Preview

Letní pauza v mistrovství světa silničních motocyklů se chýlí ke konci. Po téměř měsíčním volnu čeká jezdce šampionátu MotoGP rozjezd druhé poloviny letošní sezóny. Ta vypukne už o nadcházejícím víkendu od 4. do 6. srpna 2017 na Masarykově okruhu v Brně, kde půjde o desátou Velkou cenu tohoto roku. Od loňského roku tyto závody pořádá Spolek pro Grand Prix a letos půjde o Monster Energy Grand Prix České republiky.

Motocyklové závody mají v Brně dlouhou historii a jediný Assen hostil více závodů Grand Prix než Brno. Jezdí se tu již od 30. let minulého století, kdy byl přírodní okruh postupně během let modifikován. První Velká cena Československa se na Masarykově okruhu jela už v roce 1965. V roce 1987 byl otevřen nový automotodrom, takže letos slaví 30 let od vybudování a o víkendu oslavíme 30. Velkou cenu, která je pořádána na novém okruhu (nezávodilo se tu jen v roce 1992). Jak už z názvu vyplývá, okruh byl pojmenován podle prvního československého prezidenta.

Masarykův okruh je dlouhý 5,403 km a jezdci projedou celkem 14 zatáček. Z nich je šest levotočivých a osm pravotočivých. Šířka trati je 15 metrů a nejdelší rovinka – cílová – má 636 m. Český okruh je mezi závodníky oblíbený hlavně díky převýšení, kdy si mohou užít jízdu z kopce a do kopce. Nejčastější místa pro předjíždění tu jsou hned v první zatáčce na konci cílové rovinky, kde hraje rozdíl v brzdění jednotlivých jezdců, dále pak v zatáčkách tři a čtyři (u tribuny A), kde se předjíždí buď při nájezdu do třetí zatáčky, či po výjezdu z ní hned ve čtvrté zatáčce. Dalším velmi oblíbeným místem je Stadion (tribuna C) a na konci zadní rovinky v tzv. „Schwantzově“ zatáčce č. 10. Poslední příležitostí k předjetí je dvojice zatáček před cílem, kde se rozhodl nejeden závod.

Traťový rekord tu z roku 2014 drží Dani Pedrosa, který zajel čas 1:56,027. Kvalifikační rekord tu v loňském roce zajel Marc Marquez, který zlepšil předchozí čas Jorgeho Lorenza o 0,4 s a zajel kolo za 1:54,596. Nejvyšší maximální rychlost byla naměřena Andreovi Iannonemu, který se tu před dvěma lety se svou Ducati proháněl rychlostí 316,4 km/h.

Na druhou polovinu sezóny se připravuje i francouzský výrobce pneumatik Michelin, který letos zažívá druhou sezónu v královské třídě. Povrch brněnského okruhu má střední úroveň náročnosti na opotřebení pneumatik, tvrdé brzdné zóny a spoustu míst se změnou směru. Díky rovnoměrnému rozložení zatáček sem přiveze symetrické přední slicky ve směsi měkká, střední a tvrdá, ale zadní slicky budou asymetrické s tvrdší směsí na pravé straně, opět ve třech verzích měkká, střední a tvrdá. V loňském roce jsme mohli zažít nepřízeň počasí a jezdci potřebovali mokré pneumatiky. Ty sem Michelin přiveze ve směsích měkká a střední, zadní střední bude asymetrická.

MotoGP

Do letní pauzy nejlépe vstoupil Marc Marquez, který se po vítězství na Sachsenringu dostal do vedení v šampionátu. Do Brna přijíždí se 129 body a náskokem pěti bodů na Mavericka Viñalese. Marc se tak po nevýrazném úvodu sezóny vrátil na vrchol a poprvé v letošní sezóně se dostal do vedení šampionátu. Má díky tomu mnohem lépe nakročeno k obhajobě loňského titulu. V Brně se mu také dařilo, když tu několikrát vystoupal na stupně vítězů a v MotoGP zde vyhrál ve své nováčkovské sezóně v roce 2013, je také držitelem zmíněného kvalifikačního rekordu. Jeho týmový kolega Dani Pedrosa má také dobře rozjetou sezónu, když je na pátém místě se ztrátou 26 bodů na svého týmového kolegu. V letošní sezóně, kdy jsme na stupních vítězů viděli již deset různých jezdců a čtyři různé závodníky na čele šampionátu, není tato ztráta tak velká na to, aby se Dani dostal ještě o nějaká místa vpřed. Můžeme tak čekat pěknou bitvu mezi vedoucí pěticí. Danimu se v Brně také vždy dařilo a spousta fanoušků si jistě vybaví parádní bitvu až do posledních metrů trati s Jorgem Lorenzem v roce 2012. Oběma jezdcům týmu Repsol Honda navíc pomůže nedávný dvoudenní test, který v Brně v letní pauze provedli. Testu přálo počasí, takže mohli naplno využít oba dva dny k najetí spousty kol. Honda je v Brně nejúspěšnějším výrobcem a má tak dobře nakročeno k tomu tento rekord prodloužit.

