Měsíční letní přestávka v šampionátu mistrovství světa silničních motocyklů je u konce a závodníci rozjeli druhou polovinu letošní sezóny. Všichni se sešli na brněnském okruhu a šest jezdců královské třídy MotoGP přišlo na tiskovou konferenci, kde zodpověděli několik otázek. Té se dnes zúčastnili Karel Abraham (Aspar Ducati Team), Valentino Rossi (Movistar Yamaha), Maverick Viñales (Movistar Yamaha), Marc Marquez (Repsol Honda), Andrea Dovizioso (Ducati Team) a Jonas Folger (Monster Yamaha Tech3).

Na začátku tiskovky bylo oznámeno, že dnes nebudou divácké otázky kvůli zhoršenému stavu Angela Nieta. U toho bylo později večer oznámeno, že svým zraněním podlehl.

Marc Marquez

Jako první promluvil Marc Marquez, který je ve vedení šampionátu.

Marcu, začněme Angelem Nietem, protože byl legenda a hlavně ve Španělsku.

„Ano, je to hodně smutná zpráva pro celý paddock, pro celý sport, pro MotoGP a pro Španělsko, protože je opravdová legenda. Nyní můžeme být jen co nejblíže jeho rodině a podpořit ji, Pablovi, Gelete, jeho synům a být s nimi.“

Pojďme nyní k současné sezóně. Všichni jste si po první polovině tak blízko, nejen vy první čtyři, ale i všichni ostatní. To bude druhá polovina, že?

„Během letní přestávky jsme měli čas na všechno, čas na relax, trénink a také na test tady v Brně. Nyní přišel čas to vše otočit a vrátit se do režimu závodního víkendu. Tahle druhá polovina sezóny bude velmi náročná, bude těžké být vždycky vpředu a být velmi konkurenceschopní kvůli tomu, že je spousta jezdců na čele. Budeme se snažit tam být a budeme se snažit bojovat od brněnského závodu až do Valencie.“

Už jsi zmínil test, jaký byl? Pomůže ti tady určitě v prvních dnech, udělali jste nějaké změny?

„Samozřejmě, že to pro nás bude malá pomoc. Brno je trať, na které jsme měli vždycky problémy. Stejně tak to bylo i první den testu, ale během druhého dne jsme se trochu zlepšili a minimálně sem přijíždíme se základním nastavením. Vypadá to, že teploty budou tento víkend velmi vysoké. Během testu nebylo takové teplo. Bude to malá pomoc pro Brno a také do druhé poloviny sezóny, protože jsme udělali malé zlepšení, takže se budeme snažit být konkurenceschopnější.“

Je něco z testu, co ti dost pomůže pro druhou polovinu sezóny?

„Vždycky se snažíme naučit něco nového, vyzkoušet další věci a snažíme se zlepšit. Honda na to tlačí na maximum, aby všichni její jezdci získali co nejlepší balíček. Jsem docela spokojený s brněnským testem. Nyní už se těším na závodní víkend, na pondělní test a na další závody, kde bude důležité být vždycky konstantní a rychlý.“

Maverick Viñales

Jako druhý byl osloven Maverick Viñales, který je druhý v šampionátu.

Mavericku, asi je to trochu zklamání, že nejsi ve vedení po tak skvělém začátku, ale stále jsi na tom skvěle a tím, koho chtějí všichni dohnat.

„Druhou polovinu sezóny startujeme na velmi dobré úrovni. Cítím se opravdu dobře po fyzické stránce a psychicky se cítím velmi silný, tak jako pokaždé. Měli jsme měsíc na to, abychom vše promysleli, a Yamaha prozkoumala vše, co jsme získali. Nyní se budeme snažit mít dobrou motorku, dobré nastavení a cítit se tak silně jako v úvodní části první poloviny sezóny. Bude to velmi důležité, ale cítím se uvolněný a soustředěný, což je něco, díky čemuž se cítím opravdu silně.“

Co potřebuješ ty nebo Yamaha zlepšit k tomu, abyste byli zpátky na čele?

„Podle mě se potřebujeme zlepšit hlavně pro ty případy, kdy nejsou nejlepší podmínky. To znamená, že se potřebujeme zlepšit, když jsou smíšené podmínky nebo když prší. Pro tyhle podmínky musíme hodně pracovat.“

Když se ale podíváme historicky na Brno, tak se tu s těmito podmínkami moc nesetkáváme.

„V Brně jsem vždycky jezdil docela rychle. Loni jsem se na suchu cítil docela dobře a zejména na mokru jsem byl docela rychlý, takže uvidíme. Mám dobrý pocit a myslím, že když se cítíte dobře, dáte do toho 100%, tak to může být opravdu dobré.“

Andrea Dovizioso

Dalším v pořadí byl Andrea Dovizioso z továrního týmu Ducati.

Dovi, letos už jsi vyhrál závody, byl jsi ve vedení šampionátu, ale když se podíváme nyní na Brno, tak to pro tebe a zejména pro Ducati nebyla jednoduchá trať.

„Loni jsme tu měli trochu problémy. Není to špatná trať, ale myslím, si, že je to pro všechny těžká trať, protože je velmi rychlá, široká a je tu spousta stop. Loni tu nebyl nejlepší grip a bylo tu také spoustu nerovností, takže uvidíme, jaké budou letos podmínky. Kromě toho má letos každý závod jiný příběh, takže jsem opravdu uvolněný. První část šampionátu jsme zvládli dobře. Nyní je to jako bychom začali nový šampionát, protože jsme všichni hodně blízko a je před námi dalších devět závodů. Jsem v pohodě, protože cítím, že pokud půjde o šampionát, tak jsem tady a v pohodě do boje. Každý víkend to bude jiné, uvidíme. Až do konce sezóny je tu spousta dalších tratí a může se stát cokoliv. Byl to opravdu dobrý měsíc strávený doma, kdy jsem trénoval, bavil se a získal jsem zpátky svou energii pro druhou část sezóny. Uvidíme, jaké to bude.“

Jak už jsme se ptali Mavericka, co potřebujete vy u Ducati zlepšit pro druhou polovinu sezóny?

„Máme sice jinou motorku, ale myslím si, že je to víceméně stejné pro všechny. Chceme se pokusit bojovat o stupně vítězů každý víkend a není to tak jednoduché být konkurenceschopní ve všech podmínkách. Letos to vypadá, že je to stejné pro všechny a je to i cíl. Je důležité bojovat a být co možná nejdříve na stupních vítězů a získat jich co nejvíc bude možné.“

Chyběly ti během léta závody nebo bys raději dál ležel na pláži a užíval si volna s dcerou?

„Jeden měsíc jsme nikdy neměli a bylo to opravdu dlouhé. Opravdu jsem se chtěl už vrátit a závodit, ale bylo pěkné zůstat doma, trénovat, bavit se, být u bazénu se svojí dcerou a pár přáteli. Bylo to pěkné.“

Valentino Rossi

Jako čtvrtý byl osloven Valentino Rossi z týmu Movistar Yamaha.

Vale, oslavil jsi tady své první vítězství v Grand Prix v roce 1996 a nyní sem přijíždíš se ztrátou jen deseti bodů na lídra, stále jsi ve hře.

„Jsem moc rád, že jsem tady, protože tento šampionát je velmi zajímavý. Je tu spousta různých výsledků víkend od víkendu a stále je tu pět jezdců, kteří pořád bojují o šampionát bez velkých rozdílů. Začínáme druhou polovinu a každý víkend bude překvapení, protože nikdo neví, co očekávat. Loni jsem byl v Brně docela silný během suchých tréninků, ale poté se situace úplně obrátila, když bylo v neděli mokro. Měl jsem štěstí, že jsem dobře vybral tvrdou pneumatiku a získal důležité body. Cílem je v neděli dojet na stupních vítězů.“

Klíčová je konzistence, že? Když tolik závodníků může vyhrát.

„Musíte být silní, když se na motorce a s pneumatikami cítíte dobře a nesmíte se dostat do problémů, když nejste moc rychlí. Z druhého úhlu pohledu můžete být spokojeni s tím, že můžete myslet jen víkend za víkendem, a když ne, tak den za dnem. Všechno musíme zvládnout a být připraveni na všechny situace.“

Na závěr, Angel Nieto byl legendou, určitě jsi mluvil s jeho rodinou.

