Preview

Tento týden se koná další závodní víkend šampionátu silničních motocyklů MotoGP, který se letos už potřetí vrací do Španělska. Tentokrát se ve dnech 21. až 23. září 2018 pojede na okruhu Motorland Aragón Velká cena pod oficiálním názvem Gran Premio Movistar de Aragón. V Aragónu jde také o poslední závod v Evropě, než se jezdci vydají do Asie na závody v Thajsku, Japonsku, Austrálii a Malajsii a poté už bude finále sezóny ve španělské Valencii.

Motorland Aragón je velmi moderním areálem, který byl vybudován před pár lety a první motocyklovou Grand Prix hostil v roce 2010, rok po svém otevření. Díky tomu se stal šestým okruhem, který ve Španělsku hostil závody MotoGP. Dalšími jsou Jerez, Katalánsko, Jarama, Montjuich a Valencie. Španělsko je zemí pro motorky zaslíbené, o čemž svědčí nejen spousta okruhů, ale také nespočet mistrů světa, kteří z této země pochází.

V okolí města Alcañiz se závodilo již od roku 1963 a závody tu skončily v roce 2003 kvůli bezpečnostním důvodům, protože se závodilo v ulicích města. Na základě toho byl vybudován nový motorsportový komplex, o jehož návrh se postaral slavný německý architekt Hermann Tilke. Závodní trať je dlouhá 5,1 km, má šířku 15 m a nejdelší rovinka je dlouhá 968 m.

Celkem tu nalezneme 17 různorodých zatáček, z nichž je 10 levotočivých a 7 pravotočivých. Tím, že jde o moderní komplex, tak jak je nyní trendem, nabízí velmi různorodé složení zatáček, proto je velmi náročný na nastavení motorek a na schopnosti jezdců. Trať v Aragónu je také typická svou velkou kamennou zdí, která je oblíbeným místem pro fotografy, a touto zdí se inspiroval i Jorge Lorenzo, který pro tuto Grand Prix před pár lety navrhl ceny pro vítěze. Aragón je jedním z pěti okruhů v kalendáři MotoGP, kde se závodí proti směru hodinových ručiček.

 

Prvním místem pro dobré předjíždění je hned první zatáčka, která následuje po cílové rovince, kde se předjíždí na brzdách. Druhé oblíbené místo pro předjetí je dvojice zatáček 4 a 5, kde jde o správnou rychlost v zatáčce a také co nejlepší závodní stopu. Další časté místo pro předjetí je dvojice zatáček č. 8 a 9 zvaných „vývrtka“, podobně jako na okruhu v Laguna Seca. Oblíbená je i levotočivá zatáčka č. 12, dvojice zatáček č. 14 a 15, po nichž následuje výjezd na zadní dlouhou rovinku, za kterou je poslední možnost k předjetí v poslední dlouhé levotočivé zatáčce.

Držitelem traťového rekordu je domácí závodník Jorge Lorenzo, který tu v roce 2015 zajel v závodě čas 1:48,120. Kvalifikační rekord drží jeho krajan Marc Marquez, který ve stejném roce zajel kolo za 1:46,635. Nejvyšší maximální rychlosti tu dosáhl také v roce 2015 Andrea Iannone, který tu jel rychlostí 345,8 km/h.

Je to technický okruh, který bývá náročný na pneumatiky, a v loňském roce jsme mohli vidět všechny možné kombinace na motocyklech různých jezdců. Letos přiváží Michelin pneumatiky v provedení měkká, střední a tvrdá. Zatímco přední pneumatika je symetrická, zadní je asymetrická s tvrdší levou částí. V Aragónu může být nestálé počasí, což sice vypadá, že nebude letošní případ, nicméně i na to jsou samozřejmě u Michelinu opět připraveni a v případě deště jsou k dispozici pneumatiky měkké a střední směsi, přední je opět symetrická, zadní asymetrická.

MotoGP

Minule se závodilo v Misanu, kde valná většina závodního pole ve všech kategoriích jela svůj domácí závod. Tento týden se vše přesouvá do Aragónu, tedy do Španělska a dalo by se říct, že až na pár výjimek svůj domácí závod absolvují ostatní jezdci. Domácí závodní víkend čeká také lídra šampionátu MotoGP Marca Márqueze. Márquez skončil v Misanu na stupních vítězů a tím dokázal svůj náskok v čele pořadí ještě o něco navýšit.

Momentálně má 221 bodů a pohodlný náskok. Aragón je okruh, kde se Márquezovi obvykle velmi daří, v minulosti tu v královské kategorii MotoGP slavil 4 pole position, až loni došlo k přerušení této série, když startoval z 5. místa. Závody v nejvyšší kategorii zde vyhrál 3, včetně toho loňského. V jeho aktuální formě se dá tedy počítat s tím, že minimálně na stupně vítězů bude útočit zase.

Marc Márquez

Marc Márquez

Druhý v šampionátu už je Andrea Dovizioso. Tomu k posunu v pořadí šampionátu pomohlo vítězství na domácí trati v Misanu, takže nyní má celkově 154 bodů. Na Marca Márqueze ztrácí 67 bodů, což je hodně a stahovat se to bude velmi těžko, nicméně nemožné to není. Do konce sezony 2018 ještě zbývá 6 závodů, takže bodů k dispozici je stále ještě hodně.

Nejen Andrea Dovizioso, ale i celkově tovární tým Ducati, zažívají velmi pozitivní období, takže na své nedávné výsledky by určitě rádi navázali i ve Španělsku. Italskému jezdci se ale zatím v Aragónu příliš nedařilo, loni skončil 7., předloni dokonce až 11. Na stupních vítězů na tomto okruhu stál jednou, ale to bylo v roce 2012, kdy závodil pro tým Tech 3 Yamaha a vybojoval 3. místo.

Andrea Dovizioso

Andrea Dovizioso

Na třetí místo v šampionátu se propadl Valentino Rossi, který má aktuálně 151 bodů. V Misanu se zdálo, že by se Yamaha mohla vrátit na přední příčky a že by to mohl být okruh, který jim sedí a kde po delší době budou mít šanci na boj o stupně vítězů. Nakonec se tak nestalo, Rossi byl až na 7. místě a to není umístění, jaké by si on a tým představovali.

Je ale jasně vidět, že Yamaha stále ještě nevyřešila všechny technické problémy a začíná to vypadat, že do konce sezony už se to bohužel moc nezmění. Aragón byl mohl být okruh, kde by se jim mohlo dařit, jezdci na motocyklu Yamaha tu v minulosti stáli na stupních vítězů i dokázali vyhrát. Valentino Rossi na tomto okruhu na stupních vítězů stál, v letech 2013, 2015 a 2016 skončil vždy na třetím místě.

Valentino Rossi

Valentino Rossi

Za legendárním italským závodníkem se na čtvrtém místě v šampionátu nachází Jorge Lorenzo, který má 130 bodů a který o důležité body přišel minule v Misanu. Slavil pole position, byl opět velmi silný a zdálo se, že bude velmi silným soupeřem. To také byl, bojoval o stupně vítězů a zdálo se, že zaútočí i na souboj o vítězství. Místo toho ale přišel pád, sice v závodě pak pokračoval, ale skončil až na 17. místě, takže z toho závodu nedokázal vytěžit ani jeden bod. Nyní přijíždí na svůj další domácí závod a vypadá to, že i tady by mohl být silný, protože v minulosti tu téměř vždy bojoval o stupně vítězů. Loni nebyl v nejlepší formě, přesto skončil na 3. místě. Předloni na motocyklu Yamaha skončil na 2. místě. Vítězství tady slavil dvě, v letech 2014 a 2015.

Jorge Lorenzo

Jorge Lorenzo

Nejlepší pětku v pořadí šampionátu doplňuje Maverick Viñales, který byl v Misanu tím silnějším z dvojice Yamahy, přesto to nakonec stačilo jen na 5. místo, ale v jeho případě se jednalo o nejlepší závod a výsledek v dosavadním průběhu druhé poloviny sezony. V loňském roce slavil Viñales v Aragónu pole position, nakonec z toho potom bylo 4. místo. Na stejné příčce skončil i předloni, když ještě závodil na Suzuki. V kategorii MotoGP na tomto okruhu ještě na pódiu nestál, ale v roce 2014 se mu povedlo vyhrát v kategorii Moto2, navíc do závodu startoval z pole position. Uvidíme, jak si se svou domácí tratí poradí tentokrát, v šampionátu má aktuálně 124 bodů, takže Jorge Lorenza před sebou má na dosah.

Maverick Viñales

Maverick Viñales

Ovšem pozor by si měl Viñales dávat také na jezdce, kteří se v šampionátu nachází za ním. Ti jsou za ním velmi blízko, navíc se jedná o tři jezdce v soukromých týmech. Velmi dobře jede Cal Crutchlow, který je aktuálně 6. a má 119 bodů. V Misanu měl dobrý závod, po výpadku Jorge Lorenza se navíc dostal na stupně vítězů, když slavil 3. místo a získal tak další důležité body jak do celkového pořadí šampionátu, tak také do šampionátu pro souboj o nejlepšího jezdce netovárního týmu. Cal Crutchlow ví, jaké to je, stát v Aragónu na stupních vítězů, v roce 2014, když závodil v továrním týmu Ducati, získal 3. místo.

Cal Crutchlow

Cal Crutchlow

S Crutchlowem o pozici nejlepšího jezdce netovárního týmu bojují zejména Danilo Petrucci a Johann Zarco, oba dva mají aktuálně 110 bodů, takže souboj to je opravdu vyrovnaný. Ani jednomu z těchto jezdců ale moc nevyšel závod v Misanu. Pro Petrucciho se jednalo o domácí závod, dělal si naděje na velmi dobrý výsledek, nakonec měl od začátku závodu problémy s motocyklem a byl rád alespoň za 11. místo. V Aragónu se mu v minulosti vůbec nedařilo, bodoval zde jenom jednou, v roce 2014 skončil na 11. místě, to bylo ještě v době, když závodil na motocyklu ART.

Ani Zarco neměl ideální závod v Misanu, skončil na 10. místě. A ani on zatím v Aragónu nebyl příliš úspěšný. Nicméně jeho výsledky byly přeci jen o poznání lepší, než jaké na tomto okruhu zažil jeho italský soupeř. Johann Zarco se tu dostal na stupně vítězů dvakrát, v kategorii 125 ccm v roce 2011 skončil druhý, v Moto2 v roce 2014 byl třetí. Loni v MotoGP skončil na 9. místě.

Danilo Petrucci, Johann Zarco

Danilo Petrucci, Johann Zarco

Za touto trojicí netovárních jezdců se nachází na 9. místě Andrea Iannone s 92 body. Iannone v Misanu předvedl slušný závod, když startoval až ze druhé poloviny roštu a nakonec se dokázal probojovat do Top 10, když byl 8. V Aragónu v minulosti už několikrát startoval z první řady, jeho nejlepším výsledkem v cíli je 4. místo z roku 2015. Vítězství na této trati získal v roce 2010 v kategorii Moto2.

A vítězství v Aragónu získal v minulosti také jeho týmový kolega Alex Rins, který se nyní nachází na 10. místě pořadí šampionátu. To vítězství bylo tenkrát v Moto3 v roce 2013. Na stupně vítězů se na své domácí trati dostal i v kategorii Moto2, v roce 2016 byl druhý. Loni se mu příliš nedařilo, byl až na 17. místě.

Andrea Iannone

Andrea Iannone

Domácí závod čeká na spoustu dalších jezdců, jmenovitě to jsou Dani Pedrosa, který je v šampionát až na 11. místě a jeho letošní sezona vůbec není ideální, Álvaro Bautista, který se nachází hned místo za Pedrosou, a bratři Pol a Aleix Espargaró. Na svůj domácí závod musí zapomenout Tito Rabat, který se zotavuje z vážného zranění po nehodě na Silverstone. Nedávno ale Tito přiznal odhodlání vrátit se na trať ve Velké ceně Thajska, což je už další závodní víkend. Nicméně v Aragónu určitě nebude, tým Reale Avintia si za něj sehnal velmi zajímavý záskok, pojede totiž jiný Španěl, a to Jordi Torres, který paddock MotoGP zná, protože několik let závodil v Moto2. Nyní ho můžete vidět v šampionátu Superbike.

Na divokou kartu byl původně přihlášen Mika Kallio, který by měl jet v týmu KTM, ale zatím nebylo oznámeno, jestli do závodního víkendu opravdu nastoupí, protože se stále zotavuje ze zranění, které utrpěl na Sachsenringu.

Karel Abraham

Karel Abraham

Český závodník Karel Abraham v barvách týmu Ángel Nieto, který pojede svůj domácí závod, nepřidal žádné další body ani v Misanu, takže je má pořád pouze 4 a v šampionátu mu patří až 23. místo. V Aragónu má velmi nelichotivou statistiku, protože závod tady nedokončil loni, ani v letech 2014 a 2015. Naposledy zde v MotoGP viděl cíl v roce 2012, když byl na 9. místě.

Moto2

Začíná být čím dál tím jasnější, že v kategorii Moto2 to bude souboj Francesco Bagnaia proti Miguelovi Oliveirovi. Tihle dva byli suverénní v Misanu a skončili jako první a druhý, když tím šťastnějším byl domácí závodník. Francesco Bagnaia tak vede celý šampionát, má 214 bodů, domácí závod v Misanu mu skvěle vyšel.

Nyní bude v Aragónu útočit na třetí vítězství v řadě za sebou, protože vyhrál nejen v Misanu, ale před tím i na Red Bull Ringu. Zdá se ale, že Aragón nepatří k jeho nejlepším tratím, v Moto3 se na tomto okruhu nijak neprosadil, loni v Moto2 skončil na 10. místě. Letos je ale v jiné pozici a jiné formě, navíc plný sebevědomí po minulých dvou vítězných závodech.

Francesco Bagnaia

Francesco Bagnaia

Miguel Oliveira na druhém místě ale příliš nezaostává, má 206 bodů, takže za Italem je jen o 8 bodů. V Misanu musel v závěru závodu odolávat útoku Marcela Schröttera, ale nakonec to zvládl a dojel si pro 2. místo a důležitých 20 bodů. Pro Oliveiru se svým způsobem bude jednat o domácí závod, protože v Portugalsku se nezávodí, takže se očekává, že za ním do Španělska dorazí hodně fanoušků, i když Motorland Aragón se nachází spíše blíže Francii než Portugalsku. Oliveira byl zatím v Aragónu úspěšnější než jeho letošní soupeř o titul, protože v roce 2015 vyhrál závod kategorie Moto3, loni v Moto2 získal 3. místo.

Na třetí místo v šampionátu už se vyhoupnul Oliveirův týmový kolega Brad Binder. Ten má nyní 119 bodů, ale souboj o třetí místo bude ještě hodně napínavý, protože jezdci od třetího až do desátého místa jsou v pouhých 26 bodech. Binder zatím letos sice získal jenom jednou umístění na stupních vítězů, když vyhrál závod na Sachsenringu, ale je v závodech stálý, většinou končí kolem 6. místa a tato konzistence se mu vyplácí. Jeho nejlepším závodem v Aragónu byl ten v roce 2016, kde skončil druhý v kategorii Moto3. Ani loni v Moto2 neměl špatný závod, získal 5. místo.

Miguel Oliveira, Brad Binder

Miguel Oliveira, Brad Binder

Za Binderem se těsně nachází Lorenzo Baldassarri, který má 116 bodů. Italský jezdec měl dobrý domácí závod v Misanu, kde skončil na 6. místě, i když možná v hloubi duše doufal v lepší umístění. Na okruhu v Aragónu zatím v minulosti skončil nejlépe na 7. místě. Top 5 průběžného pořadí pak doplňuje Joan Mir, který má 114 bodů. Mira čeká domácí závodní víkend, takže by určitě rád uspěl a získal co nejlepší možný výsledek. Domácí okruh Motorland Aragón mu sedí, v roce 2016 skončil v Moto3 na 5. místě, loni ve stejné kategorii závod vyhrál.

Lorenzo Baldassarri

Lorenzo Baldassarri

Alex Márquez, se kterým se před sezonou počítalo do souboje o titul, se propadl až na 6. místo, i když má 113 bodů a na své nejbližší soupeře neztrácí mnoho. Důvodem jeho propadu je, že už tři závody v řadě za sebou nebral žádné body, v Brně i na Red Bull Ringu spadl, minule v Misanu se stal obětí incidentu s Augustem Fernándezem.

Kromě Mira a Márqueze a již zmíněného Fernándeze, který v den závodu bude slavit narozeniny, pojedou domácí závod další závodníci. Těmi jsou Xavi Vierge, Jorge Navarro, Iker Lecuona a Isaac Viñales.

Xavi Vierge

Xavi Vierge

Ke změně dochází v týmu Marinelli Snipers, jelikož po incidentu z Velké ceny San Marina dostal zákaz startu na 2 závody Romano Fenati. Fenati se ale neobjeví na trati minimálně do konce letošní sezony, protože tým s ním rozvázal smlouvu a navíc italská federace mu zastavila závodní licenci. Místo Fenatiho by tak až do konce sezony měl nastoupit Xavi Cardelus z Andorry, pro kterého tato kategorie není neznámá, protože letos už absolvoval několik závodů na divokou kartu.

Moto3

Jako lídr šampionátu Moto3 přijíždí na svou domácí Velkou cenu Jorge Martín. Španělský jezdec má 166 bodů a za sebou dobrý závod v Misanu, kde získal 2. místo. Jeho zlomená ruka už by navíc měla být téměř v pořádku, takže se Martín už opět dostává do lepší formy. V Aragónu zatím na stupních vítězů nestál, i když loni startoval z pole position. Jeho nejlepším umístěním je 4. místo právě z loňského roku.

Jorge Martín

Jorge Martín

Marco Bezzecchi spadl v Misanu v posledním kole, a nebylo to poprvé, co se mu něco takového letos stalo. I proto je nyní na druhém místě v pořadí šampionátu, ale na Martína neztrácí moc, má totiž 158 bodů, takže mezi nimi je 8 bodový rozdíl. V Aragónu zatím závodil jenom jednou, loni skončil na 19. místě.

Třetí se drží Fabio Di Giannantonio, který doma v Misanu slavil 3. místo. To pro něj bylo povzbudivé a on by určitě rád podobný výsledek zopakoval. Nyní má 137 bodů, takže stále není za Martínem a Bezzecchim daleko a stále se to všechno ještě může zamotat. Na okruhu Motorland Aragón se mu doposud dařilo, v roce 2016 byl 4., loni skončil na 2. místě.

Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio

Marco Bezzecchi, Fabio Di Giannantonio

Aron Canet je na 4. místě se 118 body a nyní je před ním domácí Velká cena. V Misanu se připletl do hromadné nehody několika jezdců, ovšem není jasné, v jakém zdravotním stavu dorazí do Aragónu, protože při tom pádu si poranil rameno. V Aragónu zatím na stupních vítězů nestál, jeho nejlepším výsledkem je 5. místo z loňského závodu.  Těsně za Canetem je potom Enea Bastianini, který byl také účastníkem oné hromadné nehody. Bastianini ale z nehody vyvázl nezraněn. V šampionátu má 117 bodů. V Aragónu se mu doposud dařilo, loni i předloni bral v závodě 3. místo.

Enea Bastianini

Enea Bastianini

Jakub Kornfeil získal v Misanu 11 bodů za 5. místo a v šampionátu mu aktuálně patří 7. místo , když má 91 bodů. Útočí tak na svou nejlepší sezonu v kariéře. Loni měl nešťastnou sezonu a nešťastné to bylo také v Aragónu, kde skončil až na 25. místě, předloni závod nedokončil. Jeho nejlepším výsledkem na tomto okruhu je 5. místo z roku 2014.

Kromě Martína a Caneta pojedou domácí závod také Marcos Ramírez, Albert Arenas, Jaume Masia, Alonso López (pokud se tedy López bude účastnit, protože během testování si poranil ruku), Vicente Pérez a svým způsobem také Gabriel Rodrigo, který sice závodí pod argentinskou vlajkou, ale má španělské kořeny.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Sezona 2018 utekla jako voda a na jezdce v šampionátu Rookies Cup čeká poslední letošní závodní víkend. V Misanu se šampionem pro letošní rok stal Can Öncü, nicméně pojedou se dva závody, takže ve hře je stále padesát bodů a stále je o co hrát.

Can Öncü je opravdu neuvěřitelný, v každém dosavadním letošním závodě skončil na stupních vítězů a to se dosud nikdy nikomu v Rookies Cupu nepovedlo. Má 221 bodů a už ho nikdo nemůže překonat.

Can Öncü

Can Öncü

Bojovat se ale ještě bude o zbylá umístění v šampionátu a získat druhou pozici za letošním suverénem je tak velmi lákavé pro všechny ostatní. Blízko k tomu má Canův bratr Deniz, a pokud by se mu to opravdu povedlo, tak by to byl další zápis do historie, jelikož by dvojčata společně ovládla jeden šampionát. Deniz Öncü142 bodů a určitě nic nedostane zadarmo, protože na druhé místo pomýšlí také náš jezdec Filip Salač. Filip má stejný počet bodů jako Deniz Öncü, takže nás určitě čekají napínavé souboje. Filip má už nyní jistotu přestupu do Moto3 v roce 2019, takže by se určitě rád s Rookies Cupem rozloučil vítězstvím, které mu stále zatím uniká.

Filip Salač

Filip Salač

Do soubojů ale určitě budou chtít promluvit také domácí jezdci Xavier Artigas, Carlos Tatay a Adrian Carrasco nebo Japonci Ryusei Yamanaka a Yuki Kunii.

Závody Rookies Cupu lze zdarma a živě sledovat přímo na oficiálních stránkách šampionátu.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí