Preview

Letošní Velká cena Ameriky se pojede ve dnech 12. až 14. dubna 2019 a nese oficiální název Red Bull Grand Prix of the Americas. Závodní okruh COTA (Circuit Of The Americas) patří mezi moderní závodní areály. Okruh byl dostavěn v roce 2012 a o rok později sem zavítalo MotoGP, celkem pojme až 120 000 fanoušků. O návrh celého areálu se postaral dobře známý německý architekt Hermann Tilke.

Trať v Austinu je dlouhá 5 513 metrů a celkem obsahuje 20 zatáček, z toho 11 je levých a 9 pravých. Je to mix rychlých zatáček, zatáček s rychlou změnou směru, jsou tu také ostré vlásenky a dlouhé rovinky. Nejdelší rovinka má 1 200 metrů. Šířka tratě je 15 metrů. Okruh je znám také svým velkým převýšením, které je 41 metrů, největší kopec jezdce čeká hned po startu při nájezdu do první zatáčky. Jak už bývá zvykem, v Americe se závodí proti směru hodinových ručiček.

Díky velké rozmanitosti okruh nabízí spoustu míst k předjíždění. Prvním místem je tradičně 1. zatáčka, která následuje po cílové rovince. Zde je navíc do kopce, takže vyžaduje co nejpřesnější načasování brzdění. Díky tomu je tu velký prostor pro předjetí, ale také pro pády. Po této zatáčce následuje několik rychlých zatáček, kde je nutné udržet správnou stopu a rychlost.

Na konci této části následuje ostrá 11. zatáčka, po které jezdci vyjíždí na dlouhou rovinu. Kvůli tomu je nutné mít v tomto místě co nejlepší stopu a výjezd ze zatáčky. Je jasné, že na konci roviny se také hodně předjíždí ze slipstreamu a díky pozdnímu brzdění, takže je divácky atraktivní i zatáčka č. 12. Dalším místem pro předjetí je série zatáček č. 13, 14 a 15, což je vlastně jedno velké esíčko. Posledním možný dobrým místem k předjetí je poslední 20. zatáčka, po které následuje výjezd na cílovou rovinu.

Trať v Austinu je známá svým drsným a hrbolatým povrchem, ale stejně jako loni, také letos se pořadatelé před závodním víkendem snažili povrch trochu upravit. To znamená, že pro Michelin je to velká neznámá, protože není jasné, v jakém stavu asfalt bude.

Pro závodní víkend v Texasu tedy Michelin přiváží přední pneumatiku měkké, střední a tvrdé směsi, všechny symetrické. Zadní pneumatika je asymetrická s tvrdší pravou stranou a je také dostupná v měkké, střední a tvrdé směsi. Pro případ, že by pršelo, Michelin připravil pneumatiky měkké a střední a stejně jako v případě pneumatik na suchou trať je zadní pneumatika asymetrická s tvrdší pravou částí.

Velkým rekordmanem na této trati je Marc Márquez, který tu každý závod vyhrál. Díky této bilanci je také držitelem traťových rekordů. V roce 2015 tu zajel kvalifikační rekord v čase 2:02,135. Traťový rekord ze závodu je o rok starší a má hodnotu 2:03,575. Největší maximální rychlost tu loni naměřili Calu Crutchlowovi, který jel na své Hondě rychlostí 347,7 km/h.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »MotoGP