Preview

Letošní sezóna mistrovství světa silničních motocyklů se pomalu chýlí ke svému konci, kdy se odjelo již čtrnáct závodních podniků z celkových osmnácti. Nyní nás čeká trojice zámořských Grand Prix, které se pojedou ve třech víkendech za sebou, a poté už přijde závěr sezóny ve španělské Valencii. Půjde tak o náročné období, kde se neodpouští žádná chyba a co víc, případné zranění, kdy není moc času na uzdravení. Závody začínají Velkou cenou Japonska nazvanou Motul Grand Prix of Japan, která se pojede na okruhu Twin Ring Motegi v termínu od 13. do 15. října 2017. Na to poté navážou závody v Austrálii a v Malajsii.

motegi_okruh

Závodní areál Twin Ring Motegi byl zasazen do krásné přírody v severní části oblasti Kanto ležící v prefektuře Tochigi a leží mezi městy Mito a Utsonomiya. Od hlavního města Tokia to není daleko, proto si všichni mohou užít nejen ruch tohoto velkoměsta, ale také jeho krásné okolí včetně hory Fuji, kde jsou v současné chvíli na obdiv hlavně barevné javory.

Jak už název napovídá (Twin Ring), jde o spojení dvou závodních tratí. Vše bylo zkonstruováno tak, aby oba okruhy vyhovovaly mezinárodním standardům a zároveň ani jeden nezasahoval do toho druhého. Areál postavila Honda a otevřela ho v létě roku 1997, takže nyní slaví 20 let. Primárně šlo o testovací okruh, ale poté sem zavítala i motocyklová Grand Prix v roce 1999.

Je tu 2,4 km dlouhý ovál pro závody v duchu amerického motorsportu a závodní okruh dlouhý 4,8 km s různými zatáčkami, který se používá pro závody MotoGP. Trať je široká 15 metrů a nabízí 14 zatáček, z nichž je šest levotočivých a osm pravotočivých. Nejdelší rovinka je dlouhá 762 m, ale kromě ní tu jsou další tři dlouhé roviny, takže je trať náročná na brzdění a akceleraci a tím pádem jde o trať ve stylu stop&go. Dle výrobce brzd Brembo je trať Motegi jedna z nejnáročnějších v celém kalendáři, zejména zatáčky č. 1, 5, 9, 10 a 11, ve kterých se rychlost dostává pod hranici 100 km/h. I kvůli tomu byl okruh Motegi prvním, kde se začaly používat brzdové kotouče s větším průměrem.

Okruh je svým charakterem náročný nejen na brzdy, ale také na pneumatiky. Michelin se musí vypořádat s tvrdými brzdnými zónami a velkou akcelerací, takže je potřebné, aby byla přední pneumatika co nejvíce stabilní a zadní nabízela dostatek přilnavosti. Navíc tu v tento čas panují poměrně nízké teploty. Přední slicky budou nabízeny ve směsích měkká (bílé označení), střední (bez označení) a tvrdá (žluté označení) v symetrické variantě a zadní slicky budou měkké, střední a tvrdé, navíc asymetrické s tvrdší směsí na pravé straně. Podobně jako v minulých letech, v tomto období může v Japonsku často pršet, takže se budou hodit i mokré pneumatiky ve směsích měkká a střední pro předek, zadek bude ve směsích extra měkká a měkká, všechny symetrické. Michelin navíc musí mít vyrobeny pneumatiky prakticky na všechny tři závodní víkendy. V současné chvíli je na 70% všech nabízených pneumatik pro tyto tři víkendy.

Kromě dvou závodních tratí tu nalezneme rozsáhlé muzeum Hondy, kde je bohatá sbírka motocyklů, aut, prototypů a závodních strojů z celé historie značky, která čítá více než 300 kusů. Součástí komplexu je i dirt track, motokáry a další. Kromě toho, že jde o domácí trať Hondy, čeká velmi důležitá Grand Prix její konkurenty Yamahu a Suzuki.

Držitelem kvalifikačního i traťového rekordu je Jorge Lorenzo. Traťový rekord je platný z roku 2014, kdy tu Jorge zajel čas 1:45,350. Kvalifikační rekord zajel o rok později v hodnotě 1:43,790. Nejvyšší maximální rychlost tu měl také v roce 2015 Andrea Iannone, který tu jel rychlostí 314,3 km/h.

MotoGP

V roli vedoucího jezdce šampionátu míří na domácí trať své továrny Marc Marquez z týmu Repsol Honda. Úřadující mistr světa má na svém kontě 224 bodů, které výrazně rozšířil po dvou posledních vítězství z Misana a Aragónu. Jeho náskok na nejbližšího soupeře je 16 bodů. Nyní míří na okruh, na který má dobré vzpomínky, když tu v roce 2014 oslavil svůj druhý titul v královské třídě MotoGP a loni tu vyhrál závod a oslavil třetí titul. V to nejprve ani nedoufal, ale po velkých chybách obou jezdců Yamahy mohl slavit. V tuto chvíli sem jede také ve vedení šampionátu, ale už ne s takovým náskokem, aby mohl získat titul, navíc je letos šampionát opět vyrovnanější a navázat na loňský úspěch bude o něco těžší. Jeho týmový kolega Dani Pedrosa, který má na své přilbě znak samuraje a nosí i přezdívku „Baby Samurai“, si určitě bude užívat atmosféru země vycházejícího slunce a bude chtít podat co nejlepší výkon. V Motegi se mu v minulosti dařilo, když je tu nejúspěšnějším jezdcem. Na svém kontě už má pět vítězství – po jednom ze tříd 125 ccm a 250 ccm a tři z královské třídy MotoGP. V šampionátu si po minulém druhém místě v Aragónu polepšil na čtvrtou pozici, jen dva body před Valentina Rossiho. Na Marca ztrácí už 54 bodů, ale stále má šance na titul. Boj o posledních 100 bodů do hodnocení šampionátu s tím, že se 75 bodů rozdá v příštích pár týdnech, bude hodně intenzivní.

Hlavním vyzyvatelem v bitvě o titul je Andrea Dovizioso z Ducati, kterého spousta lidí na začátku sezóny mezi hlavní favority určitě nepočítala. Dovimu poslední závod v Aragónu nevyšel podle představ, ale předtím stál třikrát na stupních vítězů, včetně dvou vítězství. Letos už vyhrál čtyřikrát a jasně dokazuje, že je se svou Desmosedici GP17 konkurenceschopný na většině tratí. Nyní míří na okruh Motegi, který by měl italskému stroji vyhovovat, protože právě prudké brzdění a dobrá akcelerace jsou silné stránky Ducati. Na této trati už byl Dovi dvakrát na stupních vítězů, jednou v roce 2010 a jednou loni, dvakrát vyhrál kvalifikaci. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo sem míří po úspěšné domácí Grand Prix, kde letos podruhé vystoupal na stupně vítězů v barvách italské značky. Jorge polovinu závodu vedl a nakonec se udržel na třetím místě, takže opět dokázal, že se postupně zlepšuje. Okruh v Motegi patří mezi jeho oblíbené, navíc je spolu s Danim Pedrosou jedním z nejúspěšnějších jezdců, protože tu v královské třídě MotoGP vyhrál také třikrát a čtyřikrát startoval z prvního místa, proto je nejúspěšnějším jezdcem kvalifikací. Ducati tak má dobré předpoklady k tomu, aby oba její jezdci znovu bojovali o stupně vítězů.

Jorge Lorenzo a Valentino Rossi

Oba jezdci týmu Movistar Yamaha jsou také přímými soupeři v boji o titul, takže můžeme očekávat, že i oni podají co nejlepší výkon. Maverick Viñales je na průběžném třetím místě, se ztrátou jen 12 bodů na Andreu Doviziosa, a rád by se opět dostal co nejblíže k prvnímu. Maverickovi se tu loni dařilo v sedle Suzuki, když doplnil stupně vítězů. Nyní sedlá Yamahu, se kterou tu zažil úspěchy Jorge Lorenzo, takže se očekává, že podá podobný výkon, jako na začátku sezóny. Valentino Rossi měl v Aragónu skvělý výkon, když se jen 24 dní od dvojité zlomeniny pravé nohy vrátil do sedla YZR-M1 a navíc byl v cíli pátý. V celkovém hodnocení drží také páté místo, ale se ztrátou jen dvou bodů na Daniho Pedrosu a 28 bodů na svého týmového kolegu. „The Doctor“ chtěl během Grand Prix v Aragónu hlavně otestovat svou kondici, což se podařilo na výbornou a jeho jistota vzrostla. Nyní měl k dispozici dalších pár týdnů na léčbu, což jistě podpořilo jeho sebevědomí a odhodlání do dalších závodů. Tím, že je za ním velká ztráta na dalšího jezdce, může v každém závodě jedině získat.