Největšími konkurenty Hondy je tradičně tým Movistar Yamaha. Jen pět bodů za Marcem je Maverick Viñales, který má letos na svém kontě několik vítězství a byl i ve vedení šampionátu. Nyní má mladý Španěl velkou motivaci se vrátit zpátky do vedení a pokusit se navázat na dobrý start první poloviny sezóny. Valentino Rossi míří na trať, kterou má rád a kde v roce 1996 oslavil své vůbec první vítězství v Grand Prix. Za ta léta získal v České republice spoustu skvělých výsledků a také fanoušků, takže se může těšit na velkou podporu, zejména na tribuně C. Ital je v Brně nejúspěšnějším jezdcem, když má na svém kontě pět vítězství a tři pole position v královské třídě. Nyní sem jede na celkovém čtvrtém místě, ale se ztrátou jen deseti bodů na prvního. Dříve se na této trati dařilo i Jorgemu Lorenzovi, protože Yamaze trať s plynulými zatáčkami vyhovuje, takže můžeme očekávat, že „modré duo“ bude ve skvělé formě a bude atakovat ty nejlepší příčky.

Valentino Rossi

Andrea Dovizioso z týmu Ducati má letos na Desmosedici dobrou formu, když vyhrál dva závody v řadě a celkově je na třetím místě se ztrátou jen šesti bodů. Dovi zná Brno také moc dobře, navíc tu bude šance skvěle zajet a natrénovat na nadcházející rakouskou Grand Prix, kde loni stál na stupních vítězů. V Brně se bude hodit dobrý výkon Ducati, hlavně při výjezdech ze zatáček a při prudkém stoupání před cílem. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo zatím prožil náročnou sezónu v sedle italské motorky. Víkend od víkendu se zlepšuje, letos už oslavil stupně vítězů a startoval z první řady, ale zatím drží v šampionátu jen 9. místo s 65 body. Nyní ale přichází trať, kterou má rád a kde se mu dařilo. V MotoGP tu oslavil dvě vítězství a dva starty z prvního místa, takže by tu mohl předvést podobný výkon jako v Jerezu, kde dokázal, že když přijde trať, která mu vyhovuje, může dojet na pódium. Druhou polovinu sezóny by rád odstartoval co nejlépe a Brno by mu k tomu mohlo pomoci.

Oba jezdci týmu Suzuki Ecstar míří do Brna s tím, aby zapomněli na nezdary z první poloviny a znovu a lépe rozjeli druhou část sezóny. Andrea Iannone má zatím velké problémy s GSX-RR a jeho výkony jsou nevyrovnané a daleko za tím, co předváděl na Ducati. Jeho týmový kolega Alex Rins si toho v nováčkovské sezóně také zatím moc neužil, když ho provázela spousta zranění. Nyní už by měl být zase v pořádku a připraven na nové výzvy.

Tovární tým Aprilie dál pokračuje na vývoji své RS-GP a Aleix Espargaro, který před pár dny oslavil 28. narozeniny, má zatím parádní sezónu, když pravidelně bojuje v Top10. Sice ho doprovázelo několik technických problémů, ale ty se snaží italská továrna co nejrychleji odstranit. Jeho týmový kolega Sam Lowes, který jede první sezónu v MotoGP, v současné chvíli zažívá trochu tlak na výsledky, protože se v depu MotoGP začaly proslýchat zvěsti, že by ho mohl v týmu někdo nahradit.

Debutovou sezónu v MotoGP dobře rozjela továrna KTM, která si v Brně užije takový „warm up“ na domácí GP, která bude hned víkend poté. Nicméně i do Brna přijede spousta jejich příznivců, kteří budou mít svoji celou tribunu. KTM s RC16 hodně pokročila, když téměř každý víkend přichází s technickými novinkami, které se projevují pokrokem ve výsledcích. KTM má za sebou navíc soukromý test, který proběhl hned po německé Velké ceně a kde mohli dál pracovat na vývoji.

Stejně jako je vyrovnaná špička startovního pole, tak jsou vyrovnaní i satelitní jezdci. Nejlepším z nich je nováček Johann Zarco, který ve svém domácím závodě vystoupal na stupně vítězů, navíc je často v přední skupině. Johan je na celkovém 6. místě s 84 body. Dobrý výkon podává i jeho týmový kolega Jonas Folger, který také při svém domácím závodě oslavil pódium a zatím mu to v premiérové sezóně v MotoGP jde dobře. Loni Jonas v Brně oslavil vítězství ve třídě Moto2. Oba dva jezdci zároveň cítí, že by měli v Brně zajet dobré výsledky, protože českou Grand Prix sponzoruje Monster Energy, který je také hlavním sponzorem týmu a budou tu mít hodně vysokých představitelů této společnosti.

Dalším z jezdců, který má na Brno dobré vzpomínky, je Cal Crutchlow z týmu LCR Honda. Brit tu v loňském mokrém závodě oslavil své první vítězství v Grand Prix, navíc v královské třídě. Letos může podobně jako tovární dvojice Hondy těžit z nedávných testů, kterých se také účastnil. Počítat musíme i s Danilem Petruccim, který letos několikrát bojoval vpředu a oslavil stupně vítězů. S týmem Pramac navíc v letní pauze testoval v domácím Misanu. Dobře roztrénovaný přijíždí do České republiky Jack Miller, který se o víkendu účastnil vytrvalostního závodu Suzuka 8h.

Domácí závod čeká Karla Abrahama, kterého jsme tu loni neviděli kvůli angažmá ve WSBK, ale letos máme opět české zastoupení v královské třídě. Abája letos závodí na Desmosedici GP15, která mu vyhovuje, takže budeme věřit, že nám o víkendu předvede podobný výkon, jako například v Assenu, kde byl sedmý.

Moto2

Ve třídě Moto2 je po devíti závodech první poloviny sezóny ve vedení Franco Morbidelli, který nasbíral 174 bodů, když několik závodů vyhrál. Ital má navíc náskok 34 bodů na nejbližšího rivala, takže může mířit do Brna s klidem. Na druhém místě je právě Thomas Lüthi, který by rád co nejvíce stáhl ztrátu, navíc může využít nedávných testů, kterých se tu účastnil spolu se svými týmovými kolegy. Hodně těsné je to zatím o třetí místo, kde je Miguel Oliveira se 117 body a jen čtyři body za ním je Alex Marquez. Oba dva mají letos dobrou formu a můžeme očekávat, že budou opět v přední skupině.

Počítat musíme i s Italy Francescem Bagnaiou a Mattiou Pasinim. Pecco už byl letos třikrát na stupních vítězů, zatímco Mattia oslavil v domácím Mugellu pěkné vítězství, které se zapsalo do dějin. V loňském roce tu závod vyhrál Jonas Folger, kterého na stupních vítězů doplnili Alex Rins a Sam Lowes, jenže ani jeden z nich v této třídě už nezávodí, takže je tu nová šance mezi ostatními. Té se bude snažit chytit i japonský jezdec Takaaki Nakagami, který si stále myslí na vstup do MotoGP. Po dobrém výkonu ze závodu Suzuka 8h sem míří Dominique Aegerter, který je tak pěkně rozježděný podobně jako již zmíněný Jack Miller.

V této třídě po dlouhé době uvidíme také českého zástupce, kterým je Karel Hanika. Brněnský rodák tu bude startovat na divokou kartu. S motorkou už se seznamoval při testech, které tu probíhaly na začátku července a nyní sem přijíždí také po závodech v Suzuce.

Držitelem traťového rekordu je ještě z roku 2014 Tito Rabat, který tu zajel čas 2:02,383. Kvalifikační rekord v loňském roce pokořil Johann Zarco, který tu zajel kolo za 2:01,581. Nejvyšší maximální rychlost tu měl před pěti lety Pol Espargaro, kterému naměřili rychlost 263,2 km/h.

Moto3

Ve třídě Moto3 přijíždí na českou Velkou cenu v průběžném vedení Joan Mir. Joan má na svém kontě už 165 bodů a náskok 37 bodů, což je docela překvapivé na to, jak je nejslabší třída Moto3 vyrovnaná. Spíš by se zdálo, že takový náskok uvidíme u někoho v MotoGP, ale je to přesně naopak. Joan má ve své druhé sezóně v Grand Prix skvěle nakročeno k titulu, když letos už pětkrát vyhrál. Loni do Brna přijel po prvním vítězství v Rakousku a v mokrém závodě obsadil osmé místo.

Průběžně druhé místo drží Romano Fenati se 128 body, na kterého ztrácí 18 bodů třetí Aron Canet. Romano je držitelem traťového rekordu, když tu v roce 2014 zajel čas 2:08,064 a zároveň v roce 2015 zajel nejvyšší maximálku v hodnotě 226 km/h. Kvalifikační rekord tu v roce 2013 zajel Alex Rins, jehož kolo bylo za 2:07,622.

Za vedoucí trojicí je docela větší mezera, ale bodově je to velmi vyrovnané mezi Jorgem Martinem, Fabiem Di Giannantoniem, Johnem McPhee, Marcosem Ramirezem a Andreou Mignem. Můžeme tak čekat, že se právě tito jezdci utkají nejen o vítězství, ale o každý bod do celkového hodnocení. John McPhee má na Brno dobré vzpomínky, protože tu loni ještě v sedle Peugeotu poprvé vyhrál. Podobně to má i Jorge Martin, který tu loni svým druhým místem oslavil první umístění na stupních vítězů v Grand Prix. Pódium loni doplnil Fabio Di Giannantonio, takže i on na to bude chtít navázat. Uvidíme, jak na tom bude Darryn Binder, který si o víkendu zlomil palec při tréninku na Supermotu. Nicméně dělá vše pro to, aby se v Brně ukázal.

Podobně jako Karla Abrahama a Karla Haniku čeká domácí závod Jakuba Kornfeila. Kuba letos závodí na výkonově slabší motorce, ale znalost domácí trati by mu mohla pomoct k lepším výsledkům. Pokud ho chcete potkat, tak bude mít spolu s ostatními českými jezdci autogramiádu ve Vaňkovce a také se zúčastní oficiální doprovodné akce na přehradě.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Další závody letošní sezóny čekají jezdce Red Bull MotoGP Rookies Cupu. Ty o nadcházejícím víkendu čeká 7. a 8. závod z celkových 13. V průběžném vedení je turecký nováček Can Öncü, který má na svém kontě 107 bodů. Can sem navíc přijíždí po dobrém výkonu ze závodů Asia Talent Cup. Již třetí rok v tomto šampionátu zažívá šestnáctiletý Aleix Viu, který má 93 bodů. Kromě této dvojice je tu spousta dalších jezdců, kteří mohou jet o stupně vítězů. Dobrý výkon podává dvojče Cana Öncü Deniz, či Japonec Kazuki Masaki. Návrat v Brně prožije jeho krajan Ai Ogura, který měl zlomený loket a musel spoustu závodů vynechat.

Uvidíme, v jaké kondici bude Filip Salač. Filip má za sebou těžké zranění nohy, ale každý den se intenzivně věnuje rehabilitacím a brzkému návratu do sedla motorky. Filip se do Brna moc těší, ale musí nejprve počkat, jak se k jeho stavu ve čtvrtek vyjádří lékaři. Je jasné, že by nám podobně jako v Jerezu ukázal, že dokáže bojovat o přední příčky. Spolu s Ogurou kvůli zraněním přišli o spoustu bodů.

ADAC NEC a Junior Cup

Kromě závodů Red Bull MotoGP Rookies Cupu akci na trati při mistrovství světa oživí ještě další závody. Jde o závody ADAC Northern Europe Cup a Junior Cup. Díky tomu bude víkendový program opravdu nabitý a nebude nouze o spoustu zajímavých tréninků a závodů. Ani v těchto přidružených závodech nebudou chybět čeští závodníci. Do závodů ADAC NEC nastoupí Oliver König, Petr Svoboda a Filip Řeháček, do závodů Junior Cup Patrik Carda, Matyáš Konečný a David Kubáň. Rozhodně tedy nebude důvod hned po trénincích šampionátu MotoGP opouštět okruh, protože je dobré podpořit naše mladé talentované jezdce, kteří se budou snažit v silné konkurenci předvést to nejlepší.

Co se týče předpovědi počasí, ta se na víkend každou chvíli mění. Můžeme očekávat tropické teploty nad 30°C, ale v sobotu večer či v neděli se mohou objevit ojedinělé bouřky.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí