Preview

Sezóna mistrovství světa silničních motocyklů začala v Kataru, poté se jezdci přesunuli do Jižní Ameriky do Argentiny a nyní přelétají na sever – do USA, kde se v texaském Austinu rozjede třetí Grand Prix této sezóny. Ta nese název Red Bull Grand Prix of The Americas a pojede se v termínu od 20. do 22. dubna 2018. Zároveň jde o poslední zámořský závod na úvod tohoto roku a od příště už jezdce uvidíme závodit v Evropě. Díky tomu musíme opět počítat s časovým posunem, takže tréninky začnou až v odpoledních hodinách a závody se pojedou večer.

Závodní okruh COTA (Circuit Of The Americas) patří mezi moderní závodní areály. Okruh byl dostavěn v roce 2012 a o rok později sem zavítalo MotoGP, celkem pojme až 120 000 fanoušků. O návrh celého areálu se postaral dobře známý německý architekt Hermann Tilke.

Trať v Austinu je dlouhá 5 513 m a jezdcům nabídne celkem dvacet zatáček. Díky tomu obsahuje spoustu různých zákrut, kde nalezneme vše, co dokonale prověří schopnosti jezdců i jejich techniky. Je to mix rychlých zatáček, zatáček s rychlou změnou směru, nechybí tu ostré vlásenky a dlouhé rovinky. Ze zmíněných 20 zatáček je 11 levých a 9 pravých. Šířka trati je 15 metrů a nejdelší rovinka má 1 200 m. Celkem tu nalezneme dvě dlouhé rovinky, cílovou a zadní rovinu, která je tou nejdelší. Okruh je také znám svým velkým převýšením, které je 41 m, největší kopec jezdce čeká hned po startu při nájezdu do první zatáčky. Jak už bývá zvykem, v Americe se závodí proti směru hodinových ručiček. V posledních letech si závodníci MotoGP stěžovali na spoustu nerovností, které tu způsobují závody aut. Majitelé se snažili několik velkých hrbolů během jara odstranit díky broušení a těžké technice.

Díky velké rozmanitosti okruh nabízí spoustu míst k předjíždění. Prvním místem je tradičně 1. zatáčka, která následuje po cílové rovince. Zde je navíc do kopce, takže vyžaduje co nejpřesnější načasování brzdění. Díky tomu je tu velký prostor pro předjetí, ale také pro pády. Po této zatáčce následuje několik rychlých zatáček, kde je nutné udržet správnou stopu a rychlost. Na konci této části následuje ostrá 11. zatáčka, po které jezdci vyjíždí na dlouhou rovinu. Kvůli tomu je nutné mít v tomto místě co nejlepší stopu a výjezd ze zatáčky. Je jasné, že na konci roviny se také hodně předjíždí ze slipstreamu a díky pozdnímu brzdění, takže je divácky atraktivní i zatáčka č. 12. Dalším místem pro předjetí je série zatáček č. 13, 14 a 15, což je vlastně jedno velké esíčko. Posledním možný dobrým místem k předjetí je poslední 20. zatáčka, po které následuje výjezd na cílovou rovinu.

Velkým rekordmanem na této trati je Marc Marquez, který tu vždy startoval z pole position a každý závod vyhrál. Díky této výborné bilanci je také držitelem traťových rekordů. V roce 2015 tu zajel kvalifikační rekord v čase 2:02,135. Traťový rekord ze závodu je o rok starší a má hodnotu 2:03,575. V loňském roce tu dosáhl nejvyšší maximální rychlosti Jorge Lorenzo, který tu se svou Ducati jel v rychlosti 345,6 km/h.

Na náročný americký okruh se také velice pečlivě připravoval francouzský výrobce pneumatik Michelin. Pro tento víkend si připravil slicky ve směsích měkká, střední a tvrdá. Přední pneumatiky budou symetrické, ale zadní budou asymetrické s tvrdší pravou stranou. Počasí bylo v Austinu vždy dobré. V minulých pěti letech, co se tu závodí, byly jen dva tréninky mokré. Nicméně i tak Michelin musí dovézt mokré pneumatiky, které budou ve směsích měkká a střední. Zadní bude také asymetrická.

MotoGP

Po minulém divokém závodě je ve vedení královské třídy MotoGP Cal Crutchlow ze satelitního týmu LCR Honda, takže tento přehled začneme trochu netradičně od satelitních jezdců, protože jsou v letošní sezóně hodně vpředu. Cal Crutchlow se v Argentině celou dobu pohyboval v přední skupině a v závěru závodu využil chyby Jacka Millera a ujal se vedení. Díky tomu má na svém kontě 38 bodů a je od dob Barryho Sheena prvním Britem na čele tabulky v nejsilnější třídě, tedy od roku 1979. Hondě to díky Marcu Marquezovi v Austinu vždycky šlo, takže je jasné, že i v tomto závodě se bude chtít Cal dostat dopředu a získat co nejvíce bodů. Druhým nejlepším satelitním jezdcem je Johann Zarco z týmu Monster Yamaha Tech3, který udržuje průběžné třetí místo s 28 body. Johann byl v minulém závodě dalším z předních jezdců a oslavil své čtvrté pódium v MotoGP. Na první vítězství stále čeká, ale v Austinu mu to v loňském roce šlo, i když tam došlo ke kolizi s Valentinem Rossim.

Barry Sheene a Cal Crutchlow

Výborný vstup do sezóny měl Jack Miller, který pro letošní rok přešel k týmu Pramac a jak je vidět, Ducati mu vyhovuje. Jack v Argentině zazářil, když startoval z prvního místa a navíc jako jediný před závodem nazul slicky a tím převezl všechny ostatní. Jack jako jediný nepotřeboval přezouvat pneumatiky a musel dlouho čekat kvůli odloženému startu, než ostatní přezují. Celý závod se pohyboval vpředu, ale poté přišla chyba, kdy byl delší a po tak výborně rozjetém víkendu nakonec skončil těsně za stupni vítězů. Nicméně i díky tomu je na průběžném 6. místě jako třetí nejlepší satelitní jezdec a za ním je spousta továrních závodníků. V Argentině se moc nedařilo Jackovu týmovému kolegovi Danilovi Petruccimu, který ale v jiných závodech často jezdí vpředu, a můžeme čekat, že dobře využije dvou rovinek okruhu COTA a výkonu Ducati k tomu, aby byl opět mezi Top5.

Průběžné druhé místo v šampionátu drží Andrea Dovizioso z týmu Ducati, který oproti svým hlavním konkurentům v Argentině získal body a na Cala ztrácí jen tři body. Dovi v loňském roce v Austinu skončil šestý, nicméně v letech 2014 a 2015 tu stál na stupních vítězů. V roce 2016 pro něj závod bohužel skončil po chybě Daniho Pedrosy v první zatáčce, kdy Itala motorkou srazil ze třetího místa. Je jasné, že i letos bude bojovat o přední pozice v cestě za vytouženým titulem. Mnohem horší chvíle prožívá jeho týmový kolega Jorge Lorenzo, kterému se start sezóny vůbec nepodařil. V závodě v Kataru skončil kvůli špatným brzdám a v Argentině mu to na vysychající trati nešlo podle představ a na svém kontě má jen jeden bod. V současné chvíli se hodně mluví o budoucnosti tohoto jezdce, zda zůstane u italské továrny, nebo zda přestoupí k Suzuki. V Americe mu to dříve šlo, oslavil tu dvě umístění na stupních vítězů, ale v loňském roce skončil až devátý.

Marc Marquez a Valentino Rossi

Největší hvězdou tohoto okruhu je úřadující mistr světa Marc Marquez, který tu od chvíle, co sem zavítalo MotoGP v roce 2013, pokaždé vyhrál závod i kvalifikaci. Kromě toho tu také oslavil své vůbec první vítězství v královské třídě MotoGP a od té chvíle je na tomto okruhu neporazitelný. Po velice dramatickém závodě v Argentině sem nyní přijíždí jen s 20 body ze závodu z Kataru, takže je až na 5. místě v průběžném hodnocení. Kvůli minulému incidentu s Valentinem Rossim se opět rozjela série nekonečných debat a Dorna se rozhodla s oběma uspořádat ve čtvrtek samostatné tiskové konference. Marc ji bude mít před oficiální tiskovkou a Vale po ní. Velkou otázkou je, zda do Austinu přijede Dani Pedrosa, který si z Argentiny odvezl zlomenou ruku, když ze své motorky vylétl při highsideru po kontaktu s Johannem Zarcem. Dani podstoupil operaci, která proběhla dobře, a nyní se snaží co nejrychleji dostat zpátky do formy. Nejprve se zdálo, že nadcházející závod vynechá a uvidíme ho až při domácím závodě v Jerezu, ale nakonec do Ameriky přiletí a zkusí se zapojit do akce na trati.

Velice dobré výsledky má na okruhu COTA Ital Valentino Rossi, který tu v loňském roce skončil druhý a o dva roky předtím třetí. V minulém závodě nakonec Vale body nezískal poté, co spadl po kontaktu s Marcem Marquezem a závod dokončil mimo body. V tabulce šampionátu je proto až na 8. místě s 16 body. Jeho týmový kolega Maverick Viñales je na tom o trochu lépe, když drží průběžnou čtvrtou pozici s 21 body. Maverickovi to v loňském roce v Austinu moc nevyšlo, protože spadl, pravděpodobně po najetí na nějakou nerovnost. Tento pád mu trochu podtrhl sebevědomí po dvou tehdejších vítězství. Letos sem nepřijíždí v tak silné pozici, ale rád by se dostal zpátky do boje o stupně vítězů, které letos zatím nezískal.

Velice dobrý nástup má továrna Suzuki. Alex Rins v Argentině oslavil své první umístění na stupních vítězů v královské třídě MotoGP poté, co celý závod bojoval v přední skupině. Alex v letošní sezóně podává dobré výkony a v trénincích i kvalifikacích ho vídáme v Top10. Americký okruh pro něj ale bude nový poté, co musel loňský závod kvůli zranění vynechat. Do desítky nejlepších se také dostává jeho týmový kolega Andrea Iannone, který by rád zapůsobil tak, aby si vysloužil dobrou smlouvu pro další roky. Nyní uzavírá celkovou Top10 s 15 body.

Zatím se moc nedaří týmu Aprilia Racing Gresini, kdy Aleix Espargaro, ani Scott Redding zatím nebodovali. Výkon Aprilie je znatelně lepší každým tréninkem, ale v závodech se to nepodařilo proměnit v cenné body. Podobně, i když o trochu lépe, je na tom i továrna KTM, která rozjíždí druhou sezónu v nejsilnější třídě. Pol Espargaro nasbíral 5 bodů a Bradley Smith zatím žádné. V loňském roce KTM v Austinu poprvé oslavila oba dva své jezdce na bodech, takže by na to rádi navázali a posunuli rekord víc dopředu.

Mezi nováčky královské třídy je překvapivě nejlepší Hafizh Syahrin, který sem přišel jako náhradník za Jonase Folgera u týmu Tech3. Hafizh má na svém kontě 9 bodů, takže je na tom stejně jako Dani Pedrosa. Celkově je na 13. místě. Hned za ním je o tři body dál Franco Morbidelli a tři body má Takaaki Nakagami. Bez bodu jsou zatím Thomas Lüthi a Xavier Simeon. Více bodů by na své konto rád připsal také český závodník Karel Abraham, který má zatím bod ze závodu v Kataru. V Argentině se mu nedařilo a skončil až dvacátý. Loni pro něj závod v Austinu skončil hned na začátku.

Moto2

Po minulém vítězství je na prvním místě ve třídě Moto2 Ital Mattia Pasini, který dokázal za sebou udržet mladíky Xaviho Vierge a Miguela Oliveiru. Mattia díky tomu získal čtvrté vítězství ve střední třídě. Nyní ho čeká trať, na které v loňském závodě spadl, takže by si nyní rád spravil chuť a navázal na minulý výborný výsledek. Ital to samozřejmě nebude mít jednoduché, protože je startovní pole hodně vyrovnané a plné spoustou kvalitních závodníků. V šampionátu je jeho nejbližším rivalem krajan Lorenzo Baldassarri, který skončil v Kataru druhý a v Argentině čtvrtý. V tuto chvíli je mezi oběma rozdíl jen pěti bodů. Jen bod za ním je další Ital Francesco Bagnaia, který vyhrál úvodní Grand Prix v Kataru, ale v Argentině se mu moc nedařilo. Xavi Vierge je průběžně čtvrtý s 28 body. Pětici nejlepších doplňuje Miguel Oliveira, který se svou KTM rozbíjí nadvládu Kalexů a na Viergeho ztrácí jen bod. Stejný počet jako on má i šestý Alex Marquez.

Domácí závod čeká Joe Robertse, který letos sedlá novinkový podvozek NTS. Kvůli tomu, že v královské třídě MotoGP ani v Moto3 není žádný domácí jezdec, může se těšit na velkou podporu fanoušků. Joe může hezky navázat na desáté místo v argentinské kvalifikaci. Joe byl na této trati už v březnu, když tu trénoval s legendou MotoGP Kevinem Schwantzem, takže uvidíme, co se od tohoto bývalého mistra světa přiučil.

Loni tu na stupních vítězů stáli jezdci, kteří už závodí v MotoGP, když vyhrál Franco Morbidelli, Thomas Lüthi byl druhý a stupně vítězů doplnil Takaaki Nakagami. Traťové rekordy také drží jezdci, kteří už v této třídě nejezdí. Kvalifikační rekord má na svém kontě Alex Rins, který tu v roce 2016 zajel čas 2:08,850 a dosáhl také nejvyšší maximální rychlosti v hodnotě 284,9 km/h. Traťový rekord tu v loňském roce pokořil Franco Morbidelli, když zajel čas 2:09,948.

Moto3

Velice náročný závod mají za sebou jezdci třídy Moto3, kteří měli dilema, zda jet na mokrých pneumatikách, či na slickách. Z toho všeho nakonec vyšel nejlépe Aron Canet, který míří do Austinu jako průběžný lídr tabulky nejslabší třídy. V loňském roce měl celý víkend v Austinu dobrý výkon, ale nakonec udělal chybu a spadl. Aron má nyní na svém kontě 40 bodů a překvapivě náskok už deseti bodů na druhého, kterým je Jorge Martin, takže máme na čele dva největší favority v boji o titul. Můžeme očekávat, že bude Jorge v Austinu silný, protože tu loni skončil druhý za Romanem Fenatim.

Jorge Martin a Aron Canet

Na výborném třetím místě průběžně je Marco Bezzecchi, který se sem vyhoupl po minulém vítězství. Je tak nejlepším jezdcem továrny KTM. Týmový kolega Jakuba Kornfeila oslavil své vůbec první vítězství v Grand Prix. Kuba tentokrát tolik nezabodoval a ze závodu si odvezl jen dva mistrovské body. Celkově český závodník drží 12. místo, ale má shodně 9 bodů i s Kaitem Tobou a Andreou Mignem.

Na loňské třetí místo by rád navázal Fabio Di Giannantonio, který je nyní na čtvrté pozici, jen bod za Marcem Bezzecchim. Pětici nejlepších uzavírá Lorenzo Dalla Porta, který má 25 bodů.

Traťové rekordy tu v loňském roce zajel Aron Canet. V kvalifikaci to byl čas 2:14,644 a v závodě 2:15,583. Nejvyšší maximální rychlost tu měl v roce 2015 Romano Fenati v hodnotě 239 km/h.

Co se týče předpovědi počasí, tak by mělo být celý víkend polojasno s teplotami kolem 23°C. V sobotu se ale mohou objevit bouřkové přeháňky.

Pokračujte ve čtení na dalších kapitolách:

následující kapitola »Průběžné pořadí