Preview

Okruh Losail se stal již tradičním zahajovacím podnikem každé sezóny a dnes bylo oznámeno, že byla smlouva s tímto okruhem prodloužena až do roku 2031. Celý kolotoč se roztočí již v pátek 8. března 2019, kdy se vše započne Velkou cenou Kataru a letos nás čeká stejně jako loni 19 závodních víkendů. První tréninky se v Kataru pojedou ještě za světla, aby následně navázaly těmi pod umělým osvětlením.

V sobotu dojde k velké změně, protože kvalifikace nižších kubatur letos budou používat stejný „superbikový“ formát jako MotoGP, kdy se pro každou třídu pojedou dvě kvalifikace. Na rozdíl od MotoGP ale bude postupovat nejrychlejších čtrnáct jezdců rovnou do druhé kvalifikace, zatímco ti pomalejší si to rozdají v té první o čtyři postupová místa. Nemělo by tak docházet k velkému provozu na trati a hlavně vyčkávání pomalejších jezdců na závodní dráze, což často vedlo k nebezpečným situacím a následným penalizacím.

Mezinárodní okruh Losail byl nedaleko hlavního města Kataru otevřen v roce 2004. Výstavba trvala něco málo přes rok a investice byla ve výši 58 milionů amerických dolarů. První Grand Prix se tu jela v říjnu v roce 2004 a o čtyři roky později tu byla uspořádána první večerní Velká cena. Od té doby zároveň otevírá každou sezónu MotoGP. Závodní trať je dlouhá 5 380 m a závodníky čeká celkem šest levých a deset pravých zatáček, které mají plynulejší charakter, takže se tu jezdí ve vyšších průměrných rychlostech. Šířka trati je 12 metrů a nejdelší cílová rovinka má 1 068 m. Tím, že trať leží v poušti, tu je často v prvních trénincích písek na trati, což snižuje přilnavost a chvíli trvá, než se trať vyčistí.

Pokud jde o místa, kde se nejvíce předjíždí, tak prvním typickým pokusem je samozřejmě první zatáčka, kde se předjíždí na brzdách po dlouhé cílové rovince. Dalším oblíbeným místem je levotočivá šestá zatáčka. I když to tak nevypadá, třetím častým místem k předjetí je 12. zatáčka, kde jde o plynulou část a je nutné mít dobrou stopu pro nájezd do další zatáčky. Poslední šancí na předjetí je poslední zatáčka, kde často dochází k soubojům a je velice důležitý výjezd na cílovou rovinku.

Rekord okruhu zde drží od roku 2016 s časem 1:54,927 Jorge Lorenzo, zatímco kvalifikační rekord 1:53,680 pro sebe loni při famózním úvodu sezóny uzurpoval Johann Zarco. Loni padla i nová nejvyšší rychlost, která skončila v náruči nového jezdce tovární Ducati Danila Petrucciho, který zde jel na cílové rovince 351,9 km/h.

Michelin vstupuje do své další sezóny jako jednotný dodavatel pneumatik a do Kataru přiveze speciální směsi pneumatik, které by měly vydržet velký nápor na svoji životnost způsobenou všudypřítomným prachem a pískem. Navíc zde dochází v průběhu celého podniku k unikátnímu kolísání teplot během dne a noci, se kterým musí pneumatiky také počítat. Francouzský výrobce dá týmům k dispozici měkké (bílý proužek), střední (bez proužku) a tvrdé (žlutý proužek) přední i zadní slicky. Přední pneumatiky budou symetrické a zadní asymetrické s tvrdší pravou stranou vzhledem k většímu počtu pravých zatáček v Losailu. Pro případ deště, který není v Kataru překvapivě zase takovou vzácností, budou k dispozici měkké a střední směsi pneumatik do deště.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »MotoGP