Preview

Velká cena Malajsie, která se pojede na okruhu Sepang pod oficiálním názvem Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix, se koná ve dnech 2. až 4. listopadu 2018. Je to už 18. Velká cena letošní sezóny, poslední ze celkových 4 zámořských závodů v Asii a Austrálii, z čehož 3 se jedou ve 3 týdnech za sebou. Zároveň to je také předposlední závodní víkend sezóny, poté nás čeká už jen finále ve Valencii.

Mezinárodní okruh Sepang (zkráceně SIC = Sepang International Circuit) patří mezi největší místa věnující se motorsportu na světě. Leží přibližně 50 km jižně od města Kuala Lumpur a jde o velmi rozsáhlý komplex s plochou 930 hektarů. Není tu jen závodní okruh, ale také domy, hotel, nákupní centrum, golfové hřiště a spousta dalších sportovišť. Stavba celého areálu byla velmi rychlá, protože proběhla v období 14 měsíců. První motocyklová Velká cena se tu jela v roce 1999 a od té chvíle je pravidelným účastníkem v kalendáři MotoGP.

Závodní okruh v Sepangu patří mezi nejdelší v kalendáři a má 5,5 km. Jeho šířka je 16 m a nejdelší rovinka, která je cílová, má 920 m. Trať je ale proslulá i díky své druhé dlouhé rovince, která jde téměř rovnoběžně s tou cílovou. Mezi oběma rovinami jsou dlouhé tribuny, včetně proslulé kulaté tribuny s deštníkovým zastřešením v 15. zatáčce. Díky své délce je tu celkem 15 velice různorodých zatáček, z nichž je 5 levých a 10 pravých. Najdeme tu plynulé a rychlé zatáčky, ale také velmi utažené a pomalé šikany. Před dvěma lety trať získala nový povrch, další úpravy v odvodnění, změnách odklonu poslední zatáčky a také byly upraveny únikové zóny. Cílem bylo udělat trať rychlejší a plynulejší s lepší úrovní přilnavosti a bezpečnosti.

Trať Sepang je technicky náročná, navíc je tu nepředvídatelné počasí. Často tam prší, bývá tam vysoká vlhkost a velké horko. Většinou jde o nejdusnější závodní víkend v kalendáři. Kvůli tomu bývá velmi často také dost extrémní teplota tratě, není výjimkou, když přesahuje 50 °C. Michelin do Malajsie přiváží pneumatiky všech tří směsí, tedy měkké, střední a tvrdé. Přední pneumatika je symetrická, zadní je asymetrická s tvrdší pravou stranou. V Malajsii může kdykoliv přijít déšť, takže do akce se mohou dostat i pneumatiky do mokra. Pro tuto možnost přiváží Michelin do Malajsie měkkou a střední směs a, podobně jako u pneumatik do sucha, přední pneumatika je symetrická, zadní je asymetrická.

Držitelem traťového rekordu je Jorge Lorenzo, který tu v roce 2015 zajel čas 2:00,606. Ve stejný rok padl i kvalifikační rekord, když tu Dani Pedrosa zajel kolo za 1:59,053. Nejvyšší maximální rychlost má na svém kontě opět Andrea Iannone, který se tu také v roce 2015 se svou Ducati proháněl rychlostí 339,6 km/h.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »MotoGP