert Arenas, radost týmu Ángela Nieta byla umocněná tím, že jeho týmový kolega Andrea Migno byl druhý. Třetí příčku nakonec získal Marcos Ramírez, který tak na pódium vystoupal podruhé za sebou.

Albert Arenas

Albert Arenas

Po dvou dramatických závodech v Jerezu a Le Mans následoval závodní víkend v italském Mugellu. Tento závod nenabídl takový šok jako předchozí závody. Nicméně, také byl zajímavý a závěr velmi napínavý. Jorge Martín vyhrál, takže po dvou nedokončených závodech se konečně podíval do cíle, ale jeho výhra byla velmi těsná. Druhý Marco Bezzecchi za ním zaostal o 0,019 vteřiny a třetí Fabio Di Giannantonio byl za vítězem o 0,043 vteřiny.

Marco Bezzecchi, Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio

Marco Bezzecchi, Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio

Jorge Martín nedokončil další závod, když v Barceloně spadl z prvního místa. Následně se na čele utvořila skupina a ve zbytku závodu se odehrálo několik nepříjemných incidentů. Hromadnou nehodu měli Aron Canet, Nicolò Bulega a Albert Arenas. O pár chvil později měli incident také Andrea Migno a Jaume Masia. Závěrečný souboj nakonec lépe zvládnul Enea Bastianini, který si dojel pro své první vítězství v sezóně. Druhý byl Marco Bezzecchi, třetí místo bral Gabriel Rodrigo, kterému se konečně splnil sen, když se dostal na pódium.

Jorge Martín své zaváhání z Barcelony napravil v nizozemském Assenu, kde se mu podařilo vyhrát. Druhé místo bral Aron Canet a třetí byl Enea Bastianini. V závodě jel výborně také Marco Bezzecchi, který se držel v čelní skupině, ale spadl v posledním kole, což se mu stalo už podruhé v sezóně.

Jorge Martín

Jorge Martín

Jorge Martín pokračoval ve skvělých výkonech také na okruhu Sachsenring v Německu. Dokázal totiž získat náskok větší než 2 vteřiny a dojel si pro další vítězství. Za ním se ale odehrál souboj o zbylá dvě místa na stupních vítězů. Druhou pozici vybojoval Marco Bezzecchi, třetí místo získal John McPhee. V závodě nebodovali dva favorité Fabio Di Giannantonio, pro kterého to byl první výpadek sezóny, a Enea Bastianini. Do letní přestávky tak šel jako lídr mistrovství světa Jorge Martín, který měl 130 bodů. Druhý byl Marco Bezzecchi se 123 body a třetí se držel Aron Canet, který měl 92 bodů.

Po letní přestávce se pokračovalo o prvním srpnovém víkendu na okruhu v Brně. Velkou smůlu měl lídr šampionátu Jorge Martín, který měl v prvním tréninku pád, zlomil si levé zápěstí a Velké cena České republiky tak pro něj skončila. V závodě se tak naskytla šance jeho soupeřům. Marco Bezzecchi tuto šanci nevyužil, neboť se mu nepovedla kvalifikace. V závodě sice bojoval, ale výš jak na 6. místo se dostat nedokázal. Po velkém souboji se z vítězství radoval Fabio Di Giannantonio, který se tak konečně dočkal. Druhý skončil Aron Canet a třetí byl, k radosti všech, Jakub Kornfeil, který jel výborně celý závod a díky němu se všichni fanoušci na okruhu bavili.

Fabio di Giannantonio

Fabio di Giannantonio

Hned o týden později se závodilo v Rakousku na okruhu Red Bull Ring. Tentokrát dokázal vítězství vybojovat Marco Bezzecchi, který porazil Eneu Bastianiniho. Do šampionátu se už vrátil také Jorge Martín, který předvedl neskutečnou jízdu se zlomenou rukou a závod dokončil na třetím místě.

Následovat měl závod na britském okruhu Silverstone, ale v neděli bylo špatné počasí a trať kvůli tomu nebyla v dobrém stavu, takže se nakonec vůbec nezávodilo. Na další závod jsme si tak museli počkat až do Misana. Závod byl plný různých incidentů, vše vyvrcholilo pádem lídra Marca Bezzecchiho v nájezdu do posledního kola závodu. Poslední kolo ale bylo dramatické, rozhodovalo se na cílové rovince. Své první vítězství dokázal vybojovat Lorenzo Dalla Porta, který o 0,058 vteřiny porazil Jorge Martína. Třetí místo získal Martínův týmový Fabio Di Giannantonio.

Lorenzo Dalla Porta, Enea Bastianini

Lorenzo Dalla Porta, Enea Bastianini

Závod v Aragónu tak velké drama nenabídnul, jelikož Jorge Martín závod ovládl a vyhrál o téměř 6 vteřin před druhým Marcem Bezzecchim. O druhé místo ale bojovala velká skupina jezdců. Nakonec byl tedy tím nejúspěšnějším již zmíněný Bezzecchi. Třetí místo získal Enea Bastianini.

Hlavní evropská část sezóny byla u konce, jezdci se přesouvali do Asie a Austrálie. Historicky první závod v Thajsku nakonec vyhrál Fabio Di Giannantonio, ale byl to další napínavý závod této sezóny. V poslední zatáčce posledního kola spadl Enea Bastianini a srazil Marca Bezzecchiho. Oba jezdci tou dobou bojovali o vítězství v závodě. Di Giannantonio sice díky tomu získal menší náskok, ale na cílové rovince se mu přiblížili další jezdci. Italský jezdec se ale ubránil a vyhrál před svými krajany Lorenzem Dalla Portou a Dennisem Foggiou, pro kterého to byly první stupně vítězů. Jorge Martín dojel čtvrtý, ale jelikož jeho hlavní soupeř Marco Bezzecchi závod nedokončil, tak na něj získal důležité body.

Dennis Foggia

Dennis Foggia

Po závodě v Thajsku následoval týden volna a poté tři závody ve třech týdnech. Vše začalo závodem na japonském okruhu Motegi. Jorge Martín měl šanci přiblížit se k zisku titulu mistra světa, ale byl to další napínavý závod a vše se opět zamotalo. Španělský závodník totiž během závodu chyboval a spadl. Jeho hlavní soupeř Marco Bezzecchi nakonec dokázal celý závod vyhrát, a tak se Martínovi v šampionátu přiblížil na rozdíl pouhého jednoho bodu.

V závodě také těžce havaroval Fabio Di Giannantonio a zdálo se, že jeho šance na titul už se rozplynuly. Nicméně, závěrečný souboj o umístění na stupních vítězů byl velmi napínavý a těsný, protože Bezzecchi získal vítězství o pouhých 0,041 vteřiny před Lorenzem Dalla Portou, třetí byl o další tisícinu vteřiny Darryn Binder, který vybojoval své první stupně vítězů.

Marco Bezzecchi

Marco Bezzecchi

Do závodu v Austrálii tedy vstupovali Jorge Martín a Marco Bezzecchi s rozdílem jednoho bodu. Už to samo o sobě nabízelo dramatický závod. Dramatický opravdu byl, protože na čele až do samotného závěru bojovala skupina závodníků. Své druhé vítězství v sezóně dokázal získat Albert Arenas, druhé místo v cíli získal Fabio Di Giannantonio, u kterého se ukázalo, že jeho zranění ze závodu v Japonsku nebylo nijak závažné, a třetí byl Celestino Vietti, mladý italský talent, který od Velké ceny Japonska nahrazoval zraněného Nicola Bulegu. Jorge Martín nakonec vybojoval páté místo a opět na čele šampionátu získal náskok, protože Marco Bezzecchi závod po kontaktu s Gabrielem Rodrigem nedokončil.

Celestino Vietti

Celestino Vietti

Závod v Malajsii už mohl definitivně rozhodnout o letošním mistrovi světa. A nakonec také opravdu rozhodl. Jorge Martín závod vyhrál. Musel ale počkat, na které pozici skončí Marco Bezzecchi. Italský jezdec se bil jako lev, ale cílovou čáru protnul na pátém místě, což mu bodově nestačilo k tomu, aby se ještě o zisk titulu mohl pokusit. Jorge Martín tak mohl slavit zisk titulu mistra světa 2018. Na stupních vítězů s ním na okruhu Sepang stáli jeho týmový kolega Fabio Di Giannantonio a Enea Bastianini.

Jorge Martín

Jorge Martín

Závod ve Valencii nabídl zajímavé a pro většinou fanoušků také nečekané rozuzlení celé sezóny. Celý víkend hodně pršelo. Pršelo také v neděli, takže se trochu očekávaly výsledky, na které moc zvyklí nejsme. Závod byl plný různých incidentů a pádů, někteří závodníci dokonce během závodu zaznamenali více pádů.

Mezi takovými jezdci byl i Marco Bezzecchi, který dvakrát spadl, pak navštívil své mechaniky v boxech, ale závod nevzdal a pokračoval. Musel totiž ještě bojovat o celkové druhé místo v šampionátu. V závodě dlouho vedl Tony Arbolino, ale také on se zařadil mezi jezdce, kteří na mokré trati chybovali. Arbolino v polovině závodu spadl a závod pro něj skončil. Na první místo se tak posunul letošní šampion Red Bull MotoGP Rookies Cupu Can Öncü, který jel závod na divokou kartu v týmu Red Bull KTM Ajo.

Öncü se stal vůbec nejmladším jezdcem, který do Moto3 nastoupil, kvůli němu byla v pravidlech učiněna výjimka, že šampion Rookies Cupu může vstoupit do Moto3 ještě před dosažením 16. narozenin. Öncü si počínal velmi suverénně a celý závod nakonec ovládl. Ve věku 15 let a 115 dní se stal nejmladším jezdcem v historii, který vyhrál závod. Zároveň se také stal prvním tureckým závodníkem, který vyhrál závod Grand Prix. To vše se navíc stalo při jeho závodním debutu.

Can Öncü

Can Öncü

O zbylá dvě místa na pódiu dlouho bojovala dvojice týmových kolegů Jorge Martín a Fabio Di Giannantonio. Jorge Martín dokázal svému kolegovi odskočit a dojel si pro druhé místo v cíli. Na Di Giannantonia se ještě dokázal dotáhnout John McPhee, který třetí místo ukořistil. Na Fabia Di Giannantonia zbyla čtvrtá pozice, ale smutnit určitě nemusel. Marco Bezzecchi totiž nebodoval, takže Di Giannantonio ještě dokázal získat druhé místo v celkovém pořadí šampionátu.

Byla to sezóna plná různých vzestupů a pádů, snad každý závodník zažil minimálně část sezóny jako na houpačce. To se týkalo i těch nejlepších. Nakonec se ale rozhodovalo mezi Jorge Martínem, který patřil mezi favority od začátku sezóny, Marcem Bezzecchim, který všechny dokázal velmi mile překvapit, a Fabiem Di Giannantoniem, který byl takovým tím černými koněm vzadu.

Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio

Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio

Během sezóny dokázalo závod vyhrát 8 různých jezdců , svá premiérová vítězství si připsali jak Marco Bezzecchi a Fabio Di Giannantonio, tak také Albert Arenas, Lorenzo Dalla Porta, Philipp Öttl a Can Öncü. Na stupně vítězů se dostalo celkem 17 závodníků z 8 různých zemí a pro některé z nich to bylo poprvé, co se na pódium dokázali probojovat. Své první umístění na stupních vítězů získali Albert Arenas, Lorenzo Dalla Porta, Can Öncü, Dennis Foggia, Celestino Vietti, Darryn Binder a Gabriel Rodrigo. Jorge Martín stanovil nový rekord v počtu pole position, když jich získal celkem 11.

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil

Skvělou sezónu zažil český závodník Jakub Kornfeil. Za celou jeho kariéru to byla nejúspěšnější sezóna. Získal celkem 116 bodů a skončil na celkovém 8. místě. Dojel do cíle všech 18 závodů a je jediným závodníkem z celého startovního pole, kterému se něco takového povedlo. Z těchto 18 závodů dokázal bodovat 16krát. Z toho 11krát se dokázal probojovat do Top 10. Také dokázal vybojovat pole position v Brně a v cíli závodu nakonec slavil 3. místo. Kromě Jakuba se v šampionátu objevil také Filip Salač. Mladý závodník dostal šanci v Brně, kde jel na divokou kartu a závod dokončil na 24. místě. Příští rok budou oba naši jezdci týmovými kolegy.