Aleix Espargaro z týmu Aprilia Racing Gresini loni dojel za svým tehdejším týmovým kolegou Maverickem Viñalesem, na což by rád navázal i tentokrát. Jeho hlavním cílem je se v hodnocení šampionátu dostat o pár pozic vpřed i kvůli tomu, že k tomu RS-GP má dobrý potenciál jezdit pravidelně kolem 6. místa. Jeho týmový kolega Sam Lowes bude dál pokračovat ve zlepšování se, aby co nejlépe ukončil premiérovou sezónu v MotoGP. Velmi důležitý závodní víkend čeká továrnu Suzuki, která se letos zatím trápí v zisku dobrých výsledků. Loni ale oba její bývalí jezdci dokázali, že se jí může na domácí trati dařit, což by rádi předvedli i Andrea Iannone a Alex Rins. Ti mají za sebou pozitivní test v Aragónu, kde zkoušeli nové díly na příští sezónu, ale také se soustředili na aktualizace pro domácí závod. Další progres by ráda udělala i továrna KTM, kterou ale čeká trať, kterou vůbec nezná a je poslední z kalendáře, kde nikdy netestovali. Pol Espargaro a Bradley Smith tak budou muset využít svých předchozích zkušeností a co nejlépe přizpůsobit RC16 charakteru japonské trati. Rádi by navázali na výkon z Aragónu, kde opět bojovali v Top10.

Karel Abraham

Pozici nejlepšího satelitního jezdce by si rád udržel Johann Zarco, který je na šestém místě se 117 body. Za ním je se ztrátou 11 bodů Jorge Lorenzo a o dalších devět bodů za ním je Danilo Petrucci, který je tak pro Johanna největším soupeřem. Jen o tři body dál je Cal Crutchlow, takže i on to nemá daleko od zlepšení pozice v šampionátu. Po dvou nevydařených posledních závodech by se rád na body vrátil Karel Abraham. Na trati bohužel neuvidíme Jacka Millera, který si zlomil nohu při tréninku, takže ho sedle jeho Hondy nahradí testovací jezdec Hondy, bývalý závodník MotoGP a mistr světa třídy 250 ccm, Hiroshi Aoyama. V barvách Yamahy tu opět uvidíme závodit Katsuyuki Nakasugu, který pojede na divokou kartu poté, co s Yamahou vyhrál závod Suzuka 8h spolu s Michaelem van der Markem a Alexem Lowesem, závodníky z WSBK.

Moto2

Po vítězství v Aragónu si své vedení rozšířil Franco Morbidelli, který míří do Japonska s náskokem 21 bodů na Thomase Lüthiho. Franco už nasbíral 248 bodů a rád by své konto co nejvíce rozšířil. O titul už je to prakticky mezi touto dvojicí, protože třetí Miguel Oliveira už ztrácí téměř sto bodů. Thomas Lüthi nyní míří na trať, kde je králem v Moto2, protože tu vyhrál v roce 2014, v roce 2015 sice v mokrém závodě spadl, ale hned v dalším roce opět vyhrál, kdy měl loni senzační závěr sezóny. Kromě toho tu byl také na dalších místech stupňů vítězů. Bitva mezi ním a Francem Morbidellim, který tu loni také skončil na pódiu, by mohla být pěknou podívanou při nedělním ránu. O titul mohou teoreticky jet i další dva jezdci, ale jejich ztráta je už velká, takže to vypadá, že se utkají o celkové třetí místo. Miguela Oliveiru a Alexe Marqueze totiž od sebe dělí jen dva body, takže bude záležet na každé pozici v cíli. Alex má podobně jako jeho bratr Marc na Motegi dobré vzpomínky, když tu vyhrál svou vůbec první Grand Prix v roce 2013.

Nejlepším nováčkem je stále Francesco „Pecco“ Bagnaia, který je průběžně pátý se 130 body. Jeho ztráta na Alexe Marqueze je 25 bodů, takže je tu šance na posun vpřed, ale mnohem větší pozor si musí dát na krajana Mattiu Pasiniho. Ten je za ním jen o šest bodů a při minulém závodě v Aragónu opět ukázal, jak je silným soupeřem, když až do poslední chvíle bojoval o vítězství, ale nakonec dojel druhý. Takaaki Nakagami má před sebou domácí závod na trati, kde se mu v minulých závodech dařilo. Nyní sem může jet ve větší pohodě, protože nebojuje o titul a může svým fanouškům předvést to nejlepší, navíc s jistotou, že za rok vstoupí do královské třídy MotoGP. Dalším domácím jezdcem je Testuta Nagashima z týmu SAG a divoké karty získali Ikuhiro Enokido (MOto Bum Honda) a Ryo Mizuno (MuSASHi RT HARC-PRO).

Držitelem traťového rekordu je Franco Morbidelli, který v loňském závodě zajel čas 1:50,788. Kvalifikační rekord loni překonal Johann Zarco s časem 1:49,961. Nejvyšší maximální rychlost tu měl v roce 2012 Pol Espargaro, který tu jel rychlostí 265,2 km/h.

Moto3

Joan Mir letos zatím ovládá nejslabší třídu Moto3, když má před závěrečnými čtyřmi závody náskok 80 bodů. Při minulém domácím závodě v Aragónu se navíc stal prvním jezdcem, který vyhrál osm a více závodů v jedné sezóně v Moto3 od zavedení této třídy v roce 2012. Nyní má před sebou první šanci, kdy může oslavit zisk titulu. To v případě, že bude mít po nedělním závodě náskok více než 75 bodů. Jeho nejbližším soupeřem je Ital Romano Fenati, který tak musí ve své naději na titul v neděli Joana porazit a udržet si náskok více než pěti bodů. Pokud Romano vyhraje, Joan musí skončit druhý a tak dál by to šlo s dalšími pozicemi. Na oba tak bude vyvíjen tlak, a pokud Španěl vyhraje závod, bude slavit.

Joan Mir

Průběžné třetí místo drží Aron Canet, který má cíl se dotáhnout na Romana Fenatiho a urvat druhé místo. Rozdíl mezi oběma je 18 bodů. Jen tři body od sebe dělí čtvrtého Fabia Di Giannantonia a pátého Jorgeho Martina. Klíčovým hráčem bude také loňský vítěz závodu v Japonsku Enea Bastianini, který měl slabší vstup do sezóny, ale poté se začal zlepšovat a rád by si polepšil i celkové 9. místo. Na svém kontě má 103 bodů, stejně jako osmý krajan Andrea Migno. Tato dvojice ztrácí jen dva body na Marcose Ramireze a další bod napřed je John McPhee, takže tu o šesté místo jedou hned čtyři jezdci.

Jakub Kornfeil má před sebou další závod v sedle Peugeotu, ale opět ho čeká náročný víkend kvůli dlouhým rovinkám, na kterých nemá jeho motorka potřebný výkon. Nejlepším domácím jezdcem je Tatsuki Suzuki z týmu SIC58 Squadra Corse a dále tu pravidelně závodí dva nováčci Ayumu Sasaki a Kaito Toba.

Traťový rekord tu už v roce 2014 ve třídě Moto3 zajel Alex Marquez v čase 1:57,112. Kvalifikační rekord tu loni zajel domácí závodník Hiroki Ono, když objel kolo za 1:56,443. Efren Vazquez byl nejrychlejším jezdcem na rovině, když tu měl maximálku na 224,3 km/h.

Předpověď počasí na víkend nevypadá zatím nejlépe, protože se mají teploty pohybovat kolem 18°C, bude oblačno a místy má pršet.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí