Preview

Sezóna mistrovství světa silničních motocyklů má za sebou již čtyři závody a šampionát MotoGP bude pokračovat druhou evropskou zastávkou. O nadcházejícím víkendu od 18. do 20. května 2018 se můžeme těšit na další Grand Prix, která se pojede na francouzském legendárním okruhu Le Mans.

Závodní okruh byl v Le Mans vybudován již v roce 1965 u původní trati nesoucí název Bugatti pro 24 hodinové vytrvalostní závody. Od města Le Mans se nachází přibližně pět kilometrů na jih a od Paříže je vzdálený kolem 200 kilometrů. Velká cena silničních motocyklů se tu jezdila již od 60. let, ale po vážné nehodě Španěla Alberta Puige v roce 1995 Le Mans z kalendáře vypadlo až do roku 2000. V té době byly na trati provedeny úpravy pro zvýšení bezpečnosti.

Okruh v Le Mans nabízí závodníkům trať dlouhou 4,2 km, takže patří k těm kratším, a celkem čtrnáct zatáček, z nichž je pět levotočivých a devět pravotočivých. Trať je také docela úzká, když má šířku 13 m, a je ve stylu stop&go s nízkou rychlostí v zatáčkách. Díky tomu je kladen největší důraz na dobré brzdění a stabilitu při brzdění a poté na co nejlepší akceleraci a antiwheelie. Trať dostala v loňském roce také nový povrch, díky čemuž zmizely četné nerovnosti, které způsobovaly závodníkům spoustu problémů, včetně pádů. Nejčastěji se na této trati předjíždí mezi zatáčkami č. 2 – 3 – 4, dále v 8. zatáčce, na konci zadní rovinky v 9. zatáčce a také v poslední pravé dvojzatáčce před cílem.

Držitelem traťového rekordu 1:32,309 je z loňského roku Maverick Viñales, který o více než půl vteřiny pokořil předchozí rekord svého týmového kolegy Valentina Rossiho. Kvalifikační rekord tu od roku 2016 patří do rukou Jorge Lorenza, který zajel kolo za 1:31,975, a nikdo ho zatím nedokázal překonat ani na novém povrchu. Nejvyšší maximální rychlost tu měl Andrea Iannone, který před třemi lety se svou Ducati dosáhl rychlosti 316,6 km/h.

Společnost Michelin do Le Mans přiveze všechny tři směsi pneumatik s tím, že přední pneumatika bude symetrická a zadní asymetrická s tvrdší pravou stranou, aby vydržela větší zatížení od většího počtu pravých zatáček. Pro případ mokra, které ve Francii není zrovna vyloučené, budou k dispozici dvě směsi pneumatik do deště a stejně jako u suchých pneumatik bude přední symetrická a zadní asymetrická.

MotoGP

Úřadující mistr světa Marc Márquez přijíždí do Le Mans jako vedoucí muž šampionátu, když v minulém závodě v Jerezu dokázal nejenom suverénně vyhrát, ale díky hromadné kolizi svých největších letošních rivalů nahradit Andreu Doviziosa na tomto postu.

Marc Márquez

Marc Márquez

Marc Márquez má nyní na kontě 70 bodů a bude se jistě snažit využít situace k bodovému trháku, aby si mohl před polovinou sezóny trochu vydechnout. Marc je navíc jezdcem, který má v Le Mans rekord v počtu vyhraných pole position, i když v závodě se mu tu tak úplně nedaří a v loňském roce musel ze závodu po pádu odstoupit.

Jeho týmový kolega Dani Pedrosa se po minulém závodě propadl v tabulce až na jedenácté místo, když se stal v Jerezu jedním z účastníků hromadného pádu při boji o stupně vítězů. Může ale i tak mluvit o štěstí, že se při ošklivě vypadajícím pádu nezranil a v Le Mans se může pokusit zlepšit svoje postavení v tabulce. Dani má v Le Mans na kontě stejný počet vyhraných pole position jako jeho týmový kolega a loni zde vystoupil na stupně vítězů, když dojel v závodě třetí.

Johann Zarco

Johann Zarco

Druhým mužem tabulky je aktuálně satelitní jezdec týmu Monster Yamaha Tech 3 Johann Zarco, pro kterého se jedná o domácí závod. Francouzský jezdec má sezónu skvěle rozjetou, má na kontě 58 bodů, letos se mu ve čtyřech Velkých cenách podařilo již dvakrát vystoupit na pódium a loni zde na okruhu v Le Mans vystoupal na druhou nejvyšší příčku. Podtrženo a sečteno přijíždí do Le Mans bez přehnané skromnosti vyzvat Marca Márqueze a bojovat o nejvyšší stupínek.

Valentino Rossi

Valentino Rossi

Tovární tým Yamahy přijíždí do Francie na místo, kde se jim tradičně velmi daří a charakter trati podle papírových předpokladů jejich motocyklu velmi vyhovuje. Aktuálně třetí muž celkového pořadí, španělský jezdec Maverick Viñales, zde loni dokázal i zvítězit. Yamahy letos ne úplně stíhají svým soupeřům a okruh v Le Mans je místo, kde si jistě pokusí spravit chuť. Valentino Rossi je v tuto chvíli až na šestém místě v šampionátu, ale zde ve Francii se mu tradičně velmi daří. Na stupně vítězů zde v královské kubatuře vystoupil dohromady dvanáctkrát a třikrát se mu podařilo vyhrát, nejspíš se tak od pátku bude pohybovat v přední části tabulky.

Maverick Viñales

Maverick Viñales

Andrea Iannone veze svoji Suzuki do Le Mans na čtvrtém místě celkového pořadí, poté co v posledních dvou Velkých cenách vždy vystoupil na pódium. V Le Mans je také stále držitelem nejvyšší dosažené rychlosti. Před třemi lety zde Ducati rozjel na rovince na závratných 316,6km/h a nikdo ho od té doby nedokázal překonat. Suzuki se v letošní sezóně zatím daří a zvlášť v posledních dvou závodech ukazuje vzestupnou formu, která bude nejspíše podpořena i pozitivním testem po závodech v Jerezu. Druhý jezdec továrního týmu Suzuki, Alex Rins, je momentálně na dvanáctém místě.

Andrea Dovizioso, Jorge Lorenzo

Andrea Dovizioso, Jorge Lorenzo

Až na páté místo se propadl ještě před minulým závodem vedoucí jezdec šampionátu Andrea Dovizioso. V Jerezu ho z trati poněkud nešťastně vyprovodil jeho týmový kolega Jorge Lorenzo, a Andrea tak na svoje konto připsal nezaviněnou nulu. Jorge Lorenzo má zatím velmi nepovedenou sezónu, protože se mu letos nepovedlo dojet na lepším než jedenáctém místě a dvakrát ze čtyř závodů do cíle nedojel vůbec. V Le Mans ale patří mezi nejúspěšnější závodníky, povedlo se mu zde již pětkrát vyhrát, takže přijíždí do Le Mans s cílem obrátit tuto sezónu o 180° a udělat si z tohoto kola nový a lepší start do sezóny.

Karel Abraham

Karel Abraham

Karel Abraham je v současnosti na 23. místě tabulky, když se mu v této sezóně podařilo bodovat pouze v úvodním závodu sezóny v Kataru. Trať v Le Mans má ale rád, zvlášť po položení nového asfaltového povrchu, a i když zde v loňském roce závod nedokončil, tak se do Francie těší. Při testech v Jerezu se mu povedlo udělat pokrok v nastavení a zvýšit svoje závodní tempo, takže by z toho mohlo být konečně víc mistrovských bodů.

Moto2

Francesco Bagnaia zůstává i po minulém závodu ve vedení se 70 body. Loni skončil ve Francii na druhém místě, takže už má pódium v Le Mans osahané a bude se na něj snažit znovu vystoupit. Jeho největší soupeři v Jerezu zaváhali, a protože Mattia Pasini dojel až na pátém místě a Alex Márquez svoji domácí Velkou cenu vůbec nedokončil, propadli se v celkovém pořadí na čtvrté a páté místo. V pronásledování vedoucího Francesca Bagnai je vystřídali Lorenzo Baldassarri a Miguel Oliveira, kteří na něj před Le Mans ztrácejí devět, respektive deset bodů.

Francesco Bagnaia

Francesco Bagnaia

Traťový rekord na tomto okruhu drží s hodnotou 1:36,548 Thomas Lüthi. Nejrychlejší kolo závodu má na kontě loňský vítěz Franco Morbidelli, který zde v roce 2017 zajel čas 1:36,836 a nejvyšší maximální rychlostí 263,5km/h tu jel ještě na starém asfaltu Alex Rins v roce 2015.

Moto3

V čele nabité nejslabší třídy do Le Mans přijíždí Marco Bezzecchi, který nejlépe dokázal využít situace v Jerezu a dokázal zde zvítězit. Do Francie si tak na prvním místě přiváží náskok osmi bodů na aktuálně druhého muže Jorge Martina. Ten v minulé Velké a domácí ceně nedojel do cíle, stejně jako Aaron Canet a uvolnili tak Bezzecchimu bez boje vedení v šampionátu.

Marco Bezzecchi

Marco Bezzecchi

Na čtvrtém místě je Fabio di Giannantonio, který má sice letos jenom jedno třetí místo v Argentině, ale vyrovnanými výsledky válcuje svoje sice úspěšnější, ale méně stabilní soupeře. Na pátém místě je Philipp Öttl, který senzačně vyhrál závod v Jerezu, kde pokořil všechny domácí závodníky.

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil má letos skvělý úvod sezóny, když zatím v každém závodě bodoval a po osmém místě v Jerezu se v tabulce posunul už na celkové deváté místo a má stejný počet bodů jako osmý Niccoló Antonelli a na sedmého Gabriela Rodriga z Argentiny ztrácí jenom dva body. Kubovi KTM viditelně svědčí a doufejme, že bude pokračovat i v Le Mans ve skvělých výsledcích.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí