Po úvodní Grand Prix se šampionát mistrovství světa silničních motocyklů přesunul do Latinské Ameriky, kde se v Argentině rozjede druhá Velká cena roku 2018. Tak jako vždy čekala vybrané závodníky tradiční čtvrteční tisková konference. Na ní se nyní sešli: Johann Zarco (Monster Yamaha Tech3), Cal Crutchlow (LCR Honda), Marc Marquez (Repsol Honda), Andrea Dovizioso (Ducati), Valentino Rossi (Movistar Yamaha) a Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing).

Andrea Dovizioso

Jako první byl osloven Andrea Dovizioso z týmu Ducati, který vyhrál minulý závod, a je tak vedoucím jezdcem šampionátu.

Dovi, od Kataru uteklo pár týdnů a určitě ses na ten závod podíval a užil si ho. Jak ses během tohoto volna cítil, protože jsi výborně rozjel sezónu. Máš nějaká očekávání?

„Po tak dobrém šampionátu, jakým byl loňský rok, bylo velmi důležité v prvním závodě potvrdit naši rychlost, ale hlavně způsob, jakým jsme to udělali. Myslím, že to bylo velmi dobré. V minulosti jsme také bojovali o vítězství v Kataru, ale teď to bylo jinak. Špatně jsem odstartoval a musel získávat pozice, závod se mi podařilo zvládnout dobře, dobře jsem pracoval s pneumatikami a také jsem bojoval s Marcem. Bylo velice důležité získat takovéhle vítězství. Díky tomu byly poslední dva týdny opravdu dobré, byl jsem schopný správě trénovat, ale i relaxovat. Soustředím se na zbytek šampionátu. Myslím, že nyní bude pár závodů, ve kterých jsme měli v loňském roce problémy, takže bude velice důležité vidět, jakou budeme mít úroveň my a jakou soupeři. Jak už jsem říkal před Katarem, je tu spousta jezdců s rychlými motorkami. Šampionát je dlouhý, takže uvidíme.“

Mluvil jsi o tom, že příští tři závody budou náročné, mezi nimi je i Argentina. V posledních dvou letech jsi tu měl spíš smůlu, ale v roce 2015 jsi tu byl na stupních vítězů. Myslíš, že můžeš bojovat o vítězství?

„Tahle trať je docela zvláštní. První rok byla hodně špatná, druhý rok byla dobrá, pak to bylo nahoru a dolů, ale bylo to těžké. Věřím, že je naše motorka lepší než v loňském roce, takže si myslím, že můžeme být konkurenceschopnější, ale počasí je všelijaké, pneumatiky se změnily, je tu nový asfalt, takže je tu spousta nových věcí, uvidíme zítra.“

Marc Marquez

Poté byl osloven jeho největší konkurent a úřadující mistr světa Marc Marquez z týmu Repsol Honda.

Myslím, že ses také podíval na minulý závod z Kataru a úžasné poslední kolo. Je tu něco o čem si nyní myslíš, že jsi měl udělat jinak?

„Samozřejmě, že se můžete vždycky zlepšit a mohl být lepší výjezd z poslední zatáčky, ale jsem hrdý na víkend katarské GP, protože jsme s týmem odvedli dobrou práci. Samozřejmě, že můžete být lepší, ale za druhé místo jsem byl opravdu rád. Hned poté už jsme začali přemýšlet nad testem v Jerezu. Ten byl pro nás velice důležitý a pozitivní. Nyní jsme sem do Argentiny přijeli v jiné situaci než loni. Máme najetých více kol. Samozřejmě, že uvidíme, jak na tom jsou konkurenti, jaká bude úroveň závodní trati a přilnavosti, máme čtyři pneumatiky pro předek i zadek a hodně otázek přichází kvůli počasí. Nicméně se budeme snažit o to nejlepší, cítím se silně.“

Je to okruh, který ti vyhovuje. Máš tu dobré výsledky a samozřejmě, že byly i závody, kde jsi nezískal body, ale Honda je silnější a musíš svému balíčku před tímto víkendem hodně věřit, že?

„Jo, určitě je to okruh, který mám rád. Je to trať, kde jsem obvykle konkurenceschopný a dobře vyhovuje mému jízdnímu stylu. Loni jsem udělal velkou chybu, protože jsem v prvních kolech hodně útočil a vpředu jsem měl nejtvrdší pneumatiku. Možná, že nebyla ještě připravená, možná byla na trati nějaká nerovnost, ale byla to moje chyba. Poučil jsem se z toho a doufám, že se výsledek otočí. Letošním cílem je být na stupních vítězů, ale uvidíme během víkendu, jak na tom budeme.“

Valentino Rossi

Třetí v pořadí a zároveň třetí jezdec šampionátu je Valentino Rossi z týmu Yamahy.

S Yamahou jste během předsezóny hodně pracovali, takže jsi musel být s pódiem v Kataru spokojený. Navíc jsi dojel pár vteřin za Andreou.

„Myslím, že jsme v Kataru odvedli dobrou práci. Také během testu jsme se zlepšovali den za dnem a očekával jsem, že zajedu dobrý závod. Začít sezónu umístěním na stupních vítězů a s dobrým závodem je dobrý způsob, jak začít. Ale nikdy nevíte, co se stane na jiné trati. Papírově jsme tady v Argentině docela konkurenceschopní. V loňském roce jsem byl docela silný a motorka fungovala dobře. Nyní musíme poznat podmínky. Část trati má nový asfalt a doufáme, že má také méně nerovností, ale celkově se mi tato trať líbí.“

I Maverick byl spokojený s progresem, který Yamaha udělala. Ty jsi tu byl třikrát na stupních vítězů, myslíš že pojedeš o vítězství?

„V loňském roce byl tento víkend pro náš tým nejlepší, protože jsme skončili první a druhý. Nyní je ale situace jiná. Myslím, že jsou Ducati a Honda silnější a v lepší formě v porovnání s loňským rokem, takže si myslím, že to bude těžší. Důležité ale bude, jak bude na tomto asfaltu fungovat motorka s pneumatikami. Doufáme, že budeme konkurenceschopní.“

Cal Crutchlow

Poté už dostali slovo satelitní jezdci a jako první byl osloven Cal Crutchlow z týmu LCR Honda.

Cale, v Kataru se ti vždycky dařilo, zejména od chvíle, co jsi začal jezdit na Hondě. Byl to pro tebe brilantní start sezóny, protože jsi byl ve skupině bojující o stupně vítězů a skončil jsi čtvrtý. Nyní jsi přijel na tento okruh, který máš rád?

„Nejprve chci říct, že jsme v Kataru odvedli dobrou práci jako tým a stejně tak výrobce. Historicky to vypadalo, že je okruh v Kataru pro Hondu těžký, ale přes zimu hodně pracovali a díky tomu jsme letos konkurenceschopnější. Ať už tým Repsol Honda, tak já. Na motorce se cítím dobře i s pneumatikami a jsem schopný konkurovat předním klukům. Byla škoda, že jsme nebyli schopní bojovat o stupně vítězů až do konce, ale nyní už jsme v Argentině, na trati, která pro mě byla dobrá. První rok, co se tu závodilo, jsem tu nebyl kvůli zlomené ruce, ale pak jsem tu dosáhl na dobré výsledky. Myslím, že to není ani kvůli nějakému specifickému důvodu, není to tak, že by trať nějak vyhovovala mému jízdnímu stylu nebo něco podobného, prostě tu vyjedu a daří se mi. Vždycky je tu také skvělá atmosféra, ale zároveň spousta jezdců, kteří jsou schopní být konkurenceschopní. Těch deset kluků může být na stupních vítězů i tento víkend.“

Během Kataru i po něm se hodně spekulovalo o smlouvách. Mluvilo se také o týmovému kolegovi Marca Marqueze. Pokud by Dani Pedrosa odešel, myslíš, že máš jako jezdec týmu LCR Honda šanci se dostat do týmu Repsol Honda?

„Nevím, myslím, že bychom měli hlavně respektovat tuto situaci. Mluvíme o práci Daniho Pedrosy. Nevím, jakou by měli radost ti, kteří o tom spekulují, kdyby se začalo spekulovat o jejich práci. O ničem se u nás nemluvilo. Já jezdím pro tým LCR Honda a mojí prací je dělat to nejlepší pro ně, snažit se být co nejvíce konkurenceschopný a rychlý, jak dokážu. Jsem tu pro ně, pro naše sponzory a také sám za sebe. Viděl jsem článek, kde se psalo, že usiluji o sedlo Daniho Pedrosy, ale mým hlavním zájmem je co nejlépe pracovat pro tým LCR Honda. Jak jsem říkal, nemluvili jsme o tom. Jediné, co jsem komentoval, byl Johann, když jsem říkal, že podle způsobu, jakým nyní jezdí, by mu tahle motorka nevyhovovala. To je můj názor a stojím si za tím. Měli bychom respektovat tuto situaci, Dani je perfektní jezdec a závodil s tímto týmem spoustu let. My budeme dál pokračovat v tvrdé práci, tak jako pokaždé, a uvidíme, co se stane.“

Danilo Petrucci

Z týmu Alma Pramac Racing se tiskové konference zúčastnil Danilo Petrucci, který byl pátým jezdcem, který se ujal slova.

Danilo, v Kataru jsi startoval z první řady a tehdy jsi řekl, že závod bude hektický a měl jsi naprostou pravdu. Jak ses v závodě cítil a jak hodnotíš výsledek?

„Jsem spokojený. Během tiskové konference po kvalifikaci jsem řekl, že je mým hlavním cílem pro závod Top5 a toho jsme dosáhli. Samozřejmě, že nemůžu říct, že bych tam nechtěl skončit na stupních vítězů. Mohl jsem předjet pár jezdců, kteří byli přede mnou, ale pak jsem udělal jednu chybu. Sedm kol před cílem jsem udělal chybu v poslední zatáčce a předjel mě Dani Pedrosa. V tu chvíli jsem byl sedmý a hodně daleko od přední skupiny. Tlačil jsem na to, jak nejvíc to šlo, ale nebylo možné ke konci dohnat Cala. Nicméně si myslím, že to byl dobrý start sezóny. Vždycky jsme byli na předních pozicích. Uvidíme, zda tady budeme schopni v tomhle pokračovat. Jsem uvolněný, v klidu a soustředěný, nemám co ztratit.“

Pokud jde o Argentinu, loni jsi tu byl sedmý, je to okruh, který vyhovuje tvému jízdnímu stylu?

„Na začátku závodu jsem byl docela rychlý, ale hodně se mi opotřebovávaly pneumatiky. Byl jsem moc agresivní při přidávání plynu a kvůli tomu jsem měl ve druhé polovině závodu hodně pomalé tempo. Letos bude samozřejmě klíčové zvládnout pneumatiky. Je tu spousta plynulých zatáček, kde se jede na plný plyn a v náklonu. Uvidíme, ale určitě je to trať, kterou mám rád. Jsou tu místa s novým asfaltem, počasí není jasné, takže uvidíme, nedokážu říct, co tady předvedeme.“

Johann Zarco

Jako poslední promluvil Johann Zarco z týmu Tech3.

V Kataru jsi měl fantastickou kvalifikaci, získal jsi pole position. Na tiskové konferenci jsi poté mluvil o tom, že chceš vyhrát, ale překvapilo tě, že jsi 17 kol z 22 vedl závod?

„Byl jsem rád za to, že jsem mohl být v závodě v Kataru tak dlouho ve vedení. Nebyl jsem si tím tak jistý, ale začátek závodu byl docela pomalý. Během testu i závodního víkendu jsme zkoušeli jízdu s plnou nádrží, ale měl jsem pocit, že nebudu tak konkurenceschopný. Pak jsme během warm upu změnili pár věcí a získali lepší kompromis mezi tím být dobří na začátku i na konci. Pro mě to bylo o strategii, které se držím od posledních závodů: pokud dokážu být ve vedení závodu, tak to je pozice, kterou preferuji. Pro mě je to bezpečnější, protože když na mě někdo zaútočí, tak ztratím jen jednu nebo dvě pozice, ale stále bojuji o stupně vítězů a s tímhle rád závodím. Je škoda, že jsem skončil na osmém místě, protože jsem měl problémy s přední pneumatikou na pravé straně a je otázkou, čím to bylo, zda jízdním stylem nebo pneumatikou. To uvidíme tento víkend, jak na tom budu a jak dokážu bojovat.“

Co je pro tebe dobré na Argentině? Dominoval jsi tady v Moto2, když jsi dvakrát vyhrál, a loni jsi skončil pátý. Je to okruh, který máš rád?

„Tuhle trať mám rád od chvíle, kdy jsme sem přijeli v roce 2014. V letech 2015 a 2016 jsem vyhrál a loni byl pátý, takže je to pěkné místo. Myslím, že je to docela jednoduchá trať na naučení a má rychlé zatáčky, takže to mám rád. Nyní jsem zkušenější, proto opravdu doufám, že dobře zvládnu výběr pneumatik a budu bojovat o stupně vítězů.“

Otázky z publika

Otázka na Andreu: Luigi Dall’Igna řekl, že si myslí, že neopustíš Ducati, ale může se to stát. Jak na tom jsi a jak jsi blízko k obnovení smlouvy s Ducati?

„Až budu mít návrh, tak uvidím.“

Další otázka byla také na Doviho: Myslím, že má Ducati letos větší problémy na startu závodu. Ty jsi ztratil čtyři pozice, Jorge Lorenzo ztratil také čtyři místa a Petrux jednu. Proč?

„Myslím, že to byl jen zvláštní start. Jo, já mám problémy na startu, poslední dva roky, ale v Kataru jsem musel zavřít plyn, protože bych narazil do Alexe Rinse. To je důvod, proč jsem ztratil tolik pozic. Když uberete plyn na rovince, tak ztratíte hodně rychlosti. To byl ten důvod. Ohledně ostatních si myslím, že to nebylo nic zvláštního. Byl to prostě první závod, první brzdění a první start je vždycky šílený.“

Otázka na Marca: Můžeš něco říct k testu v Jerezu?

„Ne.“

Otázka na Valentina: Vypadá to, že tahle trať více vyhovuje Yamaze a také Suzuki. Myslíš, že je to kvůli tomu, že máte řadový čtyřválec nebo je to něco jiného?

„Těžké tohle vědět, zda je to kvůli tomu, že máme čtyři válce v řadě. Já osobně mám tuhle trať rád od prvního roku. Je zajímavá, technická a hodně plynulá, což je obvykle OK pro naší motorku. U mě hodně záleží na tom, jak fungují pneumatiky s asfaltem a spolu s motorkou. To dělá obvykle větší rozdíl, než to, zda máte Včko nebo řadový motor.“

Andrea Dovizioso

Otázka na Cala: Po Kataru jsem četl na různých místech, že ses vyjadřoval k dopingu v MotoGP. Je v MotoGP? A poprosím o názor i ostatní jezdce.

Cal Crutchlow: „Nemám v plánu nějak hodnotit můj komentář, udělal jsem dvacetiminutový rozhovor, takže si to můžete přečíst. Jestli si myslím, že je doping v motocyklových závodech? Nevím. Musíte se podívat na fakta. Ve většině ostatních sportů na světě se něco děje. Vůbec nejsem proti ostatním jezdcům nebo proti tomu, že bychom měli být více testováni, ale doufám, že se to vyřeší a všichni budeme mít větší jasno. Myslím, že na to jdou správným způsobem, když se snaží něco dělat a více na tom pracovat. Myslím, že je to dobré pro všechny jezdce.“

Andrea Dovizioso: „Souhlasím s Calem. Myslím, že více testů bude dobré pro náš sport a pro šampionát, tak jako v každém sportu. Myslím, že by to mělo být tak, jak říkají: že není jednoduché to zorganizovat, ale myslím, že jsou v situaci, kdy se snaží dělat více testů na jezdcích ve více závodech během sezóny. Myslím, že je to pozitivní.“

Marc Marquez: „Souhlasím s nimi, protože my jen žádáme více kontrol. My jsme profesionální atleti a samozřejmě, že bychom byli rádi za více kontrol, protože by to bylo férovější pro všechny. Nepřijde mi normální, že za 19 závodů budeme mít jen dvě kontroly na dvou různých jezdcích. Ne na všech, jen na pár vybraných. Myslím, že bychom tohle měli změnit a z tohoto důvodu se žádala Dorna, FIM a další, aby se tento proces změnil.“

Valentino Rossi: „Já to beru tak, že se dívám na historii motorsportu, kde nebyl v minulosti tak velký risk dopingu. Ale souhlasím s tím, pokud potřebují provést více kontrol. Obvykle dělali pár kontrol během sezóny, ale nebylo jich moc. Pokud jich udělají víc, jsme tu pro ně.“

Danilo Petrucci: „Jasně, těch kontrol je pár. To je trochu zvláštní. Nevím, kolik pozitivních nálezů bylo v minulosti v motocyklových závodech, nemáme k tomu moc dat. Myslím, že správná cesta by byla provádět více kontrol, tak jako v jiných sportech.“

Johann Zarco: „Tak jak říkají. V závodech motocyklů máme spoustu prvků, které musíme zvládnout. Takže je těžké poznat, zda můžete s nějakým dopingem vyhrát závod, protože musí fungovat motorka, pneumatiky a musíte zvládnout spoustu věcí. Více kontrol může být lepší, ale tady se to vyskytuje minimálně, protože nemůžete vědět, zda vám to v něčem přilepší.“

Andrea Dovizioso

Otázka na Marca: Jaký je tvůj názor na novou směs střední pneumatiky, kterou sem Michelin do Argentiny přivezl?

„V rychlosti jsem se podíval na nabídku pneumatik, protože jsem ještě neměl setkání s týmem. Jo, budeme tady mít čtyři různé směsi na předek a čtyři na zadek. Myslím, že to bude těžká práce pro všechny jezdce, protože je tu tolik různých směsí, navíc počasí a nový asfalt. Michelin jde správnou cestou, protože když máte nový asfalt, musíte stále zůstat v bezpečí a mít dostatek možností pro nedělní závod. Uvidíme na trati, uvidíme nový asfalt a vše ostatní.“

Otázka na Valeho: Máš dobrý vztah s Francem Morbidellim, který byl v Kataru nejlepším nováčkem. Myslíš, že je to s vámi, co jste tady, Jorgem, Maverickem, Aleixem, oběma Suzuki a dalšími pro nováčky těžké, aby se dostali do Top10 nebo někdy bojovali přímo s vámi?

„Hodně Francovi věříme, protože jsme ho viděli vyrůst od chvíle, co byl hodně mladý. Myslím, že měl velký potenciál a velký talent. To předvedl v loňském roce, kdy měl skvělou sezónu. Jak říkáte, není teď jednoduché vstoupit do MotoGP, protože je tu spousta rychlých motorek a více než deset jezdců, kteří jsou velmi silní a mohou bojovat o stupně vítězů. Takže je to pro Franca těžké, ale je to MotoGP. Letos na něm není moc tlaku, musí se učit, zkoušet maximum a počkat na příští sezónu, na lepší motorku nebo cokoliv dalšího. Myslím, že je to normální, takhle to je, ale Franco má dobrý potenciál.“

Otázka na Doviho: Tato otázka by se hodila na všechny jezdce, ale zeptám se jen Doviho. Včera jsme viděli, že Brembo vyšlo s prohlášením o problému s brzdami u Jorgeho v Kataru. Říkají, že šlo o technický problém a ne o pochybení člověka. Bojíš se, že by se to mohlo stát komukoliv z vás? Že opět přijde technický problém?

„Jak vysvětlovali, tak to byl nějaký problém na brzdě, takže to se může stát komukoliv. To je samozřejmě v našem sportu něco opravdu nebezpečného, ale myslím, že mají všechno pod kontrolou. Tento materiál si myslím, že jsme používali v loňském roce a nechtěli jsme s tím pokračovat. Nebyl tu nějaký velký problém, ale nebyli jsme si tak jistí a nechtěli ho používat. Jorge se s tím možná cítil lépe a chtěl to používat, nevím. Někdy se tohle v našem sportu stane, což je nebezpečné, když nebrzdíte, ale tady je všechno na limitu, takže není jednoduché všechno zvládnout.“

Otázky od fanoušků přes sociální média

Otázka na Andreu Doviziosa: Co je lepší? Vyhrát poté, co jsi vedl celý závod nebo vítězství z poslední zatáčky?

„Vždycky je pěkné vyhrát v závěru a ne vést celý závod, ale nezáleží na tom, co se stane. Když máte souboje a můžete hrát s ostatními jezdci, s energií, s pneumatikami, protože je náš závod dlouhý, tak je vždycky pěkné bojovat a využít váš potenciál v závěru závodu. Ale každý závod má jiný příběh a v každém závodě to musíte zvládnout jinak. Není to jen o tom, jak chcete vyhrát, musíte najít cestu k vítězství.“

Otázka na Marca Marqueze: Jaké písničky posloucháš při tréninku?

„Všechno. Nějakého Eminema, nějakou španělskou hudbu, cokoliv, spoustu dalších. Nemám to tak, že bych poslouchal jen určitý typ hudby.“

Otázka na Valentina Rossiho: Využíval jsi někdy sportovního psychologa? A pokud ne, jak se mentálně připravuješ na sezónu?

„Ne, nikdy jsem ho neměl. Myslím, že tohle je něco velice osobního u každého jezdce zvlášť. Já jsem hodně starý, takže když jsem vyrostl, tak nikdo neměl takového specialistu. Takže jste to museli zvládnout sami. Myslím, že je důležité si uvědomit, zda se dokážete dostat na maximální úroveň koncentrace ve správný čas, hlavně před závodem. Myslím, že všichni mají své malé triky a tajemství pro nalezení správného způsobu. Je možné, že to ostatní jezdci potřebují nebo mají rádi, může jim to pomoct. Jak jsem říkal, záleží na každém jednotlivém jezdci.“

Otázka na Danila Petrucciho: Povíš nám, kdy jsi osobně poprvé potkal jezdce MotoGP a koho?

„Můj táta pracoval v MotoGP od roku 1990, kdy jsem se narodil. Když mi byl rok, tak mám fotku s Lorisem Capirossim, který nebyl o tolik starší než já, protože mu bylo 17 let a mně 1 rok (smích). Mám fotku, jak mě Loris drží na rukou a vedle je Fausto Gresini z týmu Pollini, ve kterém jezdil v letech 1990 – 1991. Myslím, že jsem si ale tehdy neuvědomoval, že je Loris závodníkem.“

Otázka na Cala Crutchlowa: Jsme velmi hrdí na to, když vidíme odhodlání britského buldoka na trati. Pokud bys měl popsat ostatní jezdce jako zvířata, jací by byli a proč?

„Proč vždycky dostávám takové otázky a ne jako ostatní? Dejte mi chvilku.“

Po čase na rozmyšlenou, ve kterém zatím odpověděl Danilo Petrucci na svou otázku, Cal řekl:

„Musel jsem rychle přemýšlet a to není jednoduché. Začnu Marcem, který je jako kočka, protože když jde tak ho neslyšíte, to bylo jednoduché. Valentino, minulý závod si držel stopu jako vlk, nakonec je stejný, protože na všechny zaútočí. Danilo je jako býk, protože když vás trefí, tak o tom víte. Měl jsem jedno pro Johanna, který je jako luk na startu, protože jede vpřed a chce být nejrychlejší. Je jako gepard nebo něco takového, protože vyrazí a chce být nejrychlejší. Dovi je ten chytrý, možná, jako liška, ale není tak starý jako liška. (smích)“

Otázka na Johanna Zarca: Když tolik cestujete, co ti nejvíc schází z domova?

„Těžko říct, co mi chybí. Miluji cestování, takže většinou když jsem doma, tak se těším, až zase pojedu na další Grand Prix. Možná, že to bude setkání s přáteli. Když se vrátím domů, tak mám pondělí nebo úterý, kdy chodím s přáteli do města na oběd. Neptají se mě na nic ohledně závodů, takže probíráme tisíce dalších věcí. To je to, co by mi chybělo, takže okamžitě po závodě jdu za nimi.“