Elektrifikace v této dekádě začíná rázně vykračovat do míst, kam se léta neodvážila ani nesměle nakouknout. Jednou z oblastí jsou i motocyklové závody, ke kterým patří naprosto neodmyslitelně vůně spáleného benzínu a jekot vytočených motorů. Doba je ale taková a Dorna, jako promotér závodů MotoGP, v příštím roce přidává pod svoje křídla seriál evropských závodů MotoE.

Motocykl

Společnost Energica Motor Company S.p.A. je prvním italským výrobcem vysoce výkonných elektrických motocyklů a výrobcem motocyklu Energica Ego Corsa, na kterém budou jezdci v šampionátu MotoE závodit.

Kapacita baterie se pohybuje okolo 20 Kwh, výkon se může dostat až na hodnotu 120 Kw, což je okolo 160 koní, maximální rychlost by měla být kolem 270 km/h. Brzdy dodá Brembo, zavěšení bude od firmy Öhlins a kola od firmy Marchesini.

Všechny motocykly budou identické, s výjimkou některých částí, jako například pružin, týmy si budou moct vybrat ze škály rozdílné tuhosti, záležet bude na potřebách jednotlivých jezdců.

Motocykly budou parkovat ve speciálním E-paddocku, každý tým bude mít vyčleněný svůj vlastní box.

Nabíječky a solární panely

Enel X, oficiální partner chytrého nabíjení, dodá mobilní nabíjecí zařízení JuiceRoll, které se bude skládat z polomobilní jednotky a mobilní jednotky pro motocykl. Polomobilní jednotka bude umístěna v E-paddocku a bude se používat pro dobíjení motocyklů mezi jednotlivými tréninky. Mobilní jednotku budou mít společně s motocyklem týmy na startovním roštu a bude se používat k úplnému nabití baterie a k dodávání energie do nahříváků pneumatik.

Solární panely budou spojeny se Smart Meters, což je měřicí zařízení, které bude neustále sledovat použitou elektrickou energii.

Enel dodá distribuční systém, který propojí JuiceRoll a pomocná zařízení MotoE paddocku na roštu, propojí se se solárními panely. Výsledkem je kompletní elektrifikace závodů MotoE, z roštu do motocyklu.

Týmy, jezdci a další členové týmů

Na startovním roštu bude 18 jezdců ve 12 různých týmech. Účastní se 6 týmů, které měly v sezóně 2018 svůj tým v MotoGP (Pramac, Ángel Nieto, Avintia, LCR, Tech 3 a Gresini), tyto týmy budou mít po 2 jezdcích. Po 1 jezdci bude mít několik vybraných týmů, které působí také v Moto2 a Moto3. Většina týmů si ponechala svůj název, pouze tým Sepang International Circuit budeme v MotoE vídat pod názvem One Energy Racing.

Co se jezdeckého obsazení týče, tak je to zajímavé spojení mládí a zkušeností. Většina tváří je velmi známá a někteří jezdci budou MotoE kombinovat s dalšími aktivitami. Například María Herrera bude kromě MotoE závodit také v šampionátu Supersport 300, Bradley Smith bude kromě závodění v MotoE také oficiálním testovacím jezdcem Aprilie v MotoGP.

Oficiální startovní listina MotoE 2019:

Na motocyklu budou moct pracovat maximálně dva lidé, plus jezdec.

Testovací a závodní kalendář

Oficiálních testů bude hned několik a všechny se budou konat na okruhu v Jerezu. První test proběhne již tento týden, testovat se bude ve dnech 23. až 25. listopadu 2018. Tento test se uskuteční společně s testem kategorie Moto2.

Další testy se pak uskuteční příští rok. Testovat se bude ve dnech 13. až 15. března 2019 a potom ve dnech 23. až 25. dubna 2019.

Sezóna 2019

Šampionát MotoE se pojede na vybraných okruzích jako doprovodná série MotoGP. Pojede se 5 závodních víkendů.

  • Jerez – 5. května
  • Le Mans – 19. května
  • Sachsenring – 7. července
  • Red Bull Ring – 11. srpna
  • Misano – 15. září (dvojitý víkend)

Závody budou trvat přibližně 15 minut a harmonogram závodního víkendu bude vypadat následovně:

  • 1. volný trénink a 2. volný trénink v pátek
  • kvalifikace v sobotu
  • závod v neděli, před závodem Moto3
  • poslední závodní víkend v Misanu bude mít dva závody, jeden v sobotu, jeden v neděli

Sportovní pravidla

Jezdec závodící v jakékoliv kategorii Grand Prix se nesmí během stejného závodního víkendu zúčastnit žádné další kategorie, která nespadá do Grand Prix. Takže jezdci MotoE nebudou moct závodit v jakékoliv kategorii Grand Prix během pěti uvedených závodních víkendů šampionátu FIM Enel MotoE.

Je zákaz testování jakýchkoliv elektricky poháněných motocyklů na jakémkoliv závodním okruhu. Tento zákaz platí pro všechny oficiální jezdce MotoE.

Dodavatelem pneumatik bude Michelin, který dodá jeden typ přední a zadní pneumatiky do sucha a jeden typ přední a zadní pneumatiky do mokra na jeden závodní víkend. Specifikace pneumatik se může měnit na základě profilu tratě. Slicky budou čtyři přední a pět zadních, pneumatiky do mokra budou v počtu tři přední a čtyři zadní.

Hlavním sponzorem bude společnost Enel, k němu se přidají dodavatel motocyklů Energica a Dell’Orto, který bude dodávat zařízení na zápis dat. Logistickým sponzorem bude DHL, dalšími potvrzenými partnery jsou Michelin a Allianz.

Pomiňme to, kdo fandíme jaké technologii budoucnosti. Pomiňme i fakt, že vůně spáleného vodíku by přece jenom mohla být přívětivější, než vůně spáleného elektromagnetu, kterou známe všichni dobře ještě z doby, kdy jsme proháněli vláček velikosti HO okolo tatínka spícího vyčerpáním na zemi. Zkusme dát elektrickým motorkám šanci už jenom kvůli letošní jezdecké sestavě a vynesme svoje „pollice verso“ až na konci roku 2019…

DavidDavid