Preview

Letošní sezóna mistrovství světa silničních motocyklů míří do své poloviny. Ve dnech 13. až 15. července 2018 se na okruhu Sachsenring rozjede devátá Grand Prix letošní sezóny.

Německé město Chemnitz (Saská Kamenice) a saské okolí je velmi proslulé místo automobilových i motocyklových závodů. Závodí se tu již od 20. let minutého století, kdy se původně jezdilo jako všude jinde na uzavřených veřejných komunikacích. Na nich se tu závodilo až do roku 1990 a poté se rozhodlo o vybudování uzavřeného závodního okruhu. V tomto místě to byl ale problém, protože je oblast hodně osídlená. Nakonec se našlo místo přibližně osm kilometrů západně od města Chemnitz a přibližně 100 km od Drážďan. Trať byla vybudována v roce 1996, i když na začátku sloužila hlavně jako tréninkové centrum pro řidiče a stanice silniční bezpečnosti. MotoGP sem zavítalo o dva roky později v roce 1998, ale od té doby byl okruh několikrát přestavěn, včetně změny v rozložení zatáček v roce 2001.

Závodní trať Sachsenring je nejkratší v celém kalendáři, když měří jen 3,7 km, takže jezdce v závodech čeká mnohem více kol. Okruh je pověstný svými úzkými a pomalými zatáčkami, díky kterým je také jedním z nejpomalejších v celém kalendáři. To ale neznamená, že by tu chyběla akce. Celkem je tu 13 zatáček, z nichž je 10 levých a jen 3 jsou pravé. Nejčastěji se tu předjíždí hned v první zatáčce po cílové rovince, poté v dlouhé pravotočivé zatáčce č. 3 Omega, která je jednou z mála pravotočivých zatáček na trati. Dalším častým místem pro předjetí je devátá zatáčka a oblíbeným místem je i 12. levotočivá zatáčka, která je po sjezdu z „vodopádu“. Nesmíme také zapomenout na poslední zatáčku před cílem, která je do kopce, takže je tu důležité udržet nejen správnou stopu, ale také mít co nejlepší výjezd a akceleraci na rovinku. Díky tomu se tu může rozhodnout závod v posledním kole.

Michelin do Německa přiveze pneumatiky měkké, střední i tvrdé specifikace a jak zadní pneumatika, tak i ta přední budou asymetrické s tvrdší levou částí, jelikož je na okruhu převaha levotočivých zatáček. Pro případ deště budou připraveny pneumatiky měkké a střední směsi, v tomto případě bude přední symetrická a zadní asymetrická.

Nejrychlejší kolo zde zajel Marc Márquez v roce 2015, v kvalifikaci dosáhl času 1:20,336. Rekord okruhu dokázal loni v závodě zajet Jonas Folger, tento čas má hodnotu 1:21,442. Folger měl loni výbornou domácí Velkou cenu, dokonce se objevil ve vedení závodu a nakonec získal druhé místo. Jak víme, letos v MotoGP není, takže tentokrát se bude muset Grand Prix v Německu obejít bez domácího jezdce v nejvyšší kategorii. Nejvyšší maximální rychlost tu v roce 2015 zaznamenal Andrea Dovizioso na Ducati, když jel rychlostí 298,2 km/h.

MotoGP

Španělský jezdec Marc Márquez vyhrál předchozí závod v Assenu, takže svůj náskok na čele šampionátu ještě navýšil. Momentálně má 140 bodů a na druhého v pořadí mu slušný náskok 41 bodů. Nyní přijíždí na okruh, kde v královské kubatuře MotoGP ještě nezažil porážku a i v nižších kategoriích si zde počínal suverénně. O nadcházejícím víkendu bude na tomto okruhu útočit na svou devátou pole position v řadě za sebou a také na své deváté vítězství v řadě za sebou. Sachsenring vypadá, jako by to bylo místo stvořené pro něj a s jeho aktuální formou budou mít jeho soupeři plné ruce práce, aby ho na okruhu, který mu tak sedí, dokázali překonat.

Marc Márquez

Marc Márquez

Za Márquezem se na druhé pozici v šampionátu stále drží Valentino Rossi, Ital má 99 bodů. Rossi má za sebou sérii třetích míst, která byla přerušena právě o minulém závodním víkendu v Assenu, kde skončil pátý. On i jeho týmový kolega Maverick Viñales byli v Assenu součástí té velké skupiny bojující o vítězství v závodě. Viñalesovi se nakonec vedlo o něco lépe, když skončil třetí a získal tak své teprve druhé letošní stupně vítězů. No a třetí místo mu patří i v aktuálním pořadí šampionátu. Španělský jezdec má 93 bodů, takže na svého kolegu z týmu Movistar Yamaha moc neztrácí, nicméně na lídra Márqueze už to docela ztráta je. Po závodě v Nizozemsku je Maverick Viñales už jediným jezdcem z celého závodního pole MotoGP, který získal body ve všech osmi dosud odjetých závodech.

Čtvrtý v pořadí šampionátu je další jezdec na motocyklu Yamaha, a to Johann Zarco z týmu Tech 3. Francouz má nyní 81 bodů a zároveň tedy vede pořadí jezdců netovárních týmů. Posledních několik závodních víkendů mu nevyšlo tak, jak letos vletěl do sezóny. Nicméně i tak získal několik důležitých bodů. Uvidíme, jak se s touto tratí popere. Je to okruh, kde dokázal v kategorii Moto2 vyhrát, takže by mu teoreticky mohla sedět, otázkou je, jak na tom bude jeho motocykl Yamaha.

Na pátém místě se aktuálně nachází nejlepší jezdec Ducati, kterým je nyní Andrea Dovizioso s 79 body. Dovizioso už letos nedojel tři závody a to je v počtu bodů prostě znát. Kdo sledoval minulý závod v holandském Assenu, tak si musel myslet, že Dovizioso bude bojovat o vítězství, nakonec mu to nevyšlo ani na stupně vítězů, když dojel na čtvrtém místě, ale aspoň získal důležité body do šampionátu.

Andrea Dovizioso

Andrea Dovizioso

Stejný počet bodů, tedy 79, má také Cal Crutchlow z týmu LCR Honda. Britský jezdec v Assenu startoval z první řady a také se zapojil do velké bitvy o stupně vítězů. Spokojit se nakonec musel se šestou pozicí. Takže Crutchlow bude chtít určitě ve svých dobrých výsledcích pokračovat, navíc nezapomínejme, že z jezdců na motocyklu Honda je druhým nejlepším za Márquezem.

Jezdci v dalším pořadí šampionátu jsou si bodově velmi blízko, takže stačí jen pár bodů a hned se může všechno úplně změnit. Na sedmém místě se nyní nachází Jorge Lorenzo, který má 75 bodů. Jezdec na Ducati konečně získal své vytoužené vítězství, po Mugellu potom zazářil i v Katalánsku. V Assenu byla ale situace poněkud jiná, i když to vypadalo, že Španěl bude startovat z pole position, stačilo pár vteřin a soupeři ho odsoudili až ke startu z 10. místa. Lorenzo ale zabojoval, opět předvedl výborný start a část závodu v Assenu byl na čele. Nakonec ale tempo a zběsilou bitvu svých soupeřů nedokázal udržet a patřila mu konečná sedmá pozice.

Jorge Lorenzo

Jorge Lorenzo

Za Lorenzem se v šampionátu nachází další jezdec Ducati, kterým je Danilo Petrucci z netovárního týmu Pramac. Petrucci má nyní 71 bodů a minulý závod v Assenu je prvním závodem letošní sezóny, který nedojel do cíle. Stejný počet bodů má jeho krajan Andrea Iannone, který je nejlepším jezdcem na Suzuki. Top 10 pak uzavírá Petrucciho týmový kolega Jack Miller s 55 body.

Z hlavních továrních týmů určitě stojí za zmínku Dani Pedrosa, který je v šampionátu až na 12. místě, když má jen 41 bodů. Na svého týmového kolegu Marca Márqueze už tak ztrácí neuvěřitelných 99 bodů. Pedrosovi se poslední dobou vůbec nedaří a ukázalo se to i v Assenu, když byl až 15. a bral tedy jenom bod. Na čtvrtek před GP Německa je naplánovaná jeho speciální tisková konference, kde oznámí své plány do budoucna a snad celý motocyklový svět tohle oznámení netrpělivě očekává. Zdá se, že možnosti jsou pouze dvě: buď Petronas Yamaha, nebo konec kariéry.

Dani Pedrosa

Dani Pedrosa

Český jezdec Karel Abraham závodící v barvách týmu Ángela Nieta měl v Assenu špatný závod, po 11 odjetých kolech ze závodu z technických důvodů odstoupil. V šampionátu mu nyní patří 23. místo, když má 4 body.

Moto2

V šampionátu Moto2 je i nadále na čele Francesco Bagnaia. Jezdec týmu SKY VR46 vyhrál závod v Assenu, čímž získal letos už své čtvrté vítězství a také o něco navýšil svůj náskok v celkovém pořadí. Italský jezdec má na svém kontě nyní 144 bodů. Loni se mu na Sachsenringu dařilo, po startu z desátého místa se dokázal propracovat až na stupně vítězů, když skončil třetí.

Na druhém místě se nachází Miguel Oliveira, který má 128 bodů. Jezdec týmu Red Bull KTM Ajo v minulém závodě v Assenu na Bagnaiu nějaké body ztratil, protože skončil na 6. místě. Stále je však všechno otevřené, rozdíl mezi touto dvojicí je 16 bodů. Také Oliveirovi se loni na Sachsenringu dařilo, skončil 2., takže dle tohoto by se mohlo dát usoudit, že bychom mohli vidět souboj o vítězství právě mezi Bagnaiou a Oliveirou.

Třetí místo v šampionátu drží Alex Márquez. Španělský jezdec má 110 bodů a drží teď pódiovou sérii, jak v Katalánsku, tak i v Nizozemsku skončil na třetím místě. Loňský závod na Sachsenringu mu nevyšel, po startu šel sice do čela závodu, krátce poté se ale propadl na třetí místo a po pouhých čtyřech odjetých kolech havaroval.

Lorenzo Baldassarri je v pořadí šampionátu na 4. místě, když má 93 bodů. Ital na tom ale mohl být po závodě v Assenu mnohem lépe, dlouho to vypadalo, že skončí na 2. místě, jenomže v závěrečné části závodu ho postihl v motocyklovém závodění velmi málo vídaný defekt zadní pneumatiky a Baldassarri musel do boxů. Závod sice nakonec dokončil, ale mimo bodované pozice.

Nejlepší pětici v šampionátu ještě doplňuje Joan Mir. Týmový kolega Alexe Márqueze má na 5. místě 75 bodů. Mir měl dobrý závod v Assenu, vypadalo to, že se zapojí do souboje o stupně vítězů, nakonec bral body za 5. místo. Na okruh Sachsenring má z loňského roku dobré vzpomínky, protože zde v kategorii Moto3 vyhrál.

Fabio Quartararo

Fabio Quartararo

Ve velmi dobré formě se poslední dva závody ukázal francouzský jezdec Fabio Quartararo. První dva závody sezóny mu vůbec nevyšly, když nebodoval, od GP USA se ale stále zlepšuje a v Katalánsku dokonce dokázal vyhrát, když startoval z pole position, minule v Nizozemsku startoval z 10. místa, ale předvedl se ve skvělé formě, měl dobré závodní tempo a vytáhl se až na 2. místo. Všichni jsou tedy určitě zvědaví na to, jestli dokáže v těchto výsledcích pokračovat. Quartararo se aktuálně nachází na 8. místě šampionátu a má 65 bodů.

Domácí fanoušci budou určitě podporovat Marcela Schröttera, který stabilně bojuje o umístění v Top 5, už byl letos třikrát na 4. místě, ale umístění na pódiu mu stále uniká.

Moto3

Ke změně na čele šampionátu došlo v kategorii Moto3. Na první místo se vyšvihl Jorge Martín, kterému pomohlo 25 bodů za vítězství v Assenu. Španěl má nyní 105 bodů. V Nizozemsku před 2 týdny navíc startoval z pole position, což byla jeho 14. pole position, a tím stanovil nový rekord v kategorii Moto3.  Těchto 14 pole position se mu povedlo získat během jedné a půl sezóny. Loni měl v Německu dost smůlu, neboť v pátečním tréninku havaroval a zlomil si kotník a lýtkovou kost. Toto zranění ho pak na nějakou dobu vyřadilo ze hry.

Jorge Martín

Jorge Martín

Na 2. pozici v šampionátu klesl Marco Bezzecchi, ale na Martína neztrácí mnoho, má 103 bodů. Bezzecchi jel v Assenu další skvělý závod, bojoval o stupně vítězů, ale spadl v posledním kole, takže nakonec zůstal bez bodů.

Třetí je v šampionátu Martínův týmový kolega Fabio Di Giannantonio, ten má 91 bodů. Jemu nakonec Velká cena Nizozemska nevyšla úplně podle představ, skončil na 9. místě. Italovi tak stále premiérové vítězství uniká.

Na 4. místě je další italský jezdec, a to Enea Bastianini, který má 84 bodů. Tomu předchozí dva závody vyšly, v Katalánsku zvítězil, v Nizozemsku byl na 3. místě, takže uvidíme, zda dokáže tuto sérii pódiových umístění natáhnout.

Na 5. místě šampionátu je Aron Canet, který se v Assenu po delší době opět podíval na stupně vítězů, když skončil na 2. místě. V celkovém pořadí má 81 bodů. Loni na Sachsenringu startoval z pole position, ale závod potom nedokončil.

Domácí fanoušci budou své naděje jistě vkládat do Philippa Öttla, který už ukázal, že umí bojovat o stupně vítězů. Od GP v Jerezu, kterou vyhrál, se mu ale nedaří. Za poslední čtyři závody získal pouze jeden bod. V tabulce šampionátu mu tak aktuálně patří až 13. příčka, když má 36 bodů.

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil předvedl v Assenu skvělou stíhací jízdu. Po obdržené penalizaci na startovním roštu stál až na 23. místě, skvělou jízdou se ale probojoval závodním polem až na konečné 5. místo. Získal tak další velmi dobré body, momentálně jich má 52 a je na 8. místě celkového pořadí šampionátu.

Red Bull Rookies Cup

Dalšími závody pokračuje v Německu i šampionát Red Bull Rookies Cup. Turecký závodník Can Öncü získal v Assenu dvě vítězství a díky tomu navýšil vedení v celkovém pořadí tohoto šampionátu. Aktuálně má 115 bodů a pohodlný náskok na své soupeře.

Can Öncü

Can Öncü

Na druhém místě je Carlos Tatay, který ve druhém závodě v Assenu havaroval v samotném závěru a nebral žádné body. Nyní má 66 bodů.

Úplně stejný počet bodů jako Tatay, tedy 66, má český závodník Filip Salač. Ten předvedl v Assenu dva skvělé závody, v sobotním z toho bylo 5. místo, ale v nedělním jel skvěle, byl součástí velké skupiny a nakonec vybojoval 2. místo, což je jeho sezónní maximum. Filip musel loňské závody na Sachsenringu vynechat, protože byl zraněný. Letos je ale v pořádku a určitě se popere o co nejlepší umístění.

Filip Salač

Filip Salač

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí