Preview

Tři týdny utekly jako voda a už je tady druhý závodní víkend v sezóně 2019. Tentokrát se celý šampionát přesouvá na americký kontinent, konkrétně pak do Argentiny, kde se na okruhu Termas de Río Hondo pojede Velká cena pod oficiálním názvem Gran Premio Motul de República Argentina.

Závodní okruh Termas de Río Hondo byl postaven jen šest kilometrů od stejnojmenného města, které leží v provincii Santiago del Estero. Celý závodní areál se rozprostírá na ploše 150 hektarů a oficiálně byl otevřen v květnu roku 2008 závody cestovních vozů. O čtyři roky později přišla rozsáhlá modernizace, kdy se majitelé snažili vybudovat nejmodernější závodní trať v Latinské Americe. Šampionát MotoGP sem zavítal v roce 2014, kdy se sem vrátil po patnáctileté pauze. Argentina byla třetí v kalendáři závodů, ale v roce 2016 došlo k lehké změně, kdy je Argentina už druhou Grand Prix sezóny. Pro motocyklové nadšence v této zemi je to po rallye Dakar druhá největší událost.

Závodní trať je dlouhá 4,8 km a šířku má 16 metrů. Jezdce čeká celkem 14 zatáček, z nichž je pět levotočivých a devět pravotočivých. Nejdelší rovinka má 1 076 m. Pokud jde o nejčastější místa k předjetí, tak prvním místem je jako vždy první zatáčka, která následuje po cílové rovince, takže se tu předjíždí ze slipstreamu a také díky lepšímu brzdění některých jezdců. Druhé místo je velice podobné první zatáčce. Jde o pátou zatáčku, která se nachází za více než kilometrovou rovinkou, takže tu předjetí vypadají velice podobně, nicméně pátá zatáčka je utažená a vyžaduje správnou stopu i rychlost. O dvě zatáčky později jezdci s oblibou předjíždí v sedmé zatáčce, která následuje po rychlé táhlé šesté zatáčce. Poslední šancí je předjetí ve 13. zatáčce, po které následuje výjezd na cílovou rovinku ze 14. zatáčky, takže je nutné obě dvě tyto zatáčky zvládnout co nejlépe, navíc cíl je na této trati hned za zatáčkou.

 

Rekord tratě drží z roku 2015 Valentino Rossi, který zde v závodě zajel čas 1:39,019. Nejlepší čas okruhu ale drží Marc Márquez, který v kvalifikaci v roce 2014 dokázal zajet kolo za 1:37,683. Nejvyšší rychlosti na tomto okruhu dosáhl Héctor Barberá na motocyklu Ducati týmu Reale Avintia. V roce 2017 se tu řítil rychlostí 334,4 km/h.

Loňský závod na okruhu Termas de Río Hondo si možná ještě pamatujete. To byl ten bláznivý závod s výměnou pneumatik, závod, do kterého z pole position startoval Jack Miller a několik řad za ním nikdo další nebyl. Bylo to závod, na jehož startu měl potíže Marc Márquez a potom během závodu předvedl trochu divokou stíhací jízdu, během té došlo mimo jiné ke kontaktu mezi ním a Valentinem Rossim, italský jezdec spadl a po závodě se opět rozhořely diskuze a boje mezi skupinami fanoušků těchto dvou závodníků. Loňský závod v Argentině vyhrál Cal Crutchlow, který se poté také ujal vedení v celém šampionátu. Na stupních vítězů ho doplnili Johann Zarco a Alex Rins.

Co se týče pneumatik, tak Michelin přiváží do Argentiny všechny tři směsi pneumatik – měkké, střední a tvrdé. Jak přední, tak zadní pneumatiky jsou pro tento závodní víkend symetrické a je to poprvé, co Michelin na okruh Termas de Río Hondo přiváží všechny směsi zadní pneumatiky v symetrické podobě. Ačkoliv je na okruhu více pravotočivých zatáček, tak data ukazují, že na pneumatiku je vyvíjen stejný tlak ze všech stran. V případě, že by bylo mokro, tak Michelin přiváží přední i zadní pneumatiku měkké a střední směsi, ale v případě pneumatiky do mokra je zadní pneumatika asymetrická s tvrdší pravou částí.

MotoGP

Velká cena Kataru před třemi týdny napověděla, že letos by sezóna mohla být ve znamení soubojů mezi Andreou Doviziosem a Marcem Márquezem a souboj by to mohl být vyrovnanější než v minulých dvou letech. Jako vedoucí muž šampionátu do Argentiny přijíždí Andrea Dovizioso. Nicméně, nějakou dobu to trvalo, než jeho vítězství z Kataru bylo oficiálně potvrzeno. Po závodě v Kataru totiž hned čtyři továrny podaly protest proti Ducati kvůli aerodynamickému prvku na kyvné vidlici. Techničtí komisaři MotoGP sice vydali prohlášení, že žádná pravidla porušena nebyla a že výsledky závodu platí. Vše ale došlo až před odvolací soud, který celou kauzu řešil a nechal si nějaký čas na oznámení toho, jak to celé dopadlo. Tento týden konečně přišlo konečné stanovisko odvolacího soudu, že protest byl zamítnut a výsledky z Velké ceny Kataru platí. Andrea Dovizioso tak zůstává vítězem prvního závodu letošní sezóny.

Andrea Dovizioso, Marc Márquez

Andrea Dovizioso, Marc Márquez

Druhým mužem šampionátu je Marc Márquez, který v Argentině po souboji s Andreou Doviziosem skončil těsně druhý. Jak Dovizioso, tak Márquez budou určitě velmi silní také v Argentině. Zejména pro italského jezdce bude nadcházející Velká cena důležitá, protože v posledních letech ho provázela smůla a nedařilo se mu tam. Tuhle smůlu se letos pokusí prolomit. Také Marc Márquez si bude chtít v Argentině napravit reputaci, v minulých dvou letech se mu tam závody vůbec nepovedly. Před tím tam ale v letech 2014 a 2016 dokázal vyhrát.

Sezónu 2019 skvěle začal Cal Crutchlow na Hondě soukromého týmu LCR a to i přes to, že stále ještě nemá doléčené zranění z konce minulé sezóny. V Kataru předvedl heroický výkon a zaslouženě si dojel pro třetí místo v cíli. Nyní přijíždí na okruh, kde se mu v minulosti spíše dařilo, loni dokonce vyhrál, takže bychom s ním mezi jezdci na čele měli opět počítat.

Kdo další by se mohl poprat o umístění na stupních vítězů? Černým koněm by opět mohli být jezdci na motocyklech Suzuki Alex Rins a Joan Mir. Oba dva byli během závodu v Kataru v boji o top 5 a o pódium. Alex Rins nakonec získal čtvrté místo, takže začal tuto sezónu velmi nadějně. Joan Mir byl osmý a získal tak pozici nejlepšího nováčka.

Více dopředu by se určitě také rádi dostali Valentino Rossi a Maverick Viñales, kteří řídí motocykly Yamaha. Maverick Viñales měl sice v Kataru pole position, ale svou dobrou startovní pozici nedokázal proměnit ve výsledek na stupních vítězů, když se mu nepovedl start a svou ztrátu už pak těžko dotahoval. Z Kataru tak vezl pouze sedmé místo. Valentino Rossi byl v Kataru nejlepším jezdcem na motocyklu Yamaha, když skončil pátý, a to i přes to, že jemu kvalifikace nevyšla a startoval až ze druhé poloviny roštu.

Do boje o pódium by se rád zapojil také Danilo Petrucci, týmový kolega Andrey Doviziosa. Petrucci byl po Velké ceně Kataru poněkud zklamaný, protože věřil, že získá lepší než šesté místo.

Nešťastně začala nová éra u Repsol Hondy pro Jorge Lorenza. Během závodního víkendu v Kataru měl několik pádů, v závodě se mu moc nedařilo a nakonec byl rád alespoň za třinácté místo. Po závodním víkendu se navíc ukázalo, že si španělský závodník v Kataru přivodil zranění žebra a léčba nějaký čas zabere. Jorge Lorenzo tak v Argentině nebude 100% zdravotně v pořádku.

Jorge Lorenzo

Jorge Lorenzo

Jisté pozitivní náznaky ukázala v Kataru Aprilia, když Aleix Espargaró se dokázal vejít do top 10, když byl právě na desátém místě. Naopak docela za očekáváním skončila v prvním závodě letošní sezóny KTM. Nejlepší jezdec této rakouské továrny byl v cíli na dvanáctém místě a byl to Pol Espargaró. Jeho týmový kolega Johann Zarco bral pouze bod za patnácté místo a jezdci soukromého týmu Tech 3 KTM ani nebodovali.

Český jezdec Karel Abraham, který tento rok hájí barvy týmu Avintia, zahájil sezónu 2019 osmnáctým místem v Kataru. Abraham v minulosti ukázal, že okruh v Argentině mu docela sedí, v minulých letech tam měl dobré kvalifikační výsledky. Bohužel ty závodní za těmi kvalifikačními poněkud zaostávají. Loni tam závod dokončil na 20. místě.

Moto2

Jakou vedoucí muž kategorie Moto2 přijíždí do Argentiny Lorenzo Baldassarri, který suverénně ovládl závod v Kataru. Pro italského jezdce to byla třetí výhra v jeho kariéře a sezónu 2019 tak začal jak nejlépe mohl. Baldassarri patří mezi širší okruh favoritů již několik sezón, ale nikdy svůj potenciál nedokázal dostatečně rozvinout. Je za námi teprve první závod, takže je těžké cokoliv odhadovat, ale možná jeho čas právě teď přichází. V Argentině se mu v minulosti dařilo, v posledních dvou letech tam vždy skončil na čtvrtém místě.

Lorenzo Baldassarri

Lorenzo Baldassarri

Na druhém místě celkového pořadí je Thomas Lüthi, který ukázal, že přestup z MotoGP zpět do Moto2 může být úspěšný. Jeho start do závodu v Kataru sice nebyl ideální, ale během závodu se dokázal probojovat na přední pozice a ještě v závěru závodu ohrožoval Baldassarriho na prvním místě. Vypadá to, že Lüthi je v dobré formě, že mu přestup na motocykl Kalex týmu Dynavolt Intact sednul a také v Argentině bychom s ním měli počítat.

Třetí místo patří Marcelu Schrötterovi, který v Kataru doplnil na stupních vítězů svého týmového kolegu Thomase Lüthiho. Také Schrötter patří do širšího okruhu favoritů a i s ním musíme počítat také v Argentině.

Skvělý závod v Kataru předvedl Remy Gardner, který nakonec skončil čtvrtý. Australský jezdec doufá, že podobně dobře se mu bude dařit také v Argentině, kde se opět pokusí zaútočit na stupně vítězů.

Naopak trochu za očekáváním fanoušků skončili v Kataru Luca Marini, Alex Márquez a Brad Binder, tedy jezdci, které mnozí pasují do role největších favoritů na zisk letošního titulu. Márquez bral v Kataru sedmé místo, Marini byl osmý a Binder skončil dokonce až na dvanáctém místě. V Argentině ale může být všechno úplně jinak a tihle tři jezdci stále patří mezi hlavní favority tohoto ročníku. Co se v Kataru nepovedlo úplně podle představ, se může v Argentině napravit.

Loňský závod vyhrál Mattia Pasini, který v šampionátu letos už nepůsobí. Druhý tenkrát skončil Xavi Vierge a třetí byl Miguel Oliveira. Ani portugalského jezdce už ve startovní listině Moto2 nenajdeme, postoupil totiž o kategorii výš.

Moto3

Vedoucím jezdcem kategorie Moto3 je Japonec Kaito Toba. Závod Moto3 v Kataru byl divoký a plný předjíždění a tento mladý talentovaný japonský jezdec ze souboje nakonec vyšel jako vítěz. Je těžké odhadovat, co od něj můžeme očekávat tento víkend v Argentině, kategorie Moto3 bývá občas nevyzpytatelná, ale je možné, že se tady rodí nová hvězda.

Na druhém místě se nachází Lorenzo Dalla Porta, který patří mezi největší favority této sezóny. Svůj útok na titul tak začal v Kataru velmi dobře. Další šanci na umístění na stupních vítězů bude mít tento víkend v Argentině a rozhodně ho musíme do okruhů favoritů na vítězství zařadit.

Třetí byl v Kataru Aron Canet, který je tak třetí také v celkovém hodnocení šampionátu. Canet také patří mezi favority této sezóny, i když mnozí byli překvapení tím, že byl ve svém novém týmu, který provozuje Max Biaggi, konkurenceschopný od samotného začátku sezóny.

Favoritů na umístění na stupních vítězů je v Moto3 vždy hodně, jak už bylo řečeno, je to kategorie nevyzpytatelná. Zejména na začátku nové sezóny člověk neví, co od některých jezdců může očekávat. Kromě Toby, Dalla Porty a Caneta se o umístění na stupních vítězů budou chtít poprat také Marcos Ramírez, který byl v Kataru čtvrtý, Romano Fenati, který měl v Kataru k pódiu blízko, ale nakonec ho o několik pozic dozadu srazila penalizace, kterou absolvoval, i když nemusel.

Domácí závod má před sebou Gabriel Rodrigo, který v letošní sezóně hájí barvy týmu Gresini. Rodrigo se sice narodil a žije ve Španělsku, ale původ má argentinský a hrdě se k Argentině hlásí. V loňském roce svou domácí Velkou cenu dokončil na 9. místě, když startoval z první řady. Letos začal sezónu spíše průměrně, když v Kataru získal až 15. místo. Před svými fanoušky by tento výsledek určitě rád vylepšil.

V Argentině určitě nebude závodit Albert Arenas, který při tréninku spadl z kola a zranil se. Rozsah jeho zranění je větší, v pondělí podstoupil lékařský zákrok a následujících 24 až 48 hodin musí strávit na jednotce intenzivní péče. Arenas utrpěl tržnou ránu ve slezině, která způsobila neustálé krvácení, zlomil si šesté žebro a utrpěl také mnoho odřenin a modřin. Doufejme, že se španělský jezdec co nejdříve uzdraví.

Jakub Kornfeil

Jakub Kornfeil

Co se týče českých jezdců, tak Jakub Kornfeil je zkušený závodník, který bude chtít získat další dobrý výsledek a bude se chtít zapojit do bojů na čele. V Kataru skončil na desátém místě a v Argentině by určitě rád skončil na ještě lepší pozici. Je ale pravdou, že závody na okruhu Termas de Río Hondo mu moc nejdou, jeho nejlepší umístění na tomto okruhu je 9. místo, které se datuje do roku 2016. Druhý Čech a Kornfeilův týmový kolega Filip Salač má před sebou premiéru na okruhu v Argentině. V Kataru měl smůlu, potkal ho nepříjemný pád a kvůli vyšetření v nemocnici vůbec nejel kvalifikaci. Do závodu nakonec odstartoval, ale až z konce pole. Celý závod ale dokázal odjet, získal 21. místo a také spoustu zkušeností.

Filip Salač

Filip Salač

Loni závod Moto3 v Argentině vyhrál Marco Bezzecchi před Aronem Canetem a Fabiem Di Giannantoniem. Bezzecchi a Di Giannantonio jsou už letos v kategorii Moto2, ale Aron Canet v kategorii Moto3 zůstal a jak bylo řečeno, rozhodně letos patří mezi favority.

Podle předpovědi počasí to vypadá, že by během závodního víkendu na okruhu mohlo být polojasno, oblačno až zataženo, ale déšť se neočekává. Teplota vzduchu by se měla pohybovat mezi 20 až 30 °C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí