Preview

Sezóna mistrovství světa silničních motocyklů má za sebou již čtyři závody a šampionát MotoGP se už přesunul do Evropy. O nadcházejícím víkendu od 19. do 21. května 2017 se můžeme těšit na další Grand Prix, která se pojede na francouzském legendárním okruhu Le Mans.

Závodní okruh byl v Le Mans vybudován již v roce 1965 u původní trati nesoucí název Bugatti pro 24 hodinové vytrvalostní závody. Od města Le Mans se nachází přibližně pět kilometrů na jih a od Paříže je vzdálený kolem 200 kilometrů. Velká cena silničních motocyklů se tu jezdila již od 60. let, ale po vážné nehodě Španěla Alberta Puige v roce 1995 Le Mans z kalendáře vypadlo až do roku 2000. V té době byly na trati provedeny úpravy pro zvýšení bezpečnosti.

Okruh v Le Mans nabízí závodníkům trať dlouhou 4,2 km, takže patří k těm kratším, a celkem čtrnáct zatáček, z nichž je pět levotočivých a devět pravotočivých. Trať je také docela úzká, když má šířku 13 m, a je ve stylu stop&go s nízkou rychlostí v zatáčkách. Díky tomu je kladen největší důraz na dobré brzdění a stabilitu při brzdění a poté na co nejlepší akceleraci a antiwheelie. Pro letošní rok je tu také nový povrch, který si zatím jezdci pochvalují, protože zmizely četné nerovnosti, které způsobovaly závodníkům spoustu problémů, včetně pádů. Nejčastěji se na této trati předjíždí mezi zatáčkami č. 2 – 3 – 4, dále v 8. zatáčce, na konci zadní rovinky v 9. zatáčce a také v poslední pravé dvojzatáčce před cílem.

Na trati v Le Mans probíhaly před závody v Jerezu jednodenní testy pro výrobce pneumatik Michelin, ale nepřálo jim moc počasí, když bylo napůl mokro a napůl sucho. Během testu se snažili zjistit, která směs bude pro pneumatiky nejlepší. Michelin čeká totiž domácí Grand Prix, kterou chce zvládnout samozřejmě na jedničku. Okruh Bugatti ale není na pneumatiky tak náročný v porovnání s jinými okruhy, ale bude hlavně záležet na přední pneumatice, aby zvládla prudké brzdění a poté pomalé průjezdy zatáčkami. Michelin sem přiveze přední i zadní pneumatiky ve směsi měkká (bílé označení), střední (bez označení) a tvrdá (žluté označení), které jsou k dispozici pro všechny Grand Prix letošní sezóny. I když není trať na pneumatiky tak náročná, nový povrch může nabídnout lepší přilnavost a větší opotřebení. Kvůli většímu počtu a náročnosti pravých zatáček bude Michelin nabízet zadní pneumatiky a přední tvrdou asymetrické s tím, že bude tvrdší část na pravé straně. V Le Mans může také často pršet a je to hlášeno i na nadcházející víkend, proto tu budou nutné i mokré pneumatiky, které budou ve směsi měkká (modré označení) a střední (bez označení).

Držitelem traťového rekordu je z roku 2015 Valentino Rossi, který tu zajel čas 1:32,879. Kvalifikační rekord tu v loňském roce pokořil Jorge Lorenzo, který zajel kolo za 1:31,975. Očekává se, že letos oba rekordy padnou právě díky novému lepšímu povrchu. Nejvyšší maximální rychlost tu měl Andrea Iannone, který tu před dvěma lety se svou Ducati dosáhl rychlosti 316,6 km/h.

MotoGP

I když týmu Movistar Yamaha nevyšel závod v Jerezu, kde se ani jeden její jezdec nedostal do boje o stupně vítězů, dokázali se udržet na čele šampionátu. Valentino Rossi je na prvním místě s 62 body a Maverick Viñales je za ním se ztrátou pouhých dvou bodů. Nyní proto chtějí na nepovedený Jerez rychle zapomenout, když míří na trať, kde by se jim mohlo dařit lépe. V loňském roce tu Valentino Rossi skončil na druhém místě a Maverick Viñales tu se Suzuki dojel pro své první pódium v královské třídě, když skončil třetí, navíc tu v roce 2011 oslavil své vůbec první vítězství v Grand Prix, když vyhrál v závodě třídy 125 ccm. Maverick svou dobrou formu předvedl hned po závodě v Jerezu při oficiálním testu, kde byl nejrychlejší. Tam si mohli podobně jako většina ostatních závodníků vyzkoušet novinky, které jim továrny nachystaly pro evropské závody.

Velmi dobrý výkon v posledních dvou závodech MotoGP podával Dani Pedrosa z týmu Repsol Honda, který v Austinu skončil na stupních vítězů a v Jerezu byl silný ve všech trénincích a poté si dojel pro první vítězství sezóny. Dokázal tak rekordně vyhrát už v 16. sezóně v Grand Prix za sebou. Díky tomu je v hodnocení šampionátu na čtvrtém místě, když na prvního Valentina Rossiho ztrácí jen 10 bodů. V loňském roce skončil v Le Mans na čtvrtém místě se ztrátou čtyř vteřin na stupně vítězů. Jeho týmový kolega Marc Marquez se po pomalejším rozjedu sezóny vrátil do boje o titul mistra světa, který by rád obhájil. Nyní je v tabulce na třetím místě se ztrátou čtyř bodů na vedoucího Valentina Rossiho a dvou bodů na druhého Mavericka Viñalese. Šampionát tak nemá jasného lídra a na čele máme vyrovnanou čtveřici. Marc na loňské Le Mans nevzpomíná v tom nejlepším, když v závodě spadl v boji o stupně vítězů. Motorku sice zvedl a bez jedné části kapoty dojel do cíle a díky spoustě chyb soupeřů, kteří také spadli, dokázal dojet na 13. místě a získal tak dva body, když byl posledním jezdcem v cíli. Oba dva jezdci Hondy mají na svém kontě tři starty z pole position, takže jsou v kvalifikacích v Le Mans zatím nejlepší.

Marc Marquez, Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo

Nejúspěšnějším závodníkem na trati v Le Mans je Jorge Lorenzo, který tu vyhrál už šestkrát celkově a pětkrát v královské třídě, včetně loňského vítězství. To svým soupeřům nedal šanci, když vyhrál stylem start – cíl s náskokem přes deset vteřin. Nyní sem jezdec továrního týmu Ducati přijíždí v dobré náladě, když má za sebou první umístění na stupních vítězů v sedle Desmosedici GP po zisku třetího místa v Jerezu. S týmem Ducati má za sebou navíc soukromý test v Mugellu, který na italské trati probíhal tohle pondělí. Jeho týmový kolega Andrea Dovizioso drží v šampionátu MotoGP páté místo, když na čtvrtého Daniho Pedrosu ztrácí 11 bodů. Dovi už letos také skončil jednou na stupních vítězů a naposledy v Jerezu obsadil Top5. Na loňské závody ve Francii má podobné vzpomínky jako Marc Marquez, když spadli nezávisle na sobě ve stejný čas ve stejné zatáčce, navíc jejich pád vypadal úplně stejně. V tu chvíli jel na třetím místě, když právě spolu s Valentinem Rossim a Marcem Marquezem bojovali o druhé místo.

Domácí závod v šampionátu MotoGP po spoustě let čeká Sylvaina Guintoliho, který pojede v sedle Suzuki GSX-RR jako náhradník za zraněného Alexe Rinse. Sylvain si poprvé vyzkoušel motorku při testech v Jerezu, kde se s ní snažil co nejrychleji sžít a poznat tým. Francouz měl od začátku pěkné tempo, když na nejrychlejšího Mavericka Viñalese ztrácel jen 2,6 vteřiny, takže se bude snažit svému domácímu publiku předvést co nejlepší výkon. Jeho týmový kolega Andrea Iannone se postupně dostává do tempa, když ho na začátku sezóny provázelo dost problémů. V Jerezu jel kolem pátého místa, ale bohužel poté přišel pád a šance na zisk pěkné porce bodů byly pryč. Ani loni v Le Mans závod nedokončil, když spadl hned v úvodu závodu. Poté se chtěl vrátit, ale nakonec ze závodu odstoupil.

Aleix Espargaro z týmu Aprilia Gresini zatím italské značce přiváží dobré výsledky, když často bojuje o Top10 a v posledním závodě v Jerezu skončil devátý. I v Le Mans se mu loni dařilo a cílem projel na šestém místě. Jeho týmový kolega Sam Lowes se stále učí v nové třídě a opět se bude snažit o to, aby na své konto konečně připsal alespoň jeden mistrovský bod. Stále lepší výsledky získává závod od závodu rakouská továrna KTM, která zažívá debut v královské třídě MotoGP. V Austinu představili nové aerodynamické kapoty a v Jerezu nový motor, se kterým její jezdci dokázali jet už kolem 10. místa. Pol Espargaro v závodě sice spadl, ale jeho výkon byl hodně působivý. I jeho týmový kolega Bradley Smith podává pěkné výkony a KTM začíná sbírat stále více bodů. Pol si loni v Le Mans zajel jeden z nejlepších výsledků sezóny, když zde skončil pátý.

Spoustu očekávání mají francouzští fanoušci od Johanna Zarca, kterého čeká domácí Grand Prix, takže na něj bude vyvíjen větší tlak. Johann skvěle rozjel sezónu a pravidelně bojuje o Top5, minule nebyl ani daleko od stupňů vítězů. Není divu, že je v hodnocení šampionátu nejen nejlepším nováčkem, ale také nejlepším satelitním jezdcem. Dobrý výkon podává ve své první sezóně v MotoGP i jeho týmový kolega Jonas Folger, který je trochu zastíněn Johannem, ale i tak dokáže jezdit v Top10, což si francouzský tým Monster Yamaha Tech3 cení. Tým už se nemůže dočkat nadcházející GP, ve které se budou chtít domácímu publiku předvést s co nejlepšími výkony.

Jedním z největších konkurentů o pozici nejlepšího satelitního jezdce jim bude zkušený Angličan Cal Crutchlow, který má sezónu jak na houpačce. Dva závody nedokončil a dva zajel s velmi dobrými výsledky, když v Argentině získal pódium a v Americe byl čtvrtý. Loni v Le Mans patřil ke spoustě jezdců, kteří závod nedokončili. Další závod v sedle Ducati čeká Karla Abrahama, který se stále potýká se zraněným kolenem a kotníkem. Nicméně další dva týdny mezi závody daly Abájovi čas na lepší zotavení, takže už by měl být v lepší kondici, aby mohl bojovat o další body mezi vyrovnanou konkurencí satelitních jezdců.

Koho tipujete na vítěze Velké ceny Francie? Hlasujte v naší anketě na Twitteru:

Moto2

V roli vedoucího jezdce šampionátu ve třídě Moto2 míří do Francie italský závodník Franco Morbidelli, který po úvodním hattricku ve vítězství v Jerezu na své konto připsal nulu, když spadl krátce poté, co se na chvíli dostal na první místo. I tak má náskok na druhého Thomase Lüthiho 11 bodů. Franco loni v Le Mans dojel čtvrtý. Švýcar Lüthi také pěkně rozjel sezónu, třikrát byl na stupních vítězů, takže je náležitě na druhém místě v šampionátu a loni ve Francii také obsadil stupně vítězů, když dojel třetí za vítězem Alexem Rinsem a druhým Simonem CorsimThomas je také držitelem obou rekordů trati. Předloni v závodě zajel kolo za 1:37,281 a loni v kvalifikaci měl čas 1:36,847. Nejvyšší maximální rychlost tu měl před dvěma lety Alex Rins, který jel rychlostí 263,5 km/h.

Celkově třetí je s pětibodovou ztrátou na Lüthiho portugalský závodník Miguel Oliveira, který letos sedlá novou KTM. Alex Marquez, týmový kolega Morbidelliho, letos zažívá pěknou sezónu. Průběžně je čtvrtý a minule při domácím závodě v Jerezu oslavil své první vítězství ve třídě Moto2. Pětici nejlepších doplňuje Francesco Bagnaia, který pěkně rozjel svou nováčkovskou sezónu. Jen o bod za ním je Japonec Takaaki Nakagami, který má velkou motivaci zajíždět co nejlepší výsledky, protože má šanci se příští rok dostat do MotoGP.

Jediným domácím závodníkem ze stálých účastníků třídy Moto2 bude Fabio Quartararo, který právě letos přestoupil do střední třídy jen po dvou letech strávených v Moto3, kde až tak nezazářil, jak se čekalo. Nyní má v Moto2 na kontě 13 bodů a je na 15. místě. Premiéru v Moto2 si užije britský supersportový šampion Tarran MacKenzie, který pojede v sedle Suteru týmu Kiefer Racing místo Dannyho Kenta. Traťový rekord tu z roku 2014 drží Efren Vazquez, který zajel čas 1:42,491 a Efren tu byl i nejrychlejší, když měl maximálku 223,9 km/h. Kvalifikační rekord drží Enea Bastianini z roku 2015 s hodnotou 1:42,525.

Moto3

Ve třídě Moto3 zatím kraluje španělský závodník Joan Mir z týmu Leopard Racing, který kromě osmého místa v Americe vždy stál na stupních vítězů, navíc první dva závody sezóny vyhrál. Joan má na svém kontě 74 bodů a náskok devíti bodů na druhého Romana Fenatiho. Romano po loňské divoké sezóně zažívá návrat na výsluní, kdy se snaží dokázat, že si své místo v mistrovství světa zaslouží. To předvedl v Americe, kde vyhrál, a minule v Jerezu, kde skončil druhý. Italovi se v minulosti v Le Mans dařilo, protože loni dojel jen o 0,099 s za vítězným Bradem Binderem a před dvěma lety závod vyhrál. Pro tým to bude důležitá GP, protože druhého jezdce – Julese Danila – čeká domácí závod.

Třetí místo průběžně drží Jorge Martin, který se dobře vypořádal s přestupem k týmu Gresini a zajíždí pěkné výsledky, kdy neustále bojuje v přední skupině, kde jsou výkony všech jezdců hodně vyrovnané. O deset bodů za ním je Brit John McPhee a pátý nejlepší je Aron Canet, který v Jerezu oslavil své první vítězství v Grand Prix.

Velmi náročný start sezóny zažil Jakub Kornfeil, kterému se ani v Jerezu nepodařilo získat první body do celkového hodnocení. Těžké to bude mít možná i ve Francii, kde kvůli typu trati, jež vyžaduje silnou akceleraci, bude opět se svým Peugeotem ztrácet na ostatní. Kuba loni ve Francii skončil na devátém místě, když těsně porazil Andreu Locatelliho. Návrat do sedla Moto3 ze třídy Moto2 již podruhé v kariéře zažije bývalý mistr světa Danny Kent, který se rozešel s týmem Kiefer Racing a v Jerezu už testoval s týmem Red Bull KTM Ajo. Tým si Dannyho cení natolik, že mu zajistil start na divokou kartu.

Na trati v Le Mans to nebude jen o mistrovství světa, ale své závody tu pojedou i jezdci šampionátu FIM CEV Repsol, kde ve třídě Moto3, která se jede jako juniorské mistrovství světa budeme moci sledovat Filipa Salačekterý zatím pěkně rozjel sezónu jak v tomto šampionátu, tak v Red Bull MotoGP Rookies Cupu.

Počasí v Le Mans hrálo každý rok svou roli a ne jinak tomu bude letos. Na pátek jsou hlášeny přeháňky, v sobotu už by jich mělo být méně a v neděli se očekává polojasno. Teploty budou mnohem nižší než ve Španělsku, kdy se budou pohybovat do 20°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí