Preview

Českou Grand Prix se v Brně rozjela druhá polovina letošní sezóny mistrovství světa silničních motocyklů a návrat do závodů po letní pauze je pro jezdce o to náročnější, když se hned z jihomoravské metropole přesouvají do sousedního Rakouska. Tam je o nadcházejícím víkendu od 11. do 13. srpna 2017 čeká jedenáctý závod z celkových osmnácti. Loni se tu závodilo poprvé od roku 1997 a nyní se můžeme těšit na druhý ročník obnovených závodů na Red Bull Ringu. Oficiálně nese rakouská Velká cena název NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich.

red-bull-ring-mapa

Závodní okruh Red Bull Ring se nachází u města Spielberg, které leží ve Štýrsku, takže vlastně uprostřed Rakouska. Původní trať byla vybudována už v roce 1969 a byla známá jako Österreichring. V roce 1996 byl okruh přebudován a získal současnou podobu. V roce 2011 byl znovu otevřen jako Red Bull Ring a stal se centrem rakouského motorsportu. Okruh není atraktivní jen kvůli závodní trati, ale také díky krásnému alpskému prostředí, kde mohou všichni kolem obdivovat vysoké hory. Kromě toho zaujme obrovský 18 metrový železný býk „Bull of Spielberg,“ který stojí pod velkým obloukem.

Závodní okruh patří k těm kratším v kalendáři, když má jen 4,318 km a nabízí deset zatáček. Z nich je sedm pravých a jen tři jsou levé. Díky hornatému prostředí má trať převýšení 65 metrů. Šířka je 13 metrů a nejdelší rovinka má 626 metrů. Prvním častým místem na předjíždění je třetí zatáčka, která následuje po dlouhé rovince, takže tu jde o předjíždění na brzdách. Dalším místem je dvojice zatáček šest a sedm, kde jde na konci také o dobrý výjezd a akceleraci, a posledním oblíbeným místem je poslední zatáčka č. 10 před výjezdem na cílovou rovinku. Otázkou je také bezpečnost okruhu, protože loni došlo k lehké úpravě poslední zatáčky, kdy se namalovaly obrubníky o kousek blíž a také se jezdcům nelíbily zdi blízko trati.

Držitelem traťového i kvalifikačního rekordu je Andrea Iannone, kterému loňský víkend v Rakousku vyšel parádně. V kvalifikaci zajel čas 1:23,142 a v závodě, kde oslavil první vítězství v MotoGP, zajel kolo za 1:24,561. Ducati tu předvedla, že jí tento okruh vyhovuje, což potvrdil i Andrea Dovizioso, který měl nejvyšší maximálku v hodnotě 313,0 km/h.

Francouzský výrobce pneumatik Michelin pro královskou třídu sem přijíždí nejen po Velké ceně České republiky, ale také po jednodenním testu, který v Brně proběhl. Nyní míří na trať, která je svým charakterem úplně odlišná od Brna. Kvůli nevyrovnanému počtu zatáček je velmi náročná na pravou stranu. Loni měl Michelin v Rakousku výborný debut a informace z loňského roku využívá i pro letošní konfiguraci pneumatik. Nyní tu nabídne tři symetrické přední pneumatiky, které budou k dispozici ve směsi měkká, střední a tvrdá. Zadní pneumatiky budou asymetrické ve směsích měkká, střední a tvrdá s tvrdší směsí na pravé straně. Samozřejmě, že se musí počítat i s deštěm, takže sem Michelin přiveze měkké a střední směsi mokrých pneumatik, jak přední, tak zadní asymetrické s tvrdší pravou stranou.

MotoGP

Stejně jako do Brna, i do Rakouska míří v pozici vedoucího jezdce šampionátu Marc Marquez z týmu Repsol Honda. Úřadující mistr světa zamířil na letní přestávku s vítězstvím z Německa, na které navázal výhrou v Čechách. Nedělní závod v Brně ovlivnilo počasí, když museli jezdci poměrně brzy měnit motorky s mokrými pneumatikami za ty se suchými. Tahle změna nejlépe vyšla právě Marcu Marquezovi, který se na první motorce necítil dobře a vyrazil na výměnu jako první. To se ukázalo, že bylo nakonec nejlepší řešení, protože si dokázal okamžitě vyjet bohatý náskok na ostatní. Marc si tak nikým neohrožovaný dojel pro vítězství a díky 25 bodům rozšířil svůj bodový zisk na 154 bodů. Náskok na nejbližšího soupeře je již 14 bodů, ale šampionát je stále otevřený. Jeho týmový kolega Dani Pedrosa zažil také dobrý víkend v Brně. Honda na naší trati o prázdninách testovala, což se jí hodilo a Dani patřil celý víkend mezi nejrychlejší. V neděli vystoupal na stupně vítězů, oslavil 150. pódium a celkově drží stále pátou pozici se ztrátou 31 bodů na svého týmového kolegu. V loňském roce nebyli oba jezdci Hondy na Red Bull Ringu tak suverénní, když Marc dojel do cíle na pátém místě a Dani na sedmém. Jezdci Hondy jsou navíc podporováni Red Bullem, takže mají o to větší snahu zajet co nejlepší výsledek.

Průběžně druhé místo v šampionátu stále drží Maverick Viñales, který má za cíl co nejrychleji Marca sesadit z trůnu a vrátit se zpátky do vedení. Nyní na něj ztrácí 14 bodů, takže je stále ve hře. Maverick v Brně doplnil na pódiu tovární dvojici Hondy, takže si připsal další cenné body za třetí místo, když byl na stupních vítězů letos naposledy v italském Mugellu. V loňském roce se mu na Red Bull Ringu ještě v sedle Suzuki dařilo, když zde dojel na šestém místě. Jeho týmový kolega Valentino Rossi má za sebou závod, který mu takticky moc nevyšel. Na výměnu motorek v Brně zajel později, než někteří další soupeři a ztratil několik pozic. Cílem nakonec projel na čtvrtém místě, takže nakonec co nejvíce minimalizoval bodovou ztrátu. V současné chvíli je na průběžném čtvrtém místě, jen bod za třetím Andreou Doviziosem a 8 bodů za svým týmovým kolegou. Loni se „The Doctorovi“ v Rakousku dařilo, když se zapojil do boje o stupně vítězů, ale nakonec ho porazil tehdejší týmový kolega Jorge Lorenzo. Můžeme tak očekávat, že bude opět tovární dvojice Yamahy silná a bude chtít promluvit do boje o vítězství.

Andrea Dovizioso

Italská továrna Ducati nyní míří na trať, která se loni ukázala jako jedna z těch, které jí hodně vyhovují. Celý víkend byla velmi konkurenceschopná a nakonec oslavila s Andreou Iannonem vítězství a Andrea Dovizioso skončil druhý. To samé se očekává, že by mohli zopakovat i tentokrát. Dovi letos podává dobré výkony, o čemž svědčí i průběžné třetí místo a 133 bodů. Na lídra šampionátu nyní ztrácí 21 bodů, když v nedělním závodě v Brně dojel na šestém místě. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo v Brně opět potvrdil, že se na Ducati cítí víkend od víkendu lépe. V nedělním závodě se na začátku dostal do vedení, ale po nevydařené výměně motorek se propadl hodně dozadu. Cílem nakonec projel až na 15. místě. Během víkendu také zkoušel nové aerodynamické kapoty, které v pondělí vyzkoušel i Dovi. Ducati se s nimi snaží nahradit funkci loňských křidélek, která jsou letos zakázaná. S novou kapotou se Jorge cítí lépe a můžeme očekávat, že ji použije i tentokrát. V Rakousku se mu loni dařilo, když byl zapojen do boje o vítězství a cílem nakonec projel třetí.

Andrea Iannone v loňském roce oslavil s Ducati vítězství, ale letos bohužel podobné výkony zatím nepodává. Suzuki ale při testu v Brně pracovala hodně na nastavení GSX-RR, takže se Andrea začíná v sedle svého stroje cítit lépe. Snad mu okruh, kde loni slavil, pomůže k lepšímu výsledku. Jeho týmový kolega Alex Rins se v Brně vrátil do sedla motorky po zranění a při testech vyzkoušel nový rám. S tím byl spokojený, takže ho chce vyzkoušet i v Rakousku, aby mohl bojovat o co nejvíce bodů.

Velmi důležitý závod čeká domácí značku KTM, kterou navíc podporuje Red Bull, takže přichází nejdůležitější Grand Prix roku. Pol Espargaro i Bradley Smith zaznamenávají každý závodní víkend lepší výsledky, zejména se jim daří stahovat ztrátu na nejrychlejší jezdce. Pol Espargaro se už dostává do Top10, což předvedl i v Brně, kde skončil devátý. Tovární tým podobně jako v Německu doplní i testovací jezdec Mika Kallio, který tu bude startovat na divokou kartu.

Poslední továrnou ve startovním poli je Aprilia, se kterou Aleix Espargaro v Brně předvedl dobrý výkon. Podobně jako jeho bratr Pol se pohyboval v Top10 a cílem nakonec projel osmý. To je dobré povzbuzení pro další Grand Prix, kde loni závod nedokončil. Sam Lowes si hodně pochvaloval pondělní testy, kdy pokračoval ve změnách na svém jízdním stylu a zlepšil své průjezdy zatáčkami. Uvidíme, jak mu to pomůže na rakouské trati, která je ve stylu stop&go.

Mezi satelitními jezdci je stále nejlepší letošní nováček v MotoGP Francouz Johann Zarco. Johann má na svém kontě 88 bodů a je „ve vedení“ druhé skupiny jezdců v šampionátu. V Brně mu podobně jako některým továrním jezdcům nevyšla výměna motorky, takže přišel o dost bodů. Loni v Rakousku se mu dařilo, když tu vyhrál závod třídy Moto2. Jedenáct bodů za ním je jeho týmový kolega Jonas Folger, který si musí dávat velký pozor na dvojici Danilo Petrucci a Cal Crutchlow. Jde o velmi zkušené závodníky, kteří jsou v celkovém hodnocení jen dva body za německým nováčkem. Cal v Brně v neděli skončil jako nejlepší satelitní jezdec na pátém místě. Danilo Petrucci by naopak mohl využít dobrého výkonu Ducati na Red Bull Ringu a mohl by promluvit do boje v přední skupině, podobně jako v Itálii a Katalánsku. Loni se na této trati dařilo i jeho týmovému kolegovi Scottu Reddingovi, který tu skončil osmý. Karel Abraham, který v domácí Grand Prix skončil na 13. místě, ale chvíli byl i nedaleko stupňům vítězů, nyní jede na trať, kde loni nezávodil. Bude se tak muset co nejrychleji adaptovat, ale mohlo by mu pomoci to, že trať vyhovuje jeho Ducati.

Moto2

Ve vedení šampionátu třídy Moto2 je stále Franco Morbidelli, i když mu poslední závod v Brně nevyšel podle představ a skončil osmý. Na svém kontě má 182 bodů a náskok 17 bodů na druhého Thomase Lüthiho. Tom naopak náročný český závod zvládl nejlépe. Po restartu na šest kol se dostal do vedení, ve kterém ho nikdo neohrozil a oslavil vítězství. Loni byl Franco v Rakousku druhý a Tom čtvrtý, takže můžeme i tentokrát očekávat, že se zapojí do boje o stupně vítězů. Velmi napínavé to bude mezi Alexem Marquezem a Miguelem Oliveirou, kteří mají shodně 133 bodů a jsou na třetím a čtvrtém místě. Oba tak budou chtít získat co nejvíce bodů, Miguela navíc čeká domácí závod, protože sedlá rakouskou KTM.

Průběžně pátý je Francesco Bagnaia, ale ten už má jen 87 bodů, takže je vedoucí čtveřici docela vzdálen. Velkou smůlu zažil v nedělním závodě Ital Mattia Pasini, který v Brně po 10 letech při svém 200. startu v Grand Prix startoval z pole position a první část závodu vedl. Po restartu ale spadl a závod nedokončil, takže odjížděl s nulou. Letos ale podává výborné výkony, takže můžeme opět očekávat, že se i v Rakousku zapojí do boje v přední skupině. Podobně na tom při české Grand Prix byl i Dominique Aegerter, který musel závod ukončit kvůli rozbité řadičce, takže si bude chtít v Rakousku spravit chuť, navíc se může těšit, podobně jako Tom Lüthi a další Švýcaři, na podporu svých fanoušků, kteří to sem ze Švýcarska nemají daleko.

Traťový i kvalifikační rekord této třídy drží z loňska Johann Zarco, který tu v kvalifikaci zajel čas 1:29,255 a v závodě 1:29,497. Maximální rychlost tu měl nejvyšší Tom Lüthi v hodnotě 259,2 km/h.

Moto3

Velmi suverénní náskok 42 bodů má na svém kontě Joan Mir z týmu Leopard Racing, který má tak skvěle nakročeno k titulu ve třídě Moto3. Joan letos vyhrál několik závodů, včetně toho v Brně, kde opět dokázal, že je mistrem posledních kol závodu. Loni v Rakousku oslavil své první vítězství v Grand Prix, takže míří na tuto trať s velkou pohodou. Na druhém místě je stále Romano Fenati, který tak má před sebou výzvu vyhrát, aby stáhl co nejvíce bodů. Nyní ale jede na trať, kde loni nezávodil, takže se bude muset rychle přizpůsobit, což pro něj bude náročnější. Průběžné třetí místo drží Aron Canet, který má 126 bodů, takže má podobnou motivaci jako Romano, aby soupeře před sebou dohnal.

Za vedoucí trojicí to ale bude zatím napínavé v každém závodě, protože jezdce od sebe dělí jen několik bodů. Jsou tu John McPhee, Jorge Martin, který musel vynechat českou GP kvůli velkým bolestem ve zraněném kotníku, Marcos Ramirez, Fabio Di Giannantonio a Andrea Migno. Všichni tihle jezdci jsou schopni vyhrát a je mezi nimi jen deset bodů. Promluvit do boje v přední skupině by mohl i Enea Bastianini, který loni na Red Bull Ringu vystoupal na stupně vítězů.

V letošním roce zatím dominují jezdci na Hondách, ale nyní budou mít závodníci domácí KTM velkou motivaci dovézt své značce domácí vítězství. Prosadit by se mohl Bo Bendsneyder, kterému to v Brně šlo dobře. Pro Kubu Kornfeila bude příští okruh pravděpodobně náročný kvůli slabšímu výkonu jeho Peugeotu. Kuba se v domácím závodě v Brně snažil bojovat o body, ale nakonec to nestačilo a dojel dvacátý. Loni v Rakousku skončil na 19. místě.

Absolutně nejrychlejší kolo v Moto3 tu loni zajel Joan Mir v čase 1:36,228, traťový rekord drží Philipp Öttl v hodnotě 1:36,557. Nejvyšší maximální rychlost tu měl Hiroki Ono, který tu jel rychlostí 219,1 km/h.  

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Stejně jako v Brně, i v Rakousku závodní program obohatí jezdci šampionátu Red Bull MotoGP Rookies Cup. Jde vlastně o domácí podnik jak sponzora, tak výrobce motorek, takže se budou chtít všichni mladí jezdci ukázat v co nejlepším světle. Jako hlavní favorit sem jede turecký závodník Can Öncü, který vyhrál brněnský sobotní závod. Can měl výborně rozjetý i druhý mokrý závod, ale nakonec spadl a při své snaze ostatní dojet spadl podruhé. Nicméně rodina Öncü mohla i tak slavit, protože se po pádu Cana dostal do vedení jeho dvojče Deniz a oslavil vítězství.

Bohaté zkušenosti má Španěl Aleix Viu, který je na průběžném druhém místě se ztrátou 17 bodů na Cana a loni v Rakousku oslavil druhé a první místo. V Rookies Cupu to je ale pokaždé velmi vyrovnané, takže může v neděli vystoupat na nejvyšší stupínek kdokoliv z početného startovního pole. Do sedla své KTM se v Brně vrátil Filip Salač, který ale první závod předčasně ukončil kvůli bolestem ve zraněné noze. Do druhého mokrého závodu nenastoupil, aby zbytečně neriskoval a mohl se dál co nejrychleji uzdravovat do příštích závodů.

Podle předpovědi počasí by mělo v pátek pršet, ale v sobotu už by mělo být jen pod mrakem a na nedělní závody polojasno. Teploty se mají pohybovat od 22° do 24°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí