Preview

Letošní sezónu mistrovství světa silničních motocyklů zahájily závody v Kataru, kde se závodilo tradičně pod umělým osvětlením a s pozměněným harmonogramem. Nyní se závodníci vrací do tradičního rozpisu víkendu, kdy budou tréninky opět v pořadí Moto3, MotoGP a Moto2. Nyní mají před sebou dlouhou cestu do Jižní Ameriky, protože je tu čeká druhá Velká cena tohoto roku. Ta se jede v Argentině na okruhu Termas de Río Hondo jako Gran Premio Motul de la República Argentina. Poté se přesunou na sever do USA do texaského Austinu a až se čtvrtou Grand Prix je přivítáme v Evropě. Kvůli tomu musíme opět počítat s časovým posunem.

termas-de-rio-hondo-argentina-okruh-02

Závodní okruh Termas de Río Hondo byl postaven jen šest kilometrů od stejnojmenného města, které leží v provincii Santiago del Estero. Celý závodní areál se rozprostírá na ploše 150 hektarů a oficiálně byl otevřen v květnu roku 2008 se závody cestovních vozů. O čtyři roky později přišla rozsáhlá modernizace, kdy se majitelé snažili vybudovat nejmodernější závodní trať v Latinské Americe. Šampionát MotoGP sem zavítal v roce 2014, kdy se sem vrátil po patnáctileté pauze. Argentina byla třetí v kalendáři závodů, ale v roce 2016 došlo k lehké změně, kdy je Argentina už druhou Grand Prix sezóny. Pro motocyklové nadšence v této zemi je to po rallye Dakar druhá největší událost.

Závodní trať je dlouhá 4,8 km a šířku má 16 metrů. Jezdce čeká celkem 14 zatáček, z nichž je pět levotočivých a devět pravotočivých. Nejdelší rovinka má 1 076 m. Pokud jde o nejčastější místa k předjetí, tak prvním místem je jako vždy první zatáčka, která následuje po cílové rovince, takže se tu předjíždí ze slipstreamu a také díky lepšímu brzdění některých jezdců. Druhé místo je velice podobné první zatáčce. Jde o pátou zatáčku, která se nachází za více než kilometrovou rovinkou, takže tu předjetí vypadají velice podobně, nicméně pátá zatáčka je utažená a vyžaduje správnou stopu i rychlost. O dvě zatáčky později jezdci s oblibou předjíždí v sedmé zatáčce, která následuje po rychlé táhlé šesté zatáčce. Poslední šancí je předjetí ve 13. zatáčce, po které následuje výjezd na cílovou rovinku ze 14. zatáčky, takže je nutné obě dvě tyto zatáčky zvládnout co nejlépe, navíc cíl je na této trati hned za zatáčkou. V této zatáčce například spadli v roce 2016 Andrea Iannone a Andrea Dovizioso.

Tak jak už bývá v posledních letech zvykem, velkou roli bude hrát počasí a podmínky na trati. Každoročně si jezdci stěžují na špínu na trati a nepomáhají tomu ani časté přeháňky a usychající trať. Kvůli tomu například před dvěma lety závodníci MotoGP měnili motorky, několik jezdců spadlo a cílem projelo jen 13 závodníků. Traťový rekord tu z roku 2015 drží Valentino Rossi, který v závodě zajel čas 1:39,019. Kvalifikační rekord tu o rok předtím pokořil Marc Marquez, který tu zajel kolo za 1:37,683. Nejvyšší maximální rychlosti tu dosáhl Hector Barbera, který tu jel v loňském roce v sedle Ducati 334,4 km/h.

S pneumatikami to bude pro továrnu Michelin opět těžké kvůli měnícím se podmínkám a nerada by zažila propadáky z minulých let. Pneumatiky se na této trati dostávají do vysokých teplot a je na ně kladena velká zátěž, protože je asfalt hrubý, prudce se tu brzdí a v zatáčkách se jezdí ve vysokých rychlostech, protože jde o jeden z nejrychlejších okruhů kalendáře. Když ale zaprší, teploty rychle poklesnou. Letos navíc některé části trati získaly nový povrch. Michelin se proto rozhodl oproti standardním třem pneumatikám přivézt do Argentiny čtyři druhy, jak na předek, tak na zadek. Jezdci budou mít k dispozici jednu měkkou a tvrdou směs a dvě střední v různé směsi pro předek a dvě v jiné konstrukci pro zadek. Všechny pneumatiky budou symetrické, ale tvrdá zadní pneumatika by měla mít odolnější pravou stranu, takže bude asymetrická. Kvůli častým změnám počasí a také možnosti deště budou mít závodníci k dispozici asymetrické mokré pneumatiky ve směsích měkká a střední s tvrdší pravou stranou.

MotoGP

Po úvodním vítězství v Kataru míří do Argentiny jako vedoucí jezdec šampionátu Andrea Dovizioso z týmu Ducati. Dovi výborně navázal na formu z loňského roku a opět se zapojil do boje o titul mistra světa, který by tentokrát rád dostal do garáže Ducati oproti konkurenční Hondě Marca Marqueze. V prvním závodě nám právě tihle dva předvedli parádní souboj až do cílové rovinky. Dovi nyní jede na trať, kde v posledních letech prožil zklamání. V loňském roce v Argentině spadl poté, co ho srazila motorka Aleixe Espargara a rok předtím ho srazil jeho tehdejší týmový kolega Andrea Iannone při boji o druhé místo. Největší úspěch zažil na této trati v roce 2015, protože dojel druhý. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo nemá na Argentinu také dobré vzpomínky, když tu loni spadl hned po startu a rok předtím se v závodě také neudržel dlouho. Nyní by rád prolomil tuto smůlu, navíc po nevydařeném víkendu v Kataru, kde mu nefungovala přední brzda a úvodní závod sezóny nedokončil. Plynulá trať okruhu v Argentině jindy vyhovovala jeho jízdnímu stylu, když tu v úvodním závodě v roce 2014 oslavil třetí místo. U obou jde také o obnovu smlouvy s Ducati, která by ráda udržela oba dva své jezdce, ale za jiných finančních podmínek.

Andrea Dovizioso a Marc Marquez

Po druhém místě v Kataru je také na druhém místě v šampionátu úřadující mistr světa Marc Marquez z týmu Repsol Honda, který by v letošní sezóně titul rád obhájil. Marc se od začátku závodu v Kataru pohyboval v přední skupině, i když trať v Losailu nemá tak rád, ani moc nevyhovuje jeho Hondě. Na okruhu Termas de Río Hondo by to mělo být mnohem lepší. Marc tu drží parádní rekord, když tu pokaždé startoval z prvního místa. Nikdo jiný kromě něj tady od roku 2014 nedokázal být v kvalifikaci nejrychlejší. Kromě toho v Jižní Americe také dvakrát oslavil vítězství v letech 2014 a 2016. V roce 2015 také bojoval o stupně vítězů, ale po souboji s Valentinem Rossim nakonec spadl a ani loňský závod nedokončil poté, co tři kola vedl. Jeho týmový kolega Dani Pedrosa letošní sezónu rozjel sedmým místem, když se v Kataru pohyboval na konci první skupiny. I Dani je jedním z jezdců, kteří v Argentině oslavili umístění na stupních vítězů. V roce 2014 tu skončil druhý a o dva roky později byl třetí. V roce 2015 musel závod vynechat kvůli problému s natékáním předloktí a loni se odporoučel k zemi jako spousta dalších soupeřů. Nyní je před Danim velká výzva, protože s Hondou zatím neobnovil smlouvu a každý dobrý výsledek přilepší k dalším jednáním. Uvidíme, zda ho bude nadále ovlivňovat zraněná ruka z předsezónního testování.

Do boje o stupně vítězů se určitě zapojí oba dva jezdci týmu Movistar Yamaha. Valentino Rossi rozjel sezónu třetím místem, zatímco Maverick Viñales měl pozvolnější start, když se postupně propracovával z poloviny startovního pole až na šesté místo. Oba dva už v Argentině oslavili vítězství a spolu s Marcem Marquezem jsou jediní, kdo mají doma pohár za výhru. Kromě toho Valentino Rossi v posledních dvou letech na této trati skončil vždycky druhý. Jen v prvním závodě na této trati v roce 2014 dojel pod stupni vítězů na čtvrtém místě. Všichni jeho fanoušci si jistě vybaví vítězství z roku 2015, které oslavil v dresu Diega Maradony. Maverick Viñales výborně zvládl loňský závod, kdy se po pádu Marca Marqueze ujal vedení a před sebe už nikoho nepustil. Yamaha letos prožila docela náročnou předsezónu, kdy neměla tak výrazné výsledky. Nyní ale přichází trať, která svým charakterem dobře vyhovuje YZR-M1.

Velmi dobrý start sezóny prožívá továrna Suzuki. Oba její jezdci se při testech pravidelně dostávali do Top10 a očekává se, že by to samé mohli předvést i v Argentině. Suzuki letos na GSX-RR změnila motor, upravila podvozek a přišla se spoustou dalších dílů a vypadá to, že začíná být opět konkurenceschopná. Alex Rins v Kataru dlouho bojoval o Top5, ale nakonec spadl. Jeho týmový kolega Andrea Iannone měl trochu konzervativnější přístup, tolik neriskoval a cílem projel na devátém místě. V loňském roce Andrea v Argentině skončil za bodovanými pozicemi a rok předtím závod nedokončil kvůli zmíněnému pádu. Alex se v loňském roce seznamoval s třídou MotoGP a byl zraněný, takže by letos měl být silnějším soupeřem. V Moto2 se mu na této trati dařilo, když zde v roce 2015 skončil druhý.

Letošní start sezóny se vůbec nevydařil továrně Aprilia. Aleix Espargaro a Scott Redding dojeli v Kataru za sebou až na 19. a 20. místě. To je hodně daleko za plánem pravidelně bojovat mezi šesti nejlepšími. Oba dva jezdci se dokázali v Argentině umístit v Top10. Podobně nevydařený start sezóny má také KTM. KTM byla loni nováčkem ve startovním poli, takže nyní už má data z každé závodní trati v kalendáři. Bradley Smith v Kataru skončil až 18. a Pol Espargaro musel závod ukončit kvůli technickému problému. V Argentině loni KTM oslavila první umístění na bodech, a to rovnou u obou jezdců, takže se na tuto trať budou vracet s dobrými vzpomínkami. Nyní mají navíc za sebou soukromý test, podobně jako tovární tým Hondy, tým Pramac a testovací týmy Aprilie a Ducati.

Mezi satelitními jezdci byl v Kataru nakonec nejlepší Cal Crutchlow, který se svou Hondou projel cílem na čtvrtém místě. Cal si věřil na stupně vítězů, ale dlouho se zdržel za svými soupeři a první trojice mu v závěru závodu cukla. Nyní se přesouvá na trať, kde loni oslavil jediné umístění na stupních vítězů v sezóně, když skončil třetí po startu z třetího místa. Britovi to v Argentině vždycky šlo, protože i v roce 2015 zde skončil třetí. Hned za ním je v průběžném pořadí na pátém místě Danilo Petrucci a třetí nejlepší satelit byl v Kataru Johann Zarco. Johann výborně rozjel letošní sezónu, protože dlouhou dobu vedl závod, ale poté přišly problémy s přední pneumatikou a postupně se z prvního místa propadl na místo osmé. Nicméně opět předvedl, že dokáže držet krok s továrními jezdci a bude pravidelným účastníkem v boji o stupně vítězů.

Karel Abraham

Výborné vzpomínky na Argentinu má český závodník Karel Abraham, který v loňské kvalifikaci vybojoval start z první řady díky druhému nejlepšímu času. V závodě startu z tak výhodného místa dostatečně nevyužil a cílem projel desátý. Letošní sezónu rozjel bodovaným patnáctým místem. Částečně domácí závod čeká nováčka a úřadujícího mistra třídy Moto2 Franca Morbidelliho, který má kořeny v Brazílii, takže to sem jeho fanoušci z této země nemají daleko. Franco byl v Kataru nejlepším nováčkem, když závod dokončil na 12. místě a připsal si první mistrovské body v královské třídě MotoGP.

Moto2

První závod sezóny a rovnou první vítězství ve třídě Moto2, tak rozjel tento rok Ital Francesco Bagnaia. Pecco si nyní užívá svou poslední sezónu ve střední třídě, protože za rok přestoupí do MotoGP a není lepšího úvodu sezónu, než výhra. Loni ve své nováčkovské sezóně v Moto2 dojel v Argentině sedmý, takže je jasné, že mu bude i tato trať vyhovovat. Na druhém místě je v průběžném pořadí jeho krajan Lorenzo Baldassarri a třetí je Alex Marquez. Oba dva jsou jedněmi z favoritů na boj o titul mistra světa a zejména Alex by rád navázal na titul jeho bývalého týmového kolegy Franca Morbidelliho.

Moto2

Dobrý start sezóny předvedl prakticky už veterán Mattia Pasini, který na úvod sezóny zajel čtvrté místo. Hned za ním se seřadili oba dva jezdci KTM Miguel Oliveira a Brad Binder, kteří by rádi pro rakouskou továrnu získali další vítězství, podobně jako na konci loňského roku. Miguel k tomu má teď skvělou příležitost, protože loni dojel v Argentině druhý a je jediným ze současného startovního pole této třídy, kdo tu loni stál na bedně. Joan Mir, který do této třídy přestoupil jako mistr světa třídy Moto3, ve svém debutovém závodě dojel na pěkném 11. místě a byl nejlepším nováčkem. O dvě místa za ním skončil Hector Barbera, který má za sebou první závod po přestupu z MotoGP o třídu níž.

Traťový i kvalifikační rekord jsou staré tři roky. V roce 2015 tu zajel Johann Zarco v kvalifikaci čas 1:42,809 a jeho pozdější týmový kolega z MotoGP Jonas Folger v závodě zajel čas 1:43,001. Nejvyšší maximální rychlost tu v loňském roce naměřili Julianu Simonovi, který tu jel 276,4 km/h.

Moto3

Velice těsný souboj o vítězství rozjel sezónu ve třídě Moto3. Z vítězství se nakonec radoval Jorge Martin, který porazil Arona Caneta jen o 0,023 s. Očekává se, že mezi oběma to bude takové celou sezónu. Jorge navíc loni v Argentině skončil na třetím místě, takže patří mezi favority i před druhým závodem. Své vůbec první umístění na stupních vítězů v Grand Prix oslavil v Kataru Lorenzo Dalla Porta z týmu Leopard Racing. Tento tým by rád navázal na mistrovské tituly Dannyho Kenta a Joana Mira a postarat by se o to měl hlavně Enea Bastianini. Enea se v Kataru zapojil do bitvy o vítězství, ale nakonec spadl, takže si bude chtít spravit chuť právě na okruhu Termas de Río Hondo.

Dobře sezónu rozjel Niccolò Antonelli z týmu Paola Simoncelliho, který projel cílem na 4. místě. Nejlepším jezdcem KTM byl na úvod sezóny pátý Gabriel Rodrigo, který tak rozboural dominanci jezdců na Hondách. Gabriela nyní čeká velice důležitý závod, protože jde o jeho domácí závod, takže se může těšit na velkou podporu svých fanoušků, ale zároveň ucítí i velký tlak na dobrý výsledek. Kromě Jorgeho Martina v loňském roce skončil na stupních vítězů i druhý John McPhee, z vítězství se radoval Joan Mir, ale toho čeká už závod v Moto2.

Výborný start sezóny předvedl český jezdec Jakub Kornfeil, který se od začátku pohyboval vpředu a bojoval o stupně vítězů. V závěru závodu pár pozic ztratil a skončil devátý. Nicméně po pár nevydařených sezónách je toto konečně vzpruha ve výsledcích pro nejzkušenějšího závodníka ve startovním poli nejslabší třídy Moto3.

Traťový rekord i kvalifikační rekord třídy Moto3 na okruhu Termas de Río Hondo zajel v roce 2015 Miguel Oliveira. V kvalifikaci nastavil čas 1:48,461 a v závodě o pár desetinek pomalejší čas 1:48,977 s. Nejvyšší maximální rychlost tu měl v loňském roce Kaito Toba, který tu jel 233,9 km/h.

Co se týče předpovědi počasí, tak to zatím nevypadá moc dobře. V pátek i v sobotupršet, v sobotu bude déšť ještě silnější. V neděli na závody už by mělo být polojasno. Teploty vzduchu se budou pohybovat kolem 24°C.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí