Michele Pirro v MotoGP závodil na motocyklu specifikace CRT, rok strávil na Hondě FTR v týmu San Carlo Gresini, kam přišel v roce 2012 z Moto2. Ale v roce 2013 přišel do Ducati a začal pracovat jako testovací a vývojový jezdec. Po roce přišel do Ducati Gigi Dall’Igna, který se stal šéfem společnosti Ducati Corse a dal Pirrovi mnohem více zodpovědnosti s testováním. Od té doby Pirro pracuje tvrdě nejen na vývoji motocyklů, ale i sám na sobě.

Jeho nejlepší závod byl loni v Misanu, kde skončil pátý. Divoké karty jsou pouze jednou z možností, jak se Pirro neustále udržuje v závodním tempu. Závodí totiž také v italském šampionátu CIV.

Jeho snem ale zůstává návrat do MotoGP, chtěl by být opět stálým jezdcem tohoto šampionátu.

Tento rozhovor s Michele Pirrem vznikl již v zimě, během testu v Sepangu a byl pořízen v den, kdy Pirro na trati nebyl.

Michele Pirro

Michele Pirro

Dnes nejezdíš. Přál by sis teď být na trati?

„Teď je to v pořádku. Když jsem začal v roce 2013, když jsem přišel do Ducati, tak jsem v prvním roce testoval pouze MotoGP, ale obyčejně ve druhém roce bych závodil celou sezónu.

Ale bylo to těžké, hlavně po Valentinovi Rossim, motorka nebyla rychlá, měli jsme hodně problémů. A po roce přišel Gigi (pozn. Dall’Igna) a začala nová éra, přinesl nový systém do práce.

Gigi se mnou mluvil o tom, abych pokračoval v práci testovacího jezdce a jezdce, který občas pojede závod na divokou kartu nebo jako náhradník, pokud nějaký jezdec havaruje.

Jistě, není to pro mě lehké, protože můj způsob myšlení je nastaven na ten závodní. Když jsem závodil, tak jsem měl dobré výsledky. To je pro mě dobré, ale když nezávodím, tak jsem velmi naštvaný, protože má úroveň je vysoko.

Ale ano, jsem šťastný, protože jsem pomohl vylepšit motocykl, pracovali jsme na tom s Dovim, protože Dovi přišel do Ducati se mnou, a každý rok je nyní motocykl velmi konzistentní, což je pro mou práci důležité.“

Takže se cítíš hrdý, když vidíš výsledky ostatních jezdců na motorce, kterou jsi pomáhal stavět?

„To je jasné. Lidé nerozumí opravdové situaci. Ale odvádíme obrovský kus práce, lidé v Ducati a testovací tým, protože to je poprvé, co dorazily na trať nové díly, poprvé je zkoušíme společně s testovacím týmem.

Když je motorka v pořádku, tak ji můžou oficiální jezdci vyzkoušet. Ale v každém případě moje rychlost je stejná jako rychlost oficiálních závodníků. To je důležité, protože vidíte, že nový a starý motocykl jsou rozdílné, rozdíl je velmi malý, ale když nebudeme pracovat až na limit, tak je to těžké pochopit.

Je to asi jen méně než jedna desetina, o co je motorka horší nebo lepší, ale když čas na kolo není rychlý, když ztratíte tři nebo čtyři vteřiny, tak nevíte, jestli ta motorka je lepší.“

Nemůžeš pochopit, kde je limit, když jsi o dvě vteřiny pomalejší?

„Přesně tak.“

Jak to, že jsi pořád tak rychlý, když nezávodíš?

„Mým cílem je pokaždé jezdit rychle, zlepšovat svůj jízdní styl, svou rychlost. Mým cílem je totiž jednoho dne závodit celou sezónu pro jeden tým a zkusit jezdit rychle za jakékoliv situace, ve stejném týmu, na stejné motorce, se stejnými lidmi kolem.

Jsem v MotoGP už dost let a myslím, že rozumím elektronice, šasi, chápu celý ten balík, ale nikdy za poslední tři až čtyři roky jsem nemohl zkusit jezdit jednu celou sezónu na jedné motorce a zlepšovat tak svou rychlost.

Když normálně jedu na motorce, tak se podmínky mění. Jednou testuju, jednou závodím. Jednou zas testuju různé součásti.

Jednou testuju pro Pirelli, jedu na Panigale, jedu na V4. Takže je nemožné najít tři nebo čtyři desetiny, protože nemám čas najít dobře svůj limit.“

Protože pořád zkoušíš něco jiného?

„To je důležité, protože můj limit je hodně vysoko, ale nevím, jestli je možné zredukovat tento rozdíl, tyhle tři až čtyři desetiny, kdybych zůstal u jednoho týmu jednu sezónu nebo třeba dva až tři měsíce a jezdil na jedné motorce, používal stejné pneumatiky, nevím. Nikdy jsem to nevyzkoušel. Ale doufám, že v budoucnu se tahle možnost objeví.“

Michele Pirro

Michele Pirro

Ale některé týmy se tě musí ptát, jestli pro ně chceš jezdit, snaží se tě Ducati přesvědčit, abys u nich zůstal?

„Myslím, že situace není lehká. Loni jsme málem vyhráli šampionát s Dovim, ale před dvěma lety situace nebyla lehká. Ale nyní ano, rád jezdím na Ducati, je rychlá, nemá moc problémů a mám z toho radost. Ale momentálně pro mě neexistuje žádná jiná alternativa… (smích)“

Myslíš si, že týmy nerozumí tvé rychlosti tolik, protože příliš často nezávodíš?

„Myslím, že podle dat je to jasné. Data, zejména, když mám možnost je porovnat s jinými jezdci, když je možné zjistit opravdovou situaci. A myslím, že tým tu opravdovou situaci zná.

Ale jistě, nemám jinou možnost pro změnu své pozice, je to těžké. Obvykle, jako třeba když Iannone před dvěma lety havaroval v Misanu a nemohl závodit ve dvou závodních víkendech, tak jsem závodil já a dojel do cíle na šestém místě a na desátém místě v Aragónu.

Díky těmto bodům bylo možné se dostat do Top 3 pořadí mezi týmy v mistrovství světa. Jistě, je důležité, abyste měli tři rychlé jezdce.

Ok, jsem testovací jezdec, ale nemám rád tohle pojmenování. Myslím, že kdybych teď mohl být na trati ve všech závodech, tak by pro mě bylo možné skončit v Top pět nebo Top deset, protože v každém závodě, každém tréninku má pozice je v Top pět nebo šest a v závodě v Top deset.

Tohle je velmi důležité, protože můžu jet jenom tři závody za rok.“

Takže tvá motivace během testování je jet rychle a dokázat, že si zasloužíš závodní místo?

„To je klíč k zlepšování se. Každý test, každý trénink, když jsem sám na trati, tak se můj mozek soustředí, abych jel rychleji. Musím jet rychleji, protože když závodím, tak je možné, aby rozdíl nebyl tak velký.

Pokud nejedete na maximum během testu, tak když dorazíte na závodní víkend, tak nejste připraveni.“

Ale to musí být těžší, jet rychle, když jsi na trati sám, aniž bys měl cíl, který sleduješ?

„Jo, to je jasné. Ale máte k dispozici data. Máte data, která můžete porovnat s minulými, porovnáte časy na kolo nebo data z počítačové simulace. Ale obvykle motivace během závodního víkendu je mnohem jednodušší. Protože když jedete sám, tak to není stejné, je to jiná situace.“

Užíváš si řízení motorky nebo je závodění to, co potřebuješ?

„Myslím, že pokud přestanu závodit, tak má úroveň půjde dolů. To je důležité. Můj další závod se pojede v květnu. Teď je leden. Pokud si nemyslíte, že máte v květnu cíl jet rychle a být v Top pět, tak motivace jde dolů. Pokud jste jenom testovacím jezdcem, tak si myslím, že to je nemožné.

Volali mi i z jiných týmů, ale když cítím, že motorka není rychlá, nebo není možné závodit, tak pro mě není možnost jít jinam, protože bych byl jenom testovací jezdec jako Colin Edwards. Ale jsem mladý, pořád je pro mě možnost závodit. Jsem k dispozici. To je důležité.“

Pomohlo ti, když jsi závodit v italském šampionátu?

„Ano, samozřejmě. Je důležité trénovat, protože když netrénujete, tak je nemožné jezdit na motorce MotoGP. Obvykle není víc než jeden test do měsíce a jeden test trvá dva až tři dny.

Ale dva až tři dny je málo na to, abyste byli rychlí, když pomyslíte na to, že váš první závod je v květnu. Přijet do Mugella s tím, že máte za sebou pouze deset dní na motorce, není nic moc. Jo, je možnost jet trénovat na motokros, supermoto, ale závodění, třeba jako to v CIV, je lepší kombinací.

Ale je to pro mě těžší, protože tuhle motorku jsem v porovnání s tou v MotoGP nikdy nepoužíval. Jezdím na ní jen během závodního víkendu. A na MotoGP motorce mám najezděno mnoho kilometrů.

Když dorazím na závody CIV, tak jsem pro lidi tam takovým porovnáním. A tihle lidi trénují na svých motorkách a na stejných pneumatikách. Když já sednu na motorku, tak mi to první tři až čtyři kola přijde, že ta motorka je rozbitá, brzdy nefungují, pneumatiky jsou příliš měkké, šasi není možné moc změnit… Jen se snažím soustředit a zůstat na motorce a zlepšovat se.“

Tardozzi říkal, že tvé komentáře jsou velmi precizní a přesné. To zní velmi důležitě. Je to vědomost, kterou se musíš naučit?

„Je důležité to chápat, nebo znát velmi dobře motorku. Do továrny Ducati chodím jednou týdně, když jsem doma, protože bydlím velmi blízko. Je zajímavé rozumět tomu a pracovat společně s inženýry.

Je to důležité pro vaše sebevědomí, protože je nemožné porovnat vaše pocity a data.

To je práce, kterou všichni společně děláme, protože pokud inženýři nerozumí jezdci a jezdec nerozumí inženýrům, tak je těžké najít nějaký kompromis, zejména na této úrovni.

Moje komentáře jsou velmi podobné těm od oficiálních závodníků. To je důležité, protože se pracuje velmi rychle, abychom udrželi dobrý směr. Ale obecně, moje komentáře jsou velmi jednoduché.“

Michele Pirro

Michele Pirro

Je pro inženýry lepší to pochopit, když jsou tvé komentáře jednodušší?

„Ano, ale někdy moje pocity nemůžete vidět v datech, protože to je prostě váš pocit, který máte na trati, s pneumatikami, šasi, zavěšením.

Takže všechno z dat vypadá dobře, ale ty prostě cítíš, že je něco špatně?

Možná, když najíždíte do zatáčky, tak cítíte, že trochu ztratíte přední pneumatiku, tohle je těžké vyčíst z dat. Inženýři říkají „na motorce není žádný problém“, ale vy na to prostě netlačíte, protože nemáte na motorce dobrý pocit.“

Teoreticky můžeš jet rychleji, ale nejedeš, protože nemáš ten správný pocit?

„Data jsou stejná pro všechny jezdce. Třeba čas na kolo je 2:00, ale spousta jezdců na stejné motorce je schopna zajet stejný čas, ale ne se stejným nastavením, nebo stejnou konfigurací.

Teď má Lorenzo 1:58.8, Dovi je blízko, ale když se podíváte na motorku Doviho a na motorku Lorenza, tak uvidíte, že jsou úplně jiné. Ale kdybyste dali Doviho motorku Lorenzovi, tak čas na kolo stejný nebude.“

Musíš testovat nastavení pro závodníka, Doviho nebo Lorenza?

„Ano, velmi často. Velmi často zkouším dvě různá nastavení, protože musím testovat a porovnávat rozdíly. Obvykle to záleží na tom, jak rychle si na motorku zvyknu, také na tom, jak pohybujete svým tělem.

Mým problémem je, že nejedu jednu sezónu pouze na jedné motorce. Vždy používám Doviho nastavení, pak Pirrovo nastavení, pak Lorenzovo nastavení. Mám radost, protože moje rychlost se zlepšuje, což je důležité, protože Ducati mi hodně pomohla.

Musím poděkovat Ducati, protože tohle je pro mě příležitost, jak zlepšovat svou rychlost a učit se z nových situací ohledně motorky, ohledně elektroniky.“

Nemáš žádné vědomosti inženýrů, jenom jezdecké znalosti?

„Pouze popisuju své pocity, své možnosti, ale ve škole jsem nebyl moc dobrý, protože jsem nerad psal…“