Nový ročník MotoGP odstartoval již tradičně v polovině března Velkou cenou Kataru. Svou sílu ukazoval už od pátku Andrea Dovizioso, který v obou prvních trénincích obsadil tu nejvyšší příčku. V sobotu se mu však nedařilo tak, jak by chtěl, a v kvalifikaci před sebe pustil hned čtyři závodníky.

Do závodu tak z pole position vyrážel Johann Zarco, jenž si na své konto připsal nový kvalifikační rekord okruhu v Losail, když zajel čas 1:53,680. Hned úvodní závod sezóny ukázal, že se mají fanoušci sportu na dvou kolech na co těšit. V napínavém souboji do poslední zatáčky si to již tradičně rozdala dvojice Andrea DoviziosoMarc Márquez, a opět zvítězil Ital, který si tak na své konto připsal prvních pětadvacet bodů a stal se lídrem šampionátu.

Tento primát mu zůstal i po druhém závodě v Argentině, kde to doslova jiskřilo. Vše začalo již před samotným startem. Jeho plánovaný začátek byl kvůli zamíření téměř všech jezdců, kteří se obávali změny počasí, zpět do boxů za účelem výměny motocyklů. Jediným, kdo zůstal stát na roštu, byl Jack Miller, jenž byl „odměněn“ výhodou na startu.

Ještě než však došlo k rozsvícení zelených světel, snažil se Marc Márquez dát máváním komisařům jasně najevo, že mu zhasl motor. Maršálové si jej však nejdříve nevšimli, a tak Španěl situaci vyřešil seskočením z motocyklu, jeho následným roztlačením a vrácením se zpátky na svou startovací pozici.

„Nebyl jsem si jistý, zda se mám s funkční motorkou vrátit zpátky, nebo jet z boxové uličky. Jeden z maršálů zvedl ruce a druhý dal palec nahoru, což jsem si vyložil tak, že mám zůstat tam, kde jsem,“ vysvětloval pětadvacetiletý jezdec po závodě, v jehož průběhu byl za své počínání na roštu penalizován průjezdem boxy, po němž začal svou divokou stíhací jízdu. Nejdříve kvůli němu málem havaroval Aleix Espargaró a poté poslal k zemi Valentina Rossiho.

„Najel jsem na mokré místo na trati a zavřel se mi předek. Snažil jsem se udělat maximum pro to, aby nedošlo ke kontaktu,“ vysvětloval Marc Márquez, který se krátce po závodě šel osobně Italovi do boxů Yamahy omluvit. Odtamtud byl však vypoklonkován Rossiho „bodyguardem“ Ucciem.

„Ničí náš sport, protože nemá žádnou úctu ke svým soupeřům. Dělá to úmyslně, ví, že nespadne on, ale vy. Jeho manévry jsou nebezpečné. Když jsem s Márquezem na trati, bojím se,“ uvedl na Španělovu adresu po závodě Valentino Rossi. Ten však nebyl jediný, který skončil soupeřovou vinou na zemi. Tentokrát se však situace neobešla bez následků. Dani Pedrosa si po pádu zlomil zápěstí a nad jeho účastí v Texasu visel otazník. Vítězem argentinské Grand Prix se stal Cal Crutchlow.

Za velmi vypjaté situace se tak šampionát přesunul do Spojených států amerických, konkrétně do Texasu, kterému vládne právě Marc Márquez. Ten se nenechal děním v Argentině vyvést z koncentrace a hned v prvním tréninku byl nejrychlejším na trati. Svou formu potvrdil také v sobotní kvalifikaci a po šesté v řadě neporažen zůstal i v nedělním závodě. Na druhém místě dojel Maverick Viñales a na třetím Andrea Iannone. Dani Pedrosa skončil po operaci zápěstí na výborné sedmé příčce.

Po zámořských závodech se naplno rozběhlo přestupové období. Jako první své jezdce na další dva roky oznámila továrna KTM, s níž prodloužil smlouvu Pol Espargaró. Záhy pak svůj příchod k rakouskému výrobci oznámil také Johann Zarco, do té doby jezdící za Monster Tech Yamahu 3.

„Chtěli jsme mít v týmu ty nejlepší jezdce, a s Johannem, který vyhrává na satelitní motorce, budeme mít opravdového bojovníka. Věříme, že se s ním dokážeme posunout na další úroveň,“ uvedl na Francouzovu adresu ředitel KTM Pit Beirer. O tom, kdo Johanna Zarca v týmu Hervého Poncharala nahradí, se dlouho nespekulovalo. Jméno jeho „nástupce“ prozradila Tech 3 už během Velké ceny Jerezu. Stal se jím Portugalec Miguel Oliveira. Tech 3 zároveň potvrdila, že od roku 2019 zahájí spolupráci s KTM a přejmenuje se tak na KTM Tech 3.

Štaci na evropské půdě započal nejlépe Cal Crutchlow, který byl v Jerezu po prvním dnu nejrychlejším pilotem. Svou formu pak Angličan potvrdil také v sobotní kvalifikaci, kterou s novým traťovým rekordem 1:37,653 ovládl. Závod už však v jeho režii nebyl. Krátce po startu se do vedení dostal Jorge Lorenzo, kterého pronásledovala čtveřice jezdců Dani Pedrosa, Johann Zarco, Marc Márquez a Cal Crutchlow.

Po několika soubojích se do vedení závodu dostal právě nejmladší z nich, který se opět předvedl s jednou ze svých záchran. Najel totiž na štěrk, který na trati zůstal po pádu Thomase Lüthiho, a Španěl měl co dělat, aby zůstal v sedle svého motocyklu. Situaci se mu však podařilo ustát a do cíle dojel na prvním místě s více než pětisekundovým náskokem na Johanna Zarca.

Poté už se šampionát přesunul do francouzského Le Mans, kde byla potvrzena další prodloužení smluv. Alex Rins se rozhodl zůstat u Suzuki, Aleix Espargaró podepsal na následující dva roky s Aprilií a Andrea Dovizioso obnovil svůj kontrakt s Ducati. A možná i díky nově nabité energii z jistoty dalšího působení u italské továrny se dvaatřicetiletý jezdec stal vítězem pátečních tréninků.

Už v sobotu si od něj ale pomyslnou štafetu nejrychlejšího jezdce přebral Johann Zarco. Ten dělal radost fanouškům i v nedělním závodě, ve kterém dlouho jezdil na první pozici. Krátce po předjetí Jorgeho Lorenza Marcem Márquezem se však Francouz dostal do spárů svého španělského protivníka, kterému nakonec podlehl. Marc Márquez si tak potřetí v řadě dojel pro zlato a stal se lídrem mistrovství světa. Neslavně tato Velká cena skončila pro Tita Rabata, jenž si při pádu z hořícího stroje natrhl sval na ruce.

Víkend v Mugellu začal přímo hororovým zraněním Michele Pirra, který byl dlouho ošetřovaný přímo na trati a poté byl vrtulníkem transportován do nemocnice. Následné CT sice ukázalo, že vyvázl bez vážného zranění, víkend v Itálii pro něj však skončil.

Domácí fanoušci tak přišli o jednoho jezdce, ostatní krajané jim však dokázali záhy spravit chuť. Vítězem obou pátečních tréninků se stal Andrea Iannone, Valentino Rossi zase ovládl sobotní kvalifikaci, navíc v novém traťovém rekordu. Jenže už krátce po startu nedělního závodu před sebe italská legenda pustila Jorgeho Lorenza, který nakonec dorazil do cíle s více než šestisekundovým náskokem. I přesto se ale mohlo na jihu Evropy slavit – zvítězila italská značka a dva domácí závodníci – Andrea Dovizioso a Valentino Rossi – obsadili druhou a třetí pozici.

Barcelonská Velká cena byla čistě v režii Jorgeho Lorenza, který už od začátku roku prokazoval výbornou formu. Nejenže vyhrál páteční tréninky, ale s náskokem pouhých 0,066 sekundy na Marca Márqueze si dojel pro pole position a nakonec ovládl také nedělní závod. Do něj však nevstoupil příliš dobře. Krátce po startu se propadl na třetí pozici a musel se prokousávat zpět dopředu přes dravce Andreu Iannoneho a Marca Márqueze. Do vedení se dostal už v pátém kole, úřadující mistr světa se však nechtěl jen tak lehce vzdát a byl Jorgemu Lorenzovi neustále v patách. Nakonec o vítězi rozhodla vybraná směs pneumatik – jezdec Ducati vsadil tentokrát na měkkou a vyplatilo se. Do cíle dorazil se čtyřsekundovým náskokem.

Pak už následoval závod v Assenu. V Nizozemsku, kde pravidelně prší, tentokrát panovalo slunečné počasí, a tak byl okruh plný už od pátku. Těsné rozdíly jezdců na předních příčkách svědčily o tom, že závod se zařadí k těm nejnapínavějším v sezóně, což se v neděli potvrdilo. Od prvního momentu předváděli dechberoucí souboj Marc MárquezJorge Lorenzem, později se k nim pak přidal ještě Valentino Rossi. Závodníci si neustále měnili pozice a soupeřili doslova o každý centimetr, což nakonec vyústilo v kolizi jezdce Ducati s jeho bývalým týmovým kolegou. Oba piloti situaci ustáli, Rossi však kontaktem ztratil a propadl se až na šesté místo.

Toho využil Alex Rins, který se dostal na okamžik do vedení. Jenže pak přišel jeho kontakt s Marcem Márquezem, který Španěl ustál jen tak tak, a vedení ztratil. Ani tím však zábava pro diváky neskončila. Soubojů o čelo závodu proběhlo ještě několik, jak se ale nakonec ukázalo, po vítězství nejvíce lačnil Marc Márquez. Když se opětovně dostal na první místo, zatahal a svým soupeřům poodjel na rozdíl dvou sekund, se kterým posléze dorazil také do cíle.

Titul nekorunovaného krále Sachsenringu bezesporu patří Marcu Marquézovi. Od svého vstupu do mistrovství světa zde nedokázal jak v kvalifikaci, tak v závodě, najít přemožitele, a tak vyvstala mezi fanoušky před víkendem v Německu otázka, zda dokáže pětadvacetiletý Španěl svou vítěznou sérii prodloužit. Po prvních třech trénincích se zdálo, že se jej některému ze závodníků podaří konečně porazit. Kromě páteční první zkušební jízdy totiž úřadující mistr světa ani jednou neskončil mezi trojkou nejlepších jezdců na trati.

Jenže pak přišla na řadu kvalifikace. V ní Marc Márquez prokázal svou bojovnost, v posledním měřeném kole zajel nový traťový rekord a prodloužil svou sérii získaných sachsenringských pole position. A i v neděli dokázal, že mu německý okruh prostě sedí. Chvíli před polovinou závodu se dokázal dostat ze spárů Jorgeho Lorenza a pak už měl cestu k devátému vítězství v řadě volnou.

O zajímavé závody však nebylo nouze ani v druhé polovině sezóny. Tu si připomene v pokračovaní, které otevřeme Velkou cenou České republiky.

MotoGP: Úžasná sezóna 2018 (II. část)

MotoGP: Úžasná sezóna 2018 (II. část)

19 Grand Prix, 18 závodů, 303 pádů, napětí, vítězství, přestupy, ukončení kariéry a korunování staronového mistra světa. Tako...

Číst článek