Osmá Velká cena MotoGP zamířila na okruh Assen, kde se jezdí od samotného vzniku tohoto šampionátu. Ještě před prvními tréninky došlo na tradiční čtvrteční tiskovou konferenci, které se zúčastnili: Cal Crutchlow (LCR Honda), Johann Zarco (Monster Yamaha Tech3), Andrea Dovizioso (Ducati Team), Maverick Viñales (Movistar Yamaha), Marc Marquez (Repsol Honda), Jorge Lorenzo (Ducati Team) a Alex Rins (Suzuki Ecstar).

Maverick Viñales

Jako první promluvil Maverick Viñales z týmu Movistar Yamaha, který je stále ve vedení šampionátu.

V Barceloně to pro tebe bylo frustrující, ale v testu to vypadalo na zlepšení.

„Je to závod, na který chcete zapomenout, abyste udrželi motivaci a trénink. Musíte na něj rychle zapomenout a měl jsem štěstí, že jsme měli v pondělí a úterý test. Mohl jsem proto znovu jezdit na motorce a opět jsem se cítil dobře a tlačil jsem na limit. Cítím se docela dobře a mám před Assenem motivaci, protože to je pro mě dobrá trať. Myslím, že si se svým jízdním stylem dokážu udržet dobrou rychlost na všech tratích, takže uvidíme. Ne sice na mokru, což by bylo opravdu špatné, ale na suchu jsem byl docela dobrý a konzistentní. Přijíždíme sem v dobré náladě, když jsme v posledních dvou závodech byli na stupních vítězů s šancí vyhrát. Musíme tak dál pokračovat a tvrdě pracovat. Jsme stále ve vedení šampionátu a to je důležité.“

Šampionát je docela rozkolísaný, kdy jsi chvíli vpředu a poté musíš hodně stahovat, že?

„Ano, hodně se to mění. Před posledním závodem jsem vedl o 26 bodů a nyní je to jen sedm, ale vždycky to tak je. Když je šance vyhrát, musíme se jí chopit. Nesmíme si říct, ok, budeme druzí, pokud bude možné vyhrát, musíme to zkusit, zajet co nejlepší výsledek ve všech závodech.“

Andrea Dovizioso

Jako druhý promluvil Andrea Dovizioso z týmu Ducati, který má za sebou dvě vítězství v řadě.

Dovi, můžeš říct, jiná trať, jiné místo, ale do toho závodu musíš mířit s velkou jistotou.

„Ano, po vítězství v Barceloně. Před víkendem jsem to vůbec nečekal, ale během víkendu jsme byli od začátku rychlí, ale chytří v tom, že jsme věděli, na čem do závodu pracovat, abychom byli konzistentní v tak těžkých podmínkách, jak jsme všichni poznali, protože trať měla více než 50°C. Během závodu jsem měl pěkný pocit, když jsem jel za Danim. Byl jsem schopný pošetřit pneumatiky a tlačit na to v posledních deseti kolech. Jsem opravdu spokojený s prací, kterou jsme odvedli. V týmu pracujeme opravdu tvrdě během posledních několika let, abychom byli v této situaci. Jak jste ale už řekl předtím, tento šampionát je opravdu zvláštní a musíte se pořád soustředit během každého víkendu. Každý víkend má jiný příběh. Tady je to úplně jiná trať, je tu jiná přilnavost a úplně jiné rozložení trati. Uvidíme. Do víkendu míříme uvolnění s dobrou pozicí v šampionátu, ale víme, že je každý víkend jiný a musíme se opravdu soustředit od prvního tréninku.“

Změnil se ti život po posledních dvou Grand Prix? Najednou se o tobě všude mluvilo, že ano?

„Ano, zejména změna pro mě a můj život. Běžně jsem doma velmi uvolněný a trénuji, ale poslední týden byl docela zvláštní a nemohl jsem odpovědět všem lidem, kteří mi volali. Samozřejmě, že je to hezký pocit. To, že budu v této situaci a na této pozici v šampionátu, jsem na začátku sezóny nečekal, zejména po prvních dvou třech závodech. Jsem za to opravdu rád, protože jsme pracovali opravdu tvrdě, měli jsme hodně problémů a nyní jsme v dobré situaci. Nicméně musíme dál pracovat a zlepšit se v některých místech, protože jsme na některých tratích nebyli rychlí, takže to znamená, že máme pořád nějaké limity. Na to se soustředím, protože vím, že tyto věci musíme zlepšit, a pokud se nám je podaří zlepšit, máme šanci bojovat s těmi nejlepšími jezdci.“

Marc Marquez

Další byl osloven Marc Marquez, úřadující mistr světa.

Marcu, v Barceloně to byl nakonec dobrý závod a také dobrý pro šampionát, najednou jsi zase zpátky.

„Samozřejmě, že to byl v Barceloně obtížný víkend, ale nakonec jsme ho ukončili dobře. Za to jsem moc rád a také v pondělním testu jsme zlepšili naše tempo. Byl jsem schopný jet na motorce dobře a cítit se dobře. Už se těším na tento víkend. Budeme se snažit být konkurenceschopní od prvního tréninku a také konzistentní, což je nejdůležitější. Budeme se snažit najít více stability, což byla doposud v této sezóně naše slabá stránka. Nicméně věřím, že začínáme být lepší a lepší.“

A jak hodnotíš Assen, měl jsi tu smíšené štěstí, ale nakonec jsi tu oslavil vítězství v MotoGP a menších třídách.

„Assen je okruh, který mám rád. Je to dobrý okruh pro můj jízdní styl. V minulosti to byl možná okruh, kde jsme měli s Hondou trochu problémy, ale věřím, že s charakterem letošního motoru můžeme být ještě blíž. To ale uvidíme až během víkendu. Víme, že Yamaha je tady každý rok velmi silná, ale loni tu byla i Ducati velmi rychlá v suchých podmínkách. Uvidíme. Víme, že počasí je tady vždycky otázkou, takže se musíme co možná nejrychleji adaptovat na jakékoliv podmínky.“

Johann Zarco

Dalším jezdcem v pořadí byl Johann Zarco, nejlepší nováček a satelitní jezdec.

Johanne, nyní jsi v Assenu s motorkou MotoGP, celkově jsi šestý a dál pokračuješ v takové formě, to je úžasné, že?

„Ano, je pěkné v tom dál pokračovat. Užívám si každou chvíli. Od prvního vedení během šesti kol v Kataru jsem se toho hodně naučil a jsem spokojený i s posledním závodem v Barceloně. V pátek a sobotu jsem měl hodně problémů a byl jsem v situaci nováčka, kdy na to tlačíte a jste pomalý. Nakonec jsem startoval čtrnáctý, ale v závodě jsem si udržel klid a dojel jsem na pěkném pátém místě. To mi přináší dobrou jistotu a poznal jsem, že potenciál motorky je opravdu dobrý. Pokud se mi podaří dobře pracovat sám se sebou a s týmem už v trénincích, kdy se nebudu zbytečně znepokojovat a zůstanu v klidu, budu se snažit startovat co nejvíce vpředu, pak můžu získat pódium. Stále je to jako sen, i to získané pódium z Le Mans, ale pokud tu ta příležitost bude další, tak ji chci vzít. Nicméně si myslím, že pokud tak chceme pokračovat, musím startovat z dobrého místa, protože ze 14. pozice je to docela komplikované.“

A jak sis užil dnešní ráno s vozem McLaren GT a svou motorkou?

„Byla to dobrá zábava. Očekávali jsme, že tu budou rozdíly hlavně na rovince. Myslím, že motorka MotoGP je ten nejlepší stroj na rovinku, když přidáte plyn, nikdo se vás neudrží… jen Ducati, která nejede za vámi, ale předjede vás. Bruno je rychlý v zatáčkách, kdy může pozdě brzdit a pak je projet velmi rychle díky čtyřem širokým kolům. Ve druhém kole jsem jel chvíli za ním a pak ho předjel na rovině. S Brunem jsme spolu mluvili a ptal jsem se ho, jestli na mě čekal nebo co dělal a on mi řekl, že ne, že jel na plný plyn a já ho v pohodě předjel. Bylo to úžasné a zábavné. Neznal jsem ho, ale pak jsme spolu chvíli mluvili a je to milý chlap. Škoda, že jsem si nemohl auto vyzkoušet, ale nebylo to možné, protože když si s touto novou helmou sednu do auta, tak nic nevidím, protože musím mít sklopenou hlavu.“

Jako další byl osloven Jorge Lorenzo z týmu Ducati.

Jorge, čtvrté místo v Barceloně bylo skvělým výsledkem ve tvé cestě, že?

„Ano, konečně to byl dobrý výsledek. Uprostřed závodu jsem měl trochu obavy, že zůstanu na té pozici, ale nakonec se moje předpověď z předchozího dne splnila, když jsem chtěl trochu víc pošetřit přední pneumatiku, která by nám mohla pomoci získat pozice ke konci závodu. Musím také připomenout, že tím, že Dovi hodně bojoval s Marcem a Danim, tak to hodně pomohlo k pošetření přední pneumatiky. Dokázal jsem dojet na čtvrtém místě, což je po Jerezu druhá nejlepší pozice. Zlepšil jsem také ztrátu na vítěze, která byla 9 vteřin. Takže se tam dostáváme, také v trénincích, kdy to bylo poprvé, co jsem byl v první řadě. Vedli jsme závod pět kol, takže pokaždé uděláme něco, co je nové a to je důležité, protože to znamená, že děláme progres. To je to, co chci, mít progres během dlouhé doby a vždycky být lepší a rychlejší.“

A co Ducati a Assen, je to zajímavé, když si to představíš?

„Velmi zajímavé, protože mi tým řekl, že byla motorka na této trati velmi dobrá. Iannone byl loni na suchu velmi rychlý, ale pak bohužel pršelo, i když i v mokru byla Ducati velmi dobrá. Jsem velmi zvědavý na to, zda budeme pokračovat v progresu i na této trati.“

Cal Crutchlow

Další v pořadí byl Cal Crutchlow z týmu LCR Honda, který právě podepsal prodloužení smlouvy s týmem.

Cale, tento týden přišly dobré zprávy se smlouvou na dva roky s LCR a Hondou, za to musíš být opravdu rád.

„Ano, samozřejmě, že je to po mě velmi dobrá zpráva. V posledních třech letech jsem byl s LCR a Hondou, takže je to velmi pozitivní a už se těšíme, až nejprve dokončíme tento rok a poté rozjedeme další dva roky.“

Nejde jen o výsledky, ale také o těžkou práci, kterou děláš pro tovární tým.

„Snažím se jen dělat svou práci, kterou je být co nejrychlejší a dát jim informace, které jim můžu dát. Jak už jste viděli během roku, testoval jsem spoustu dílů a myslím, že jsem jen další hlavou navíc, která jim může dát to, co ostatní jezdci. Můžu ale také čerpat ze zkušeností s jinými výrobci, což pomáhá. Snažím se jim dát co nejlepší zpětnou vazbu, jakou mohu. Opravdu se těším na pokračování v naší společné cestě a doufejme, že získáme nějaké dobré výsledky.“

A jak to vidíš před víkendem, získal jsi tu svou vůbec první pole position a poté třetí místo.

„Myslím, že bych teď té příležitosti využil trochu lépe než tehdy. V posledním kole jsem trefil Marca a potenciálně jsem mohl být druhý. Byl to skvělý závod, užil jsem si ho a start z pole position doplnil skvělý víkend. Budu se o to snažit i tento víkend.“

Alex Rins

A jako poslední promluvil Alex Rins, který se vrací do sedla své GSX-RR po dlouhé době rekonvalescence.

Alexi, bylo to těžké období, ale už minulý týden jsi testoval v Barceloně po závodech, jak se cítíš?

„Zdravím všechny, jsem šťastný, že jsem tady. Čekání bylo těžké, protože bylo těžké vyléčit tuto zlomeninu. V pondělí a úterý jsem to zkusil v Montmeló a zapůsobilo to na mě, protože jsem v ruce necítil žádnou bolest. Samozřejmě, že to byl jen test a uvidím, jaké to bude tady při Grand Prix, ale jsem za to rád. Tento víkend se budu soustředit na to se dostat zpátky, získat znovu jistotu a užít si to.“

Je to jako bys začínal znovu sezónu, protože to byla dlouhá doba čekání.

„V této sezóně jsem nakonec zajel jeden závod v Kataru. Jo, byl druhý v Argentině, ale spadl jsem v desátém kole. Nicméně si myslím, že musíme zachovat klid, snažit se jít krok za krokem, poznat motorku a získat zpátky důvěru.“

Otázky z publika

Otázka na Mavericka: Minulý závod jsi řekl, že nyní přichází tratě jako Assen nebo Sachsenring, které jsou pro Hondu, takže bude Marc velmi silný, Dovi na tebe nyní ztrácí jen 7 bodů, takže je také silným soupeřem. Kdo bude tím největším rivalem, když je nyní pět jezdců v 28 bodech?

„Oba dva, v tuto chvíli oba. Obě tratě jsou nebezpečné, Marc je velmi rychlý na Sachsenringu, Dovi byl loni tady a Marc také, ale musíme se pokusit vyhrát. Musíme být silní tak, jako v první části sezóny. Víme, že to můžeme dokázat. Musíme pracovat, dobře do závodu připravit motorku, jako jsme to udělali v Argentině. Musíme do toho dát to nejlepší i tady v Assenu. Vím, že je to pro mě dobrá trať, zejména v malých třídách jsem tady vyhrál spoustu závodů, vždycky byl na stupních vítězů a v soubojích, stejně tak v Moto2. Myslím, že i letos můžu zajet dobrý výsledek a být silný tak, jako jsem tu byl v minulosti.“

Otázka na Marca: Cal bude nyní ještě důležitější pro vývoj motorky, jak užitečný je jeho přínos?

„Myslím, že je to dobrá zpráva pro Hondu a celý tým, protože jak už Cal řekl, jezdil na spoustě různých motorek, s Yamahou, Ducati. Dává dobré zprávy pro zlepšení motorky, jeho a moje komentáře jsou velmi podobné, máme hodně podobný jízdní styl, takže si myslím, že je to dobré. Jsem za Cala rád, protože tvrdě pracuje. Budeme se snažit udělat do budoucna ten nejlepší balíček a myslím, že společně můžeme odvést dobrou práci.“

Otázka na Mavericka: Budeš zkoušet nové šasi, které jsi zkoušel v Barceloně? A jaký jsi z něj měl pocit?

„Ano, vyzkouším ho tady v Assenu. Chceme využít příležitosti, protože v Montmeló jsem se s ním cítil opravdu dobře, byl jsem rychlý a konzistentní. Když máte dobrý pocit, tak je dobré to zkusit i na jiné trati. Zkusíme to tady a uvidíme. Byl jsem hodně dobrý při brzdění a zejména při udržení rychlosti v zatáčkách, což je v Assenu opravdu důležité.“

Otázka na Marca: Můžeš vysvětlit, v čem je speciální tvoje technika průjezdu zatáček a jak důležité je to v Assenu, jsi v tom nejlepší?

„Můj jízdní styl v některých zatáčkách vypadá, že je trochu jiný než u ostatních, ale v jiných zatáčkách je podobnější. Neznamená to, že je nejlepší, jen v některých zatáčkách je to jiné, možná, že je to i díky stylu Hondy. Samozřejmě, že se obvykle snažíte brzdit později, snažíte se udržet rychlost v zatáčkách a také rychleji přidat plyn. Obvykle jsou jednou z mých silných stránek brzdné body. Tady v Assenu je také velmi důležitá rychlost v zatáčkách a spoustu času tady strávíte v jízdě na plný plyn. Myslím tím, že když ho otevřete, pak jedete naplno, takže na této trati musíte být v této oblasti hodně agresivní. Přidat plyn co nejdříve je to možné.“

Otázka na Jorgeho: Můžeš nám říct, co na své Ducati potřebuješ ještě vylepšit a co děláš dobře?

„Neviděl jsem moc jezdců, kteří by byli od prvního okamžiku na Ducati rychlí, v prvních měsících. To znamená, že Ducati je komplexní a speciální motorka. Ta zvláštnost je pravděpodobně to, že je to opak té, na které jsem jezdil v posledních devíti letech u Yamahy. Yamaha měla velmi plynulý chod motoru a byla to motorka, u které jste dobře drželi rychlost v zatáčkách. Byla to motorka, u které jste například nemuseli používat zadní brzdu při brzdění nebo jste mohli jezdit rychle i bez jejího používání. U Ducati je to opak, potřebujete využít dobré stability při brzdění, musíte poznat, jak používat zadní brzdu při brzdění motorky a musíte používat některé další techniky, abyste motorku udrželi co nejplynulejší v zatáčkách. Zejména v zatáčkách jako takových je tu velký rozdíl. Jak neustále říkám, zlepšuji se, cítím se pohodlněji a poznávám nové triky a znalosti jak být rychlejší. Přirozeně, že se s více kilometry cítím přirozeněji a můžu tlačit víc na limit. Je to proces, který si moc užívám, protože vím, co dělám. A možná, že jsem spokojenější, než kdy předtím, užívám si tyto chvíle i přes to, že výsledky nejsou takové, jaké chci.“

Otázka na Mavericka, Doviho a Marca: Jaký typ Michelinů tu očekáváte? Dobré pro Yamahu, pro Hondu nebo Ducati?

Maverick Viñales: „Musíme je vyzkoušet a tvrdě pracovat, zejména pro závod. Musíme být připraveni na závod, takže musíme vyzkoušet všechny pneumatiky a co nejlépe. K vyzkoušení všech pneumatik potřebujete najet spoustu kol a bude důležité vyzkoušet alespoň dvě pneumatiky pro závodní vzdálenost, abychom viděli, jak fungují. Myslím, že Assen je důležitá trať hlavně pro zadní pneumatiku, protože je tu spousta akcelerace. Takže pokud budete mít dobrou přilnavost, můžete toho využít a pokusit se vyhrát závod. Uvidíme, teď nevím, nejprve je musíme vyzkoušet.“

Andrea Dovizioso: „Myslím, že je nemožné to vědět předtím, než je vyzkoušíme. Pneumatiky nejsou pro každý závod o tolik jiné, ale jejich rozsah je velmi malý. Dokud je nevyzkoušíte, tak nikdy nevíte, zda vyhovují vaší motorce a zda je udržíte ve správném rozsahu teplot.“

Marc Marquez: „Jak už řekli, tak je nemožné tohle říct, ale věřím, že budou dobré pro Hondu. Musíme začít s takovou myšlenkou a pak uvidíme.“

Otázka na Cala: Co pro tebe bude nejlepší, že se staneš oficiálním jezdcem?

„Upřímně řečeno, situace nebude o tolik jiná, než je teď. Od Hondy máme jako satelitní tým skvělou podporu, stejně jako ostatní satelitní týmy. Těšíme se na velmi úzkou spolupráci s nimi. Upřímně, balíček, jaký mám teď, je opravdu dobrý a to znamená, že moje smlouva pokračuje s továrnou a ne s Luciem.“

Otázka na Marca: V loňské sezóně tu byl ve Formuli 1 jeden mladý Holanďan – Max Verstappen – který vyhrál Grand Prix v Barceloně. Je něco podobného možné v MotoGP? Že by přišla nějaká mladá osmnáctiletá zbraň z Nizozemí a vyhrála závod královské třídy?

„Nevím, jestli 18letá, ale 20letá ano (smích). Myslím, že jsem byl nejmladší, ale podle mě nezáleží na tom kdy, ale důležitější je sem přijít a vyhrát. To je důležité, ale zda mladší nebo starší… Nakonec si lidé zapamatují, kolik jste vyhrál titulů a ne kdy jste je získal.“

„Co se týče Nizozemí, tak v tuto chvíli tu není nějaký velmi silný jezdec, ale věřím a vím, že pracujete na základu s dětmi. Takže samozřejmě v budoucnu je to možné, nikdy nevíte. Budu se snažit tady zůstat, abych jim to udělal trochu těžší (smích).“

Otázky od fanoušků přes sociální média:

Na začátek bylo připomenuto, že v Barceloně byl Danilo Petrucci dotazován, zda se setká s fanouškem, který podle něj pojmenoval svého potomka, který se narodil týden před závodem v Mugellu, tak k tomu právě dnes došlo.

Otázka na Doviho: Byl bys rád, kdyby jel Casey Stoner s Ducati na divokou kartu a pokud ano, tak jak si myslíš, že by se mu dařilo na Phillip Islandu?

„Několikrát už jsem na tohle dříve odpovídal. Myslím, že nikdo nechce Caseyho znovu na trati, protože víme, jak je silný a rychlý. Vždycky je pěkné ho vidět jezdit, protože si myslím, že je jedním z nejlepších jezdců na světě. Měl opravdu hezký jízdní styl, zejména na Phillip Islandu, ale i kdekoliv jinde. Když jsem byl jeho týmový kolega, tak to bylo velmi těžké. Někdy dělal něco jedinečného. Moc dobře si pamatuji, jaké to bylo a jsem s tím v pohodě.“

Otázka na Alexe: Jaká je nejvtipnější věc, která se ti stala při setkání s fanouškem nebo novináři?

„Je to těžké. Můžu povědět jeden zážitek z roku 2015 v Indianapolis, kdy mi jedna dívka přinesla jeden dárek a byl opravdu zvláštní, ale bylo to zábavné.“

Otázka na Cala: Pokud bys měl vybrat čtyři jezdce pro vytvoření boybandu, kdo by to byl a jaký by byl hit?

Cal si na tuto otázku vzal čas na rozmyšlenou a doufal, že se na to zapomene, ale nakonec odpověděl jako poslední.

„Nejprve jsem myslel, že tam mám být já a vybrat tři další. Vybral bych Valentina, protože je jak Superstar na trati s takovými davy lidí. Pak bych přidal Sama Lowese, protože by to s ním mohlo být docela zábavné a pozvedl by náladu. A pak by to byl Dovi, protože je politik, a když by se něco dělo s fanoušky nebo jsme šli dolů, on by dokázal mluvit s médii a opět by dal všechno do pořádku. A hudba, nevím, něco jako One Direction. Všichni vypadáme dobře, teda někteří z nás.“

Otázka na Jorgeho: Pokud bys nebyl jezdec MotoGP, ale obyčejný fanoušek doma, kterému současnému jezdci MotoGP bys fandil?

„Jako dítě jsem fandil Maxovi, ale ten už nezávodí, ale byl ten, kterého jsem měl rád. Nevím… toho s nejsilnějším charakterem, možná Mavericka, ten má silný charakter.“

Otázka na Johanna: V tuto chvíli si užíváš spoustu úspěchu, ale jakého rozhodnutí své kariéry doposud nejvíc lituješ?

„Nevím, možná Misano 2011, kdy jsem chtěl zastavit Nicovu motorku a nemohl jsem ji zastavit doma. Ten závod jsem opravdu ztratil a v tu chvíli to pro mě byla napjatá sezóna. Tohle je první, co mi naskočilo v hlavě, někdy ztratím závody, ale tento byl jako že už bylo po všem, ale nechtěl jsem to.“

Otázka na Marca: Několikrát jsi zachránil spoustu pádů, je to nějaká tvoje dovednost nebo jen štěstí?

„Hodněkrát jsem spadl, takže jsem se to trochu naučil. Od závodů ve třídě 125 ccm jsem zachránil spoustu pádů, ale vždycky jsem na limitu. Když jedete na limitu, tak to cítíte a zkoušíte to. Nikdy se nesmíte vzdát a musíte zkusit motorku udržet.“

Otázka na Mavericka: Udržuješ stále kontakt s Paris Hilton? (pozn. Paris podporovala tým, kde Maverick dříve závodil) Ví, že vedeš šampionát? Myslíš, že by na tebe byla hrdá?

„Nemyslím si, že by to věděla, že jsem ve vedení šampionátu, ale bylo to pěkné a škoda, že mi bylo jen šestnáct, ale co už. V tu chvíli jsem byl dítě, tak jsem si to neuvědomoval. Tehdy to bylo dobré a dávala týmu dobrou image. Když jsme vyhráli spoustu závodů, tak byla šťastná a vždycky přijela.“