Hervé Poncharal je nejenom majitelem týmu Tech 3 v MotoGP a Moto2, ale má také velký vliv na fungování celého seriálu MotoGP, protože je prezidentem Mezinárodní asociace týmů v silničních soutěžích (IRTA) a člen komise Grand Prix. Redaktor serveru motogp.com se ho v tomto zajímavém rozhovoru ptal nejenom na přechod týmu Tech 3 od Yamahy ke KTM, ale i na celé fungování kolotoče MotoGP a řeč přišla například i na agresivitu Marca Márqueze.

Splnila letošní sezóna tvoje očekávání a nebo sis přál, aby byla více podobná té z roku 2017?

„Lhal bych, kdybych tvrdil, že letošní výsledky jsou takové, jaké jsme očekávali. Zmiňoval jsi sezónu 2017, která byla výborná. Jenže testování, které proběhlo na začátku letošního roku, bylo velice slibné a také začátek této sezóny byl hodně podařený. V Kataru jsme startovali z pole position a vedli jsme po většinu závodu. Poté jsme v Argentině skončili na druhém místě a pak byl Johann Zarco v Jerezu opět na pódiu. Bylo to jako sen, až do závodů ve Francii.“

„V šampionátu jsme byli celkově druzí, hned za Marcem Márquezem. Myslím si, že chtěl Johann ve Francii na bednu, nebo i vyhrát, ale byl pod velkým tlakem kvůli statutu nejlepšího francouzského závodníka. Také Hafizh Syahrin byl jasně nejlepším nováčkem v MotoGP, ale po pádu v Montmeló začal mít problémy. Motorka se zjevně pro oba zhoršila. Momentálně očividně nejsme tam, kde dřív. V týmu je více frustrace než radosti, tudíž to není jako loni. Takže ne, nejsme spokojení. Vůbec ne. Ale tyhle vzestupy a pády jsou součástí závodů. Musíme to akceptovat a snažit se najít řešení, abychom mohli zase být úspěšní. A to tak rychle, jak jen to bude možné.“

Yamaha se v současné době potýká s velkými problémy. Myslíš, že je vaše změna výrobce dobře načasovaná? I když rozhodnutí odejít ke KTM padlo už před dlouhou dobou.

„Musím se přiznat, že nerozumím tomu, co se teď u Yamahy děje. Na začátku sezóny nebyla Yamaha nejlepším motocyklem v poli, ale pořád byla dobrá. Měli jsme skvělé výsledky v Kataru, Argentině, i v Le Mans. A potom i Valentino (Rossi) a Maverick (Viñales), kteří dostávají nové díly, byli vepředu. Třeba v Sachsenringu byli oba na pódiu s Marcem (Márquezem). Jenže v Aragónu tovární jezdci Yamahy skončili za Ducati, Suzuki a dokonce i za Aprilií Aleixe Espargara. Bohužel je tohle něco, co se nevyřeší přes noc, a abych byl upřímný, sám mám problém to nějak vysvětlit…“

„V době, kdy jsem se rozhodl změnit značku, na tom nebyla Yamaha tak zle jako dnes. Popravdě, jsme se těšili na nové výzvy a je fakt, že KTM nám nabídla dva motocykly identické s těmi továrními! Se dvěma dalšími motocykly můžeme pomoci s vývojem a lépe jim porozumět. Zkrátka to byla hodně atraktivní nabídka a také šance jak po sportovní stránce, tak i z lidského hlediska. Navíc jsem podnikatel, který musí zajistit stabilitu pro své podnikání. KTM a Red Bull nám nabídli smlouvu na tři roky, což zcela splnilo všechny požadavky. Prožili jsme s Yamahou 20 nádherných let a budeme bojovat až do posledního závodu ve Valencii. Pak se začne psát nová kapitola.“

Hervé Poncharal, Pit Beirer (KTM)

Hervé Poncharal, Pit Beirer (KTM)

Jak se díváš na letošní sezónu KTM s ohledem na to, že Tech 3 nastoupí v příštím roce se dvěma RC16?

„Upřímně jsem byl hodně potěšený závodním výsledkem Bradleyho Smithe v Aragónu. Vím, že Johann Zarco je talent, a také vím, že u Yamahy dost makají, takže to, že Bradley dojel před námi, ukazuje, že KTM má potenciál. Hodně tvrdě pracují, ale dost věcí je asi brzdí, jinak by byli silnější. Pol Espargaró se po pádu v Sepangu ještě 100% nezotavil, pak přišli o Miku Kallia, který je důležitý ve vývoji motorky. Všechno tedy spočívalo na Bradleym a to není snadné, zvlášť když už u nich další rok nebude pokračovat. Co se mě týče, já jim zcela důvěřuji. Navíc mají závodníky, kteří jsou schopni vyhrávat a být mistry světa. Ať už je to Bezzecchi, Binder a nebo Oliveira. Zatím nejsou v MotoGP, ale nebojím se a věřím v jejich potenciál a také v jejich odhodlání. Netajím se tím, že bych je rád viděl každý víkend na pódiu. Také nemám nejmenší pochybnost o tom, že KTM je schopná udělat motorku, která bude konkurenceschopná a brzy bude jezdit vepředu. Doufám, že také přispěji svojí troškou do mlýna.“

Přechod na KTM znamená, že se změní i sponzoři. Jak současní sponzoři reagovali, když zjistili, že Tech3 s nimi již spolupracovat nebude?

„Jak jistě víš, smlouvy mezi sponzory a továrnami jsou do určitého data a pro všechny naše sponzory končí smlouvy na konci tohoto roku. Bylo tedy poměrně snadné přejít ke KTM, kde s námi budou i noví sponzoři. Po smluvní a právní stránce tudíž proběhlo vše v pořádku. Z lidského hlediska, zvláště pak u Monster Energy, to ale bylo hodně těžké, protože s námi byli od roku 2009. Byli dobří partneři a našemu týmu vytvářeli silnou image. Často nebyli známí jako Tech3, ale jako Monster tým, na což jsme byli opravdu hodně pyšní. Takže to bylo složité, ale pochopili to. Další případ je třeba Jorge Lorenzo, který byl hlavní tváří Monster Energy, a příští rok bude jezdit pod jiným sponzorem. Sponzorství je samozřejmě součástí naší práce a je pochopitelné, že jsme se navzájem spřátelili a nebylo to snadné. Díky tomu je to trochu smutné, ale musíme se dívat do budoucnosti.“

Johann Zarco, Bradley Smith

Johann Zarco, Bradley Smith

Zapříčinilo partnerství s KTM odchod Johanna Zacra?

„Ne, nic nás nenutilo nechat Zarca odejít. Zarco je můj jezdec, který pro nás jezdil v roce 2017 a také letos v roce 2018, kdy mu končí smlouva. To, že odejde, si rozhodl sám se svým managementem. Zhodnotil své možnosti, mluvil s několika týmy (továrními i satelitními) a nakonec se rozhodl, že půjde ke KTM. Jsem rád, že se mu to podařilo, a myslím si, že je to dobré rozhodnutí a že má u tohoto týmu budoucnost. Bude číslo jedna v továrním týmu. Jeho týmovým kolegou bude Pol Espargaró a v satelitních týmech budou mladší závodníci. My budeme pokračovat s Hafizhem Syahrinem, který začne v roce 2019 svoji druhou sezónu v kategorii MotoGP. Také budeme mít Miguela Oliveiru, pro kterého bude příští rok jeho debutem v královské kubatuře. Všechno to dává smysl a se Zarcem si budeme i nadále vyměňovat zkušenosti. V továrním týmu bude jezdit Johann a Pol a my budeme mít motocykl na téměř stejné úrovni a budeme moci pomáhat KTM, aby byli konkurenceschopnější a abychom co nejdříve mohli bojovat o pódium.“

Co si myslíš o agresivitě Marca Márqueze na trati? Johann Zarco byl minulý rok hodně kritizován za to samé.

„Myslím si, že v závodní komisi jsou profesionálové, kteří sledují všechno, co se děje na trati a dokáží objektivně posoudit a penalizovat závodníky, kteří jsou příliš agresivní a riskují. Vidí, když závodník překročí meze a dává lidem jiný obraz našeho sportu, než o jaký se snažíme. Bezpečnost a vše, co jsem jmenoval, je v závodech tím nejdůležitějším. Věřím, že když sledujeme závod, jako byl třeba ten v Assenu, kde mezi sebou bojovalo osm závodníků, tak je to ta nejlepší šou, jakou můžeme fanouškům nabídnout. To je důvod, proč se na závody motorek dívají. Je to jiné a v porovnání třeba se závody automobilů o dost zábavnější. Nemůžeme bránit Márquezovi (ale ani jiným závodníkům) v tom, aby byli agresivní. Rossi byl agresivní, také Crutchlow, Zarco, Doviziozo, Viñales i Lorenzo. Všichni jeli v Assenu tvrdě a nikdo si nestěžoval.“

„Pravda je taková, že jezdci musí být tvrdí, a myslím si, že Márquez přinesl do tohoto šampionátu opravdovou podívanou. Jeho jezdecký styl je velice agresivní a je to neuvěřitelně vzrušující. Líbí se mi, co do toho dává, a stejné je to i u Zarca. Ačkoliv byl v roce 2017 nováčkem, vůbec se toho nebál a vždycky se snažil předjíždět, když věřil, že je to možné. A nikdy za to nebyl bezpečnostní komisí penalizován. Takže všechno, co udělal, bylo v souladu s pravidly. Myslím si, že pokud někomu příliš „přistřihnete křídla“, už se nikdy nepokusí letět. A já si myslím, že by se mělo zkoušet létat. Opravdu v to věřím, ale samozřejmě je vždy na prvním místě bezpečnost a tu bezpečnostní komise sleduje opravdu pečlivě.“

Hervé Poncharal

Aby se Petronas SIC mohl účastnit šampionátu MotoGP bylo možné až poté, co se uvolnilo místo na startovním roštu po týmu Ángel Nieto. Můžeš prosím popsat, jaká jsou pravidla, když se chce do šampionátu dostat nový tým jako třeba Petronas a nebo v budoucnosti tým VR46?

„Byla podepsána smlouva mezi týmem Petronas SIC a týmem Ángel Nieto. Tým Petronas SIC tak bude mít jejich dvě místa. Jde to úplně mimo nás, protože tento tým vlastní místa od roku 2017 až do roku 2021 a mohou si s nimi dělat, co chtějí. Od Ducati přejdou k Yamaze a Petronas bude jejich hlavním sponzorem. Myslím si, že Jorge Martinez přišel o vlastnická práva na obě místa, ale bylo to obchodní rozhodnutí a on bude u týmu i nadále pokračovat. Je dobře, že zůstává dál, protože je pro náš sport kvůli svým velkým zkušenostem hodně důležitým člověkem.“

Jaký největší problém podle tebe v současnosti MotoGP má?

„Vždycky je hlavní prioritou, abychom jezdili na bezpečnějších tratích, to je jasné. Musíme i nadále usilovat o co největší bezpečí ve všech směrech. Od přileb a kombinéz, kde nyní máme povinné airbagy pro všechny kategorie, až po boty a rukavice. Myslím, že momentálně je úroveň bezpečnosti dobrá, ale vždycky je co zlepšovat. Také bych rád, aby byly pod kontrolou technické regulace, abychom i nadále mohli vídat závody, jako byl třeba ten v Assenu, a také abychom pomáhali satelitním týmům, jak jen to bude možné. V těchto týmech nikdy nebude takový rozpočet, jako u těch továrních, ale chceme, aby byli konkurenceschopní. Věřím, že mohou vyhrávat závody, získávat pódia a bojovat s jezdci na továrních motocyklech. To jim pomůže získávat sponzory.“

„Momentálně je na tom šampionát skvěle, je to dobrá podívaná a startovní rošt je vyrovnaný. To si chceme udržet tak dlouho, jak jen to bude možné. Mám v tom jednoho silného spojence, šéfa Dorny Carmelo Ezpeletu, který má na spoustu věcí stejný názor jako já. Rozumíme si a myslím si, že cílem nás obou je udržet na trati co nejvyšší bezpečnost a co nejlepší podívanou. Občas musíme odolat tlaku některých továren, které chtějí víc zapřáhnout svoje inženýry. To by ale znamenalo vyšší náklady a to my nepotřebujeme ani nechceme.“