Během letošního roku přišla Komise Grand Prix s rozhodnutím, že budou od příští sezóny 2017 v MotoGP zakázána aerodynamická křidélka, u slabších tříd s okamžitou platností, u královské třídy právě od nového roku. Největší zkušenosti s nimi má Ducati, ale postupně během letošního roku s nimi přišly i ostatní továrny. Toto rozhodnutí v paddocku GP i mezi fanoušky vzbudilo různé reakce a Ducati tvrdí, že za tím stojí Honda, když toto rozhodnutí přišlo i přes to, že tu nebyl souhlas výrobců motocyklového sportu (MSMA) o tom, jak regulovat aerodynamická křidélka.

„Ano, je to pravda, ale stále se tu drží dojem, že křidélka byla zakázána kvůli Hondě, která je proti nim, a to není pravda. Pokud tu nebudou v příštím roce křidélka, je to kvůli tomu, co chtěla Ducati,“ tvrdí japonský inženýr, který obviňuje Ducati z ovlivňování reality.

V rámci MSMA došlo k diskusi, kdy FIM odsoudilo křidélka na kapotáži motorek MotoGP jako nebezpečná poté, co viděli fotky Andrey Iannoneho, který při GP v Argentině trefil zezadu Marca Marqueze.

„Šel jsem do boxu Ducati, abych ověřil tuhost jejich křidélek,“ vysvětluje Loris Capirossi, zástupce jezdců a bezpečnostní komise, „a je pravdou, že je nemožné jedno z těchto křidélek zlomit. To znamená, že pokud tu bude kontakt, tak může uškodit. Nemusela by být okamžitě zakázána, ale mohlo to být něco, o čem se mohlo v budoucnu jednat. Při kolizi mohou být nebezpečná.“

andrea-iannone-ducati-2016

Konečné rozhodnutí pro zákaz podpořily i stížnosti několika jezdců, kteří mluvili o nepříjemných turbulencích za motorkami, které tato aerodynamická křidélka vytváří. Kvůli tomu se závodníkům za nimi jede těžko hlavně na rovinkách a v rychlých zónách.

„Jsou tu tací, kteří je mají rádi, a naopak, kteří je rádi nemají, ale pro mě je nejlepší motorka bez křidélek. Pokud začneme jít cestou komplexní aerodynamiky, bude mnohem těžší jet za dalším jezdcem a bude těžší předjíždět,“ odsoudil křidélka Marc Marquez.

FIM na to odpovědělo zákazem díky k tomu, že určuje technické předpisy pro mistrovství světa silničních motocyklů. MSMA se snažilo najít způsob, jak se zákazu vyhnout. V té době v této oblasti jasně dominovala Ducati, která o ně nejvíce usiluje a cítila, že je to útok hlavně na ně.

„Jako Ducati jsme jasně napřed v zefektivňujících aspektech motocyklů a náš pocit je takový, že se nás snaží potrestat směšným argumentem ohledně bezpečnosti,“ řekla Luigi Dall’Igna, technický guru Ducati.

„Kromě toho, pro nás jsou křidélka pro motorku bezpečnější, protože udržují přední kolo na zemi, což má dopad na ovládání motorky. Od zavedení křidélek na naše motorky došlo k několika incidentům mezi jezdci a nikdo si nikdy nestěžoval na případné negativní následky. „Bezpečnost“ je jen záminka, jak nás penalizovat,“ dodává Dall’Igna.

Luigi Dall'Igna

Luigi Dall’Igna

Ducati jde v MotoGP stále nahoru, což dokázal i Andrea Iannone, který jim po šesti letech dovezl vítězství v rakouské Grand Prix. Jak si dokážeme představit, Ducati je proti jakékoliv změně v pravidlech, takže v rámci MSMA bylo navrženo, aby každý výrobce provedl vlastní testy a vypracoval následnou zprávu se závěry. Ducati vydala dobře provedenou studii, která byla prováděna během několika měsíců. Honda vyprodukovala svou vlastní, stejně tak Yamaha a Suzuki. V nich se analyzovaly méně agresivní tvary pro křidélka, systémy, které by je ohnuly v případě kontaktu, a také různé druhy materiálů.

„Ale Ducati řekla ne na všechno,“ stěžoval si Shuhei Nakamoto, vice prezident HRC. „Bylo to jen ne a ne a ne. Všechny japonské továrny souhlasily a v některých ohledech i Aprilia, ale Ducati nechtěla projednávat tyto záležitosti. Bylo to buď podle nich, nebo nic.“

shuhei-nakamoto-honda-2016

Shuhei Nakamoto

Legislativa vyžaduje jednomyslnost, co se týče dohody o technických předpisech, a to se nestalo. Aprilia byla na straně Ducati při hlasování, tak získali většinu a jejich blokáda přinesla rozhodnutí o zákazu při jednání Komise GP, kde byli zástupci FIM, MSMA, IRTA a Dorny, navíc tu byl i Carmelo Ezpeleta.

„Je těžké dokázat nestabilitu způsobenou křidélky u motorek jedoucích vzadu. Není možné říct, zda jsou nebezpečné, nebo ne, ale v případě pochybností není dobré čekat na někoho, kdo bude zraněn a pak si bude stěžovat. Ale od roku 2017 tu nebudou křidélka pouze kvůli Ducati. Naznačili, že za tímto zákazem stojí Honda, že jsme vedli kampaň proti křidélkům, abychom potrestali údajnou aerodynamickou výhodu Ducati, ale je to naprostá lež,“ prohlásil Shuhei Nakamoto.

„Není pravda ani to, když říkají, že jde o zlom pro budoucí vývoj silničních motorek. Nebo snad znáte nějakou silniční Ducati s křidélky? Kromě toho byla Ducati jednou ze dvou, kteří chtěli 22 litrovou palivovou nádrž, zatímco my jsme používali 20 litrů, stejně tak standardní ECU software. Spotřeba paliva a management elektroniky – to jsou dvě věci, které mají dopad na motorky, které se dostanou ke spotřebiteli.“

Shuhei Nakamoto a Marc Marquez

Shuhei Nakamoto a Marc Marquez

Honda si také stěžovala na to, jak přistupuje Ducati k závodům po příchodu Luigiho Dall’Igny do závodního oddělení značky z Boloni.

„Je jasné, že Ducati pro vyrovnání rozdílů ve zdrojích proti japonským továrnám musí mít odvážné a riskantní rozhodnutí a jít neprobádanými cestami…,“ říká Livio Suppo z Hondy. „Ale od návratu Gigiho je duch, jakým pracují, jiný.“

Suppo odkazuje na rozdílné způsoby práce, které podle něj existují mezi Ducati, která jela podle bývalého manažera Filippa Preziosiho, a Ducati, jejíž závodní oddělení Reparto Corse vede současný šéf. Jejich závodní oddělení zná navíc dobře, protože s nimi byl při jejich vstupu do světového šampionátu.

„Ducati je v porovnání s japonskými výrobci malou továrnou s omezenými zdroji, tak je zřejmé, že musí prozkoumat různé cesty a zkoušet alternativy. Filippo to dělal, vzal riskantní rozhodnutí a vybral si používání pneumatik Bridgestone, zatímco všichni ostatní používali Michelin. Riskoval také hodně při vytvoření vysoce výkonného motoru o objemu 800 ccm, který bylo těžké udržet v rámu, ale podařilo se mu vyhrát šampionát s Caseym. Bylo to riskantní, ale zkoumalo to alternativní způsoby! Ale od příchodu Dall’Igny je všechno jiné. Gigi se vždycky dívá po mezerách v pravidlech a hledá způsoby, jak jich využít,“ dodává Suppo.