„Mám s Angelem skvělý vztah také díky tomu, že moc dobře znám Pabla, Geleta a ostatní členy rodiny, protože jsme spolu vyrostli. Byl jsem s Pablem v té době, když přišla ta zpráva, protože byl v Tavullii kvůli práci pro tým. Je to špatná situace pro náš svět, protože Angel byl skvělý hlavně pro jeho charisma, ne jen pro jeho vítězství a 13 titulů mistra světa, ale pro to, jakým je mužem.“

Jonas Folger

Dalším jezdcem byl Jonas Folger, který naposledy v Německu oslavil umístění na stupních vítězů.

Jonasi, máš za sebou druhé místo ze Sachsenringu a tady jsi dvakrát vyhrál, musíš sem přijíždět s velkou jistotou.

„Jasně, jsme velmi hladoví. Myslím, že nikdo nečekal, že získáme druhé místo. Ani my jsme to nečekali, hlavně na začátku sezóny, že získáme tak skvělý výsledek. Je to dobré, že jsem ukázal nejen lidem, ale hlavně sobě, že jsem toho schopný. Byla to velká pomoc pro moji jistotu, protože jsme měli letos několik těžkých závodů. Můj tým mě hodně podporoval, když mi říkali, že jsem rychlý, ale nakonec tohle hodně pomůže, když získáte takový výsledek. Myslím, že jsme nyní v dobré pozici, získáváme důvěru a jistotu. Během závodu jsem se toho hodně naučil od Marca a Daniho. Musím toho využít a zajet další dobrý víkend tady v Brně.“

Pro tebe a pro tým to musí být fantastická první polovina sezóny. Bude to těžká druhá polovina sezóny, zejména s těmito kluky, kteří tu s tebou sedí?

„Nevím. Samozřejmě, že to nebude jednodušší. Chceme navázat na to druhé místo a zopakovat to. Chceme ukázat, že to nebylo jen štěstí, ale že to dokážeme znovu. Jako tým pracujeme skvěle, máme skvělý materiál. Cílem je získat co nejvíce možných bodů, ale necítím žádný tlak, protože jsem stále nováček. Samozřejmě, že chci zažít více skvělých výsledků.“

Když se ale podíváme na tvoji současnou sezónu, je to neuvěřitelný výkon. Jsi na sedmém místě v šampionátu, zajel jsi druhé místo a nyní tu sedíš mezi nejlepšími před dalším závodem MotoGP. Věřil bys tomu předtím?

„Určitě ne. Během své kariéry jsem měl několik těžkých chvil a byl jsem blízko k tomu, abych přestal závodit, takže být tady je pro mě velká motivace. Poučil jsem se z chyb, které jsem udělal v minulosti. Chci této chvíle využít co nejlépe.“

Karel Abraham

Jako poslední byl osloven domácí závodník Karel Abraham.

Musíš se nyní cítit dobře, když ses vrátil do MotoGP a zatím jsi získal dobré výsledky.

„Jsem opravdu rád za to, že jsem se vrátil zpátky do MotoGP. Myslím si, že nyní s tímto opravdu dobrým týmem a dobrou motorkou odvádíme skvělou práci. Výsledky přišly a myslím si, že byly opravdu dobré, zejména ten nejlepší z Assenu, ale další byly dobré také. Samozřejmě, že je tu ještě několik věcí, na kterých musíme pracovat, ale udělali jsme tolik kroků vpřed, jdeme kupředu každou Grand Prix, takže jsem opravdu šťastný a rád za to.“

Je GP15 nejlepší MotoGP motorkou, na které jsi kdy jel?

„Ano, je to tak. Opravdu mám rád Ducati a s touto motorkou jsem moc spokojený. Mám GP15, která je trochu starší než ostatní motorky, ale myslím, že je stále dost konkurenceschopná a můj tým odvádí skvělou práci. Společně pracujeme opravdu dobře, takže můžeme z motorky dostat všechno a vypadá to, že to funguje.“

A co Brno? Musí to pro tebe být speciální událost.

„Je to velmi speciální akce a spousta lidí a diváků přijíždí sem do Brna. Je to pro mě hodně těžké, protože nemáme moc českých jezdců, takže veškerý tlak jde na mě a na ostatní. Nicméně si jízdu na motorce užívám a nemůžu se dočkat tohoto víkendu, až vyrazím na trať a doufejme, že si takový pocit udržíme i po zbytek víkendu.“

Otázky z publika

Otázka na Marca a Valentina: Všichni myslíme na Angela Nieta, ale vezměme to z té lepší stránky. Jakou nejlepší vzpomínku na něj máte?

Marc Marquez: „Mám jich spoustu. Když jsem se sem do světového šampionátu dostal v roce 2008, byl jedním z prvních lidí, legenda, která ke mně přišla. Měli jsme opravdu dobrý vztah. Strávil jsem docela dost času v jeho motorhome, když jsme spolu koukali na fotbal a další sporty. On fandil Realu Madrid, já Barceloně, takže jsme si to užívali. Strávili jsme spolu spoustu času, nejenom na závodní trati, ale i jinde, například v Madridu. Stále jsme doufali, že to bude dobré, protože jak už řekl Valentino, není to jen 12+1 titul, ale byl to jeho charakter, který byl opravdu přátelský.“

Valentino Rossi: „Pro mě byl Angel neuvěřitelný hlavně tím, jakou měl sílu, i když mu bylo 70 let. Myslím, že jeho máma před týdnem oslavila sté narozeniny a je stále v dobré formě, takže i z tohoto důvodu je to velká škoda. Pamatuji si, když jsme spolu byli jednou na Ibize. Večer jsme vyrazili ven na večeři, myslím, že to bylo +- před 10 lety. Pak jsme šli na party a pamatuji si, že bylo pět hodin ráno a byl jsem unavený a chtěl jít spát a Angel mi říkal: „Nee, zůstaň tady se mnou, nechoď spát, půjdeme ještě někam jinam.“ Já jsem si říkal, co to sakra je, je mu kolem 60 a stále jede na maximum. Tohle si myslím, že je na Angelovi nejlepší.“

Otázka na čtyři lídry MotoGP: Kevin Schwantz tvrdí, že je MotoGP v tuto chvíli v nejlepší sezóně, souhlasíte s tím? Proč si myslíte, že to tak je, že je nyní sezóna tak vzrušující? Před sedmi lety byl třeba pátý až 40 vteřin za vítězem.

Marc Marquez: „Samozřejmě, že pro diváky je to vzrušující a je to jako nejlepší šampionát, ale například pro jezdce, já bych preferoval být v podobné situaci jako loni – mít větší náskok a méně soupeřů.  Souhlasím s tím, že je to jeden z nejlepších šampionátů a proč? Nevím, ale Dorna odvádí dobrou práci. Vyměnili ECU za Magneti Marelli a všichni používají stejnou, takže to trochu vyrovnalo situaci. Všichni výrobci na to pokaždé hodně tlačí a každý rok to vypadá, že jsou rozdíly mezi nimi menší a stále více motorek může vyhrát závody.“

Maverick Viñales: „Ano, souhlasím s Kevinem. Letos je šampionát na opravdu vysoké úrovni. Je tu spousta jezdců, kteří si jsou blízko. Není to jen první čtveřice, na začátcích závodů je nás spolu Top6 – Top7 a vypadá to, že je těžké se utrhnout. Elektronika dělá hodně. Před několika lety výrobci pracovali různými způsoby, ale nyní je těžké, aby všichni výrobci pracovali jinak. Pracují docela podobně. Sice to asi dost ovlivnilo potenciál motorek, ale na druhou stranu je to velmi zajímavé. Druhá část sezóny bude dobrá pro show, což je dobré pro náš sport.“

Andrea Dovizioso: „Souhlasím s nimi. Myslím, že ohledně pravidel jsou nyní motorky víceméně podobné. Dále si myslím, že v porovnání s tím, kdy Kevin Schwantz závodil, tu je mnohem více mladších jezdců. Takže motorky + pravidla + spousta mladých jezdců způsobují to, co se právě děje.“

Valentino Rossi: „Když Kevin závodil, tak to byla také skvělá doba pro pětistovky. Jak už jste řekl, neuvěřitelná je úroveň výkonu, protože nyní je Top10 – Top12 velmi blízko od pátečního rána do nedělního odpoledne. Jak už řekli kluci, jde hlavně o elektroniku, která je stejná pro všechny. Myslím, že jde i o Michelin, který přivedl tři možnosti přední i zadní pneumatiky. Můžeme tak mít správnou volbu pro každého jezdce a různé jízdní styly. To pomáhá a také tu jsou technická pravidla, která jsou stejná pro všechny a motorky se dostávají na takovou úroveň, kdy jsou docela podobné mezi různými výrobci. Je tu také spousta mladých jezdců, kteří přichází z Moto2 a kteří zvyšují úroveň, takže je šampionát takový a doufejme, že bude takový dál pokračovat.“

Otázka na Jonase: Tvůj start šampionátu nebyl jednoduchý. U tvého týmu byl všude Zarco, Zarco vedl závod, Zarco byl rychlejší, Zarco byl na stupních vítězů atd. Myslíš, že se to teď po výsledku v Německu zlepšilo a budeš se svým týmovým kolegou víc bojovat ve druhé části sezóny?

„Na začátku sezóny to byl jen Johann, na kterého se soustředilo, a byl to on, kdo promlouval do závodů. Dával jsem si na něj pozor, ale věděli jsme, že nejsme za ním tak daleko. Vždycky se to nepovedlo v závodní den, kvůli čemuž jsem byl opravdu naštvaný, protože ve všech trénincích a testech jsme k němu byli hodně blízko. Bylo to hodně podobné, ale v závodě jsem byl hodně daleko za ním. On udělal velký pokrok a já zůstával na místě nebo v podobné situaci jako v pátek. Myslím, že jsem potřeboval více času k tomu, abych to všechno poznal a vyzkoušel jsem spoustu věcí. Když něco zkoušíte, tak se tolik nezlepšujete. Chvíli mi to trvalo, až do Barcelony, kdy jsem se začal zlepšovat nejen v závodech, ale i v kvalifikaci, kde jsem měl lepší pozici na startovním roštu. Myslím, že se mi celkově hodně zlepšila moje jistota. Pro mě je jistota všechno, protože jsem schopný bojovat, a když ji nemám, tak ztrácím spoustu pozic. Nyní se snažím si svou jistotu udržet, zůstat s Johannem a opět se ho snažit porazit.“

Otázka na Valentina, Marca a Jonase: Od příštího roku budeme mít v kalendáři Finsko a vypadá to, že se bude jezdit 20 závodů. Je to pro vás hodně, přijdete o testování nebo to bude víceméně podobné?

Marc Marquez: „Myslím, že 20 je limit. Už teď si myslím, že 18 závodů je už docela dost a s dvaceti bude o dva více. Musíte to hodně dobře zvládnout, zda testovat nebo závodit. Například Formule 1 má více závodů, ale méně testování a testují na simulátorech, ale tohle my mít nemůžeme. Z mé strany můžeme další dva závody akceptovat, ale myslím, že více než 20 by bylo moc.“

Valentino Rossi: „Myslím, že trochu následujeme Formuli 1. Ta má nyní 20 závodů. Souhlasím s Marcem. Obecně samozřejmě preferuji závodění než testování, je to zábavnější. Osmnáct už je docela dost a dvacet je limit, ale myslím, že to dokážeme zvládnout. Důležité je to, abychom jezdili na zajímavé tratě a tratě, které jsou na úrovni MotoGP, kde se dobře závodí, je dobré zázemí, asfalt a tím by se šampionát dostal na vysoký standard.“

Jonas Folger: „Souhlasím s nimi. Myslím, že už máme dost závodů, ale dva další závody jsou akceptovatelné. Například ohledně Finska jsem opravdu nadšený, že tam pojedeme. Je to po několika letech nová země. Těším se tam, ale myslím, že více než dvacet by bylo nad limit. V tu chvíli je jednoduché se unavit, protože už máme spoustu testů a závodů, ale já rád závodím, takže další dva závody jsou pro mě dobré.“

Otázka na Andreu: Nyní jsi jediným jezdcem Ducati v boji o šampionát. Očekáváš, že bys měl ve druhé polovině sezóny větší podporu od týmu nebo továrny?

„Ne, protože už mám maximum. Necítím, že by Ducati v první části sezóny netlačila na maximum a nedávala mi ho. Neovlivní to, situace bude stejná. Myslím, že tahle situace je pro nás pozitivní, protože se všichni dobře známe. Je to už pátý rok a zvládnout tuhle situaci nebude problém.“

Otázka na Valeho: Valentino, jsi 21 let na této trati a stále na vítězné vlně. Můžeš porovnat ducha jezdců, jako byli Sete Gibernau nebo Max Biaggi s těmito třemi kluky, kteří teď sedí vedle tebe? Myslíš, že předtím byli jezdci silnější nebo je to pro tebe teď těžší?

„Myslím, že bojovný duch je stejný. Myslím, že před 15 lety byla vášeň pro závody a motorky stejná u Biaggiho, Gibernaua, Capirossiho a všech dalších. Je jasné, že během let noví mladí jezdci hodně zvedli úroveň. Naše profese se stala vážnější. Velký rozdíl je také v technice, protože nyní jedete na 100% v závodě od první zatáčky do poslední. To si myslím, že je velký rozdíl v porovnání s tím, co bylo před patnácti lety, ale také v porovnání s tím, co bylo před deseti lety. Předtím to bylo hodně o strategii, protože pneumatiky potřebovaly dvě a půl kola k tomu, aby se dostaly do správné teploty a v posledních pěti kolech jste jeli časy na kolo horší o 1,5 vteřiny. Nyní jedete od začátku do konce, takže je tu důležitější soustředění, ale také fyzická kondice. Fyzická příprava je mnohem důležitější, takže z těchto důvodů si myslím, že jsou nyní silnější, ale bojovný duch je stále stejný.“

Otázka na Jonase a Abáju: Jak jste si dnes užili jetsurf, bylo to pro vás těžké?

Jonas Folger: „Byla to zábava. Je to skvělá zkušenost. Naštěstí jezdím v zimě na snowboardu, takže vím, jak stát na prkně. Je to ale zvláštní pocit kvůli tomu motoru a vodě. Nikdy jsem nebyl na vodě na prkně, takže je to trochu rozdíl. Chci to ale zkusit znovu, protože je to velká zábava a také dobrý trénink rovnováhy.“

Karel Abraham: „Myslím, že to byla hodně zábavné. Neočekával jsem, že budou všichni tak dobří. Vypadalo to, že jsou všichni jezdci hodně talentovaní a postavili se na to hodně rychle. Na začátku to měla být show, takže jsme odjeli pár kol a užili si to, ale samozřejmě, že jakmile jsme jeli kolem sebe a viděli jezdce, okamžitě jsme proti sobě začali závodit. Byla to sranda.“

Otázka na Marca: Co jste tady testovali před pár týdny? Dostal jsi od Hondy to, co jsi očekával nebo potřeboval? Udělali jste opravdu krok vpřed?

„Samozřejmě, že jsme před pár týdny něco zkoušeli, ale bylo to jako při každém testu. Něco fungovalo hůř, něco dobře. Preferoval jsem víc to, co jsme měli doteď. Byl jsem spokojený, protože jsem viděl, že všichni japonští pracovníci na to hodně tlačili. Hodně jsme pracovali a podařilo se nám zlepšit některá místa. Už se těším na další testy a závody, protože přišel čas na to tlačit kvůli tomu, že jdou všichni stejným směrem. Jsem opravdu spokojený s prací, kterou odvedli. Nemůžu říct všechno, ale jednou z věcí, co jsme zkoušeli, bylo například jedno šasi. Něco nám chybí při výjezdech ze zatáček, ale v tomto případě preferuji to, které máme, protože víme, jak ho nastavit a nechci nic nového. Hodně pracují, získali spoustu informací a byl jsem s testem spokojený.“