Třetí závod sezóny 2016 v MotoGP zamířil do USA. Poblíž Austinu ve státě Texas se nachází okruh Circuit of the Americas (COTA), kam už počtvrté zamířil šampionát MotoGP. Závodní víkend je vždy zahájen tiskovou konferencí, která se koná ve čtvrtek. Na ni v pátek navážou první volné tréninky. V USA stále musíme počítat s časovým posunem, ale jde o poslední závod v zámoří, protože příště už budou všichni ve španělském Jerezu.

Tiskové konference se tentokrát zúčastnili Andrea Iannone (Ducati), Eugene Laverty (Aspar Team), Valentino Rossi (Movistar Yamaha), Marc Marquez (Repsol Honda), Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha) a Maverick Viñales (Suzuki Ecstar).

motogp-tiskova-konference-amerika-2016-02

Jako první promluvil lídr tabulky Marc Marquez, který v Austinu získal tři vítězství a také se zde stal nejmladším vítězem závodu MotoGP.

Marcu, pro tebe to musí být tady v Austinu i v Americe jako návrat domů.

„Ano, Austin je tratí, kde se mi dříve dařilo, a uvidíme, jaké to bude letos. Upřímně, předchozí roky jsme sem přijeli s velmi silnou motorkou. Nyní se cítím na motorce dobře, ale je tu spousta akceleračních bodů, kde teď víc ztrácíme. Všichni v Hondě i v týmu na tom hodně pracujeme, takže věřím tomu, že se krok po kroku v tomto ohledu zlepšíme. Jasně, že jsem rád, že jsme sem přijeli, protože to vypadá, že je to pro mě dobrá země.“

Poté, co jsi měl problémy v předsezónních testech, jsi dokázal vyhrát v Argentině a nyní jsi ve vedení šampionátu. To je radost tě tu takhle vidět.

„Tahle sezóna vypadala, že bude opravdu těžká, protože jsem neměl ten správný pocit, ztráceli jsme pozice a byli jsme daleko od top jezdců. V Kataru jsme v prvním volném tréninku byli osmí nebo devátí, už si to moc nepamatuji. Ale stále jsme věřili ve svůj potenciál, tvrdě jsme pracovali na tom, abychom našli dobrý základ. Ten se ukázal, že funguje i v Argentině, a doufám, že bude fungovat i tady. Uvidíme, ale tady je to speciální trať se speciálním povrchem a uvidíme, jak budou také fungovat pneumatiky. Všechno ostatní je dobré. Snažím se koncentrovat na svou práci a nejdůležitější věcí této sezóny je přesně tohle: snažit se být konstantní a být vpředu.“

Co je na této trati tak speciálního, viděli jsme výhry, loňskou kvalifikaci, kde jsi i po skoku přes zeď zajel pole, musí tu být něco, co máš rád.

„Už v roce 2013 jsme tady byli testovat a od té doby to byl dobrý okruh. Rychle jsem našel ideální stopu. Vždycky jsem říkal, že mi víc vyhovují levé zatáčky a tady je více levých zatáček. To je jedna věc, druhou věcí jsou silné brzdné body a dobré změny směru. Uvidíme, jak se nám podaří všechny tyto věci zvládnout letos, protože už loni byl Dovizioso a Valentino ke mně blíž. Nicméně se cítím pohodlně.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-valentino-rossi-03

Jako druhý promluvil Valentino Rossi, který v Argentině získal druhé místo a tím pádem se posunul i na druhé místo v šampionátu.

Vale, je to tady docela náročné místo pro Yamahu v porovnání s Hondou a Ducati, že?

„Ano, na této trati je to vždycky těžké, je dlouhá a technická. Od začátku až do konce tady máte spoustu rozdílných věcí a v minulých letech to pro nás nebyla nejlepší trať. Vloni to ale nebylo špatné, skončit na pódiu byl dobrý výsledek. Je jasné, že letos bude všechno jiné, protože musíme porozumět pneumatikám Michelin, jak se budou na povrchu této trati chovat. Obvykle tu bojujeme s předkem. Nyní musíme poznat, zda budeme mít stejný problém, i když jsou pneumatiky jiné. Musíme být připraveni a uvidíme, co se stane v trénincích.“

Začátek sezóny pro tebe nebyl jednoduchý. Sice jsi získal druhé místo v Argentině, ale byl to závod plný incidentů.

„Ano, v Kataru to byl docela dobrý závod, ale dojel jsem jen čtvrtý a v Argentině to byl těžký závod pro všechny. Zejména proto, že byly během víkendu problémy se zadní pneumatikou a přišlo rozhodnutí o tom rozdělit závod na dvě části. V první části jsem se cítil velmi dobře, ale bohužel jsem nebyl na druhé motorce dostatečně silný a měl jsem štěstí, že jsem se dostal na pódium.“

Jak už jsi řekl, bude to neznámá s pneumatikami.

„Musíme počkat do zítřka, abychom v našem případě porozuměli předku, abychom poznali nabídku od Michelinu a také abychom poznali, co je na této trati dobré pro naši motorku. Kromě toho budeme mít spoustu práce, protože tahle trať je moc dlouhá a náročná, proto se musíme koncentrovat na to, abychom dělali to nejlepší.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-jorge-lorenzo-02

Jako třetí promluvil jeho týmový kolega a úřadující mistr světa Jorge Lorenzo.

Jorge, byl to skvělý start v Kataru, ale opravdu špatný víkend v Argentině.

„Ano. Obvykle jsem docela bezpečný jezdec, ale trať v Argentině přinesla velmi náročné podmínky pro všechny. Někteří z jezdců zůstali na motorkách, ale já jsem udělal chybu. Byla to kalkulace risku a v prvních kolech jsem se na motorce necítil dobře. Ztratil jsem spoustu metrů na první skupinu a místo toho, abych si postupně zlepšoval pocit a počkal na druhou motorku, na které bychom možná mohli být rychlejší, jsem na to moc tlačil, zejména v této první zatáčce. Byla tam spousta mokrých míst a já jsem spadl. Tohle se může stát, nikdo není dokonalý. Udělal jsem tuto chybu a snažím se z ní poučit do budoucna. Teď se chci dívat dopředu. Těším se na tento závod. Myslím si, že za normálních podmínek na normálním povrchu máme dobrý potenciál. Uvidíme. Teoreticky je to pro nás těžké, ale jak už jsem řekl v Argentině, rok, ve kterém musíme jet dobře, je právě tento.“

Jak už řekli Marc a Valentino, tak velmi důležité budou pneumatiky, kde opět vůbec nevíte, jaké budou.

„Po problému, který měl Michelin v Argentině, se teď snaží být bezpečnější, proto sem přivezli tvrdší směsi. Teoreticky je ještě neznáme, uvidíme je dnes odpoledne a vše začne v trénincích. Samozřejmě, že uvidíme zítra, zda pneumatiky perfektně přizpůsobíme naší motorce. Pokud ne, tak jako vždycky budeme tvrdě pracovat na tom, abychom našli co nejlepší nastavení, ale doufejme, že budou dobré.“

A co budoucnost? Jsou nějaké novinky?

„Nedokážu říct nic víc než v Argentině.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-valentino-rossi-eugene-laverty

Celkem výjimečný host tiskové konference byl Eugene Laverty z týmu Aspar, který jezdí na satelitní Ducati. Eugene dokázal v Argentině zajet životní výsledek, když projel cílem čtvrtý.

To byl výsledek v Argentině! Nyní tu sedíš s mistry světa, byl to pro tebe opravdu zajímavý víkend.

„Jo, řekněme, že to byl trochu šílený závod. Startoval jsem ze 17. místa a opravdu jsem neočekával, že dojedu čtvrtý. Nečekal jsem to ani na začátku závodu, ani v posledním kole, do kterého jsem najížděl na osmém místě. Jen jsem projel cílem a neměl jsem ponětí, jak na tom jsem. Až v první zatáčce jsem zvedl hlavu a podíval se na věž, kde jsem viděl „Lav“ na 4. pozici. Byl to skvělý moment.“

Vypadá to, že po spoustě problémů se zraněním a změnou motorky se vše dostává do správných kolejí.

„Byla to náročná předsezóna. Byla tam spousta pádů a zranění. V Kataru jsem získal poprvé GP 14.2. Byla to pro mě první jízda na této motorce. Udělali jsme nějaký progres, ale stále to nebylo ono. V závodě v Kataru jsme udělali další progres, v Argentině také a samozřejmě, že v tom chceme pokračovat.“

Sezónu jsi ukončil se zraněním a stejně tak jsi se zraněním začal novou sezónu. To muselo být těžké.

„Byla to jedna z nejhorších předsezón. Poslední test jsem ukončil v nemocnici a vrátil jsem se první den. Pak se mi zasekly škrticí klapky. Potom jsem myslel OK, „přežil jsem to“, a o hodinu později nefungovaly brzdy, takže to bylo opravdu šílené období. Napadalo mě, že štěstí odejde, ale nakonec jsem byl ve správný čas na správném místě. Vypadá to, že irské štěstí tentokrát fungovalo!“

Nakonec jsi na 8. místě v šampionátu jako nejlepší britský závodník. Dokážeš v tom pokračovat?

„Budeme pracovat a myslím si, že bude opravdu těžké zopakovat výsledek čtvrtého místa, to je jasné. Tentokrát totiž spousta jezdců spadla, což tomu pomohlo. Myslím, že když se nám podaří kvalifikovat do Top10 -Top12, tak pak můžeme jet s rychlými kluky a být lepší. Uvidíme, co můžeme dělat, ale chceme v tom pokračovat a cíl pro tento víkend je Top10.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-maverick-vinales

Maverick Viñales z týmu Suzuki zatím v závodech předvádí, že se s ním musí hodně počítat.

Mavericku, na Austin máš dobré vzpomínky.

„Samozřejmě, pokaždé, když jsem přijel do Austinu, tak to byla opravdu dobrá trať. Moc se mi líbí a je to pro mě jedna z těch speciálních tratí, kde můžu lépe využít svůj jízdní styl. Loňský rok byl těžký, protože to pro mě byl teprve druhý závod v prvním roce v MotoGP a motorka ještě nebyla taková, jako je teď. Do této Grand Prix cítím jistotu. Samozřejmě, že budeme tvrdě pracovat a že budeme chtít zopakovat to, co jsme dělali v Argentině.“

V Argentině to pro tebe bylo velké zklamání, že ano? Spousta lidí spadla a ty jsi byl jeden z nich.

„Jasně, že to bylo zklamání, protože jsem tam byl, měl jsem pódium v rukou a udělal jsem chybu. Samozřejmě, že nemůžu takové chyby akceptovat. Mohl jsem mít pódium a bylo by dobré přivézt po letech stupně vítězů i Suzuki, kdy motorka nebyla na špici. Nicméně si jsem jistý, že to můžu zkusit znovu. Hodně jsem se toho naučil, když jsem jel za Valem, Iannonem a Dovim. Zjistil jsem, co naše motorka potřebuje. V budoucnu to hodně pomůže.“

Suzuki udělala opravdu velký progres od konce loňské sezóny do teď. Je to úplně jiná motorka.

„Je to tak. Když se mi podařilo v závodě ze slip streamu předjet Valeho, tak to pro mě bylo opravdu překvapení. Naše motorka začíná být silná, musíme dál tvrdě pracovat, protože to dělají i ostatní. Myslím si, že teď máme dobrý balíček, a když na něm budeme dál pracovat, tak můžeme mít dobré výsledky.“

Teď se hodně spekuluje a mluví o všem. Je to pro tebe těžké s tím vším v hlavě, nebo se jen koncentruješ na to, co máš dělat?

„Pro mě je to dobré, protože to vypadá, že jsem se vším tím tlakem motivovanější, abych ve svém jízdním stylu našel něco víc. Mně to pomáhá.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-andrea-iannone

Jako poslední promluvil Andrea Iannone z továrního týmu Ducati.

Byl to pro tebe těžký start sezóny a víkendy bez bodu.

„Ano, je to moc špatný a neuvěřitelný start sezóny. Myslím si, že je lepší se soustředit dál a dát 100% do toho, abych tuhle situaci zlepšil. Je to pro nás hodně důležité, protože po druhém závodě je pro všechny situace moc složitá. Byla to moje chyba a bylo to pro mě těžké, protože to byl můj týmový kolega a oba jsme spadli. Zejména pro mě je to teď opravdu nelehké.“

V Argentině sis myslel, že získáš druhé místo, proto přišel pád?

„Vlastně ani ne, protože pro mě je důležité dojet na pódiu. Měl jsem třetí pozici a po prvním závodě to bylo opravdu dobré. Věděl jsem, že je za mnou Vale a myslel jsem si, že se mě pokusí předjet v poslední zatáčce. Chtěl jsem zůstat víc na vnitřku zatáčky, ale najel jsem na špinavou trať a bylo to opravdu těžké, protože se mi okamžitě zavřel předek a já jsem spadl a bohužel také Dovi. Je to pro nás kritický moment, ale samozřejmě, že to chceme zlepšit.“

Včera jsi zažil veselejší den, když jsi navštívil středisko NASA a Houston. Návštěva vesmírné stanice byla fantastická.

„Je to neuvěřitelný zážitek. Jsem z toho opravdu nadšený, protože to pro mě bylo poprvé. Bylo to neuvěřitelné. Prožívám to, když lidé mluví z vesmíru, protože pro mě je to jiný svět. Jsou šest měsíců ve vesmírné lodi a pak se vrátí. Já si myslím, že je to všechno jiné, není to reálný život. Byla to dobrá zkušenost a pro nás moc zajímavá.“

Otázky z publika

Otázka na Valentina Rossiho: Podle posledních zpráv to vypadá, že Jorge Lorenzo má blízko k Ducati. Co si myslíš o tomto případném přestupu. Je to něco, co jsi v minulosti udělal také.

„Kvůli tomuto důvodu se ptáte mě? Že jsem to udělal v minulosti?… Já nevím.“

Další otázka na Valeho: Co budeš dělat pro to, abys měl menší opotřebení přední pneumatiky? Bude to víc technické nebo o tvém jízdním stylu?

„Tohle měli loni i předloni jezdci na všech motorkách. Náš problém je takový, že máme pneumatiku hodně poškozenou na pravé straně. V roce 2014 to byl opravdu velký problém, loni jsme naštěstí byli schopni vyřešit závěr závodu. Teď musíme poznat, jaké to bude s pneumatikami Michelin, protože to vypadá, že Michelin bude trochu silnější a odolnější. Možná, že vydrží všechny závody, ale my musíme poznat, jak na motorce jezdit. Pro nás je to tak, že nevíme nic. Musíme počkat do zítra a doufejme, že tento problém opotřebení bude lepší.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-valentino-rossi-02

Otázka téměř pro všechny: V Argentině v závodě „flag-to-flag“ jsme u výměny motorek Bautisty mohli vidět pád. Mluvilo se o tom, že motorky přijíždí v rychlosti 60 km/h, což je pro výměnu na pit lane docela nebezpečné. Máte nějaké nápady, co poradit komisi pro bezpečnost k zlepšení situace?

Marc Marquez: „Je to nebezpečné, je to jako ve Formuli 1. V minulosti měli spoustu incidentů, ale zlepšili to. Takovýhle závod je v MotoGP jen ve speciálních případech – když začne pršet nebo jako v Argentině, ale musíme o tom začít přemýšlet. Snížení rychlosti by byla možnost, ale je jasné, že jezdci budou namítat, že tím ztrácí spoustu času. Ale jde o bezpečnost. Druhou věcí je to, že by bylo lepší, kdyby na pit lane bylo méně lidí. Někdy když tam přijíždíte, tak je tam spousta lidí, což může být také nebezpečné.“

Valentino Rossi: „Samozřejmě, že pokud stojíte na pit lane, tak je to vždycky nebezpečné, stejně jako ve Formuli 1. Tam se to stalo spoustu krát, že jezdec s sebou vzal nějakého mechanika, podobně, jako se to stalo teď Bautistovi, jak jsem viděl na videu. Musí se zjistit, jak se to stalo, jestli ztratil přilnavost nebo jestli měl před boxy mokro, ale možná přijel trochu rychleji. Myslím, že pomalejší jízda na pit lane je dobrou myšlenkou, aby to bylo bezpečnější.“

Jorge Lorenzo: „Osobně nejsem velký fanoušek těchto druhů závodů, ale z pohledu v televizi a podobných věcí je to zajímavé, takže musíme najít kompromis a řešení k tomu, abychom snížili riziko. V tomto případě pro jezdce i pro mechaniky. Zejména pro jezdce, protože nevíte, co jezdec za vámi udělá, kde zastaví a jak začne měnit motorky. Musíme pracovat na tom, abychom snížili riziko, protože to budou pravidla budoucnosti.“

Otázka na Andreu Iannoneho: Andreo, máš obavy z toho, co jsi udělal v Argentině Dovimu. Myslíš, že to ovlivní tvou budoucnost v Ducati v pozici oficiálního jezdce?

„Já doufám, že ne. Teď nechci myslet na budoucnost, pro mě je budoucnost právě teď, protože po těchto dvou závodech je pro mě důležité dokončit závod co nejlepším způsobem na opravdu dobré pozici. Máme hodně potenciálu bojovat s nejlepšími jezdci a nejlepšími motorkami. V současné chvíli je tohle mojí prioritou.“

Otázka na Valeho a Jorgeho: Jaká je teď atmosféra v boxu? Všichni vědí, že Valentino pokračuje v týmu další dva roky a je dost možné, že Jorge z týmu odejde. Jaká je atmosféra v boxu, nemyslím tím vztah mezi vámi dvěma.

Valentino Rossi: „Myslím, že je to normální. Je to teprve druhý závod a všichni v boxu se snaží dělat svou práci závod od závodu.“

Jorge Lorenzo: „Je to stejné, jako těch 6 – 7 let, ve kterých pracujeme jako týmoví kolegové. Všichni dělají svou práci, my jako jezdci děláme svou práci. Jde o individuální sport, to je MotoGP.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-jorge-lorenzo

Otázka na Jorgeho: V posledních dnech Ducati mluvila s Marcem a také s tebou ohledně budoucnosti. Už jsi dostal tu nabídku, na kterou jsi čekal?

Jorge Lorenzo: „Preferuji o této otázce neříkat nic navíc. V tento moment je to stejné jako v Argentině. Až v budoucnu udělám rozhodnutí, všichni o tom budete vědět.“

Otázka na Marca: Říkal jsi, že máš problémy s akcelerací. Jaký je ten problém? Je to prokluzování zadního kola, je to wheelie, co stojí za tím, že nemáš takové zrychlení? Druhá otázka, bojíš se tady víc Ducati nebo Yamahy kvůli akceleraci na té dlouhé rovince?

„V základu neztrácíme, protože by byl grip tak špatný. To se nám podařilo letos docela dobře vyřešit, protože když to porovnám s ostatními motorkami, tak to v zatáčkách, kde využíváme velké zrychlení nevypadá špatně. Vypadá to, že jakmile začne motorka tlačit víc, tak stagnuje. Není dostatečně rychlá, zejména na čtyřku, pětku a šestku. Nemůžu jet za Suzuki, Yamahou i Ducati. Vím, že Honda na tom hodně pracuje a jednou z priorit je vždycky maximální rychlost a zrychlení. Dávají do toho velké úsilí a také sem přivezli nějaké nové díly, takže doufám, že to v budoucnu bude lepší.“

„Sice jsme slabší v akceleraci, ale také máme nějaké silné stránky, takže tady uvidíme. Je jasné, že obě Ducati tam budou, protože už loni byl Dovizioso hodně rychlý. U jezdců Yamahy víme, jsou to Top jezdci, se kterými musíme počítat, a také Maverick má dobrou motorku, dobrý tým a talent na to, aby tam byl také. Bude to zajímavý víkend a pokusíme se co nejvíce bude možné bojovat o stupně vítězů a o vítězství.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-marc-marquez-02

Otázka na Marca: Teď je tu jediný závod v Americe. Když jsi sem přišel v roce 2013, tak byly tři. Řekni něco o úbytku závodů a jak je to důležité pro motocyklový trh.

„Byl jsem opravdu zklamaný, když Indy vypadlo z kalendáře. Vím, že je MotoGP pro Ameriku důležité. Miluji supercross a dirt track. Jezdím hodně dirt track s americkými jezdci, takže pro mě je vždy potěšením sem přijet. Vím, že je to pro trh v USA velmi důležité, ale je to takhle. Pro mě je to také dobrá země, protože jsem tu měl dobré závody, takže doufám, že v budoucnu budeme tady moci mít víc závodů, protože máte skvělé okruhy.

Vraťme se zpátky k „flag-to-flag“ závodům. Nemyslíte si, že by bylo lepší místo výměn motorek měnit pneumatiky pomocí speciálního systému, když jsme viděli, že měl třeba Valentino s druhou motorkou v Argentině problémy. Co si myslíte o této myšlence?

Marc Marquez: „Takový závod je těžký pro jezdce, vypadá to nebezpečně, ale pro mě je to bezpečnější cesta. Myslím, že by bylo nebezpečnější měnit pneumatiky nebo něco jiného, protože kdyby přišel nějaký technický problém, jako jsme někdy viděli v F1 s koly, tak si to nedokážu představit. Pro mě je tento systém výměn motorek ten nejlepší. I když jsme měli nějaké problémy, tak je to nakonec bezpečné pro všechny. Jen musíme zvládat manévry na pit lane, abychom měli co největší bezpečnost.“

Valentino Rossi: „Může tam být něco dobrého, něco špatného, něco lepšího, něco horšího. Za prvé si myslím, že je docela drahé měnit pneumatiky na motorce, ale můžeme přijmout technologii ze závodu Suzuka 8h, kde mění pneumatiky pořád. Je jasné, že motorky budou trochu jiné kvůli těm systémům na rychlou výměnu pneumatik, nicméně můžete mít problém. Myslím si, že to může přinést nějaké výhody i nevýhody, ale myslím, že tento způsob není tak špatný.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-marc-marquez

Marcu, v předsezóně jsi říkal, že jsi změnil svůj jízdní styl, aby byl plynulejší a přizpůsobil ses novým pneumatikám a elektronice. Naposledy v Argentině jsme ale viděli, že jsi zpátky agresivní. Změnilo se něco?

„Ano, během předsezóny jsem hodně přemýšlel o jízdním stylu, o nalezení další cesty s Micheliny a všemi dalšími věcmi. Také stabilita motorky nebyla nejlepší, proto jsem se snažil změnit spoustu věcí. Nakonec, když jsem se cítil na motorce dobře, což přišlo poprvé poslední den v předsezóně, začal jsem opět používat svůj jízdní styl. Nějaké smyky a jejich kontrola, protože když to přeženete, tak se přehřeje pneumatika. Snažil jsem se to dobře zvládnout. Když se jezdec cítí na motorce pohodlně a všechno funguje dobře, přijde to samo. Máte takový styl a nemůžete ho tak změnit. Vždycky jsem měl agresivní styl se spoustou smyků. Můžete to trochu zlepšit podle podmínek na trati, ale stejně to přichází přirozeně.“

Otázka na Valeho: Vale, jsi jediný, kdo nám může odpovědět na tuto otázku. V Kataru jsi řekl, že je nutné mít velké koule na přestup k Ducati, protože jsi to udělal v minulosti. Co stálo za tím, že jsi toto rozhodnutí v minulosti udělal?

„Nikdo nechtěl mluvit o budoucnosti Ducati a Lorenza a já také nechci.“

motogp-amerika-2016-tiskova-konference-valentino-rossi

Otázka na Mavericka: Před pár týdny jsi řekl, že rychlí jezdci musí být u velkých značek. Už jsi mluvil s Yamahou?

„Ještě ne. Myslím si, že teď musím co nejvíc získat z toho, co mám. Ze své motorky a od Suzuki. Teď se tam cítím skvěle a myslím, že se musím zaměřit na teď a nemyslet na budoucnost.“

Otázka na Valentina: Viděli jsme, že nejvyšší jezdci, jako je Loris Baz a Scott Redding, měli problémy s pneumatikami. Ty jsi také jeden z vysokých jezdců a máš spoustu zkušeností. Opravdu jsou vyšší jezdci tak nároční na pneumatiky?

„Pro mě je to všechno dohromady. Vysoký jezdec, jako je Baz a Redding, je trochu těžší. Já jsem také trochu vysoký, ale ne tolik. Myslím si, že je to ale hlavně motorkou, protože během všech zimních testů a také během závodu v Kataru a v Argentině jsme s Yamahou problém neměli. Minulý víkend jsme byli připraveni odjet závod na 25 kol. Podle dat z motorky a podle našeho pocitu jsme neměli s motorkou žádný problém, naštěstí. Takže doufám, že i ostatní motorky a hlavně Ducati dokáže tento problém vyřešit, protože pokud ne, tak všechny ostatní továrny budou muset jet s opravdu tvrdými pneumatikami. Myslím, že to není dobré pro show, pro výkon atd., proto si myslím, že oni musí tento problém vyřešit.“

Otázka na Eugena Laverty: Eugene, jsi jediný jezdec, který zná loňský software Open a současný software. Dokážeš nám popsat rozdíly? Je tento nový SW podobný starému, je složitější?

„Problém je takový, že jsem změnil motorky. Loňský Open software Ducati jsem zkusil při testu ve Valencii, takže si myslím, že nejsem ten nejlepší na porovnání. Řekněme, že SW na Open Hondě byl v loňském roce opravdu těžký. Na motorce nebylo možné jezdit. Open SW na Ducati byl pro mě překvapením a řekněme, že pokrok na elektronice u Ducati v loňském roce a letos není tak velký, ale vypadá to mnohem líp.“