Preview

Mistrovství světa silničních motocyklů míří ke své polovině sezóny, když nás o nadcházejícím víkendu od 23. do 25. června 2017 čeká již osmá Grand Prix z celkových osmnácti. Nyní se ze Španělska přesouvají do Nizozemí na legendární okruh Assen, kde se pojede tradiční „Dutch TT„, nebo-li Motul TT Assen.

Assen má v kalendáři MotoGP opravdu tradiční místo, když se tu od založení tohoto šampionátu v roce 1949 jelo pokaždé. V místě původní přírodní trati byl poté v roce 1955 postaven uzavřený závodní okruh právě pro účely Dutch TT. Další změny přišly v roce 1999, kdy byl okruh zrenovován a zásadní změna přišla v zimě mezi roky 2005 a 2006. To byla jeho délka z 6 kilometrů zkrácena na 4,555 km.

TT-circuit-assen

Závodní trať je docela úzká, když má 14 metrů. Trať je pro jezdce náročná kvůli častým změnám směru, protože je hodně klikatá a má 18 zatáček. Z nich je 6 levých a 12 pravých. Nejdelší rovinka má jen 487 m. Jde tak o technický okruh, kde jsou pomalé i rychlejší plynulé části. Trať je díky tomu náročná na pneumatiky, navíc tu je často nestálé počasí a bývá poměrně chladno. Nejlepší místa pro předjíždění jsou například mezi první a pátou zatáčkou, hned po cílové rovince, dále se dost předjíždí mezi šestou a sedmou zatáčkou a časté souboje můžeme vidět i v závěru trati, mezi 13. – 15. zatáčkou a poté samozřejmě v posledním esíčku, kde před dvěma lety došlo k souboji mezi Marcem Marquezem a Valentinem Rossim.

Francouzský výrobce Michelin si do „katedrály rychlosti“ na 87. ročník Dutch TT (první se jela již v roce 1925) připravil symetrické přední pneumatiky ve směsích měkká (bílé označení), střední (bez označení) a tvrdá (žluté označení), protože trať nemá tak těžké brzdné zóny a není na přední pneumatiku tak náročná, tak nemusí být asymetrické. Zadní slicky budou asymetrické kvůli nerovnoměrnému počtu zatáček a zatížení pneumatiky s tvrdší směsí na pravé straně. Směsi budou opět měkká (bílé označení), střední (bez označení) a tvrdá (žluté označení). Loni v Assenu hodně pršelo, takže se musí Michelin připravit i na tuto možnost a nabídne měkkou a střední směs mokrých pneumatik.

Traťový rekord tu drží Marc Marquez, který tu zajel čas 1:33,617 v roce 2015. Kvalifikační rekord tu ve stejném roce zajel Valentino Rossi a má hodnotu 1:32,627. Maximální rychlost tu také v roce 2015 zajel Andrea Iannone s Ducati a má hodnotu 319,8 km/h.

V předchozích letech byly vrcholem holandské Grand Prix sobotní závody, ale před dvěma lety došlo k rozhodnutí tento zvyk zrušit a loni se tu jelo poprvé v klasickém formátu se závody v neděli.

MotoGP

Maverick Viñales z týmu Movistar Yamaha míří do Assenu i přes nevydařený poslední závod stále jako vedoucí muž královské třídy MotoGP. Na svém kontě má 111 bodů a náskok jen sedm bodů na druhého Andreu Doviziosa. Maverickovi poslední víkend v domácím Katalánsku nevyšel podle představ a cílem projel až na 10. místě. Takový výsledek určitě nečekal on ani Yamaha. Nyní ho čeká Assen, který historicky Yamaze vždycky vyhovoval a kde by mohl využít i svého jízdního stylu. Loni závodům nepřálo počasí, když hodně pršelo a závod byl přerušen a znovu restartován. Závod dokončilo jen 13 závodníků a Maverick dojel devátý. Jeho týmový kolega Valentino Rossi je v Assenu nejúspěšnější jezdec, když tu sedmkrát vyhrál ve třídě MotoGP a celkem devětkrát v této třídě stál na stupních vítězů. Italovi se v posledních závodech moc nedařilo, což se odrazilo i na jeho pozici v šampionátu. Nyní je na 5. místě s 83 body. Na svého týmového kolegu tak ztrácí 28 bodů, ale na dosah má i třetího Marca Marqueze, protože na něj ztrácí jen pět bodů. Loni Vale v mokrém závodě v Assenu bojoval o vítězství, ale nakonec spadl a závod nedokončil. Bude také zajímavé, zda jezdci Yamahy pojedou s novými rámy, které nedávno testovali po závodě v Katalánsku.

Andrea Dovizioso je nyní v perfektní formě, když po vítězství v domácím Mugellu přidal druhou výhru v řadě i v Katalánsku. Díky tomu výrazně poskočil v šampionátu a je s Ducati na druhém místě s tím, že má na dosah i prvního, na kterého ztrácí sedm bodů. Dovi tak míří do Assenu s dobrou náladou a šancí získat hattrick ve vítězství. Loni se mu zde také dařilo, když patřil k jezdcům jedoucím o stupně vítězů, ale náročné podmínky udělaly své a Ital nakonec skončil na zemi, stejně jako spousta dalších jezdců. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo v sedle své Desmosedici GP stále nabírá zkušenosti a postupně se dostává vpřed. Po pódiu v Jerezu chvíli vedl závod v Mugellu a v Katalánsku se dostal do první řady v kvalifikaci a v závodě byl také několik kol ve vedení. V minulosti v Assenu už také v MotoGP vyhrál a loni v mokrém závodě dojel desátý. Jorge v Assenu také zažil jeden ze svých nejtěžších závodů, když si zde v pátek v roce 2013 zlomil klíční kost, v sobotu podstoupil operaci a v neděli vyrazil do závodu, ve kterém dojel pátý.

Vyhraje Andrea Dovizioso v Assenu potřetí v řadě? Hlasujte u nás v anketě na Twitteru.

Oba jezdci továrního týmu Repsol Honda jsou v šampionátu za sebou, Marc Marquez je třetí s 88 body a Dani Pedrosa čtvrtý se ztrátou jen čtyř bodů na svého týmového kolegu. Marc má letos sezónu zatím nahoru a dolů, když třikrát dojel na stupních vítězů, včetně vítězství v Americe, ale také dva závody nedokončil a v italském Mugellu nebyl tak silný, jak ho známe. Minulý víkend v Katalánsku byl pro něj také hodně divoký, protože pětkrát v trénincích spadl, ale nakonec v závodě dokázal dojet druhý. Loni se v Assenu s náročnými podmínkami dobře vypořádal a závod dokončil na druhém místě. Dani Pedrosa v Katalánsku také oslavil stupně vítězů, což pro něj bylo již čtvrté pódium sezóny. Díky tomu se v šampionátu stále drží v boji o první tři nejlepší pozice. V loňském závodě v Assenu sice spadl hned po startu restartovaného závodu, ale nakonec s motorkou dojel do cíle na 12. místě.

Tým Suzuki Ecstar by měl být po dlouhé době opět v plném složení, když se do sedla GSX-RR vrací po zranění Alex Rins. Alex spolu s Andreou Iannonem a Sylvainem Guintolim, který ho v týmu nahrazoval, testoval po závodech v Barceloně, aby si opět zvykl na stroj MotoGP. Testy byly pro tým úspěšné a hlavně nasbírali od třech jezdců spoustu dat, která jim pomůžou v dalším vývoji motorky. Andrea Iannone loni v „katedrále“ v Assenu dojel s Ducati pátý, takže by na to rád navázal a dostal Suzuki dopředu.

Dobrý progres v této sezóně předvádí s Aprilií Aleix Espargaro. Aleix má na to, aby pravidelně dojížděl v Top5, ale bohužel ho často v závodech provází technické problémy. Minule mu vypověděl službu motor, takže pro něj domácí Grand Prix skončila s velkým zklamáním. Jeho týmový kolega Sam Lowes se jako nováček dál snaží co nejvíce učit a zlepšovat svůj styl i znalosti o královské třídě, ale před sezónou se od něj čekalo asi trochu víc.

Velmi vydařený test má za sebou rakouská továrna KTM, která v Barceloně zůstala nejen na jednodenní oficiální test MotoGP, ale přidala k tomu další dva dny soukromého testu. Testu se účastnil jen Pol Espargaro a testovací jezdec Mika Kallio, ale i tak se cítí být připraveni na nadcházející Grand Prix. Bradley Smith, který si ošklivě poranil malíček při pádu v tréninku, musel nedělní závod v Katalánsku a následné testy vynechat, ale nyní už by se měl do sedla své RC16 vrátit.

Na loňský závod nejvíce vzpomíná Jack Miller, který tu poprvé vyhrál v MotoGP a zapsal se do dějin. Nyní by byl určitě rád, aby tu byly podobné podmínky jako minule, kterých dokázal nejlépe využít. O pozici nejlepšího satelitního jezdce to bude mít těžké, protože Cal Crutchlow už také ví, jaké je to získat v Assenu pódium. Počítat musíme i s oběma nováčky týmu Monster Yamaha Tech3, kteří mají v každé Grand Prix silné výkony. Johann Zarco už skončil na stupních vítězů a Jonas Folger dokázal jako jediný bodovat ve všech závodech. Oba nemají co ztratit, naopak mohou hodně získat. Na pěkné 14. místo z Katalánska bude chtít navázat i Karel Abraham z týmu Aspar, aby mohl opět rozšířit svůj bodový zisk. Kromě Johanna si tu spoustu fanoušků určitě užije i Loris Baz, protože to sem Francouzi nemají zase až tak daleko.

Moto2

Vedoucí pozici třídy Moto2 stále drží Ital Franco Morbidelli, který má na svém kontě 123 bodů. Je zajímavé, že letos Franco buď jen vyhrál nebo skončil mimo stupně vítězů, takže ani jednou nedojel druhý nebo třetí. Na svém kontě má čtyři vítězství, ale poslední dva závody nebyl tak silný jako v úvodu sezóny. Naopak stále více se mu přibližuje Švýcar Thomas Lüthi, který na něj ztrácí už jen sedm bodů. Tom patří mezi hlavní protagonisty každého závodu, což dokazuje i to, že kromě Jerezu byl vždy na stupních vítězů, nicméně na první letošní vítězství stále čeká. Dobře rozjetou sezónu má letos Alex Marquez, který je průběžně třetí a na svého týmového kolegu Franca Morbidelliho ztrácí 20 bodů.

Jediný jezdec, který dokázal zastavit dvojici týmu EG 0,0 Marc VDS, byl Ital Mattia Pasini, který vyhrál v domácím závodě v Mugellu a vrátil se zpátky na vrchol. Mattia měl dobrý výkon i v Katalánsku a rád by v tom pokračoval také v Assenu. Dalším silným soupeřem bude bezesporu Takaaki Nakagami, který loňský zkrácený závod třídy Moto2 v Assenu vyhrál. Počítat se musí i s Miguelem Oliveirou, který sedlá KTM a který se vždy drží v Top10. O dobrá místa pojedou i Francesco Bagnaia, který tu loni vyhrál závod třídy Moto3, Dominique Aegerter či oba jezdci týmu Forward Racing Lorenzo Baldassarri a Luca Marini.

Traťový rekord v Moto2 tu z roku 2015 drží Tito Rabat, který zajel čas 1:37,449. Kvalifikační rekord zajel ve stejném roce Johann Zarco a má hodnotu 1:36,346. Nejvyšší maximální rychlost tu byla už v roce 2013 naměřena Marcelu Schrötterovi, který tu jel 261,3 km/h.

Moto3

Po minulém vítězství při domácí Grand Prix si svou vedoucí pozici v šampionátu upevnil Joan Mir, který má na svém kontě již 133 bodů. Náskok na druhého v pořadí, kterým je Romano Fenati, je už 45 bodů, což je v tak vyrovnané třídě působivé. O další pozice to ale není vůbec tak jasné. Za Romanem je jen o tři body dál Aron Canet a dalších pět bodů ztrácí Fabio Di Giannantonio, který loni v Assenu oslavil druhé místo. Můžeme tak opět očekávat intenzivní bitvu o každý metr trati, tak jako ve všech závodech Moto3.

Po skvělém domácím vítězství podává dobré výkony Andrea Migno. Ten se sice v Katalánsku musel prodrat startovním polem, ale nakonec se dostal do vedoucí skupiny. Loni v Assenu doplnil stupně vítězů, takže můžeme čekat, že bude chtít zajet něco podobného. Nejlepším jezdcem z kvalifikací je tu jeho krajan Enea Bastianini, který tu startoval dvakrát z prvního místa. Enea měl pomalejší start sezóny, ale nyní už se opět dostává do tempa. Enea je navíc držitelem kvalifikačního rekordu z roku 2015, kdy zajel čas 1:41,283. Traťový rekord drží ze stejného roku Jorge Navarro s časem 1:42,135. Maximálku tu také v roce 2015 zajel Hiroki Ono a byla v hodnotě 222,2 km/h.

Tím, že nejsou v Assenu tak dlouhé rovinky, tak by se mohlo dařit i našemu Jakubu Kornfeilovi, který by mohl v zatáčkách dohnat to, co ztrácí se svým Peugeotem na rovinkách. Loni tu Kuba dojel na 13. místě. Domácí fanoušci tu mají jen jediného svého závodníka, kterým je Bo Bendsneyder z týmu Red Bull KTM Ajo, takže můžeme očekávat, že se bude snažit předvést co nejlepší výkon.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Po delší pauze se na trať spolu s šampionátem MotoGP vydají mladíci z Red Bull MotoGP Rookies Cupu. Ti zahájili sezónu dvěma závody v Jerezu a nyní je čekají další dva závody. Ve vedení je Španěl Aleix Viu, který v Jerezu vyhrál druhý závod a má na svém kontě 36 bodů. O druhé a třetí místo se dělí se 33 body japonský závodník Ai Ogura a náš Filip Salač. Filip bude muset bohužel tyto závody vynechat, protože si minulý víkend při závodech juniorského mistrovství světa v Barceloně ošklivě zranil nohu a musel na operaci. Domácí fanoušci tu mají hned tři své jezdce, kterým mohou fandit. Jsou to Victor Steeman, Walid Soppe a Loran Faber.

Podle předpovědi počasí to bude v Assenu typické počasí. V pátek má být zataženo, v sobotu mohou přijít přeháňky, ale v neděli by mělo být polojasno. Teploty se oproti prosluněné Itálii a Španělsku budou pohybovat jen kolem 22°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí