Preview

Zimní přestávka je v MotoGP definitivně u konce. Po několika předsezónních testech jezdci mistrovství světa silničních motocyklů míří na tento víkend do Kataru na okruh Losail ležící v poušti nedaleko hlavního města Doha. Zde se v termínu od 16. do 18. března 2018 rozjede úvodní Velká cena letošní sezóny. Celkem nás letos čeká 19 závodních víkendů. Oproti předchozím létům došlo k úpravě harmonogramu a pojede se v klasickém formátu jako při jiných Grand Prix, takže se začne trénovat v pátek a ne ve čtvrtek, jako tomu bývalo v minulosti. První tréninky se tak pojedou ještě za denního světla a poté už se pojede tradičně pod umělým osvětlením. Vrcholem víkendu budou večerní nedělní závody, kde se budou rozdávat první mistrovské body tohoto roku.

Mezinárodní okruh Losail byl nedaleko hlavního města Kataru otevřen v roce 2004. Výstavba trvala něco málo přes rok a investice byla ve výši 58 milionů amerických dolarů. První Grand Prix se tu jela v říjnu v roce 2004 a o čtyři roky později tu byla uspořádána první večerní Velká cena. Od té doby zároveň otevírá každou sezónu MotoGP. Závodní trať je dlouhá 5 380 m a závodníky čeká celkem šest levých a deset pravých zatáček, které mají plynulejší charakter, takže se tu jezdí ve vyšších průměrných rychlostech. Šířka trati je 12 metrů a nejdelší cílová rovinka má 1 068 m. Tím, že trať leží v poušti, je tu často v prvních trénincích písek na trati, což snižuje přilnavost a chvíli trvá, než se trať vyčistí.

Pokud jde o místa, kde se nejvíce předjíždí, tak prvním typickým pokusem je samozřejmě první zatáčka, kde se předjíždí na brzdách po dlouhé cílové rovince. Dalším oblíbeným místem je levotočivá šestá zatáčka. I když to tak nevypadá, třetím častým místem k předjetí je 12. zatáčka, kde jde o plynulou část a je nutné mít dobrou stopu pro nájezd do další zatáčky. Poslední šancí na předjetí je poslední zatáčka, kde často dochází k soubojům a je velice důležitý výjezd na cílovou rovinku.

Je až s podivem, že kvalifikační rekord je starý již deset let, když tu v roce 2008 zajel Jorge Lorenzo ve svém debutu v MotoGP čas 1:53,927. Jorge je také držitelem traťového rekordu zajetém v závodě v roce 2016 a má hodnotu 1:54,927. Nejvyšší rychlosti tu dosáhl před dvěma lety Andrea Iannone v sedle Ducati a bylo to 351,2 km/h.

Na novou sezónu v královské třídě MotoGP se také připravuje francouzský výrobce pneumatik Michelin. Díky tomu, že se tu před dvěma týdny testovalo, získal Michelin od jezdců spoustu dat a zpětnou vazbu. Povrch trati je docela hrubý, takže dochází k rychlejšímu opotřebování pneumatik. Zároveň se musí Michelin poprat s kolísáním teplot, když je ve dne velké horko a se zapadajícím sluncem teplota vzduchu i trati klesá. Kvůli tomu během předsezónních testů pracoval na nových směsích pneumatik. Do Kataru letos přiveze slicky ve směsích měkká, střední a tvrdá, jak na předek, tak na zadek. Zadní pneumatiky budou asymetrické s tvrdší pravou stranou kvůli vyššímu počtu pravotočivých zatáček a také jejich větší náročnosti. Pokud bude pršet, což MotoGP jezdci testovali na konci minulého testu, budou mít k dispozici měkkou (modré označení) a střední (bez označení) směsi mokrých pneumatik na obě kola. Zadní pneumatiky budou i v tomto případě asymetrické.

MotoGP

Novou sezónu rozjede jako hlavní favorit Španěl Marc Marquez z týmu Repsol Honda, který v loňském roce oslavil svůj šestý titul mistra světa, když v královské třídě MotoGP šlo již o čtvrtý titul v pěti letech. Není divu, že se na něj bude opět upínat pozornost celého světa. Hlavní novinkou letošní RC213V je motor, který nabízí jezdcům vyšší výkon. Honda také testovala karbonovou zadní kyvku a nové aerodynamické kapoty. Trať v Kataru není svým charakterem tak přívětivá pro Hondu, nicméně s testy byli jezdci spokojeni. Svou již 200. Grand Prix v královské třídě v Kataru odstartuje Dani Pedrosa, který za celou kariéru v GP nepoznal jiného výrobce než Hondu. I když Dani zatím neoslavil svůj titul v MotoGP, očekává se, že bude opět bojovat o přední pozice.

Dobře nakročeno do nové sezóny má Ducati. Okruh v Kataru jim vždy vyhovoval a předsezónní testy probíhaly také podle představ. Andrea Dovizioso už v Kataru několikrát vystoupal na stupně vítězů a pódiem rozjel i loňskou sezónu. Dovi loni skončil jako vicemistr světa, kdy dokázal držet krok s Marcem Marquezem, takže je velkým favoritem i pro letošek. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo rozjíždí druhou sezonu v sedle Desmosedici GP, se kterou se stále sžívá. Jorgemu to v Losailu vždy vyhovovalo. Svědčí o tom nejen traťové rekordy, ale také tři vítězství z minulých let. Díky tomu je druhým nejúspěšnějším jezdcem ze současného startovního roštu. Na svém kontě má také tři vítězství z nižších tříd.

Nejúspěšnějším jezdcem na katarském okruhu je Valentino Rossi, který tu v královské třídě vyhrál čtyřikrát a v loňském roce zahájil sezónu třetím místem. Rodák z italské Tavullie byl vždy v Losailu rychlý, navíc trať dobře vyhovuje jeho YZR-M1, takže je jasné, že bude legendární Ital opět při chuti. Letošní první závody jsou o to důležitější, protože se rozhoduje o jeho setrvání v MotoGP. Valentinova předsezóna byla náročná a neprobíhala podle představ, ale v závodním víkendu se to může otočit. Jeho týmový kolega Maverick Viñales neměl takový vstup do sezóny jako loni. Jeho výkony nebyly v testech tak přesvědčivé a uvidíme, zda naváže na loňská dvě vítězství z úvodu sezóny.

Valentino Rossi

Velice dobrou předsezónní přípravu prožila továrna Suzuki. Andrea Iannone i Alex Rins byli konstantně rychlí a často se pohybovali na předních pozicích. GSX-RR získala řadu změn, které prokazují, že jdou správným směrem. Snad to potvrdí i v závodě. Podobný výkon měl i Aleix Espargaro na Aprilii, který se loni dostával do Top10, ale Aprilia měla často technické problémy. Letos už by na tom měli být lépe a cílem je být pravidelně v šestici nejlepších. Na novou motorku si musí rychle zvykat jeho nový týmový kolega Scott Redding, který se po letech v satelitních týmech konečně dostal na tovární motorku.

Poslední továrnou ve startovním poli je rakouská KTM, která rozjíždí svůj teprve druhý rok v MotoGP. KTM během loňského roku velice zapůsobila, když byl jasně vidět velký progres závod od závodu. KTM neuzavírala startovní pole, jak se z počátku očekávalo, naopak se ve druhé polovině sezóny dostávala k Top10. Letos v tom chtějí pokračovat a dál vylepšovat své pozice. Pol Espargaro to bude mít v Kataru těžké, když se vrací po zranění. Pár dní testoval, ale jeho kondice ještě nebyla stoprocentní, takže měl nyní dva týdny na to, aby se ještě více zotavil.

Sjednocením pneumatik a elektroniky se MotoGP velice vyrovnalo, takže nesmíme zapomínat ani na satelitní jezdce. V testech nebylo výjimkou, že bylo i 15 závodníků v rozdílu jedné vteřiny. Díky tomu se můžeme na nadcházející sezónu hodně těšit, protože by dle všeho neměly být mezi jezdci tak velké rozdíly. V loňské sezóně svým vstupem do královské třídy zaujal Johann Zarco, který se hned v Kataru okamžitě pustil do soubojů s továrními jezdci a zaslouženě oslavil titul nejlepšího nováčka roku. Letos na to chce samozřejmě navázat a bojovat o titul nejlepšího jezdce soukromých týmů. Jeho loňský týmový kolega Jonas Folger se stále zotavuje ze své nemoci a rozhodl se letošní sezónu vynechat. V týmu Tech3 ho proto nahradí Hafizh Syahrin, který si na přestup z Moto2 rychle zvyká. Pro Tech3 je to zároveň poslední rok s Yamahou, protože od loňského roku bude už závodit v barvách KTM.

Se dvěma vítězstvími z MotoGP se chce o korunu satelitního jezdce ucházet i Cal Crutchlow z týmu LCR Honda, který má tovární podporu. Cal je zkušeným závodníkem, jehož rady se budou velice hodit jeho novému týmového kolegovi. Tím je Japonec Takaaki Nakagami, který byl v testech jedním z nejlepších nováčků. Calův dřívější týmový kolega a také velice dobrý kamarád Jack Miller pro letošek přestoupil na Ducati týmu Pramac a je vidět, že se mu v sedle italského stroje líbí. Jeho výsledky v testech se oproti předchozím létům na Hondě hodně zlepšily, takže uvidíme, zda na to naváže i v ostrých závodech a oslaví své další vítězství v královské třídě MotoGP.

Stejně jako Jackovi evidentně Ducati lépe vyhovuje i Titovi Rabatovi, kterého letos uvidíme v barvách týmu Avintia. Jeho novým týmovým kolegou je Xavier Simeon, který je dalším nováčkem v poli. Úplně nové jezdecké složení má také tým Estrella Galicia 0,0 Marc VDS, za který pojedou úřadující mistr světa třídy Moto2 Franco Morbidelli a jeho tehdejší největší konkurent Thomas Lüthi. Uvidíme, kdo bude nakonec nejlepším nováčkem roku, protože konkurence je tu velká.

Čeští fanoušci mohou být rádi, že i v letošní sezóně budou mít svého závodníka v nejprestižnějších závodech silničních motocyklů. Karel Abraham pro letošek vyfasoval Ducati Desmosedici GP16 po svém týmového kolegovi Alvarovi Bautistovi. Jejich tým Aspar se ve vzpomínce na Ángela Nieta přejmenoval právě po několikanásobném šampionovi a legendě MotoGP.

Moto2

I když ze třídy Moto2 odešlo několik předních závodníků, stále tu zbyla dost silná konkurence na to, aby nám jezdci předvedli pěkné a vyrovnané závody. V loňském roce se v závěru sezóny velice dařilo Miguelu Oliveirovi, který sedlal KTM. Rakouská továrna najednou vstoupila do obou nejsilnějších tříd a je vidět, že tam nebyla do počtu. Portugalský závodník by rád začal tam, kde skončil. Během testů nebyl na prvních pozicích, přesto se s ním musí počítat. Stejně jako s jeho týmovým kolegou a mistrem světa třídy Moto3 z roku 2016 Bradem Binderem. Vysoké očekávání má také tým Marc VDS od Alexe Marqueze, který je také mistrem světa Moto3 z roku 2014 a po odchodu Franca Morbidelliho do MotoGP je on tou jedničkou v týmu. Jeho novým týmovým kolegou je další kvalitní pilot ve startovním poli, kterým je úřadující šampion Moto3 Joan Mir, nicméně ten si musí nejprve zvyknout na jinou třídu.

Loňský nováček roku Francesco Bagnaia pro letošek přestoupil k týmu Valentina Rossiho a co víc, podepsal s týmem Pramac budoucí přestup do MotoGP v roce 2019. Před „Peccem“ nyní stojí úkol ukázat, že si tuto příležitost opravdu zaslouží. Jeho novým týmovým kolegou je Valeho nevlastní bratr Luca Marini, který měl v předsezóně dobré tempo. Zapomenout nesmíme ani na veterána Mattiu Pasiniho, který v minulosti prožil těžké chvíle, ale po příchodu k týmu Italtrans jen září a vrátil se zpátky na přední pozice. Zajímavé bude také sledovat dalšího bývalého mistra světa Moto3 Dannyho Kenta, který se do Moto2 vrací s týmem Speed Up. Z královské třídy MotoGP do střední třídy přešli také Sam LowesHector Barbera a týmovým kolegou mu bude Lorenzo Baldassarri.

Sam Lowes

Novinkou v Moto2 je vstup nového výrobce rámů, kterým je NTS RW Racing GP. Spolu s nimi pojede mistr Evropy v Moto2 z roku 2016 Steven Odendaal, který už má s touto třídou zkušenosti, a jeho týmovým kolegou bude Joe Roberts, který obrovsky zapůsobil loni při mokrém závodě v Brně, kde jel jako náhradník v týmu AGR. Do Moto2 přestoupil i Romano Fenati, který pojede ve stejném týmu a bude se ucházet o titul nováčka roku, podobně jako Joan Mir.

Traťový rekord okruhu Losail ve třídě Moto2 drží Sam Lowes, který tu v roce 2016 zajel čas 1:59,421. Kvalifikační rekord ve stejném roce zajel Jonas Folger, jehož kolo v bylo v čase 1:59,052. Nejvyšší maximální rychlost tu měl Robin Mulhauser, když tu jel rychlostí 286,7 km/h.

Moto3

Poslední a nejslabší třídou mistrovství světa silničních motocyklů je kategorie Moto3. Ta nám pokaždé přinášela strhující vyrovnané závody, kdy o vítězství bojovala skupina více než deseti závodníků. Nyní nás čeká nový rok a také nový boj o mistra světa, protože Joan Mir přestoupil výš. Velice často se mluví o Jorgem Martinovi z týmu Gresini, který patřil mezi přední jezdce už loni. Loni vyhrál devět pole position, i když na vítězství v závodě si musel počkat až na poslední Grand Prix ve Valencii. V Kataru loni obsadil třetí místo. Jeho týmovým kolegou zůstává Fabio Di Giannantonio, který by rád držel krok se svým zkušenějším kolegou.

I když Joan Mir z týmu Leopard Racing odešel do Moto2, opět bude tento tým usilovat o titul. To díky Eneovi Bastianinimu, který k tomuto týmu přestoupil po zisku několika vítězství a pódií. Dobrý výkon v Kataru můžeme očekávat od jeho bývalého týmového kolegy Arona Caneta z týmu EG 0,0, který loni v Losailu obsadil čtvrté místo. Aron má pro letošek v týmu nováčka, kterým je jeho krajan Alonso Lopez. Ten by rád na konci roku získal trofej pro nejlepšího nováčka, což nebude jednoduché, protože seznam nováčků přináší zajímavá jména, jako jsou Makar Yurchenko z Kazachstánu, Kazuki Masaki z Japonska, který je úřadujícím šampionem Rookies Cupu, Jaume Massia a loňský juniorský mistr světa Dennis Foggia.

Jakub Kornfeil

Svou již desátou sezónu v nejslabší třídě rozjíždí český jezdec Jakub Kornfeil, takže je nejzkušenějším závodníkem ve startovním poli. Kuby tým pro letošek přestoupil ke KTM, protože Mahindra/Peugeot odešly z Moto3. Tento krok by mu měl pomoci být opět konkurenceschopný. Spoustu zkušeností mají také Nicolò Bulega, Niccolò Antonelli, John McPhee, Darryn Binder, Andrea Migno a další, takže se můžeme těšit na velký boj o každou pozici.

Traťový rekord v této třídě je z roku 2014, který tu zajel Alexis Masbou v čase 2:05,862. Nejrychlejší kolo měl v roce 2016 Livio Loi, když zajel kolo za 2:05,832 a kvalifikační rekord zajel v roce 2014 Alex Rins v čase 2:05,973. Nejvyšší maximální rychlost tu měl Bo Bendsneyder v hodnotě 240,3 km/h.

Pokud jde o předpověď počasí, tak nás čeká mnohem lepší víkend než loni. Loni úvodní Grand Prix překazil déšť, letos má být celý víkend naopak jasno s teplotami kolem 30°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Harmonogram